LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bad

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

bad

Ongelezen bericht door Zaphod »

Ik heb een huis gekocht waarbij blijkt dat het badwater wat langzaam leeg loopt.
Kan ik de kosten om dit te verhelpen verhalen op de vorige bewoner?

(Edit: vraag simpel gehouden voor overzicht)
Laatst gewijzigd door Zaphod op 31 okt 2014 11:20, 2 keer totaal gewijzigd.

labradorfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:37

Re: bad

Ongelezen bericht door labradorfan »

Ik dacht dat je binnen 2 maanden een verborgen gebrek kenbaar moest maken.
Misschien dat je meer info op internet vind of vereniging eigen huis.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: bad

Ongelezen bericht door berndv »

Op zich redelijk vreemd verhaal. En slecht aflopende afvoer kan inderdaad wel voor langzamer weglopen van het water zorgen, maar vooral met een bad zit er een behoorlijke druk op, waardoor het water als het ware de leiding in gedrukt wordt. Afschot of geen afschot. Dit zou alleen voor het laatste beetje uit maken.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: bad

Ongelezen bericht door Zaphod »

Het is inderdaad het laatste deel wat minder snel wegloopt.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: bad

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat het sowieso geen gebrek is, en al helemaal geen verborgen gebrek.
ik kan me slecht voorstellen dat er in de koopovereenkomst heeft gestaan dat het bad binnen 5 minuten leeg zou lopen. ik vind het vooral een manier om wat extra geld te krijgen om straks je badkamer van op te knappen

aarie25
Berichten: 298
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: bad

Ongelezen bericht door aarie25 »

ik denk dat je geen kans maakt, na 8 maanden ineens over het bad beginnen, je had dat beter eerder aan kunnen geven. maar je kunt het altijd proberen :wink:

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bad

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien moet je de afvoer gewoon even een keertje goed schoonmaken? Wie weet doet dat wonderen, dat is hier ook.

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: bad

Ongelezen bericht door Zaphod »

witte angora schreef:Misschien moet je de afvoer gewoon even een keertje goed schoonmaken? Wie weet doet dat wonderen, dat is hier ook.
Bedankt voor de tip maar zoals ik al zei hebben we dat al uitgesloten. Het is duidelijk waar het probleem vandaan komt.

@Kokka: als een bad veel trager leegloopt dan gemiddeld kun je dar toch een gebrek noemen?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: bad

Ongelezen bericht door 53078 »

kokka schreef:ik denk dat het sowieso geen gebrek is, en al helemaal geen verborgen gebrek.
ik kan me slecht voorstellen dat er in de koopovereenkomst heeft gestaan dat het bad binnen 5 minuten leeg zou lopen. ik vind het vooral een manier om wat extra geld te krijgen om straks je badkamer van op te knappen
+1

Iemand probeert ergens munt uit te slaan. En wel heel erg duidelijk. Verborgen gebreken hebben te maken met de constructie van het huis. Maar TS denkt al bij een scheve deurmat dat hij de vorige eigenaar aansprakelijk kan stellen...

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: bad

Ongelezen bericht door eleven »

Zaphod schreef:Hoi,
ik heb een huis gekocht en kwam er vrij snel achter dat het bad traag leeg loopt. Eerst dacht ik dat het aan een verstopping lag maar dat is inmiddels uitgesloten. Vakman heeft me verteld dat het ligt aan een ondeugdelijk aangelegde afvoer. Hierdoor is het verloop niet groot genoeg. Het water loopt dus wel weg maar traag. Een half uur voor een vol bad. Het is inmiddels 8 maanden verder en eigenlijk wil ik dat het trage weglopen verholpen wordt.

Vraag: ik vind eigenlijk dat de verkoper dit had moeten melden en wil haar dus aansprakelijk stellen voor de kosten. Maakik daar enige kans op?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jef

Heeft de vakman dan onder het bad gekeken, dat hij dat zo kan constateren?

witte angora
Berichten: 31962
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bad

Ongelezen bericht door witte angora »

53078 schreef:Maar TS denkt al bij een scheve deurmat dat hij de vorige eigenaar aansprakelijk kan stellen...
Die scheve deurmat ben ik nog niet tegengekomen in het verhaal. :wink:

justers*
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 sep 2014 00:17

Re: bad

Ongelezen bericht door justers* »

Heb ik ook gehad toen kwam een loodgieter met "Super Ontstopper" van Mega cleaning products b.v. Roosendaal, probleem opgelost. Let wel dit is duurder dan ontstoppers van andere merken.

S6

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: bad

Ongelezen bericht door crazyme »

kokka schreef:ik denk dat het sowieso geen gebrek is, en al helemaal geen verborgen gebrek.
ik kan me slecht voorstellen dat er in de koopovereenkomst heeft gestaan dat het bad binnen 5 minuten leeg zou lopen. ik vind het vooral een manier om wat extra geld te krijgen om straks je badkamer van op te knappen
Exact.

