LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

Mijn man had een tuba van een muziekvereniging in bruikleen. Tot vorige week was hij lid van deze vereniging. Nu is er nig niet zolang geleden een deukje in die tuba ontstaan doordat mijn man per ongeluk ergens tegenaan kwam. Hij heeft dit ook gemeld bij de vereniging en werd in eerste instantie niks mee gedaan. Nu hij stopt vanwege geen tijd meer, stellen ze hem aansprakelijk voor de schade (geschat bedrag tussen 500 en 1000 euro).
Er staat in hun huishoudelijk reglement alleen dat ze een lid voor dergelijke schade aansprakelijk kunnen schade bij onzorgvuldig gebruik of misbruik. Uiteraard gaat mijn man zorgvuldig met het instrument om, maar een ongeluk ligt in een klein hoekje.
De verzekering geeft aan niet te dekken omdat het om een geleend instrument gaat en van een vereniging verwacht wordt hiervoor een verzekering te hebben. Of de vereniging dit heeft en of deze verzekering wel of niet dekt is onduidelijk, maar de vereniging speelt het hard en stelt mijn man aansprakelijk.
Hieronder de mail zoals zij het schreven:

Over de verzekering zelf. Bij het in bruikleen geven van materiaal en het veroorzaken van schade door een derde, in dit geval de gebruiker van het instrument dient de veroorzaker dit te melden bij de verzekering (WA) omdat hij aansprakelijk is voor de schade. Wij stellen jou aansprakelijk, en de schade kan niet door onze verzekering gedekt worden, omdat we niet de veroorzaker zijn.
We gaan deze zaak even iets anders aanpakken omdat jij een andere mening er op na houdt. We laten het instrument repareren. Geschatte kosten zijn rond de 500 euro. Hierna sturen we de factuur door aan jou, waarna jij deze bij de verzekering in kunt dienen. Hierbij mag je aangeven dat de uitkering rechtstreeks op de rekening van Excelsior mag.
Mocht er vanuit de kant van de verzekering geen bericht komen verwacht ik dat je de kosten uit eigen middelen betaald, en zullen we via een incassobureau jou aanmanen alsnog te betalen.
Ik hoop je hiermee duidelijk te hebben gemaakt hoe en wat er nu speelt en hopen deze zaak netjes af te wikkelen.

Kunnen ze ons zomaar aansprakelijk stellen hiervoor ?

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Uw man heeft de schade veroorzaakt en is dus ook verantwoordelijk voor het gevolg. Dat uw man daarvoor niet verzekerd is is jammer, dan moet het dus uit eigen middelen betaald worden.
Waarom denkt u dat een ander moet opdraaien voor eigen gemaakt schade? Ook al is uw man er zorgvuldig mee omgegaan, er zit nu een deuk in, dus niet zorgvuldig genoeg.

Lady1234
Berichten: 27176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet welke verzekering u aangesproken hebt, maar als ik u was zou ik die aansprakelijkstelling doorsturen naar uw aansprakelijkheidsverzekering particulieren, als u die hebt. Wellicht kunt u daar de schade claimen onder de Opzicht clausule,

San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

We hebben een aansprakelijkheidsverzekering maar volgens de verzekering valt de schade hier niet onder. En de muziekvereniging hoort hier zelf voor verzekerd te zijn omdat zij instrumenten uitlenen en dus risico lopen


Lady1234
Berichten: 27176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens.

https://www.geld.nl/inboedelverzekering/service/opzicht

Of die vereniging daar zelf voor verzekerd zou moeten zijn, is helemaal niet van belang. Uw man heeft schade toegebracht aan iets wat hij geleend heeft, en dan is de Opzicht clausule van toepassing.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 21 apr 2018 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

San19772 schreef:We hebben een aansprakelijkheidsverzekering maar volgens de verzekering valt de schade hier niet onder. En de muziekvereniging hoort hier zelf voor verzekerd te zijn omdat zij instrumenten uitlenen en dus risico lopen
Kijkt u zelf eens in uw voorwaarden van uw aansprakelijkheidsverzekering. In principe zijn geleende spullen die u beschadigt gewoon verzekerd.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 21 apr 2018 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je iets leende is de WA verzekering van toepassing....

Maar kost het wel zoveel, als het redelijk bereikbaar kan elk auto schade bedrijf deze er voor €25,- uit drukken en is het weer bruikbaar.
Die doen wel vaker plaatwerk en mijn deur is na een beetje voorzichtig poetsen met bandenlichter ook weer deuk vrij!

