LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Als alimentatie niet meer volledig betaald kan worden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Met mij

Als alimentatie niet meer volledig betaald kan worden

Ongelezen bericht door Met mij »

Mijn vriend is in 2009 heel moeizaam gescheiden en via de rechtbank is een uitspraak gedaan om kinder- en partneralimentatie te betalen.
Nu heeft hij, wegens grote schuld aan de eigen bv om de scheiding te kunnen betalen, een verzoek bij de rechtbank ingediend om verlaging van de kinder- en partneralimentatie. De ex-partner heeft echter het LBIO ingeschakeld omdat hij de verplichting niet helemaal is kunnen nakomen. Hij betaalt wel alimentatie maar een lager bedrag omdat het anders niet kan.
Nu krijgt mijn vriend van het LBIO een schrijven waarin vermeldt staat dat het LBIO eerst aan de ex-partner toestemming gaat vragen of zij wel instemt met voorlopige opschorting, zo niet dan gaan ze alsnog over tot inning van de alimentatie. Hoe zot kan het zijn? De ex-partner gaat hier nooit mee akkoord. Lees wel: mijn vriend wil graag betalen alleen het volledige bedrag gaat voor een tijdje niet, hoe bekrompen is de wetgeving in Nederland?

seagoing racer2

Re: Als alimentatie niet meer volledig betaald kan worden

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Mijn vriend is in 2009 heel moeizaam gescheiden en via de rechtbank is een uitspraak gedaan om kinder- en partneralimentatie te betalen.
Nu heeft hij, wegens grote schuld aan de eigen bv om de scheiding te kunnen betalen, een verzoek bij de rechtbank ingediend om verlaging van de kinder- en partneralimentatie. De ex-partner heeft echter het LBIO ingeschakeld omdat hij de verplichting niet helemaal is kunnen nakomen. Hij betaalt wel alimentatie maar een lager bedrag omdat het anders niet kan.
Nu krijgt mijn vriend van het LBIO een schrijven waarin vermeldt staat dat het LBIO eerst aan de ex-partner toestemming gaat vragen of zij wel instemt met voorlopige opschorting, zo niet dan gaan ze alsnog over tot inning van de alimentatie. Hoe zot kan het zijn? De ex-partner gaat hier nooit mee akkoord. Lees wel: mijn vriend wil graag betalen alleen het volledige bedrag gaat voor een tijdje niet, hoe bekrompen is de wetgeving in Nederland?
De Nederlands wetgeving is niet bekrompen, maar je vriend dient gewoon zijn verplichtingen na te komen. Het is geen vrijwillige bijdrage.
Nogal logisch dat zijn ex-partner het geld gaat opeisen, zij heeft dit immers ook nodig om te kunnen leven en de kinderen te kunnen opvoeden.

Miss Tascha
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miss Tascha »

Ik ben het helemaal met Seagoing Racer2002 eens.

Je vriend kiest ervoor om te scheiden, hij maakt zelf schulden in zijn bedrijf, en dan moeten zijn kinderen en ex er maar voor opdraaien??
Wat dacht hij ervan om zelf dan maar wat zuiniger aan te gaan doen?

De opmerking met hij wil wel, maar nu even niet, wat is even? En zullen we dan maar tegen zijn kinderen zeggen: nu even geen nieuwe kleren, geen snoepjes, geen feestjes, want papa wil nu even wat minder betalen?

Het is wat anders als de vader het geld echt niet niet kan opbrengen. Maar zo vlak na de scheiding...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Lees dit topic maar eens hoe erg het LBIO is:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=79374

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

En vergeet niet alle topics van mensen die klagen dat de ex de alimentatie niet of slechts gedeeltelijk betaalt en dan daardoor weer in de problemen komen (en die klagen dan dat het LBIO niet hard genoeg optreedt.)

Kortom: scheiden doet lijden en dit forum brengt de partijen helaas niet bij elkaar.

Miss Tascha
Contacteer:

Chocomelk schreef:Lees dit topic maar eens hoe erg het LBIO is:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=79374
Ik vind het nogal een verschil van wat er met EagleOne2002 gebeurt dan met het vriendje van TS.
Bij Eagle zitten er járen tussen en is zijn loon behoorlijk gedaald.

Bij de vriend van TS is dit net vastgesteld, en zijn inkomen is niet veranderd, alleen zijn uitgaven (lees schulden).

Overigens het LBIO zijn net ambtenaren (ja, ook ik ben er een) en is dus sterk afhankelijk van wie je krijgt of diegene wel of niet wat voor je wilt doen, en hoe die de regels interpreteert.

