| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto in beslag genomen
Auto in beslag genomen
Beste mensen,
Ik heb gisteren een brief gekregen van de RDW dat mijn auto morgen in beslag genomen gaat worden.
Reden hiervan is dat de auto afkomstig schijnt te zijn van een autobedrijf wat in het verleden praktijken heeft uitgevoerd die niet door de beugel kunnen.
Denk hier aan auto's die in elkaar zijn geweest en waar ze van meerdere auto's weer 1 auto hebben gemaakt, gestolen auto's of gestolen onderdelen zijn gebruikt in andere auto's.
Nu gaat de RDW onderzoeken in samenwerking met de politie of mijn auto verkeersveilig is en of er gestolen onderdelen inzitten / auto gestolen is.
Ik heb deze auto 2 jaar geleden gekocht bij een andere bovag garage dan waar de auto vandaan schijnt te komen. Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto was en of deze betrokken was geweest bij een aanrijding. Hierop kreeg ik een antwoord dat deze man de auto zelf uit Frankrijk geimporteerd had en dat het een demo auto was geweest. (Auto had 9000km op de teller)
Wat moet ik met bovenstaande doen. Ik heb namelijk bericht gekregen dat indien er kleine gestolen onderdelen opzaten (airbag o.i.d.) deze er af werden geschroeft en dat ik dan de auto terug zou krijgen zonder deze onderdelen.
Indien blijkt dat de auto gestolen is, grote gestolen onderdelen inzitten (motor, chassis of aandrijflijn) deze door het openbaar ministerie in beslag wordt genomen.
Indien er van verschillende auto's 1 is gemaakt en dit niet goed is gebeurd de auto ook in beslag wordt genomen omdat deze dan niet meer verkeersveilig is.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Ik heb gisteren een brief gekregen van de RDW dat mijn auto morgen in beslag genomen gaat worden.
Reden hiervan is dat de auto afkomstig schijnt te zijn van een autobedrijf wat in het verleden praktijken heeft uitgevoerd die niet door de beugel kunnen.
Denk hier aan auto's die in elkaar zijn geweest en waar ze van meerdere auto's weer 1 auto hebben gemaakt, gestolen auto's of gestolen onderdelen zijn gebruikt in andere auto's.
Nu gaat de RDW onderzoeken in samenwerking met de politie of mijn auto verkeersveilig is en of er gestolen onderdelen inzitten / auto gestolen is.
Ik heb deze auto 2 jaar geleden gekocht bij een andere bovag garage dan waar de auto vandaan schijnt te komen. Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto was en of deze betrokken was geweest bij een aanrijding. Hierop kreeg ik een antwoord dat deze man de auto zelf uit Frankrijk geimporteerd had en dat het een demo auto was geweest. (Auto had 9000km op de teller)
Wat moet ik met bovenstaande doen. Ik heb namelijk bericht gekregen dat indien er kleine gestolen onderdelen opzaten (airbag o.i.d.) deze er af werden geschroeft en dat ik dan de auto terug zou krijgen zonder deze onderdelen.
Indien blijkt dat de auto gestolen is, grote gestolen onderdelen inzitten (motor, chassis of aandrijflijn) deze door het openbaar ministerie in beslag wordt genomen.
Indien er van verschillende auto's 1 is gemaakt en dit niet goed is gebeurd de auto ook in beslag wordt genomen omdat deze dan niet meer verkeersveilig is.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Re: Auto in beslag genomen
https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
http://dirkzwagerasv.nl/2013/08/10/de-i ... indicatie/
In jouw geval is het afwachten. Zodra je meer weet kun je wel of geen actie ondernemen. Ik zou ten eerste politie aangifte gaan doen als het blijkt dat er gestolen onderdelen in zitten en het te hoge kosten wordt. Jij bent dan opgelicht door de verkoper. Als je de twee sites leest kun je zien wat je vervolg stappen kunnen zijn zoals klaagschriftprocedure. Ik zou dus na dat bekend is wat er precies fout is rechtsbijstand inschakelen. En hun een klaagschriftprocedure laten doen. Als het nu over een paar airbags gaat dan valt het wel mee. Succes en laat horen wat de rdw in beslag heeft genomen.
