| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Advies gevraagd omtrent beleggen
Advies gevraagd omtrent beleggen
Sinds een aantal maanden zitten we erover na te denken om te gaan beleggen in aandelen. Aangezien er redelijk wat spaargeld aanwezig is, maar niet genoeg inkomen zoek ik toch een manier om iets gunstig te doen met dat spaargeld. We weten allemaal even goed dat het nu opgegeten word en dat je dan keihard op straat word gezet, waar je dan jaren lang voor heb gewerkt. Eigenlijk vraag ik me af of dit zomaar kan maar vraag me niet wat in 2013 nog wel kan en mag in Nederland.
Nu begrijp ik best dat we het geld niet in ons graf mee kunnen nemen, maar zo stil blijven zitten en wachten totdat het opgaat op een harde manier door de regering lijkt mijn niet de bedoeling. Nu hoorde ik pas geleden van iemand, ga u geld beleggen houd u er per maand toch meer aan over dan nu met de zeer slechte rente tarieven.
Ik weet dat het voor iedereen moeilijk is om het hoofd boven water te houden, maar het mag toch niet zo zijn dat we nu geleefd worden en daarna op straat gezet worden, terwijl het huis zelfs volledig is afgelost. Maar goed we kunnen nu gaan beleggen, maar is dat wijsheid? Straks zijn we alles kwijt en dan staan we helemaal. Graag advies wat we nu het beste met dit spaargeld kunnen doen, voordat ons straks alles word afgepakt.
Nu begrijp ik best dat we het geld niet in ons graf mee kunnen nemen, maar zo stil blijven zitten en wachten totdat het opgaat op een harde manier door de regering lijkt mijn niet de bedoeling. Nu hoorde ik pas geleden van iemand, ga u geld beleggen houd u er per maand toch meer aan over dan nu met de zeer slechte rente tarieven.
Ik weet dat het voor iedereen moeilijk is om het hoofd boven water te houden, maar het mag toch niet zo zijn dat we nu geleefd worden en daarna op straat gezet worden, terwijl het huis zelfs volledig is afgelost. Maar goed we kunnen nu gaan beleggen, maar is dat wijsheid? Straks zijn we alles kwijt en dan staan we helemaal. Graag advies wat we nu het beste met dit spaargeld kunnen doen, voordat ons straks alles word afgepakt.
Re: Advies gevraagd omtrent beleggen
Als je met zo weinig kennis van zaken wil gaan beleggen, dan kun je het beter meteen weggooien. Leuk dat iemand durft te beweren dat als je gaat beleggen, je er meer aan overhoudt dan met sparen. Leuk vooral als je al je geld bv in SNS had gestopt. Nog leuker dat mensen blind op die woorden afgaan.
als je serieus wilt gaan beleggen lijkt dit forum mij wel de laatste plaats voor gedegen advies... goed beleggen is iets wat je kan of niet..niet iets wat je moet gaan doen omdat iemand beweert dat e rgoed inkomen mee te krijgen is. Er zijn beleggers die ook afgelopen heel goede resultaten hebben geboekt, maar dat was wel met grote risico`s en gedaan met inzicht, er echt de hele dag bovenop zitten . En de wetenschap dat wanneer het zou lukken ze misschien in het ergste geval wat plekjes zakken op de quote 500 maar er wel in blijven staan, bij wijze van spreken (oftewel ook een groot verlies kunnen nemen)
-
VioletPrue
U zou ook d.m.v. arbeid voor meer inkomen kunnen zorgen als dit mogelijk is.Draxter schreef:Sinds een aantal maanden zitten we erover na te denken om te gaan beleggen in aandelen. Aangezien er redelijk wat spaargeld aanwezig is, maar niet genoeg inkomen zoek ik toch een manier om iets gunstig te doen met dat spaargeld. We weten allemaal even goed dat het nu opgegeten word en dat je dan keihard op straat word gezet, waar je dan jaren lang voor heb gewerkt. Eigenlijk vraag ik me af of dit zomaar kan maar vraag me niet wat in 2013 nog wel kan en mag in Nederland.
Dat is véél veiliger dan belggen.
En ja, als u een bijstandsuitkering aanvraagt en een koophuis en 'redelijk wat' spaargeld heeft, moet u eerst leven van uw spaargeld en vervolgens wordt de uitkering als lening toegekend.
Als u dan binnen een x aantal jaar uw huis met overwaarde verkoopt, moet u de uitkering terugbetalen.