Straks gaat de deurbel te stroef, opent het raam iets te zwaar, kraakt de vlizotrap te hard en tikt de elektriciteitsmeter te luid.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: bad

Ongelezen bericht door prem »

Zaphod schreef:Hoi,
ik heb een huis gekocht en kwam er vrij snel achter dat het bad traag leeg loopt. Eerst dacht ik dat het aan een verstopping lag maar dat is inmiddels uitgesloten. Vakman heeft me verteld dat het ligt aan een ondeugdelijk aangelegde afvoer. Hierdoor is het verloop niet groot genoeg. Het water loopt dus wel weg maar traag. Een half uur voor een vol bad. Het is inmiddels 8 maanden verder en eigenlijk wil ik dat het trage weglopen verholpen wordt.

Vraag: ik vind eigenlijk dat de verkoper dit had moeten melden en wil haar dus aansprakelijk stellen voor de kosten. Maakik daar enige kans op?

Alvast bedankt,
Groeten,
Jef
Hoi Jef, je kwam er snel achter en dan klaag je na 8 maanden. Dat gaat je niet lukken, in 8 maanden kan te veel gebeuren in de sanitair wereld. Heb je overlegd met de vorige eigenaar om een indicatie van wat het zou kunnen zijn?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bad

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is ook de vraag hoe 'ondeugdelijk' de afvoer werkelijk is. Gaat het om een afvoer die bij wijze van spreken met plakband aan elkaar zit of is het eerder dat het niet volgens de huidige nieuwbouw voorschriften is. Zeker bij een ouder huis kun je verwachten dat niet alles spik en span is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bad

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Zaphod schreef: @Kokka: als een bad veel trager leegloopt dan gemiddeld kun je dar toch een gebrek noemen?
Wat is de gemiddelde leeglooptijd van een bad?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: bad

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsjonge tsjong wat een ramp. Het bad loopt te langzaam leeg. Ik zou de VN veiligheidsraad in spoedzitting bijeen roepen. Die hebben toch niks beters te doen.

Heeft de vorige eigenaar keihard gelachen toen je hem op dit "verborgen gebrek" wees?

53078
Berichten: 305
Lid geworden op: 02 jan 2014 19:47

Re: bad

Ongelezen bericht door 53078 »

dat hangt ervan af hoe groot het bad is en hoe vol hij is... :mrgreen:
aan fantasie heeft TS overigens geen (verborgen) gebrek

Zaphod
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:22

Re: bad

Ongelezen bericht door Zaphod »

eleven schreef: Heeft de vakman dan onder het bad gekeken, dat hij dat zo kan constateren?

Het viel me meteen op dat het water heel traag weg liep Minimaal 30 - 45 minuten. Ik dacht eerst dat dit lag aan verstopping, dus ik deed er weinig mee. Ik hoopte dat na een aantal keer spoelen de leiding weer schoon was. Niet dus, daarna heb ik de afvoer doorgespoelt met HG ontstopper. Zonder succes

Toen heb ik een loodgieter gebeld die alle afvoeren heeft leeggezogen, maar er kwam niets uit. Ze zaten niet verstopt. Bij verder onderzoek (tegel naast het bad weggeslagen) bleek dat de pijp van het afvoerputje naar de hoofdafvoer slecht is aangelegd/flexibel is zodat het water lager komt te liggen dan het punt waar het heen moet. Om de woorden van de loodgieter te gebruiken: knullig/amateuristisch aangelegd. De buis was met touwtjes bevestigd.

De constructie van de afvoer was zodanig dat het slecht weglopen van het water de vorige bewoners ook al moet zijn opgevallen. Mij is hier niks over meegedeeld. Daarom vind ik dus dat de verkoper ook verantwoordelijk is hiervoor en daarmee ook voor de kosten.

Het huis is uit de jaren 30 maar de badkamer uiteraard niet.

Als een bad er langer dan 45 min. over doet om leeg te lopen kun je toch wel veilig stellen dat dat langer dan gemiddeld is? Of is het feit dat het wel leegloopt voldoende om hier geen van punt van te kunnen maken?

Ik heb de vorige eigenaar onlangs via zijn makelaar de kosten (offerte) voorgelegd. Deze reageerde dat het probleem hem niet bekend was en zich niet verantwoordelijk te voelen. Vandaar mijn vraag hier. Maar ik begrijp van de reacties tot zover dat dit geen kans heeft? Jammer want ik vind het echt iritant dat het bad zo traag leegloopt en het kost een hoop geld om te verhelpen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: bad

Ongelezen bericht door eleven »

Om de woorden van de loodgieter te gebruiken: knullig/amateuristisch aangelegd. De buis was met touwtjes bevestigd.
Had deze loodgieter het niet kunnen oplossen, zoals het moet?

Gesloten