http://dirkzwagerasv.nl/2013/08/10/de-i ... indicatie/
In jouw geval is het afwachten. Zodra je meer weet kun je wel of geen actie ondernemen. Ik zou ten eerste politie aangifte gaan doen als het blijkt dat er gestolen onderdelen in zitten en het te hoge kosten wordt. Jij bent dan opgelicht door de verkoper. Als je de twee sites leest kun je zien wat je vervolg stappen kunnen zijn zoals klaagschriftprocedure. Ik zou dus na dat bekend is wat er precies fout is rechtsbijstand inschakelen. En hun een klaagschriftprocedure laten doen. Als het nu over een paar airbags gaat dan valt het wel mee. Succes en laat horen wat de rdw in beslag heeft genomen.
Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?Mark_M schreef:Beste mensen,
Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto was
was de prijs marktconform?
Gaat het om een autobedrijf uit Swalmen genoemd in dit bericht http://nos.nl/artikel/2108549-rdw-roept ... drijf.html
Ten aanzien van beslag, dit mag de politie doen. Zij zal de auto onderzoeken en u kan als de auto wordt vrijgegeven aangeven dat u eigenaar bent van de auto omdat u te goeder trouw de auto hebt gekocht. Ook een verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de vorige eigenaar zal proberen de auto terug te halen, maar als u aan kan tonen dat u de auto onder normale omstandigheden hebt gekocht staat u denk ik sterk.
Ik weet trouwens niet of dit ook geldt bij een auto die is omgekat, maar het lijkt me ook dat dan de regels van natrekking gelden.
Er geldt trouwens een verjaringstermijn van 3 jaar
Wordt de auto niet veilig bevonden dan moet hij van de weg worden gehaald. U heeft dan mogelijk recht op schadevergoeding, maar daarvoor kan u beter een jurist of rechtsbijstand in schakelen.
Ik betwijfel of ze zomaar de onderdelen mogen verwijderen en dan de auto aan u mogen teruggeven. U geeft immers aan dat u de auto hebt gekocht bij een BOVAG garage. Als dat verder voor een gangbare prijs is geweest, u de juiste papieren heeft gekregen die overeenkomen met het kenteken en het VIN- nummer en de transactie is gedaan op een plaats waar je normaal gesproken ook een auto zou kopen, dus bij de BOVAG garage zelf dan kan u zich beroepen op art 3:86 BW. U heeft ter goede trouw een auto gekocht. Dat er dan bijvoorbeeld een airbag in zou zitten die gestolen zou zijn dat heeft dan geen gevolgen. Maakt door natrekking onderdeel uit van de auto en dus is de eigenaar van de auto eigenaar geworden van de airbag.Ik heb deze auto 2 jaar geleden gekocht bij een andere bovag garage dan waar de auto vandaan schijnt te komen. Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto was en of deze betrokken was geweest bij een aanrijding. Hierop kreeg ik een antwoord dat deze man de auto zelf uit Frankrijk geimporteerd had en dat het een demo auto was geweest. (Auto had 9000km op de teller)
Ik heb namelijk bericht gekregen dat indien er kleine gestolen onderdelen opzaten (airbag o.i.d.) deze er af werden geschroeft en dat ik dan de auto terug zou krijgen zonder deze onderdelen.
Ten aanzien van beslag, dit mag de politie doen. Zij zal de auto onderzoeken en u kan als de auto wordt vrijgegeven aangeven dat u eigenaar bent van de auto omdat u te goeder trouw de auto hebt gekocht. Ook een verzekeringsmaatschappij van de vorige eigenaar of de vorige eigenaar zal proberen de auto terug te halen, maar als u aan kan tonen dat u de auto onder normale omstandigheden hebt gekocht staat u denk ik sterk.
