LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Animiles
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2016 11:42

Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door Animiles »

Hallo,

Ik heb gisteren een app gekocht in de Android app winkel (Google Play), en voor het kopen viel mij iets op.
Er staat namelijk vermeld: "Je gaat ermee akkoord dat je aankoop onmiddelijk beschikbaar is en dat je (behalve voor services) afziet van je wettelijke herroepingsrecht. Je teruggaverechten verschillen per producttype: Servicevoorwaarden van Google Play en Teruggavebeleid."

Ik dacht dat een wet een wet was, en dat Google Play zijn gebruikers dit recht niet kan ontnemen. Is Google Play wel rechtmatig bezig?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Er zijn uitzonderingen mogelijk - zoals loterijen, of diensten.
Daar word namenlijk 'iets' direct geleverd.

Bij downloads van apps en zo ook - dan heb je direct je bestelde en betaalde product, en kan je het gebruiken.

Pas als het niet werkt, moet je daar een klacht van maken - maar het klopt dat voor downloads je niet zomaar 'koop op afstand' regels kan toepassen.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door alfatrion »

De uitzondering is geregeld in art. 6:230p aanhef en onder g BW en is afkomstig van art. 16 onder m Consumentenrichtlijn. Als er sprake is van digitale content (downloads); en
1. de consument uitdrukkelijk toestemming heeft verleent om direct te leveren; en
2. de consument heeft verklaard dat hij dus afstand doet van zijn herroepingsrecht; dan
vervalt het herroepingsrecht.
Leidraad betreffende Consumentenrichtlijn, Richtlijn 2011/83/EU, pp. 74-75 schreef:"Uitdrukkelijke" toestemming en erkenning moeten voor de toepassing van artikel 16, onder m), worden uitgelegd naar analogie met de regels inzake de uitdrukkelijke toestemming in artikel 22 betreffende extra betalingen voor aanvullende diensten. Dit impliceert dat de consument een positieve actie moet ondernemen, zoals het aankruisen van een vakje op de website van de handelaar. Er wordt niet aan de eisen van artikel 16, onder m), voldaan als uitdrukkelijke toestemming en erkenning wordt kenbaar gemaakt via vooraf aangekruiste vakjes of het aanvaarden van de algemene voorwaarden.

Wel kan de consument zijn uitdrukkelijke toestemming en erkenning geven in één verklaring, die bijvoorbeeld als volgt kan zijn geformuleerd:
[...] Ik geef hierbij mijn toestemming om de overeenkomst onmiddellijk uit te voeren en erken dat ik mijn recht om de overeenkomst te herroepen verlies zodra het downloaden of streamen van de digitale inhoud is begonnen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Toch maar Apple gaan gebruiken: "Herroepingsrecht: Als u ervoor kiest om uw bestelling te annuleren, kunt u dit doen binnen 14 dagen na ontvangst van het ontvangstbewijs en zonder opgave van redenen. "

Apple doet dit op basis van EU richtlijnen (ik weet niet of die al omgezet zijn in landelijke wetten). Google kennelijk niet.

Animiles
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2016 11:42

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door Animiles »

Dank jullie wel!
Het is nu een stuk duidelijker geworden :)

GjvdZ, De te hoge prijs/kwaliteit en gesloten ecosysteem weerhouden mij onder andere om apple te gebruiken. Maar ja. Uiteindelijk komt het neer op persoonlijke voorkeur.
(En met Android is er gelukkig een andere manier om de 14 dagen bedenktijd na te bootsen. Sommigen noemen dit illegaal, maar ik zie het als een Demo. En als je de 'demo' versie niet blijft gebruiken maar na de 14 dagen de app echt koopt, dan zie ik ook helemaal geen probleem. Zelfs niet als ik zelf een app ontwikkelaar zou zijn zou ik dit aanmoedigen.)

Dat ter zijde, nogmaals bedankt. Ik zal kijken hoe ik dit topic kan sluiten :D

edit: Ik kan zo niet vinden hoe ik een topic kan sluiten. Als een moderator dat zou willen doen zou dat fijn zijn.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie geen aanleiding om anderen de mogelijkheid te ontzeggen hier hun zegje te doen.
Animiles schreef:En met Android is er gelukkig een andere manier om de 14 dagen bedenktijd na te bootsen.
En dat is? Als je iets van een beveiliging moet doorbrengen dan ben je strafbaar bezig. Als je naar de rechter gaat dan krijg je met aan zekerheid grenzende waarscheinlijkheid gelijk, omdat ze de spelregels niet goed naleven.

titusvh
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 sep 2007 12:01

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door titusvh »

Ik zie niet in waarom de rechter TS gelijk zou geven. De wet biedt blijkbaar de mogelijkheid er vanaf te zien. Het zou wel chique zijn dat je een app een dag zou kunnen testen en dan weer teruggeven (zoals vroeger). Maar met ene slimme backup en restore app kan je op die manier een app gratis krijgen, snap wel dat ze dat ook niet willen.

Verder moet je uitkijken bij de door TS genoemde DEMO optie. Kans is aanzienlijk dat ze er ongewenste malware bij hebben gestopt.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Afzien herroepingsrecht bij Google Play

Ongelezen bericht door alfatrion »

titusvh schreef:Ik zie niet in waarom de rechter TS gelijk zou geven. De wet biedt blijkbaar de mogelijkheid er vanaf te zien.
Ik bedoel als TS een vordering in steld om zijn of haar geld terug te krijgen, zonder allerlei trucs uit te halen.

Gesloten