SJZ

Bij Eagle zitten er járen tussen
Da's inderdaad vervelend, maar ook logisch. Eagle heeft nooit de kinderalimentatie betaald, en totdat de dochter 18 was kon de dochter daar niks aan doen (Eagle had het met de moeder op een akkoordje gegooid dat de dochter geen geld zou krijgen en dat in plaats daarvan Eagle de moeder een flink extraatje toe zou stoppen, namelijk de overwaarde van het huis). Dus Eagle zat al jarenlang op een tijdbom die af kon gaan als de dochter 18 werd.

seagoing racer2

Beste,
Nu heeft hij, wegens grote schuld aan de eigen bv om de scheiding te kunnen betalen
daar komt nog bij dat TS het geld eigenlijk wel heeft, maar een schuld aan zichzelf ( zijn eigen BV) heeft opgebouwd en die blijkbaar eerst wil betalen.

Dit riekt ook nog naar misbruik

Met mij

Het is geen kwestie van niet willen betalen, de crisis heeft binnen het bedrijf hard toegeslagen en voor ex-partner en kind toch iedere maand bijna € 1200,= alimentatie te betalen is voortgekomen uit de tijd dat het nog allemaal goed ging in de business.
De ex-vrouw heeft uit de scheiding meer dan € 60.000,= euro gekregen, heeft destijds de advocaatkosten niet betaald en voor het kind wou zij ook niks regelen, dat heeft mijn vriend nog allemaal voor haar gedaan.
Maar nu het allemaal van zijn kant minder gaat moet het maar allemaal geaccepteerd worden, zij kan toch ook wel water bij de wijn doen, waarom alleen maar hij?? Als ze samen door 1 deur konden gaan, hadden ze onderlinge afspraken kunnen maken maar zij wil dat niet, ook wil ze niet dat het kind omgang heeft met haar vader, ze flipt helemaal tegen het kind uit als ze het probeert en er is iets wat een kind niet wil, dat is een van de ouders ongelukkig zien.

seagoing racer2

Maar nu het allemaal van zijn kant minder gaat moet het maar allemaal geaccepteerd worden, zij kan toch ook wel water bij de wijn doen, waarom alleen maar hij??
Dan moet hij maar naar het gerecht gaan. Die kunnen een juist oordeel vellen.
Jij bent veel te gekleurd en belicht de zaak zeer eenzijdig

SJZ

de crisis heeft binnen het bedrijf hard toegeslagen en voor ex-partner en kind toch iedere maand bijna € 1200,= alimentatie te betalen is voortgekomen uit de tijd dat het nog allemaal goed ging in de business
Tja, dan kun je de rechtbank om een verlaging van de alimentatie vragen. Zo werkt dat bij iedereen die de alimentatie niet meer op kan brengen.

Kennelijk moet jouw vriend zich ook aan de wet houden, jij zou dus willen dat als enige de vrijheid heeft om buiten de regels om zelf de alimentatie aan te pakken?

Miss Tascha
Contacteer:

Met mij schreef: Als ze samen door 1 deur konden gaan, hadden ze onderlinge afspraken kunnen maken maar zij wil dat niet, ook wil ze niet dat het kind omgang heeft met haar vader, ze flipt helemaal tegen het kind uit als ze het probeert en er is iets wat een kind niet wil, dat is een van de ouders ongelukkig zien.
Ja want papa heeft na de scheiding al meteen een vriendin.
Alsof scheiden niet verwarrend genoeg is, heeft ze er ook meteen een stiefmoeder bij, die vindt dat zij wel even met de financiën van anderen kan gaan bemoeien.

EagleOne2002

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Met mij schreef:Mijn vriend is in 2009 heel moeizaam gescheiden en via de rechtbank is een uitspraak gedaan om kinder- en partneralimentatie te betalen.
Naar de advokaat en een kort geding aanspannen, doe ik ook

Zie ook http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 93&t=79374

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Miss Tascha schreef:
Met mij schreef: Als ze samen door 1 deur konden gaan, hadden ze onderlinge afspraken kunnen maken maar zij wil dat niet, ook wil ze niet dat het kind omgang heeft met haar vader, ze flipt helemaal tegen het kind uit als ze het probeert en er is iets wat een kind niet wil, dat is een van de ouders ongelukkig zien.
Alsof scheiden niet verwarrend genoeg is, heeft ze er ook meteen een stiefmoeder bij, die vindt dat zij wel even met de financiën van anderen kan gaan bemoeien.
Beetje een overtrokken en onnodige reactie dit.
Je kent die mensen niet, je kent de omstandigheden niet, je weet niet hoe lang de scheiding al rond is, maar toch oordeel je.
Mevrouw stelt een vraag over financiën, die mij beantwoord lijkt overigens, maar vraagt niet om een inschatting hoe de kinderen het vinden dat vader een relatie heeft.
Naast kwetsend is het ook nog eens off topic.

on topic

Ongelezen bericht door on topic »

De kinderen zijn meestal de klos bij een scheiding. De mens kan een voorbeeld nemen aan de dieren, die verzorgen hun kroost ten alle tijden. Tenzij ze een afwijking hebben.

