LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto verkocht met distributieriem inplaats van -ketting

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Autoverkoper11

Auto verkocht met distributieriem inplaats van -ketting

Ongelezen bericht door Autoverkoper11 »

Goeieavond,

Ik heb een auto verkocht met distrubitieriem in plaats van ketting aan een advocaat.
Ik was er van overtuigd dat er een ketting in zat en de vorige eigenaar ook.
Nu wil diegene een (advocaat) die hem nu heeft gekocht dat ik 250 euro betaal omdat hij hem nu moet vervangen.

Hij heeft nu een collega van hem op het kantoor een brief laten sturen waarin staat: Indien u niet binnen vijf werkdagen na heden het bedrag van 250,- overmaakt op .... , zal ik namens mijn client een procedure starten en alle nog te maken kosten op u verhalen.

Onder voorbehoud van alle rechten en weren.

Ik ben echt niet van plan om te gaan betalen, ik heb hem aangeboden om de auto terug te brengen maar dat wil die niet.

Wat te doen, ik hoor van sommigen dat dit een blafbrief is maar wat als ik niet betaal?

Alvast bedankt.

vroem

Re: Auto verkocht met distributieriem inplaats van -ketting

Ongelezen bericht door vroem »

ik neem aan dat je je aanbod om de auto terug te nemen, en zijn beslissing er niet op in te gaan zwart op wit hebt. Zo niet zorg dan dat je dat alsnog krijgt. Dan is het namelijk klaar. je hebt dan een correct voorstel voor rechtzetten van de situatie gedaan, alles erna is dan probleem van de nieuwe eigenaar. ik vind 250 wel weinig voor vervangen van een distributieriem, meestal is dat wel wat meer en komen er dingen bij als loopwielen ed.
Ik weet niet hoe het zit met de km standen waarbij vervangen moet worden, en hoe het in de boekjes staat etc, en hoe de auto geadverteerd is, is er navraag gedaan of heb je vrijwillig gemeld dat het volgens jou een ketting is? (wel slordig zoiets te stellen terwijl het zo eenvoudig na te gaan is..dat terzijde). Ik zou niet ingaan op zijn voorstel, want dan blijft hij je lastig vallen met straks weer iets anders. en laat je niet intimideren door het feit dat hij advokaat is (of gewoon jurist?) zon briefje laten schrijven door een collega kost niets, maar als hij er echt iets mee wil zal hij ook gewoon moeten dokken bij de rechtbank.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Daihatsu heeft zowel een 1.0 motor leverbaar met riem als 1.3 met ketting.
Bij meerdere merken komt dit voor.
Een kleine Daihatsu Cuore is zelfs enige tijd beide met 1.0 motor zowel met riem als ketting geleverd dus kans op fouten.
De manier om dat te controleren is te kijken naar de kappen.
Plastic kapje met kieren is 99% riem.

De ketting is meestal staal boven en olie dicht en 99% zeker ketting!
Naast de motor zelf bekijken kun je ook online vragen bij http://www.mijngarage.nl wat vervangen riem kost en als er een ketting in zit krijg je een fout melding...
Ja, naast de prijs weet je gelijk of er een riem of ketting in zit.
Ook onderdelen site geeft bij invoeren kenteken aan of er een riem leverbaar is dus zo vind je deze gegevens.

U is ter goeder trouw en wist het niet, en deze advocaat had beter moeten informeren.
Als zelfs ervaren verkopers vaak de fout in gaan hoe moet U het dan betrouwbaar zeggen?

Mijn laatste aankoop was advertentie met Cruise Controle, maar nergens knopje te vinden.
Ook nog diverse andere zaken die niet klopte dus gewoon even snel plaatsen online en verkopen die oude inruil.

Een kale riem kan voor €189,- en soms zijn er waterpompen en rollen nodig.....
Net welk merk en type het is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Autoverkoper11 schreef: Wat te doen, ik hoor van sommigen dat dit een blafbrief is maar wat als ik niet betaal?
Er zit hier een echte jurist op het forum, die zal ongetwijfeld meer kunnen vertellen. Bij mijn weten is het zo dat als een verkocht product kapot is, dat de verkoper de gelegenheid moet krijgen het product te herstellen, of terug te nemen. In dit geval is de auto niet kapot, er moet hooguit onderhoud aan verricht worden, te weten vervanging van die riem. De advocaat heeft geen enkel recht om een bedrag te eisen en de reparatie door een ander te laten doen.

Ik zou dus niet betalen, maar aanbieden de riem zelf te vervangen of de auto terug te nemen. Dat zijn de enige twee opties, en dat weet die advocaat (als het een echte is) heus wel.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Ik zou noch de auto terugnemen noch de kosten van het vervangen van de riem betalen.
Een distributieriem zit aan de buitenkant van de motor, deze is vrij makkelijk te herkennen.
ik denk dat dit gewoon onder de onderzoeksplicht van de koper valt. laat ze maar lekker komen.

