| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Abonnement tijdschrijft 12 jarige
Abonnement tijdschrijft 12 jarige
Onze dochter van 12 heeft zonder onze toestemming een abonnement genomen op een tijdschrift. Nu komt er een rekening voor de volgende periode en daar heeft ze dus geen geld voor. Wij hebben nooit toestemming gegeven noch getekend voor dit abonnement. De uitgever zegt dat ik er aan vast zit omdat zij de eerste periode heeft ontvangen. Ik denk niet dat een 12 jarige zelfstandig een tijdschriftabonnement(100 euro per jaar) mag afsluiten. Wat is waar????
Re: Abonnement tijdschrijft 12 jarige
Als dat via de computer is gebeurd bent u wel degelijk verantwoordelijk voor haar online-koopgedrag.ropasa schreef:Onze dochter van 12 heeft zonder onze toestemming een abonnement genomen op een tijdschrift. Nu komt er een rekening voor de volgende periode en daar heeft ze dus geen geld voor. Wij hebben nooit toestemming gegeven noch getekend voor dit abonnement. De uitgever zegt dat ik er aan vast zit omdat zij de eerste periode heeft ontvangen. Ik denk niet dat een 12 jarige zelfstandig een tijdschriftabonnement(100 euro per jaar) mag afsluiten. Wat is waar????
Een 12 jarige heeft toestemming nodig van ouders.
Op wiens naam heeft ze dat abo afgesloten.
Als het op jullie naam staat,denk ik toch dat je moet betalen.
Volgens mij mag een 12 jarige aankopen doen die passen bij de leeftijd.
Honderd euro per jaar lijkt mij niet passen.
Echter : Zo kan je elke overeenkomst wel laten ontbinden door te stellen dat je kind de overeenkomst is aangegaan. Hoe bewijs je dat je het niet zelf hebt afgesloten?
Echter : Zo kan je elke overeenkomst wel laten ontbinden door te stellen dat je kind de overeenkomst is aangegaan. Hoe bewijs je dat je het niet zelf hebt afgesloten?
En nooit eerder had je opgemerkt dat er ineens elke week/maand een tijdschrift in de bus lag?
Gedacht dat het gratis was.sephora30 schreef:En nooit eerder had je opgemerkt dat er ineens elke week/maand een tijdschrift in de bus lag?
NIetig.......
VRaag aan het bedrijf het bewijs dat jullie toestemming hebben gegeven,hebben ze dat niet dan ontbind je de koop.
VRaag aan het bedrijf het bewijs dat jullie toestemming hebben gegeven,hebben ze dat niet dan ontbind je de koop.
Dat klopt daarom is het als bedrijf van het grootste belang dat je controleert met wie je zaken doet. Kan je als bedrijf niet aantonen met wie je het contract hebt gesloten dan ga je nat zoals in dit geval.crazyme schreef:Volgens mij mag een 12 jarige aankopen doen die passen bij de leeftijd.
Gewoon een voorbeeld van een nietige overeenkomst, bedrijf aanschrijven dat het contract door een minderjarige is aangegaan en dat je deze ontbind.
-
Zoete koek
Volgens mij mag een 12 jarige zonder schriftelijke toestemming (mede ondertekenen) van een van de ouders helemaal geen abonnement afsluiten.
Een kind van die leeftijd kan de gevolgen(financieel) toch niet overzien.
Volgens mij staat dat vast wel ergens in de wet beschreven.
Een kind van die leeftijd kan de gevolgen(financieel) toch niet overzien.
Volgens mij staat dat vast wel ergens in de wet beschreven.
-
Pindakaaspotje
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 07 jan 2012 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Leo The Emperor
Het is van belang dat eerste abonnementsperiode normaal is ontvangen ( en dus ook betaald).Onze dochter van 12 heeft zonder onze toestemming een abonnement genomen op een tijdschrift. Nu komt er een rekening voor de volgende periode en daar heeft ze dus geen geld voor. Wij hebben nooit toestemming gegeven noch getekend voor dit abonnement. De uitgever zegt dat ik er aan vast zit omdat zij de eerste periode heeft ontvangen
Het is niet duidelijk in het topic hoe lang de eerste periode duurt en op welke wijze deze eerste abonnementsperiode is betaald, en door wie...
