LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB lidmaatschap

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henny1946
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jan 2012 15:17

ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Henny1946 »

Ik ben lid van de ANWB.
Om reden van aanschaf nieuwe auto wil ik de wegenwacht per direct opzeggen.
Dit kan niet volgens de voorwaarden van de ANWB.
Sluitingstermijn wijzigingen voor minder service: 15 november.
Brief met nota verzonden: 16 november.
Per 1 december geldt de wet op abonnementen en lidmaatschappen, die aangeeft dat stilzwijgende verlenging niet meer mag.
Tevens moet er tussentijds opgezegd kunnen worden.
De ANWB geeft aan het lidmaatschap, de wegenwacht of andere (mindere) service pas per 1 januari 2013 te willen wijzigen. Upgraden kan natuurlijk WEL direct.
Mag dit zomaar en wat kan ik doen om alsnog e.e.a alsnog te stoppen??

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door duiner »

Henny1946 schreef:Ik ben lid van de ANWB.
Om reden van aanschaf nieuwe auto wil ik de wegenwacht per direct opzeggen.
Dit kan niet volgens de voorwaarden van de ANWB.
Sluitingstermijn wijzigingen voor minder service: 15 november.
Brief met nota verzonden: 16 november.
Per 1 december geldt de wet op abonnementen en lidmaatschappen, die aangeeft dat stilzwijgende verlenging niet meer mag.
Tevens moet er tussentijds opgezegd kunnen worden.
De ANWB geeft aan het lidmaatschap, de wegenwacht of andere (mindere) service pas per 1 januari 2013 te willen wijzigen. Upgraden kan natuurlijk WEL direct.
Mag dit zomaar en wat kan ik doen om alsnog e.e.a alsnog te stoppen??

wat gek, mij is het toen wel gelukt , met een nieuwe auto , maar dat was 6 jaar geleden
.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door gtp »

De nieuwe wet voor automatische beëindiging met per maand opzegging schijnt niet voor de ANWB te gelden.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door gtp »

Vroeger was het lid zijn verbonden aan de auto en nu niet meer.Ben je nu lid en rij je in een andere auto ben je ook verzekerd van hulp, hier zit het verschil in dat je toen kon opzeggen ( andere auto)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Henny1946 schreef:Ik ben lid van de ANWB.
Om reden van aanschaf nieuwe auto wil ik de wegenwacht per direct opzeggen.
Dit kan niet volgens de voorwaarden van de ANWB.
Sluitingstermijn wijzigingen voor minder service: 15 november.
Brief met nota verzonden: 16 november.
Daar kan lang en breed over gediscussieerd worden. U heeft gewoon te laat willen opzeggen. Ik neem aan dat het niet van vandaag op morgen besloten is een nieuwe auto aan te schaffen dus men had dit kunnen voorzien en zich even verdiepen in de voorwaarden.
Henny1946 schreef: Per 1 december geldt de wet op abonnementen en lidmaatschappen, die aangeeft dat stilzwijgende verlenging niet meer mag.
Tevens moet er tussentijds opgezegd kunnen worden.
Lidmaatschappen van verenigingen ( en de ANWB is een vereniging ) nemen een nogal wat aparte positie in waardoor zoiets wel is toegestaan en deze wet niet van toepassing is. Dit zou dan wel geregeld moeten zijn in de statuten ed en dat is iets wat ik niet precies weet of dat zo is.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

themull
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:14

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door themull »

ik zit met een dergelijk probleem.
Volgensmij is de nieuwe wet die is ingegaan per 01-12-2011 wel van toepassing op de dienst Wegenwacht service maar niet van toepassing op het lidmaatschap van de ANWB.

klantenservice anwb stel dat zowel lidmaatschap als wegenwacht alleen per jaar beeindigd kunnnen worden, voor 15 nov van elk jaar. Anders vindt verlenging met een jaar plaats.
Ik heb consuwijzer gebeld, die geven aan dat de nieuwe wet niet van toepassing is op lidmaatschap van een vereniging . Ze wisten geen antwooord op of de nieuwe wet wel van toepassing is op een product/ dienst die een vereniging aanbied. Mijnsinziens is de wet wel op het laatste van toepassing.
Ook het juridisch loket van de overheid kan geen sluitend antwoord geven.