Het wordt een ander verhaal als je een professionele verkoper ben ( iets wat in de posts niet duidelijk is )en gezegd hebt dat deze auto een ketting heeft.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Een distributieriem zit aan de buitenkant van de motor, deze is vrij makkelijk te herkennen.
Denk dat je in de war bent met de dynamo/waterpomp/ventilator riem.

kokka

bprosman schreef:
Denk dat je in de war bent met de dynamo/waterpomp/ventilator riem.
Denk het niet

bprosman

https://www.google.nl/search?q=distribu ... BigB&dpr=1

Alleen zichtbaar omdat ze het kapje er afgehaald hebben hoor.

Quark

Ongelezen bericht door Quark »

Als de koper al zo met zijn beroep begint te schermen , check eens na of het allemaal wel klopt, ook het bedrijf wat een brief heeft gestuurd. ( is dit echt ?)
Mocht er twijfel zijn noem de orde van advocaten eens in een tegen bericht.

https://www.advocatenorde.nl/

witte angora

Quark schreef:Als de koper al zo met zijn beroep begint te schermen
Dat ook nog. Een normale advocaat (sowieso ieder normaal mens) gaat eerst eens het gesprek aan, zonder te dreigen of te eisen, maar om te kijken of er een oplossing mogelijk is die voor beide partijen acceptabel is. En dat gesprek gaat doorgaans zonder advocaat. Sterker nog: een advocaat is helemaal niet nodig in dit soort zaken. Ook niet als het voor de rechter gebracht moet worden.

Ik blijf erbij: biedt - schriftelijk - aan de riem te vervangen of de auto terug te nemen. Wil hij dat niet, dan is het klaar.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Autoverkoper11 schreef:Ik heb een auto verkocht met distrubitieriem in plaats van ketting aan een advocaat. ....Ik was er van overtuigd dat er een ketting in zat en de vorige eigenaar ook.
Die overtuiging is ook gedeeld met koper?
.. , zal ik namens mijn client een procedure starten ...
Welk artikel wordt in de brief genoemd??
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 aug 2016 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er een riem met onbekende leeftijd in zit is vervangen noodzakelijk.

Maar is U of hij deskundige?
Bij een meestal metalen kap en pakkingen is het vrijwel zeker ketting.
Een open meestal plastic kap met kieren een riem, omdat hij anders olie zou lekken.

Dit is geen Advocaat maar iemand die op kantoor daar werkte.
Deze koper had niet later maar voor de koop bij zijn garage langs moeten gaan en vragen.
Dit is tussen particulieren en dus geen garantie en hij heeft niet goed geïnformeerd.

kokka

bprosman schreef:https://www.google.nl/search?q=distribu ... BigB&dpr=1

Alleen zichtbaar omdat ze het kapje er afgehaald hebben hoor.
Ja dat is waar. Je moet ook wel weten waar je moet kijken niet iedereen weet dat. Dus wellicht te makkelijke aanname

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

Autoverkoper11 schreef:Goeieavond,

Ik heb een auto verkocht met distrubitieriem in plaats van ketting aan een advocaat.
Ik was er van overtuigd dat er een ketting in zat en de vorige eigenaar ook.
Nu wil diegene een (advocaat) die hem nu heeft gekocht dat ik 250 euro betaal omdat hij hem nu moet vervangen.

Wat te doen, ik hoor van sommigen dat dit een blafbrief is maar wat als ik niet betaal?

Alvast bedankt.
@autoverkoper",

U heeft als particulier en leek op dit gebied een auto verkocht.
Op de technische vraag van de potentiële koper heeft u naar eer en geweten aangegeven dat of de automotor van een distributieketting is voorzien.
De koper, die zich zelf zeer waarschijnlijk tot "advocaat" heeft benoemd, probeert u nu onder bedreiging geld afhandig te maken omdat de automotor van een distributieriem is voorzien, maar is zelf in gebreke gebleven v.w.b. zijn onderzoeksplicht hiernaar.
Een brief schrijven met een mooi en op echt gelijkend briefhoofd kan elke oplichter.
Een echte jurist zou dit nooit en te nimmer op deze wijze spelen, zeker niet aangezien hij/zij als geen ander weet dat hij/zij geen juridische grondslag heeft.
Betalen zou ik in ieder geval niet en als de koper er onverhoopt toch een zaak van zou maken, wat niet te verwachten is, dan zou ik het gewoon voor laten komen en zien wat er van komt, want als ik dan zou moeten betalen dan maar beter n.a.v. gerechtelijke uitspraak.

Vr.gr. mein33

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:
Autoverkoper11 schreef: Wat te doen, ik hoor van sommigen dat dit een blafbrief is maar wat als ik niet betaal?
Er zit hier een echte jurist op het forum, die zal ongetwijfeld meer kunnen vertellen. Bij mijn weten is het zo dat als een verkocht product kapot is, dat de verkoper de gelegenheid moet krijgen het product te herstellen, of terug te nemen. In dit geval is de auto niet kapot, er moet hooguit onderhoud aan verricht worden, te weten vervanging van die riem. De advocaat heeft geen enkel recht om een bedrag te eisen en de reparatie door een ander te laten doen.