Ik weet trouwens niet of dit ook geldt bij een auto die is omgekat, maar het lijkt me ook dat dan de regels van natrekking gelden.
Wordt de auto niet veilig bevonden dan moet hij van de weg worden gehaald. U heeft dan mogelijk recht op schadevergoeding, maar daarvoor kan u beter een jurist of rechtsbijstand in schakelen.
Ik heb helaas ook z'n auto in mijn bezit. ( 1 jaar en 9 maanden )
Deze komen morgen ophalen en mijn huurauto leveren.
Deze komen morgen ophalen en mijn huurauto leveren.
Ik heb bijna 2 jaar geleden ook een van deze auto's gekocht. ( blijkbaar )
De auto is gekocht bij een Bovag garage met een bijbehorende factuur.
Ze komen hem morgen ophalen en de huurauto leveren.
Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal.
De auto is gekocht bij een Bovag garage met een bijbehorende factuur.
Ze komen hem morgen ophalen en de huurauto leveren.
Ik ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal.
Aan de auto zelf niet. De auto was bijna een jaar oud en zag gewoon uit als nieuw. Tellerstand was 9000 km. Het enige wat ik verdacht vond was dat hij naast gewone gezinsauto's ook een Ferrari, Aston Martin en Audi R8 had staan. De prijs voor deze auto was markt conform. 5000 euro onder de nieuwprijs .kokka schreef:Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?Mark_M schreef:Beste mensen,
Het schijnt inderdaad te zijn dat deze auto van de handelaar uit Swalmen komt. Ik hoop er inderdaad het beste van maar begin er persoonlijk een hard hoofd in te krijgen.Appie83 schreef:Gaat het om een autobedrijf uit Swalmen genoemd in dit bericht http://nos.nl/artikel/2108549-rdw-roept ... drijf.html
Ik betwijfel of ze zomaar de onderdelen mogen verwijderen en dan de auto aan u mogen teruggeven. U geeft immers aan dat u de auto hebt gekocht bij een BOVAG garage. Als dat verder voor een gangbare prijs is geweest, u de juiste papieren heeft gekregen die overeenkomen met het kenteken en het VIN- nummer en de transactie is gedaan op een plaats waar je normaal gesproken ook een auto zou kopen, dus bij de BOVAG garage zelf dan kan u zich beroepen op art 3:86 BW. U heeft ter goede trouw een auto gekocht. Dat er dan bijvoorbeeld een airbag in zou zitten die gestolen zou zijn dat heeft dan geen gevolgen. Maakt door natrekking onderdeel uit van de auto en dus is de eigenaar van de auto eigenaar geworden van de airbag.Ik heb deze auto 2 jaar geleden gekocht bij een andere bovag garage dan waar de auto vandaan schijnt te komen. Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto was en of deze betrokken was geweest bij een aanrijding. Hierop kreeg ik een antwoord dat deze man de auto zelf uit Frankrijk geimporteerd had en dat het een demo auto was geweest. (Auto had 9000km op de teller)
Ik heb namelijk bericht gekregen dat indien er kleine gestolen onderdelen opzaten (airbag o.i.d.) deze er af werden geschroeft en dat ik dan de auto terug zou krijgen zonder deze onderdelen.
Vandaag erachter gekomen dat er maar 289 euro bpm over de auto is betaald bij het invoeren. Jammer dat dit als particulier niet na te gaan is. Heb vandaag voor de zekerheid maar een taxatierapport laten opmaken door de dealer waar de auto in onderhoud is geweest.
Dat is denk ik een heel belangrijk punt. als de auto bijvoorbeeld veel goedkoper zou zijn geweest als vergelijkbare auto's, zou je daar je vraagtekens bij kunnen stellen. Nu heb je de auto gewoon ter goeder trouw gekocht.Mark_M schreef:Aan de auto zelf niet. De auto was bijna een jaar oud en zag gewoon uit als nieuw. Tellerstand was 9000 km. Het enige wat ik verdacht vond was dat hij naast gewone gezinsauto's ook een Ferrari, Aston Martin en Audi R8 had staan. De prijs voor deze auto was markt conform. 5000 euro onder de nieuwprijs .kokka schreef:Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?Mark_M schreef:Beste mensen,
In dat geval was er sprake van verkoop onder verdachte omstandigheden: van een particulier op een parkeerplaats.john18 schreef:https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
TS daarentegen heeft bij een erkende Bovag garage gekocht, alleen al daardoor zal onderzoeksplicht minder zwaar zijn.