Enfin, de uitgever had er daarom op mogen vertrouwen dat het abonnement met uw instemming is aangegaan, en kan daarom de tweede periode facturen
Als je online lid wordt staat er altijd iets van (nog geen 16 vraag toestemming van je ouders) beetje slim kind en dat zijn ze allemaal weet dat vinkje wel aan te klikken toch. Dat zinnetje over dat 16 jaar oud zijn is misleidend en gaat in zekere zin niet op, een kind van 12 jaar is per definitie handels onbekwaam en ouders hebben de bevoegdheid de handelingen van dat kind ongedaan te maken. De ontvangen tijdschriften moeten wel betaald worden.
Jammer dat mijn vraag onbeantwoord blijft.
TS laat zich helemaal niet meer horen.sephora30 schreef:Jammer dat mijn vraag onbeantwoord blijft.
Zou ze stiekem toch van dat abo geweten hebben, en nu ze er achter komt dat het toch behoorlijk duur is,haar dochter de schuld geven.
Zo,n meidenblad kost geen 100 euro per jaar.
Het staat op haar eigen naam en het jaarabonnement kost 99 euro.snepke schreef:Een 12 jarige heeft toestemming nodig van ouders.
Wij hebben 3 dochters die van school uit al verschillende tijdschriften ontvangen.
Het was me dus inderdaad niet opgevallen. De eerste periode waar mijn
dochter dus op had gereageerd(via een antwoordkaart) was 20 euro.
Hier staat haar leeftijd op en uitsluitend haar handtekening.
Laten ontbinden, jij hebt geen toestemming gegeven.
Als haar handtekening en haar leeftijd erop staat,heeft die uitgever ook zitten slapen.
Dit is een fout van de uitgever,moeten ze hun bril maar opzetten, niet betalen.
Als haar handtekening en haar leeftijd erop staat,heeft die uitgever ook zitten slapen.
Dit is een fout van de uitgever,moeten ze hun bril maar opzetten, niet betalen.
-
renegade66
ok het is dus niet via internet gebeurd, dan is het abbo niet geldig aangezien de leeftijd 12 jaar is en er geen handtekening ouders is.
dit weet het bedrijf natuurlijk ook omdat de leeftijd bekend is.
contract is dus ongeldig en moet ontbonden worden.
dit weet het bedrijf natuurlijk ook omdat de leeftijd bekend is.
contract is dus ongeldig en moet ontbonden worden.
-
Leo The Emperor
En hoe is dat bedrag van 20 euro betaald ?De eerste periode waar mijn
dochter dus op had gereageerd(via een antwoordkaart) was 20 euro.
Hier staat haar leeftijd op en uitsluitend haar handtekening.
Ik neem daarbij aan dat uw dochter nog geeen acceptgiro's kan in vullen of internetbankieren heeft
Dat is een goede vraag.Leo The Emperor schreef:
Ik neem daarbij aan dat uw dochter nog geeen acceptgiro's kan in vullen of internetbankieren heeft
Misschien automatisch incasso(12 jarige mogen al een rekening openen)
Maar bij grote bedragen(afschrijven) hebben ze toestemming van ouder nodig.
Nu is 20 euro geen groot bedrag,dus weet niet of ze daar toestemming voor moet hebben.
De verkoper stelt een overeenkomst te hebben gesloten met hetzij het kind hetzij de ouders. In het laatste geval betwisten de ouders de overeenkomst zodat de verkoper het bewijs daarvan moet leveren. In het laatste gevallen betwisten de ouders dat het kind hun toestemming had voor het sluiten van deze overeenkomst. De verkoper moet dan bewijzen dat het kind wel die toestemming had of dat het "maatschappelijk verkeer gebruikelijk" is dat kinderen dergelijke overeenkomsten afsluiten.crazyme schreef:Zo kan je elke overeenkomst wel laten ontbinden door te stellen dat je kind de overeenkomst is aangegaan. Hoe bewijs je dat je het niet zelf hebt afgesloten?
Er kan beargumenteerd worden dat het maatschappelijk verkeer ongebruikelijk is dat kinderen van 12 zelfstandig een abonnement sluiten, omdat kinderen van die leeftijd onvoldoende de consequenties daarvan kunnen inzien. Het geen hier 't geval is.
Art. 1:234 BW schreef:
- Een minderjarige is, mits hij met toestemming van zijn wettelijke vertegenwoordiger handelt, bekwaam rechtshandelingen te verrichten, voor zover de wet niet anders bepaalt.
- De toestemming kan slechts worden verleend voor een bepaalde rechtshandeling of voor een bepaald doel.
- De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 21 mei 2011 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.