Ik weet niet hoe diep de deuk zit, bereikbaar of niet maar ik heb al diverse blaas instrumenten uitgedeukt door mijn plaatwerk ervaring!
Net als de productie is soms warm en zacht maken en dan flink duwen vaak al voldoende.
Als ze dit werkelijk doorzetten wil ik niet bij deze vereniging lid worden!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door bprosman »

Over de verzekering zelf. Bij het in bruikleen geven van materiaal en het veroorzaken van schade door een derde, in dit geval de gebruiker van het instrument dient de veroorzaker dit te melden bij de verzekering (WA) omdat hij aansprakelijk is voor de schade.
Beetje flauw van de vereniging dat ze daar nu pas mee komen en niet toen het voorval aan de vereniging gemeld is en ze er in eerste instantie niets mee gedaan hebben.
Er staat in hun huishoudelijk reglement alleen dat ze een lid voor dergelijke schade aansprakelijk kunnen schade bij onzorgvuldig gebruik of misbruik.
Dat kan de vereniging ook aantonen ?

San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

stofzuigertje schreef:Als je iets leende is de WA verzekering van toepassing....

Maar kost het wel zoveel, als het redelijk bereikbaar kan elk auto schade bedrijf deze er voor €25,- uit drukken en is het weer bruikbaar.
Die doen wel vaker plaatwerk en mijn deur is na een beetje voorzichtig poetsen met bandenlichter ook weer deuk vrij!

Ik weet niet hoe diep de deuk zit, bereikbaar of niet maar ik heb al diverse blaas instrumenten uitgedeukt door mijn plaatwerk ervaring!
Net als de productie is soms warm en zacht maken en dan flink duwen vaak al voldoende.
Als ze dit werkelijk doorzetten wil ik niet bij deze vereniging lid worden!
Dit is een van de redenen (naast dat we samen muziek willen maken maar hout en koper niet overal samengaan, in elk geval niet bij deze vereniging) waarom hij stopt bij deze vereniging. De hele sfeer daar is negatief.

San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

bprosman schreef:
Over de verzekering zelf. Bij het in bruikleen geven van materiaal en het veroorzaken van schade door een derde, in dit geval de gebruiker van het instrument dient de veroorzaker dit te melden bij de verzekering (WA) omdat hij aansprakelijk is voor de schade.
Beetje flauw van de vereniging dat ze daar nu pas mee komen en niet toen het voorval aan de vereniging gemeld is en ze er in eerste instantie niets mee gedaan hebben.
Er staat in hun huishoudelijk reglement alleen dat ze een lid voor dergelijke schade aansprakelijk kunnen schade bij onzorgvuldig gebruik of misbruik.
Dat kan de vereniging ook aantonen ?
Ze kunnen niet aantonen dat mijn man er onzorgvuldig mee omgegaan is oid. En mijn man is er altijd zeer zuinig op, maar een ongelukje ligt in een klein hoekje

Lady1234
Berichten: 27176
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die deuk, die er tijdens het gebruik door uw man, ingekomen is, toont voldoende aan, dat hij er onzorgvuldig mee omgegaan is.

San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

Lady1234 schreef:Die deuk, die er tijdens het gebruik door uw man, ingekomen is, toont voldoende aan, dat hij er onzorgvuldig mee omgegaan is.
Wat is onzorgvuldig ermee omgaan? Is een heel ruim begrip. Hij bergt de tuba altijd direct na het spelen weer op in de koffer, loopt er niet zomaar overal mee naar toe, vervoert de tuba altijd in de koffer en zit er regelmatig op te poetsen zodat ie weer schoon is en glimt

stofzuigertje

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als de sfeer zo is, verwacht ik dat zodra je elders een betere groep vond er meerdere oude muziek vrienden ook daar naar toe kunnen gaan.
Dan houden ze duur herstelde instrumenten over!

Zelf vind ik de genoemde bedragen wel erg hoog... alleen uitdeuken of gelijk polijsten en weer alles als nieuw maken voor volle revisie?
Als je al weg bent en ze tijdens je lidmaatschap dit niet herstelden... dit is door hun geaccepteerde want als het echt belangrijk is voor de klank en uiterlijk hadden ze het gelijk zo snel mogelijk moeten herstellen.