Heb je alles rondom de aankoop nog op papier staan? Facturen, betalingsbewijzen etc.Mark_M schreef:Aan de auto zelf niet. De auto was bijna een jaar oud en zag gewoon uit als nieuw. Tellerstand was 9000 km. Het enige wat ik verdacht vond was dat hij naast gewone gezinsauto's ook een Ferrari, Aston Martin en Audi R8 had staan. De prijs voor deze auto was markt conform. 5000 euro onder de nieuwprijs .kokka schreef:Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?Mark_M schreef:Beste mensen,
En wat zegt de BOVAG dealer waar u hem van hebt gekocht ?
Heeft u de BOVAG ook ingeschakeld ?
Laatst gewijzigd door Quark op 03 jun 2016 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat klopt maar ik doel daarop op het onderzoeksplicht en goede trouw. Dan kan het zijn dat de verzekeraar de auto niet in beslag kan nemen als het gestolen blijkt te zijn. Vooral als ts zijn schade niet kan verhalen. We weten nu immers niet wat er precies allemaal niet klopt. Kan de complete auto zijn of wat onderdelen. Ts kan een hoop geld kwijt zijn en nog kosten. Daarom dat linkje zodat ts voorbereid kan zijn wat er kan gebeuren.16again schreef:In dat geval was er sprake van verkoop onder verdachte omstandigheden: van een particulier op een parkeerplaats.john18 schreef:https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
TS daarentegen heeft bij een erkende Bovag garage gekocht, alleen al daardoor zal onderzoeksplicht minder zwaar zijn.
Ik wel. Je kunt onder eerlijke auto meerdere dingen interpreteren. Ik bedoel dan of de km stand is terug gedraaid{1 van de redenen dat ik geen import koop} Of de auto niet totaal los is geweest en verkocht wordt als geen schade. Of b.v. er geen sloop motor erin is gedaan omdat de originele kapot was. Ga maar door. In een woord eerlijk.kokka schreef:Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?Mark_M schreef:Beste mensen,
Voor de volledigheid: U heeft de auto dus niet gekocht in Swalmen maar bij een autobedrijf die is aangesloten bij BOVAG?
Want het verhaal van dat autobedrijf klopt dan ook niet. Naar mijn weten ligt Swalmen in Nederlands Limburg en niet Belgie, waar de auto vandaan komt volgens BOVAG autobedrijf.
Want het verhaal van dat autobedrijf klopt dan ook niet. Naar mijn weten ligt Swalmen in Nederlands Limburg en niet Belgie, waar de auto vandaan komt volgens BOVAG autobedrijf.
Dat is ook het probleem. De verkoper gaf bij het kopen aan dat hij hem zelf heeft geimporteerd uit Frankrijk en dat de auto nooit schade had gehad.Appie83 schreef:Voor de volledigheid: U heeft de auto dus niet gekocht in Swalmen maar bij een autobedrijf die is aangesloten bij BOVAG?
Achteraf blijkt dat hij niets heeft geimporteerd en de auto gewoon bij dat bedrijf in Swalmen heeft opgekocht.
De bovag dealer bevestigd nu dat hij de auto niet zelf heeft geimporteerd en dat ik niet de enige ben die met dit probleem bij hem aanklopt.Quark schreef:En wat zegt de BOVAG dealer waar u hem van hebt gekocht ?
De bovag heb ik zelf ook ingeschakeld en zij hebben al het een en ander in werk gezet mocht het zijn dat ik mijn auto niet meer terug zie.