Het lijkt mij logisch dat je geen aanspraak maakt op overheidsgeld als je zelf in je onderhoud kunt voorzien.
Juist, beleggen!Draxter schreef:Nu begrijp ik best dat we het geld niet in ons graf mee kunnen nemen, maar zo stil blijven zitten en wachten totdat het opgaat op een harde manier door de regering lijkt mijn niet de bedoeling. Nu hoorde ik pas geleden van iemand, ga u geld beleggen houd u er per maand toch meer aan over dan nu met de zeer slechte rente tarieven.
Want het is nog nooit voorgekomen dat de beurs is gecrashed, dat aandelen dalen in waarde of dat bedrijven failliet gaan.
Ik zie geen enkel probleem om te beleggen.
Kleine tip: als dit hele gebeuren over 'spaargeld opeten' inderdaad over een bijstandsuitkering gaat, mag u niet zo maar even uw geld belggen.
Hoe kunt u nu op straat gezet worden, als het huis helemaal is afbetaald en dus helemaal van u is?Draxter schreef:Ik weet dat het voor iedereen moeilijk is om het hoofd boven water te houden, maar het mag toch niet zo zijn dat we nu geleefd worden en daarna op straat gezet worden, terwijl het huis zelfs volledig is afgelost. Maar goed we kunnen nu gaan beleggen, maar is dat wijsheid? Straks zijn we alles kwijt en dan staan we helemaal. Graag advies wat we nu het beste met dit spaargeld kunnen doen, voordat ons straks alles word afgepakt.
Wie gaat u op straat zetten dan?
De onderbuik is doorgaans een slechte raadgever, zeker als deze ook nog wordt ingefluisterd door een derde persoon die geen ruk snapt van beleggen. Dat is een complexe materie, waar je als leek heel snel heel veel geld mee kan verliezen, helemaal als je je geld in 1 aandeel stopt op basis van zo'n tip.Draxter schreef:Sinds een aantal maanden zitten we erover na te denken om te gaan beleggen in aandelen. Aangezien er redelijk wat spaargeld aanwezig is, maar niet genoeg inkomen zoek ik toch een manier om iets gunstig te doen met dat spaargeld. We weten allemaal even goed dat het nu opgegeten word en dat je dan keihard op straat word gezet, waar je dan jaren lang voor heb gewerkt. Eigenlijk vraag ik me af of dit zomaar kan maar vraag me niet wat in 2013 nog wel kan en mag in Nederland.
Als je je spaargeld wilt laten groeien, en dan sneller dan de ~2,2% rente die je bij een bank kan krijgen, zal je er een zeker risico mee moeten nemen, en dat wordt niet afgedekt door de overheid, zoals dat bij spaargeld wel zo is. (behalve zgn achtergestelde spaarproducten dan). Als je die zekerheid los wilt laten, dan is beleggen mogelijk een goed idee.
En dan is beleggen in een fonds, dus een mix van diverse aandelen, een goede start. Niet van teakhout oid, maar via een grote beleggingsclub zoals Alex, Binck etc, die hebben daar genoeg van, met diverse risico- en geografische profielen. Ze vragen daar wel een zekere vergoeding voor trouwens.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor een forse conservatieve belegging in een fonds (of fondsen) met zgn "blue-chip" aandelen oftewel de grotere gevestigde bedrijven zoals Ahold, Nestlé, Heineken, Vodafone, Shell etc, oftewel bedrijven die producten maken die altijd gekocht worden, zoals eten, brandstof en telecom dus. En dan bij voorkeur een fonds met meerdere van dat soort bedrijven, aangezien één oliebedrijf in je portefeuille ook niet echt leuk is als dat toevallig Exxon is, en er weer een platform van ze in verdwijnt.
Een deel van het geld wat je langere tijd kan missen zou ik in triple-A staatsobligaties doen, dus van Nederland, Duitsland en zo verder.
Als laatste een klein deel in een wat risicovoller fonds wat belegd in de BRIC landen waar nog wel wat groei is, dus Brazilië, Rusland, India en China.
Vervolgens zou ik niet elke dag de koersen gaan checken, omdat die binnen een jaar zo een paar procent in de min kunnen staan, wat ze het volgende jaar weer goed maken. Heb je nou net dat geld na het eerste jaar nodig, dan ben je dus (mogelijk) meer kwijt dan de inflatie en vermogensheffing op je spaargeld.