Miss Tascha
Contacteer:

VioletPrue schreef:
Miss Tascha schreef:
Beetje een overtrokken en onnodige reactie dit.
Je kent die mensen niet, je kent de omstandigheden niet, je weet niet hoe lang de scheiding al rond is, maar toch oordeel je.
Mevrouw stelt een vraag over financiën, die mij beantwoord lijkt overigens, maar vraagt niet om een inschatting hoe de kinderen het vinden dat vader een relatie heeft.
Naast kwetsend is het ook nog eens off topic.
De scheiding is in 2009 voltrokken, vorig jaar dus.

TS zegt zelf dat het kind één van de ouders niet ongelukkig wilt zien. Dan bekijk ik het ook van beide kanten.

TS zegt zelf dat er even minder betaald kan worden, door haar vriend. Oftewel, zij vindt zelf dat de moeder en kind het best even met minder geld kunnen doen, mijn inziens is dat ook bemoeien met de financiën ven een ander.

Inderdaad een botte reactie van mij, maar het is gewoon mijn mening hierover.
De scheiding en de alimentatie zijn net een jaar (misschien nog niet eens) uitgesproken, en nu is de schuld al zo hoog dat hij de alimentatie niet kan opbrengen? Zo'n hoge schuld komt niet zomaar, dus dit had hij dan al eerder aan kunnen geven.

brandariss

Ongelezen bericht door brandariss »

Oh er zijn genoeg zaken failliet gegaan door de crisis en er staan er nog genoeg op stapel.
Zo'n hoge schuld komt niet zomaar, dus dit had hij dan al eerder aan kunnen geven.

SJZ

Mevrouw stelt een vraag over financiën, die mij beantwoord lijkt overigens,
@VioletPrue,

mevrouw stelt niet alleen een vraag, ze geeft ook een vrij strakke mening: ze wil dat haar vriend ZONDER toestemming van de rechter de alimentatie kan verlagen. Wat dat betekent voor de ex en het kind, daar praat ze niet over. Gewoon: het kan even niet, dus het LBIO en de ex moeten maar effe toestemming geven.

Enkele opmerkingen van haar daarover:
Hoe zot kan het zijn?
hoe bekrompen is de wetgeving in Nederland?
Tja, dan lok je natuurlijk tegenreacties uit. Als zij mag schoppen tegen de wettelijke regeling, dan mogen anderen wat terugzeggen.

WilWil

Ongelezen bericht door WilWil »

Het is kind is ook het kind van de vader, dus hij moet hiervoor betalen. Partner alimenatie vind ik een ander verhaal, hiervan dient echt de wetgeving gewijzigd te worden.

Maar het is door de rechter vastgesteld, dus dient hier aan te worden gehouden. Je vriend kan een herberekening aanvragen op basis van de laatste cijfers van het bedrijf. Hij mag niet eenzijdig de alimentatie verlagen. Dat lijkt mij ook logisch. Wie bepaald immers dat hij het niet kan betalen? Zijn ex zegt immers dat hij het wel kan betalen. Is hij om jou gescheiden?

Als hij zijn zaken wat beter op orde had voordat hij ging scheiden, had hij nu minder problemen gehad, maar dat is achteraf.

Advies aan jou, ga niet samenwonen en blijf buiten de discussie.

Met mij

Scheiding is al in 2007 ingezet maar door discussies over en weer bij de mediator heeft het allemaal zo lang geduurd, mede omdat de vader het goed heeft willen regelen voor het kind.
Ik bemoei me nergens mee, ik heb alleen maar een vraag gesteld en een mening gegeven over het beleid van het LBIO, de ex-partner heeft al die tijd goed geprofiteerd en de mediator heeft mij vriend al die tijd voorzien van verkeerde en onjuiste info.
Hij heeft daar destijds geen notie van gehad maar achteraf zijn hem wel enkele bakken vol dubbeltjes gaan vallen, wel voordeel voor de ex-partner maar niet voor hem. En maar betalen meneer!!!!!
Maar het komt allemaal wel goed, alleen de lijdensweg die je bewandeld is voor niemand goed, niet voor het kind, niet voor de ex-partner maar ook niet voor mijn vriend, die krijgt geen kans om de vervelende periode achter zich te laten.

Gesloten