Hallo, ik hoop dat dit onderwerp hier goed staat.
Ik heb vandaag een brief ontvangen van de Rechtspraak, met het verzoek tot tekenen van akkoordverklaring van een familielid.
Even schrok ik hiervan, maar na even zoeken op internet begrijp ik dat ik hiermee niet verantwoordelijk gesteld kan worden voor de schulden van dit familielid?
Even voor de duidelijkheid: Het gaat hier om een akkoordverklaring aangevraagd door het familielid zelf. Hij zou dan een bewindvoerder aangesteld krijgen door de rechtbank. Het gaat hier niet om een bereidheidsverklaring, waarmee ik instem om zijn bewindvoering op me te nemen.
Weet iemand of het voor een belanghebbende op welke manier dan ook, op korte of lange termijn consequenties kan hebben om de akkoordverklaring te ondertekenen? Ik wil het gewoon eerst echt heel zeker weten voordat ik ook maar ergens mijn handtekening onder zet..
alvast bedankt!
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] akkoordverklaring bewindvoering
Re: akkoordverklaring bewindvoering
Er zijn 2 soorten akkoordverklaringen. Bij de eerste stem je alleen maar in met de onderbewindstelling van het vermogen van iemand en de aanstelling van persoon A tot bewindvoerder.
De andere teken je zodat jezelf tot bewindvoerder benoemt kunt worden. Die laatste komt minder vaak voor omdat juist vaak de potentieel bewindvoerder het bewind aanvraagt of in elk geval bij de aanvraag betrokken is.
Door als bewindvoerder op te treden ben je niet aansprakelijk voor de schulden. Wel zul je je werk goed moeten doen. Doe je dat niet dan ben je aansprakelijk voor eventuele schade. Goed je werk doen is eigenlijk hetzelfde als je met je eigen administratie doet. Daarnaast zul je ieder jaar rekening en verantwoording moeten afleggen bij de rechter en de hele financiële administratie overnemen van je familielid. Daar zal zeker in het begin best wel wat tijd en energie in gaan zitten.
De andere teken je zodat jezelf tot bewindvoerder benoemt kunt worden. Die laatste komt minder vaak voor omdat juist vaak de potentieel bewindvoerder het bewind aanvraagt of in elk geval bij de aanvraag betrokken is.
Door als bewindvoerder op te treden ben je niet aansprakelijk voor de schulden. Wel zul je je werk goed moeten doen. Doe je dat niet dan ben je aansprakelijk voor eventuele schade. Goed je werk doen is eigenlijk hetzelfde als je met je eigen administratie doet. Daarnaast zul je ieder jaar rekening en verantwoording moeten afleggen bij de rechter en de hele financiële administratie overnemen van je familielid. Daar zal zeker in het begin best wel wat tijd en energie in gaan zitten.
Bedankt voor je reactie.
het gaat hier dus om het eerste geval. Ik ga niet als bewindvoerder optreden hiervoor wordt door de rechter een 3e persoon benoemd.
Maar omdat ik het niet heb aangevraagd, maar mijn familielid zelf, vind ik het raar dat ik moet tekenen als goedkeuring dat hij onder bewind komt te staan en vraag mij dus af of dit voor mij gevolgen heeft, bijvoorbeeld als hij zijn afspraken naar de bewindvoerder niet nakomt.
het gaat hier dus om het eerste geval. Ik ga niet als bewindvoerder optreden hiervoor wordt door de rechter een 3e persoon benoemd.
Maar omdat ik het niet heb aangevraagd, maar mijn familielid zelf, vind ik het raar dat ik moet tekenen als goedkeuring dat hij onder bewind komt te staan en vraag mij dus af of dit voor mij gevolgen heeft, bijvoorbeeld als hij zijn afspraken naar de bewindvoerder niet nakomt.
De rechter doet dit verzoek aan directe familie om juist geen discussie te krijgen. Iemand kan zich gepasseerd voelen, achteraf mopperen van niets te weten of het zelfs helemaal niets eens zijn met de onderbewindstelling.
Als je instemt met de benoeming van deze persoon tot bewindvoerder, heeft dat voor jou verder geen gevolgen. Als de onderbewindgestelde zijn afspraken niet nakomt, is dat iets tussen hem en zijn bewindvoerder.
Als je instemt met de benoeming van deze persoon tot bewindvoerder, heeft dat voor jou verder geen gevolgen. Als de onderbewindgestelde zijn afspraken niet nakomt, is dat iets tussen hem en zijn bewindvoerder.