Reken je dus maar niet rijk.
Het rendement wat je maakt op geld is gewoon evenredig met het risico.
Als je dit serieus wil doen moet je er bijna een "dagtaak" van maken of uitbesteden bij jongens als Binck of van Lanschot, maar dan nog zonder garanties.
Als je dit serieus wil doen moet je er bijna een "dagtaak" van maken of uitbesteden bij jongens als Binck of van Lanschot, maar dan nog zonder garanties.
De laatste persoon die ik ken, en die dacht op basis van een goede tip een klapper te kunnen maken, kocht aandelen Baan toen ze ~50 euro waren. 2 jaar later waren dat junk aandelen, omdat ze jarenlang de cijfers hadden opgepoetst met dubieuze boekhoudkundige trucjes. En in de goede traditie van die tijd, had hij hiervoor de overwaarde van zijn huis gebruikt ook.bprosman schreef:Het rendement wat je maakt op geld is gewoon evenredig met het risico.
Deze voor mij gratis les, heeft me geleerd nooit in 1 aandeel alleen te beleggen, en ook om dit vooral niet zelf te doen, aangezien het best lastig is inderdaad.
Dit lijkt mij inderdaad niet de beste plek voor dergelijk advies...
Persoonlijk heb ik redelijke ervaring met speeders/turbo's ed., maar met grote hefbomen zit je uiteraard zo op -95% of iets dergelijks. Het ASN-Novib Microkredietfonds is mij trouwens al jaren opgevallen als een bijzonder rustige belegging, maar dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
Persoonlijk heb ik redelijke ervaring met speeders/turbo's ed., maar met grote hefbomen zit je uiteraard zo op -95% of iets dergelijks. Het ASN-Novib Microkredietfonds is mij trouwens al jaren opgevallen als een bijzonder rustige belegging, maar dat zegt natuurlijk niets over de toekomst.
Overigens heeft deze opmerking uiteraard niets met beleggen te maken.Draxter schreef:We weten allemaal even goed dat het nu opgegeten word en dat je dan keihard op straat word gezet, waar je dan jaren lang voor heb gewerkt. Eigenlijk vraag ik me af of dit zomaar kan maar vraag me niet wat in 2013 nog wel kan en mag in Nederland.
Toen ze van ƒ 50 naar ƒ 13 waren gezakt dacht ik: NU kopen, what goes down, must go up.De laatste persoon die ik ken, en die dacht op basis van een goede tip een klapper te kunnen maken, kocht aandelen Baan toen ze ~50 euro waren. 2 jaar later waren dat junk aandelen, omdat ze jarenlang de cijfers hadden opgepoetst met dubieuze boekhoudkundige trucjes.
Eehm, niet veel later kreeg ik ƒ 2,85 per aandeel toen ze van de beurs af gingen.....
"Gelukkig" had ik ze met spaargeld gekocht. Geen extra schuld op m'n huis dus, maar wel bijna 80% van mijn spaargeld kwijt.En in de goede traditie van die tijd, had hij hiervoor de overwaarde van zijn huis gebruikt ook.
Dus je hoort van iemand dat je moet gaan beleggen en nu zoek je hier bevestiging?Draxter schreef:Nu hoorde ik pas geleden van iemand, ga u geld beleggen houd u er per maand toch meer aan over dan nu met de zeer slechte rente tarieven.
Wie was die iemand? Wat weet hij/zij van beleggen? Hoe succesvol is hij/zij? Kan die iemand dat ook aantone?
SUKKEL. Ik zeg het nog maar eens SUKKEL.Draxter schreef:Maar goed we kunnen nu gaan beleggen, maar is dat wijsheid? Straks zijn we alles kwijt en dan staan we helemaal.
Als dit de manier is hoe je wil beginnen, gooi het dan gelijk weg. Stomkop. Of, ga je verstand gebruiken en duik de bibliotheek in. Of koop een boek. Beleggen voor dummies is een prima start. Ga jezelf voorlichten. En opleiden. En wijs maken.
Ook hier, duik de bieb in. En ga eens boeken lezen over dit onderwerp. En raadpleeg eens wat financieel adviseurs.Draxter schreef: Graag advies wat we nu het beste met dit spaargeld kunnen doen, voordat ons straks alles word afgepakt.
-
Erwin uit Oosterhout
ik zou beleggen met kaas en worst, maar zeker niet met geld.