Klopt daarom onderstaand ? ? ?
Als een vereniging echter aan haar leden of aan derden buiten het lidmaatschap om andere diensten aanbiedt, dan gelden voor die diensten ook de algemene bepalingen van het wetsvoorstel aangaande contractenrecht. Dus als iemand lid van een vereniging wordt geldt het verenigingsrecht, en indien een afzonderlijk abonnement wordt afgesloten, geldt het contractenrecht.
Bieden verenigingen losse diensten aan door middel van een contract of abonnement dan moeten zij zich ook houden aan de nieuwe formaliteiten qua opzegging.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@themull,

Deze wet is nog hagelnieuw ( dat zal geen onbekend gegeven zijn ) dus is er ook nog geen jurisprudentie over dit soort gevallen. Juridisch loket en ook Consuwijzer maken ook gebruik van bekende jurisprudentie bij de interpretatie van het een en ander.

De enige mogelijkheid die echt zekerheid zou bieden, zou zijn om naar de rechter te stappen en die te laten oordelen en zich uitspreken hierover. Aangezien de uitkomst onzeker is en het bedrag voor een eenling doorgaans niet al te hoog is, zullen velen dit niet gauw doen. Misschien is het een idee als een groep mensen zich samenvoegen en gezamenlijk een rechtszaak aangaan zo kunnen de kosten bij een verlies gedeeld worden en bij 'winst' komen die grotendeels voor rekening van de ANWB.

Ik heb geen idee of het door u aangehaalde citaat klopt. Misschien is het ook nog van belang wat de statuten zeggen in deze.

themull
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:14

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door themull »

@emmy: tsja dat is ook een idee, beetje amerikaans, en als het er op aankomt zal er wel niet zoveel draagvlak zijn. Maar dat de nodige uitleg ontbreekt dat is duidelijk.

Ik heb consuwijzer een email gestuurd met mijn casus, en via de site van ANWB een 'klacht' neergelegd, met verzoek om lidmaatschap te beeindigen per 31-12-2012 en de wegenwacht krachtens wet van dam per 01-3-2012.

Ik ben benieuwd!


trouwens: misschien is dit onderwerp iets voor Tros Radar . .

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Emmy75 »

themull schreef:@emmy: tsja dat is ook een idee, beetje amerikaans, en als het er op aankomt zal er wel niet zoveel draagvlak zijn.
Er moet er eentje zijn die als kartrekker opstaat, anders gebeurt er niets. De personen (in het algemeen) die hier op het forum hebben aangegeven daar moeite mee te hebben, kunnen vrij snel met elkaar in contact komen en ideeën en meningen uitwisselen over hoe ze tegenover zo'n idee staan. Daarbij moet men zich wel realiseren dat als de eerste rechter zich uitspreekt in het voordeel van de groep dat de anwb waarschijnlijk wel het hoger beroep zal blijven opzoeken voorlopig en dat kan zomaar een paar jaar duren. Tja is 't het dat waard ?
themull schreef: Maar dat de nodige uitleg ontbreekt dat is duidelijk.
Sja die komt meestal pas met de jurisprudentie. Er zal ook wel een toelichting zijn, maar kan me voorstellen dat die ook niet voldoende aanknopingspunten biedt voor een bepaald specifieke casus.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door BBCS »

De Wet van Dam is bij de ANWB niet van toepassing.

Dus maandelijks opzeggen is er dus niet bij.

Einde discussie en we gaan over tot de orde van de dag. :mrgreen:


Dat was kort en krachtig. :wink:

themull
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:14

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door themull »

tsja, met dit soort kort door de bocht reacties kan ik ook meer dan 6800 berichten plaatsen, maar als ze allemaal van dezelfde aard hebben dan voegen die bijdrages weinig toe aan de discussie.

Dus ontopic : in hoeverre is de wet van dam van toepassing wanneer je lid bent va een vereniging die producten/ diensten aanbiedt?

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door nevermind »

Misschien is mijn bijdrage ook kort door de bocht, maar met google is alles mogelijk, dan had je zelf de brief naar de ANWB niet hoeven te schrijven.

http://ictrecht.nl/contracten-en-algeme ... t-van-dam/

themull
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:14

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door themull »

klopt, heb ik ook gelezen. Alleen staat onderstaande bijvoorbeeld niet op de site consuwijzer/ juridisch loket (overheid), in hoeverre klopt onderstaand dus?

Geldt de Wet Van Dam ook voor verenigingen?

De Wet Van Dam geldt niet voor het lidmaatschap van verenigingen. Dit omdat een vereniging zelf (via haar statuten) in onderling overleg kan bepalen hoe lang men lid is en hoe er wordt verlengd.

Een vereniging die producten of diensten aan haar leden levert, is daarbij wél gebonden aan de Wet Van Dam. Het lidmaatschap van de schaakclub kan dus alleen conform de statuten opgezegd worden, en daarbij mag men per jaar stilzwijgend verlengen. Het apart af te sluiten abonnement op een tijdschrift met schaakproblemen mag echter na de eerste verlenging per maand worden opgezegd

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik zou zeggen, bel met het telefoonnummer welk op de website staat, dit is gratis en vrijblijvend.

Neem vrijblijvend contact met ons op: 020 663 1941

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door gtp »

Emmy, je schreef "doorgaans voor een éénling niet al te hoog is,zullen velen niet doen". Is het niet te hoog??? Mijn eerdere opmerking i.v.b was lid van ANWB en de ww is een dienstverlening er aangekoppelt als je dit wil (niet verplicht) dus je kan alleen lid zijn zonder verdere verplichtingen. Conclusie je had een auto en die verkoop je en wil geen ww meer moet je er sowieso vanaf kunnen, maar nu is het probleem (ook eerder geschreven) je auto is geen lid maar de persoon dus waar je dan in rijd je heb recht op hulpverlening. (ik denk dat dit de cloe is- het addertje onder het gras).

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Emmy75 »

gtp schreef:Emmy, je schreef "doorgaans voor een éénling niet al te hoog is,zullen velen niet doen". Is het niet te hoog???
Met niet te hoog bedoelde ik dat een wegenwacht service voor Nederland 5 tientjes kost en voor europa 75,-. Dit zijn bedragen waar de meeste consumenten geen rechtszaak over beginnen in hun uppie.
gtp schreef: Mijn eerdere opmerking i.v.b was lid van ANWB en de ww is een dienstverlening er aangekoppelt als je dit wil (niet verplicht) dus je kan alleen lid zijn zonder verdere verplichtingen.
De ANWB heeft ook andere 'gewone' lidmaatschappen zonder dingen erbij zoals wegenwacht of iets dergelijks. Iemand die wegenwacht heeft, is daarmee wel automatisch ook lid van de ANWB.
gtp schreef:Conclusie je had een auto en die verkoop je en wil geen ww meer moet je er sowieso vanaf kunnen, maar nu is het probleem (ook eerder geschreven) je auto is geen lid maar de persoon dus waar je dan in rijd je heb recht op hulpverlening. (ik denk dat dit de cloe is- het addertje onder het gras).
Dit heeft ervoor gezorgd dat mensen bij het kopen van een nieuwe auto niet zomaar het lidmaatschap kunnen opzeggen tussentijds. Omdat dit teveel gebeurde of mensen kregen ineens een baan met auto van de zaak en hadden de wegenwacht niet meer nodig enz. Daarom zal anwb dit wel veranderd hebben.

Maar dit is een heel ander 'addertje' dan de de Wet van Dam waar het hier om gaat in deze discussie. Het addertje hier is dat de anwb een vereniging is en voor een lidmaatschap bij een vereniging geldt het verenigingsrecht en dus deze wet niet van toepassing is. Nu is wel de vraag gerezen in dit topic hoe zit het nu met producten en diensten die een vereniging levert ? Een wegenwacht service kan ook gezien worden als product. Dat is ingewikkelde materie. Het is mogelijk dat dan het 'nomale' verbintenissenrecht geld en dat zou de WvD weer wel van toepassing zijn. Ander voorbeeld, stel ik koop iets via de (web)winkel van de anwb. Vereniging of niet dan is het normale consumentenrecht van toepassing.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door gtp »

Het moet zo kunnen zijn, als je geen auto meer heb je van de ww af kunt komen dat het lidmaatschap blijft bestaan ala. Hulp van ww is alleen in combinatie mogelijk, dus dit kan je doen of niet maar dan moet je er ook vanaf kunnen

themull
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 aug 2006 20:14

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door themull »

laten we in deze vooral on topic blijven:

de vraag is of bij het opzeggen van de wegenwachtservice de wet van dam van kracht is . m.a.w valt het abonnement van de wegenwachtservice onder contract recht , en het lidmaatschap anwb onder verenigingsrecht

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door BBCS »

themull schreef:laten we in deze vooral on topic blijven:

de vraag is of bij het opzeggen van de wegenwachtservice de wet van dam van kracht is . m.a.w valt het abonnement van de wegenwachtservice onder contract recht , en het lidmaatschap anwb onder verenigingsrecht
Het antwoord is nee.

We kunnen wel allemaal hier neerzetten wat we vinden en of het wel zou moeten.
Dat veranderd niet.

De ANWB is een vereniging en zijn de regels van de vereniging van toepassing.
Voor het beëindigen van het abonnement gelden:
Artikel 36 van wetboek 2 schreef: 1 Tenzij de statuten anders bepalen, kan opzegging van het lidmaatschap slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken; op deze termijn is de Algemene termijnenwet niet van toepassing. In ieder geval kan het lidmaatschap worden beëindigd door opzegging tegen het eind van het boekjaar, volgend op dat waarin wordt opgezegd, of onmiddellijk, indien redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren.

2 Een opzegging in strijd met het in het vorige lid bepaalde, doet het lidmaatschap eindigen op het vroegst toegelaten tijdstip volgende op de datum waartegen was opgezegd.

3 Een lid kan voorts zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat een besluit waarbij zijn rechten zijn beperkt of zijn verplichtingen zijn verzwaard, hem is bekend geworden of medegedeeld; het besluit is alsdan niet op hem van toepassing. Deze bevoegdheid tot opzegging kan de leden bij de statuten worden ontzegd voor het geval van wijziging van de daar nauwkeurig omschreven rechten en verplichtingen en voorts in het algemeen voor het geval van wijziging van geldelijke rechten en verplichtingen.

4 Een lid kan zijn lidmaatschap ook met onmiddellijke ingang opzeggen binnen een maand nadat hem een besluit is meegedeeld tot omzetting van de vereniging is een andere rechtsvorm, tot fusie of tot splitsing.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ANWB lidmaatschap

Ongelezen bericht door Emmy75 »

BBCS schreef:Het antwoord is nee.
Lang niet alles is altijd zo zwart-wit. Mogelijk heeft u gelijk, echter er is een mogelijkheid dat het niet zo is.
BBCS schreef: De ANWB is een vereniging en zijn de regels van de vereniging van toepassing.
Dat de ANWB een vereniging is, wil lang niet altijd zeggen dat alle activiteiten onder het verenigingsrecht vallen. ANWB verkoopt namelijk ook gewoon producten en diensten. Stel ik koop iets in de webwinkel zijn gewoon de normale regels van het consumentenrecht van toepassing en kunnen ze niet de statuten ge(mis)bruiken om dat maar eventjes aan de kant te schuiven.

De wegenwachtservice is eigenlijk een combi van een product ( de daadwerkelijke pechhulp ed ) + een lidmaatschap van een vereniging. Deze 2 zaken zouden los van elkaar gezien kunnen worden, waarbij het wel mogelijk zou kunnen zijn om de WW eerder te beëindigen maar niet het lidmaatschap van de ANWB zelf.

Hierbij moet ik wel duidelijk vermelden dat ik niet per definitie zeg dat het zo is, maar dat het zo geïnterpreteerd zou kunnen worden en zonder jurisprudentie zullen we het niet weten.

Gesloten