LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aangereden en nauwelijks vergoeding van verzekering

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Suzanne06

Aangereden en nauwelijks vergoeding van verzekering

Ongelezen bericht door Suzanne06 »

Beste iedereen,

Afgelopen vrijdag (12 mei) ben ik aangereden. Ik fietste op een fietsstraat en stak een kruising over waar de fietser voorrang heeft en er voor automobilisten een stop bord staat, het regende alleen heel hard en er kwam een auto aan die mij niet gezien had, het stop-bord negeerde en vol door reed. Waardoor ik hard geraakt ben.
Ik ben waarschijnlijk met mijn hoofd tegen de voorruit gekomen en 3 meter van de auto op de grond neer gekomen. Ik ben zelf weer bijgekomen in de ambulance en met spoed overgebracht naar het ziekenhuis (de trauma helikopter heeft op stand-by gestaan)
https://www.noordhollandsdagblad.nl/sch ... to-schagen

Uiteindelijk bleek al vrij snel dat ik veel geluk heb gehad en alleen met blauwe plekken, schrammen en bulten ben van af gekomen.
Mijn fiets, kleren, bril en telefoon zijn er met minder geluk uit gekomen. Mijn fiets is total loss, kleren zijn in het ziekenhuis kapot geknipt, bril is in de bosjes gevonden scheef en vol krassen en mijn telefoon doet het niet meer.
Nu denk je ik ben gelukkig net zoals iedere Nederlander goed verzekerd en ik heb me aan de regels gehouden dus krijg ik alle materiële schade gewoon vergoed. Nou dat blijkt dus mooi niet zo te zijn. Je krijgt alleen de dagwaarde van alles en laat ik nou net zo zuinig op mijn spullen zijn dat mijn mobiel 2 jaar oud is, mijn fiets 4 jaar heb en mijn bril 2 jaar. Dat betekent dus dat ik mooi niks krijg.

Ook moest ik afgelopen maandag HAVO examen doen, ik ben vorig jaar gezakt en doe nu 2 vakken opnieuw. Ik heb maandag wel gewoon allebei mijn examens gemaakt maar ik heb geen idee of ik het gehaald heb.

Dat betekent alles bij elkaar dus dat ik voor een ongeluk wat ik niet veroorzaakt heb voor 2000 euro aan nieuwe spullen kan kopen met het geld dat ik gespaard heb voor mijn studie en misschien ook nog een jaar school opnieuw moet doen.

Dit is toch allemaal te gek voor woorden?!

Heeft iemand anders dit ook mee gemaakt en toevallig tips heeft? Ik zou ze graag horen!

Groetjes Suzanne

NeoDutchio

Re: Aangereden en nauwelijks vergoeding van verzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

€ 2.000 meer schade dan er uitgekeerd is? Een fiets, bril (via verzekering), kleding en een telefoon waar je de dagwaarde van uitgekeerd en nog zoveel moet bijbetalen. Dure merkfiets? Duurste telefoon? En alleen merkkleding?

Dat het gebeurd is is natuurlijk vreselijk. Het blijft een ongeluk, tenzij de automobilist alsnog veroordeeld wordt (dit kan bij zwaar letsel). En na een ongeluk mag u niet beter worden van de situatie. U zou dus uw goederen moeten vervangen tegen gelijke, met dezelfde leeftijd. Nu een nieuwe fiets krijgen zou betekenen dat u 4 jaar lang gratis heeft rondgereden. Een telefoon van 2 jaar oud is al oud te noemen. Enz enz.
U kunt mij niet wijs maken dat u een nieuwe fiets wilt hebben, terwijl een van 4 jaar oud ook goed is. Telefoons zijn ook zat te koop. Al met al zeker geen € 2000.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Mobiel en bril worden doorgaans na 2 jaar vervangen. Dat wil zeggen: veel abbo's met 'gratis' toestel duren 2 jaar, daarna sluiten mensen weer een nieuw abbo af met een nieuw 'gratis' toestel. Althans, zo was het tot voor kort. De economische levensduur is dus twee jaar.

Voor brillen krijg je doorgaans om de twee of drie jaar een gedeeltelijke vergoeding van je aanvullende verzekering, mits afgesloten uiteraard.

Dus zowel mobiel als bril hebben een economische waarde van bijna niks. Daar kun je niets aan veranderen. Dat ze technisch veel langer mee kunnen is een ander verhaal.

Een fiets van een jaar of 4 oud kun je, afhankelijk van het merk en de nieuwprijs, al vanaf pak hem beet 75 tot 100 euro krijgen.

Wat voor kleding je draagt zeg je er niet bij, maar aangezien je student bent, zal het geen PC-Hooftstraat zooi zijn. Bij de kringloop kun je voor een habbekrats vergelijkbare kleding kopen.

Wat je examen betreft: dat heb je kunnen maken. Het al dan niet slagen staat los van het ongeluk. Als het je weer niet lukt, dan is dat een kwestie van onvoldoende parate kennis. En daar heb je het hele jaar de tijd voor gehad om er wat aan te doen.

Alleen, wat ik me afvraag: waar heb je je schade geclaimd? Bij je eigen verzekering of bij de verzekering van de tegenpartij?