Tussen claimen en vangen zit groot verschil.
Ik heb diverse instrumenten uitgedeukt en elders vragen ze ook vaak een plaatwerker in uit de auto spuiterij wegens de vele spoorloos verdwenen kleine deukjes zonder spuiten!

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

San19772 schreef:
Lady1234 schreef:Die deuk, die er tijdens het gebruik door uw man, ingekomen is, toont voldoende aan, dat hij er onzorgvuldig mee omgegaan is.
Wat is onzorgvuldig ermee omgaan? Is een heel ruim begrip. Hij bergt de tuba altijd direct na het spelen weer op in de koffer, loopt er niet zomaar overal mee naar toe, vervoert de tuba altijd in de koffer en zit er regelmatig op te poetsen zodat ie weer schoon is en glimt
U zegt dat een ongelukje in een klein hoekje zit, over welk ongelukje heeft u het dan?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door alfatrion »

San19772 schreef:Wat is onzorgvuldig ermee omgaan? Is een heel ruim begrip. Hij bergt de tuba altijd direct na het spelen weer op in de koffer, loopt er niet zomaar overal mee naar toe, vervoert de tuba altijd in de koffer en zit er regelmatig op te poetsen zodat ie weer schoon is en glimt
De gedachtelijn waar u nu op zit kan als resultaat hebben dat u meer geld kwijt bent. Als de schade is ontstaat doordat iets niet goed was met het product, dan hoeft u dat niet te vergoeden, maar als de schade binnen uw risicosfeer ligt en u hier door een taalkundige lezing van de bepaling onderuit probeert te komen, dan moet u niet raar opkijken als dit uiteindelijk niet lukt en dat een of twee duizend euro extra kost.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door tttlocke »

San19772 schreef:...

Dit is een van de redenen (naast dat we samen muziek willen maken maar hout en koper niet overal samengaan, in elk geval niet bij deze vereniging) waarom hij stopt bij deze vereniging. De hele sfeer daar is negatief.
Ik dacht dat hij stopte vanwege 'geen tijd'.

In snap dat bijval incasseren fijn is, maar denkt u wel aan uw geloofwaardigheid?
Dat kan u ook nog van pas komen in deze kwestie met de vereniging.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Brahms »

Even heel simpel: Uw man heeft de schade veroorzaakt. Hoe dat ontstaan is is niet zo heel interresant. Het lijkt me dan logisch dat uw man ook betaald.

Of het nu een leuke club is of niet, uw man lid blijft of niet, veel of weinig poetst, het is allemaal niet belangrijk voor de schuldvraag.

San19772
Berichten: 18
Lid geworden op: 20 apr 2018 21:42

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door San19772 »

stofzuigertje schreef:Als de sfeer zo is, verwacht ik dat zodra je elders een betere groep vond er meerdere oude muziek vrienden ook daar naar toe kunnen gaan.
Dan houden ze duur herstelde instrumenten over!

Zelf vind ik de genoemde bedragen wel erg hoog... alleen uitdeuken of gelijk polijsten en weer alles als nieuw maken voor volle revisie?
Als je al weg bent en ze tijdens je lidmaatschap dit niet herstelden... dit is door hun geaccepteerde want als het echt belangrijk is voor de klank en uiterlijk hadden ze het gelijk zo snel mogelijk moeten herstellen.

Tussen claimen en vangen zit groot verschil.
Ik heb diverse instrumenten uitgedeukt en elders vragen ze ook vaak een plaatwerker in uit de auto spuiterij wegens de vele spoorloos verdwenen kleine deukjes zonder spuiten!

De deuk zit in een buisgedeelte. Qua klank en speelbaarheid maakt het niet uit. De buisdelen moeten dus gedeeltelijk uit elkaar gehaald worden.
Mijn man heeft dus daarvoor al wel gezegd dat hij wegging en ook per direct en ze hebben hem ook wel uit de mailing en groepsapp gehaald. Alleen heeft hij het officiële formulier van uitschrijven helaas nog niet ingeleverd

Lowieze
Berichten: 6616
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Aansprakelijk gesteld voor deukje, mag dat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maar vindt u het zelf dan niet netjes om voor de kosten op te draaien, zeker omdat u toegeeft dat uw man het deukje zelf veroorzaakt heeft?
Laatst gewijzigd door Lowieze op 21 apr 2018 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten