LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto gekocht (particulier) met veel lakschade, wist ik niet!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BigProblem

Auto gekocht (particulier) met veel lakschade, wist ik niet!

Ongelezen bericht door BigProblem »

Hallo,

Ik was al enige tijd op zoek naar een auto, en kwam op het internet een auto tegen die ik wel geschikt vond, omdat erbij vermeld stond geen roest en geen schade.

Het was al avond, en ben ik toch maar gegaan om de auto te bezichtigen, het was ook een particulier.

Ik heb de auto bezichtigd, en met mijn zaklamp heb ik gekeken rondom de auto, zover het kon in het donker.
Kwam een kleine kras tegen en vertelde hem dit, maar het was een 2e hands auto en uiteraard normaal, voor deze leeftijd.

Hij vertelde mij dat er geen andere schade's was en dat de auto goed was, zoals in de advertentie ook vermeldt stond.

Ik besloot de auto over te nemen, en heb hem handgeld gegeven.
Hij gaf direct mij de papieren mee, zodat ik in mijn eigen woonplaats de auto kon overschrijven en de dag daarop bij het ophalen van de auto, deze direct mee kon nemen.

De volgende dag heb ik de auto overgeschreven en de auto opgehaald, en tot mijn verbazing zie ik op het dak van de auto dat er grote plekken laklaag verdwenen is, en kan wel zeggen stukken lak weg met de grote van mijn hand wel, dit geheel over de hele dak.

Ik voel me belazerd, en mijn vraag is wat moet ik nu doen, is hij aanprakelijk en ben ik opgelicht?

Waarom ik de lakschade niet gezien heeft meerdere redenen:

Hij garandeerde geen schade (dus let je minder op).
In de avond de auto bezichtigd, maar op het dak was uiteraard condens van het koude weer.
De volgende morgen was er ook condens op de auto en is mij daarom ook toen niet opgevallen.

Pas thuis, nadat de auto droog was kwam ik er achter.

Wat kan ik nu het beste doen?

gravedigger

Re: Auto gekocht (particulier) met veel lakschade, wist ik niet!

Ongelezen bericht door gravedigger »

De auto over laten spuiten

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Ach ja wie koopt er nu een auto in het donker en gelooft de verkoper op zijn blauwe ogen. Kwaad worden mag u best maar dan wel op u zelf.

Ronald g

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Tja echt zichtbare dingen hoef je ook niet in je advertentie te zetten. Een koper heeft onderzoeksplicht. En het dak is natuurlijk geen verborgen deel.

Geen auto's in het donker kopen.

BigProblem

Ongelezen bericht door BigProblem »

Bedankt voor jullie reactie's.

Nou de lakschade zou je overdag ook niet kunnen zien, als er condens op de auto is, en als de auto nat is van het regen.

Tuurlijk moest ik beter kijken, maar in de advertentie stond ook GEEN schade.
Lakschade is toch ook schade?

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

Als de lakschade gewone gebruikssporen zijn (een oude tweedehands auto hoeft niet in showroomstaat te verkeren), hoeft dit niet als "schade" te gelden. Denk aan kleine krasjes, bijvoorbeeld van een boomtak, of een doffe plek door inwerking van zonlicht (vooral bij rode auto's komt dit vaak voor) of door iets te enthousiast poetsen.
Enig zelfonderzoek had hier ook van de koper mogen worden verwacht. De lak aan de buitenkant is goed te zien. Er wordt niets verborgen gehouden.

"Échte" schade, zoals deuken, had de auto niet en dát zal de verkoper ook wel in alle eerlijkheid hebben bedoeld. Nogmaals: je had geen auto in showroomstaat mogen verwachten, maar wel een auto zonder "echte" schade. Maar wel met gebruikssporen.

Het lijkt mij niet dat de verkoper hier blaam treft.

Gesloten