Ik zou dus niet betalen, maar aanbieden de riem zelf te vervangen of de auto terug te nemen. Dat zijn de enige twee opties, en dat weet die advocaat (als het een echte is) heus wel.
De koper heeft het recht de prijs van de aankoop te verminderen als die niet voldoet aan de specs die de verkoper heeft aangeboden of de koper mocht verwachten. De koper mag dus wel degelijk de prijs in mindering brengen omdat het product minder waard is dan gedacht. Of de hoogte daarvan redelijk en billijk is, dat is een ander verhaal.

witte angora

Nou Olaf... kom maar op met je wetsartikel om dat te bewijzen. Ik geloof er geen fluit van dat de koper zelf wel even zijn prijs kan bepalen.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

olaf79 schreef:De koper heeft het recht de prijs van de aankoop te verminderen als die niet voldoet aan de specs die de verkoper heeft aangeboden of de koper mocht verwachten. De koper mag dus wel degelijk de prijs in mindering brengen omdat het product minder waard is dan gedacht. Of de hoogte daarvan redelijk en billijk is, dat is een ander verhaal.
Klopt; zie b.v. http://www.veldlaw.nl/nl/-in-het-nieuws ... nde-engel/ en http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koo ... ij-aankoop .
De verlangde schadeloosstelling van E 250 lijkt niet onredelijk in vergelijking met wat ikzelf wel eens voor een vervanging van een distributieriem heb afgetikt en wat ik daarvoor aan schattingen op internet tegenkom; en wie zit er te wachten op dit soort ingrepen aan zijn(/haar) auto??
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 aug 2016 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Autoverkoper11

Bedankt voor de vele reactie's ik had dit niet verwacht.
Ik ben gewoon een student en dus de auto particulier verkocht.
Net zoals 250,00 niet veel geld is maar voor mij wel..
Even een stukje uit de brief:

Primair: Opheffing nadeel
Tussen u en client is een koopovereenkomst ex artikel 6:217BW tot stand gekomen. Mijn client heeft gedwaald bij de totstandkoming van de overeenkomst ex artikel 6:228 BW. Deze dwaling is te wijten aan een onjuiste inlichting die u heeft verstrekt. Bij een juiste voorstelling van zaken had client deze overeenkomst namelijk niet, althans niet onder dezelfde voorwaarden gesloten. Dit heeft tot gevolgd dat client u verzoekt het door hem geleden nadeel op te heffen ex artikel 6:230 lid 2 BW. Client doet hierbij nogmaals het redelijke voorstel dat u 250,- betaalt ter opheffing van zijn nadeel.

Subsidiair: Vernietiging
Indien u geen gehoor geeft aan dit verzoek, vernietigt client hierbij de overeenkomst ex artikel 6:228 BW en stelt hij u aansprakelijk voor alle schade die hij heeft gedaan en nog zal lijden. Deze schade bestaat onder andere uit het volledige nadeel dat client heeft geleden +/- 600,- ter vervanging van de distrubitieriem, de buitengerechtelijke incassokosten, rente en alle nog te maken advocaat-en deurwaarderskosten en griffierecht.

Tot slot:
Indien u niet binnen vijf werkdagen na heden 250 euro overmaakt, zal ik namens client een procedure starten en alle nog te maken kosten op u verhalen.

bprosman

Alfatrion, kom dr maar in :-)

Autoverkoper11

stofzuigertje schreef:Mijn Daihatsu heeft zowel een 1.0 motor leverbaar met riem als 1.3 met ketting.
Bij meerdere merken komt dit voor.
Een kleine Daihatsu Cuore is zelfs enige tijd beide met 1.0 motor zowel met riem als ketting geleverd dus kans op fouten.
De manier om dat te controleren is te kijken naar de kappen.
Plastic kapje met kieren is 99% riem.

De ketting is meestal staal boven en olie dicht en 99% zeker ketting!
Naast de motor zelf bekijken kun je ook online vragen bij http://www.mijngarage.nl wat vervangen riem kost en als er een ketting in zit krijg je een fout melding...
Ja, naast de prijs weet je gelijk of er een riem of ketting in zit.
Ook onderdelen site geeft bij invoeren kenteken aan of er een riem leverbaar is dus zo vind je deze gegevens.

U is ter goeder trouw en wist het niet, en deze advocaat had beter moeten informeren.
Als zelfs ervaren verkopers vaak de fout in gaan hoe moet U het dan betrouwbaar zeggen?

Mijn laatste aankoop was advertentie met Cruise Controle, maar nergens knopje te vinden.
Ook nog diverse andere zaken die niet klopte dus gewoon even snel plaatsen online en verkopen die oude inruil.

Een kale riem kan voor €189,- en soms zijn er waterpompen en rollen nodig.....
Net welk merk en type het is.
Helaas krijg ik dit als ik de auto opzoek,
Volgens onze informatie is uw auto uitgerust met een distributieketting i.p.v. een riem. Hiervoor kunnen wij u geen offerte aanbieden.
Nouja helaas, ik had natuurlijk ook gedacht dat deze erin zat. Maar hij is bij de garage geweest en zegt een riem en dat kan je ook aan de motorcode zien blabla.

Gesloten