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Normaal zou ik zeggen aansprakelijk stellen. Een dag ziekenhuis is geloof ergens rond de 24 euro. Effe googlen bij letselschaderaad daar staan de vergoedingen. In dit situatie zou ik zeggen, wees blij dat u niks ernstig heeft overgehouden. Voor die paar honderd euro zou ik het echt willen ruilen. Maar zoals hierboven is gemeld door mede forumleden, is correct u krijgt alleen de dagwaarde. Google even naar alles gelijkwaardig. En dat zou u moeten krijgen plus misschien een paar honderd euro smartengeld. Als ik u was zou ik zeker de komende maanden uw fysiek zelf in de gaten houden. Mocht er iets niet goed voelen/zijn ga meteen naar de huisarts. Dan kunt u alsnog de wederpartij aansprakelijk stellen. Maar teken niet dat u akkoord ga met afkoping tot u zeker weet hoe het met uw gezondheid/fysiek zit. Want doet u dat wel en in de komende tijd komt er iets uit dan heeft u geen recht meer op vergoeding!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Je noemt inderdaad heel terecht smartegeld, John. Daar zijn minimumbedragen voor die uitgekeerd kunnen worden zonder dat er naar gekeken wordt. Voor smartengeld is dat 500 euro. Een week of drie op de bank liggen met hoofdpijn en rugpijn en niks kunnen doen, als je dat zo vertelt (en dan moet je uiteraard wel ergens last van hebben) heb je die 500 eigenlijk al binnen. En er is nog een potje van 500 euro voor iets, dat ben ik even kwijt. Ik heb het indertijd wel gehad. Had een melding gemaakt van rugpijn op het schadeformulier, werd er over opgebeld, na drie weken nog eens, en toen werd binnen het uur door de verzekeraar van de tegenpartij al besloten die 2 x 500 euro over te maken. Mits ik er verder niet meer op terug zou komen.

Cruciaal is dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, al is het via de eigen verzekeraar. Die gaan er dan wel achteraan.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Suzanne06 schreef: Nu denk je ik ben gelukkig net zoals iedere Nederlander goed verzekerd en ik heb me aan de regels gehouden dus krijg ik alle materiële schade gewoon vergoed. Nou dat blijkt dus mooi niet zo te zijn. Je krijgt alleen de dagwaarde van alles en laat ik nou net zo zuinig op mijn spullen zijn dat mijn mobiel 2 jaar oud is, mijn fiets 4 jaar heb en mijn bril 2 jaar. Dat betekent dus dat ik mooi niks krijg.
Je hebt dus de schade geclaimd bij je eigen (inboedel-?)verzekering?
Die hanteert inderdaad een behoorlijke afschrijving op je spullen, zoals andere reageerders hier ook aangeven.
Persoonlijk vind ik dat inboedel verzekeren je niets oplevert, juist omdat zij je bezit veel te snel afschrijven.
In het algemeen geldt dat je een risico wat je zelf kan dragen niet moet verzekeren. Die verzekeraar moet er wat aan verdienen en ook betaal je gewoon assurantiebelasting (21%) aan de staat der Nederlanden. Je betaalt gauw 2x zoveel premie als het gemiddelde schadebedrag. €1000 pech is een fors bedrag, maar de meeste mensen gaan er niet aan kapot als dit eigenlijk 'nooit' voor komt.

Maar ik geef je wel gelijk dat je je schade vergoed moet krijgen. Ik denk dat je de veroorzaker moet aanspreken, en dat die de hele schade moet betalen. Jij hoeft er zeker niet slechter van te worden. Je hebt m.i. duidelijk recht op meer dan wat je eigen verzekeraar wil uitkeren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Geip Suusje schreef:Maar ik geef je wel gelijk dat je je schade vergoed moet krijgen. Ik denk dat je de veroorzaker moet aanspreken, en dat die de hele schade moet betalen. Jij hoeft er zeker niet slechter van te worden. Je hebt m.i. duidelijk recht op meer dan wat je eigen verzekeraar wil uitkeren.
Dit dus. Je klopt tot nu toe gewoon bij de verkeerde partij aan.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

Geip Suusje schreef:Maar ik geef je wel gelijk dat je je schade vergoed moet krijgen. Ik denk dat je de veroorzaker moet aanspreken, en dat die de hele schade moet betalen. Jij hoeft er zeker niet slechter van te worden. Je hebt m.i. duidelijk recht op meer dan wat je eigen verzekeraar wil uitkeren.
De vraag is, waar bestaat de schade uit? Dat is hier niet duidelijk aangegeven. Wat is het bedrag dat nu uitgekeerd gaat worden en door wie?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat betekent alles bij elkaar dus dat ik voor een ongeluk wat ik niet veroorzaakt heb voor 2000 euro aan nieuwe spullen kan kopen
Nou, als je nieuwe spullen gaat kopen misschien wel. Maar de spullen zijn al een paar jaar oud. Je zult voor heel wat minder geld dan de nieuwprijs een mooie tweedehands fiets en een mobiel van een paar jaar oud kunnen kopen. En daarop zal de vergoeding, terecht, gebaseerd zijn. Het is immers niet de bedoeling dat je erop vooruit zou gaan. Voor de kleren is het natuurlijk wat lastiger te bepalen en over de bril is ook genoeg discussie mogelijk. Maar voor beide geldt dat de vergoeding in zal afhangen van hoe de schade gespecificeerd is.

Maar in feite heb je weinig te maken met wat een verzekeraar zegt. Het is de veroorzaker van het ongeval die je aansprakelijk moet stellen. Of die (of jij) nou goed of slecht verzekerd is maakt daarbij in principe niet uit. Ook een eventuele overige schadevergoeding is iets wat in principe tussen jullie speelt, waarbij wel veel afhangt van de juristen en zodoende indirect wel van de verzekeraars.

Gesloten