Zij hebben mij geadviseerd om even af te wachten en als bovenstaande het geval is de koopovereenkomst, brief van het RDW en uitslag van het onderzoek naar hun te sturen zodat zij dan contact met de garage kunnen gaan opnemen dat ik mijn geld terug krijg. Dit is natuurlijk in het beste geval.
Kan mij namelijk voorstellen dat als er meerdere mensen zich bij die garage melden hij zich binnenkort gewoon failliet laat verklaren...
Ik wel. Je kunt onder eerlijke auto meerdere dingen interpreteren. Ik bedoel dan of de km stand is terug gedraaid{1 van de redenen dat ik geen import koop} Of de auto niet totaal los is geweest en verkocht wordt als geen schade. Of b.v. er geen sloop motor erin is gedaan omdat de originele kapot was. Ga maar door. In een woord eerlijk.[/quote]john18 schreef:Ik heb nog nooit aan een autoverkoper gevraagd of het een Eerlijke auto was, was er iets aan de auto dat je verdacht vond?16again schreef:Ik heb de verkoper gevraagd of het een eerlijke auto wasjohn18 schreef:https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbin ... ands-auto/
Bovenstaande bedoel ik ook met een eerlijke auto. Volgende keer maar gewoon naar een dealer gaan en hopen deze "onzin" nooit meer mee te maken...
Tja gewoon een kwestie van pech. U hebt de auto weliswaar niet bij een dealer gekocht, maar wel bij een bedrijf dat aangesloten is bij BOVAG. Blijkbaar zijn die autohandelaren in Swalmen dusdanig geraffineerd te werk gegaan dat alleen door middel van een röntgenapparaat te zien is of de auto veilig is. En of er gestolen onderdelen in zitten, dat kan ook gebeuren bij een tweedehands auto die bij de dealer staat. Ik vraag me wel af hoe dat BOVAG bedrijf te werk is gegaan. Als zij de auto hebben gekocht bij dat autobedrijf in Swalmen voor een niet marktconforme prijs valt ook hen wat te verwijten lijkt me. Maar inderdaad eerst maar afwachten. Ik zag in de berichtgeving wel dat u gratis vervangend vervoer krijgt. Dat is dan wel prettig. En hopelijk valt het mee.
Om even te reageren mijn auto was ook opgeroepen voor het onderzoek het betreft een golf 6 ik heb er bijna 20000 euro aan uit gegeven.. Ook niet bij dat bedrijf gekocht maar bij een garage in Eindhoven. Het zag er allemaal goed uit, na een tijdje toen ik een nieuw stuur kocht met cruise controle kwamen ze er bij de garage achter dat in het stuur al een airbag van een polo ipv een golf zat.. Helaas heb ik verder of de garages voor onderhoud ook nooit wat aparts gemerkt. Nu heb ik de uitslag van de week gekregen en blijk ik 1 van de ongelukkige te zijn waarvan er gelast is aan de auto .. Het rdw heeft hem verkeersonveilig verklaard!! Nu kunnen ze hem voor me veilen voor onderdelen, leuke optie hoor dit brengt me hooguit 4000 terug.. Me auto zou op dit moment nog 14000 waard geweest zijn.. Die andere 10000 euro?? Net heb ik een huis gekocht en deze auto had ik gekocht om voorlopig geen omkijken te hebben. Nu is mijn spaargeld op dus een advocaat is me momenteel te duur, rechtsbijstand kan me helpen. Maar ik weet niet of er hier meer gedupeerden zijn, of maakt VARA hier een zaak van? Ik denk dat er meen mensen zijn die hard voor hun auto hebben gespaard en gewoonweg genaaid zijn door deze kansloze mensen die er waarschijnlijk weer met een kleine straf vanaf komen!
waarom is het onveilig als er gelast is??? er wordt zo vaak gelast aan auto's.
kun je hem niet gewoon terugeisen? het is toch jouw auto?
kun je hem niet gewoon terugeisen? het is toch jouw auto?