LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
olaf79

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door olaf79 »

kweenie schreef:Ik ben blij dat de drie ideeën van piet987654 niet worden uitgevoerd. Ik wil graag zo veel mogelijk van huis uit regelen ( één van de zaken waarin de Giro juist vaak voorop liep). Ik ben blij dat, mede door de invoering van het Europese betalingsverkeer, internationale betalingen net zo simpel zijn als nationale betalingen en het zou mij irriteren als er om de haverklap in extra controles wordt gevraagd.

Ik denk dat ik, en met mij veel andere mensen, sterk zou overwegen om van bank te wisselen met zulk soort maatregelen.
Maatregelen die ik eerder voorstelden kun je allen vanuit huis doen. Dwz, de server kant doet de checks. Daarnaast kun je met 2 traps autorisatie werken in sommige gevallen (dus niet altijd). B.v. bij veelvuldig bedragen overboeken van spaarrekening naar betaalrekening op 1 dag, grote bedragen, vreemde nog niet eerder gebruikte rekeningen etc. Zo behoud je het gemak maar vergroot je de veiligheid. Helaas is deze man niet de eerste die van zijn centen beroofd wordt.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

olaf79 schreef:Ten eerste kan men checken op IP adres. Als dat uit een raar land komt dan gelijk alle alarmbellen aanzetten en blokkades opwerpen.
Dat gebeurt dus al.
olaf79 schreef:Daarnaast kan men checken op IP adres, als dit afwijkt van het adres waarvan je normalitair bankiert kunnen ze extra checks inzetten om te verifieren dat je echt deze handelingen wilt verrichten.
Nee dank je. Wij hebben een dynamische IP.
olaf79 schreef:Ten derde kan men 2 staps autorisatie inrichten voor deze handelingen. Bij knab krijg je een sms als er iets gebeurd op je bank dat raar is (grote bedragen, geld in of naar het buitenland, etc.)
En bij ING blokkeren ze automatisch transacties als het systeem het flagt als mogelijke fraude, en vervolgens bellen ze je direct (in ons geval vlak na 22:00).
olaf79 schreef:Ten vierde, het systeem met TAN codes is middeleeuws en zeer onveilig. Een systeem met paslezer is veel veiliger al is het alleen maar omdat een crimineel dan moet vragen je bankpas te pakken, in de lezer te stoppen, je pincode in te typen, etc. Dan gaan er veel sneller bij mensen alarmbellen rinkelen als dat er om een tan code gevraagd wordt.
Als iemand naïef/dom genoeg is om criminelen te voorzien van wachtwoord/inlog (of toegang geeft tot de gehele computer) en dan vervolgens zelf de specifieke TAN code die gevraagd wordt ook nog even doorgeeft heeft dat geen enkele zin. In het geval van deze meneer is het via zijn eigen computer gedaan, dus dan is de IP gewoon het zelfde als altijd en is er geen reden om aan te nemen dat er fraude plaatsvindt.

Mijn TAN codes gaan via mijn telefoon, dus dan heeft men ook nog even mijn telefoon nodig. Lijkt me veiliger dan een random reader waarbij men gewoon even de pas moet rollen en de pin moet afkijken. Als je wel eens Opsporing Gezocht hebt gekeken zul je ongetwijfeld weten dat codes afkijken en passen rollen op zeer grote schaal voorkomt in Nederland. Dan is mijn telefoon toch wel een tikje veiliger.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Dan is mijn telefoon toch wel een tikje veiliger.
En zeker als je alleen voor de TAN-codes zo'n goedkope telefoon van 10 euro gebruikt: Die bevatten geen apps en dus ook geen virussen en kun je gewoon na gebruik uitzetten, zodat men weer een pincode nodig heeft om dat ding aan te zetten. Zo doe ik het. Via T-mobile gaat dat tientje jarenlang mee (1x per half jaar smsje versturen)

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moiseule58 schreef:
Zombiemaster schreef: Bij Rabo en ABN/AMRO is het ontfutselen van de bankpas+pincode voldoende voor criminelen om zelf in te loggen en de spaarrekening leeg te trekken en naar zichzelf over te maken. Daar is geen contact met het slachtoffer meer voor nodig.
Dit klopt helemaal en kan voorkomen worden met een tijdslot zoals TS aangeeft. Vroeger moest je altijd minimaal 24 uur van tevoren je limiet verhogen. Dan kun je jouw pasje nadat het gerold is, laten blokkeren in de tussentijd.
Nu is het voldoende om een pincode af te kijken in een winkel of bij een geldautomaat en dan het pasje te rollen. Vervolgens kunnen ze zoals hier al eerder vermeld, op de parkeerplaats je limiet verhogen en je complete spaarrekening leeghalen.
En dat zakkenrollen gebeurt, zoals iedereen weet die kranten leest.
Ook zijn er woningovervallen, berovingen en ga zo maar door. In de wijk waar ik woon is dat een paar jaar geleden gebeurd bij een tiener die alleen thuis was en de deur niet op het nachtslot had gedaan. Zij kreeg een pistool onder haar neus. Hoeveel mensen zijn er dan nog die niet hun pin/TAN code afgeven

En vergeet niet dat al die oplichters (er zijn vele soorten) niet alleen succesvol zijn omdat het slachtoffer naïef is, maar gewoon omdat zij verdraaid goed zijn. Vandaag is het “Microsoft”, morgen weer iets anders.
Van mij mag er weer minimaal 24 uur vertraging komen na het verhogen van de limiet.
Maar bij ING heb je dus niets aan dat pasje om je limiet te verhogen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moiseule58 schreef:
Zombiemaster schreef: Bij Rabo en ABN/AMRO is het ontfutselen van de bankpas+pincode voldoende voor criminelen om zelf in te loggen en de spaarrekening leeg te trekken en naar zichzelf over te maken. Daar is geen contact met het slachtoffer meer voor nodig.
Dit klopt helemaal en kan voorkomen worden met een tijdslot zoals TS aangeeft. Vroeger moest je altijd minimaal 24 uur van tevoren je limiet verhogen. Dan kun je jouw pasje nadat het gerold is, laten blokkeren in de tussentijd.
Nu is het voldoende om een pincode af te kijken in een winkel of bij een geldautomaat en dan het pasje te rollen. Vervolgens kunnen ze zoals hier al eerder vermeld, op de parkeerplaats je limiet verhogen en je complete spaarrekening leeghalen.
Ook zijn er woningovervallen, berovingen en ga zo maar door. In de wijk waar ik woon is dat een paar jaar geleden gebeurd bij een tiener die alleen thuis was en de deur niet op het nachtslot had gedaan. Zij kreeg een pistool onder haar neus. Hoeveel mensen zijn er dan nog die niet hun pin/TAN code afgeven?

En vergeet niet dat al die oplichters (er zijn vele soorten) niet alleen succesvol zijn omdat het slachtoffer naïef is, maar gewoon omdat zij verdraaid goed zijn. Vandaag is het “Microsoft”, morgen weer iets anders.
Van mij mag er weer minimaal 24 uur vertraging komen na het verhogen van de limiet.
Bij diefstal of bedreiging krijg je echter gewoon je geld terug. Maar ja, schijnbaar worden er de meest vreemde argumenten aangevoerd om de banken de schuld te geven van dom gedrag van een klant.

Dit topic heeft me al een waarschuwing opgeleverd, schijnbaar omdat het niet is toegestaan om iemand zijn ideeën idioot te noemen. Terwijl ze dat toch gewoon zijn.

Moiseule58

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Lady1234 schreef:
Moiseule58 schreef:
Ook zijn er woningovervallen, berovingen en ga zo maar door. In de wijk waar ik woon is dat een paar jaar geleden gebeurd bij een tiener die alleen thuis was en de deur niet op het nachtslot had gedaan. Zij kreeg een pistool onder haar neus. Hoeveel mensen zijn er dan nog die niet hun pin/TAN code afgeven

Maar bij ING heb je dus niets aan dat pasje om je limiet te verhogen.
Dan kan ik beter naar de ING overstappen, want ik zit nu dus wel bij zowel de Rabobank als de ABN AMRO. :D

Moiseule58

Nijogeth schreef:
Moiseule58 schreef:
Ook zijn er woningovervallen, berovingen en ga zo maar door. In de wijk waar ik woon is dat een paar jaar geleden gebeurd bij een tiener die alleen thuis was en de deur niet op het nachtslot had gedaan. Zij kreeg een pistool onder haar neus. Hoeveel mensen zijn er dan nog die niet hun pin/TAN code afgeven?

Bij diefstal of bedreiging krijg je echter gewoon je geld terug. Maar ja, schijnbaar worden er de meest vreemde argumenten aangevoerd om de banken de schuld te geven van dom gedrag van een klant.

Dit topic heeft me al een waarschuwing opgeleverd, schijnbaar omdat het niet is toegestaan om iemand zijn ideeën idioot te noemen. Terwijl ze dat toch gewoon zijn.
Zoals ik het lees heeft TS alleen de bedoeling om het criminelen in de toekomst moeilijker te maken en geeft hij de bank niet de schuld van hetgeen er gebeurd is. Aangezien u mijn post quote mag u mij vertellen waar ik welke bank dan ook beschuldig.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Masart schreef:
Zangvogel schreef:Heel ellendig deze hele geschiedenis, en hoe uw vader dan ook gehandeld heeft is niet doordacht geweest maar ik zet toch vraagtekens bij wat er daarna is gebeurt. Hij heeft het meteen dezelfde middag gemeld, waar was het geld inmiddels? Deze criminaliteit gebeurt vaker, daar zouden de banken toch meer ervaring mee moeten hebben inmiddels?
Binnen anderhalf uur is alarm geslagen, maar ING doet niet meer dan een mailtje sturen naar de buitenlandse bank waarheen het geld is gesluist. Niet erg indrukwekkend of effectief.
Maar er is geen andere optie, het geld zit in een batch verwerkt, en enkel handmatig kan de andere bank nog iets doen. De ING heeft het geld al overgemaakt en kan dus niet meer doen. Telefonische accepteren ze dit soort verzoeken uiteraard niet, dus dat gaat per e-mail.

Moiseule58

sylvesterb schreef:
Masart schreef:
Zangvogel schreef:Heel ellendig deze hele geschiedenis, en hoe uw vader dan ook gehandeld heeft is niet doordacht geweest maar ik zet toch vraagtekens bij wat er daarna is gebeurt. Hij heeft het meteen dezelfde middag gemeld, waar was het geld inmiddels? Deze criminaliteit gebeurt vaker, daar zouden de banken toch meer ervaring mee moeten hebben inmiddels?
Binnen anderhalf uur is alarm geslagen, maar ING doet niet meer dan een mailtje sturen naar de buitenlandse bank waarheen het geld is gesluist. Niet erg indrukwekkend of effectief.
Maar er is geen andere optie, het geld zit in een batch verwerkt, en enkel handmatig kan de andere bank nog iets doen. De ING heeft het geld al overgemaakt en kan dus niet meer doen. Telefonische accepteren ze dit soort verzoeken uiteraard niet, dus dat gaat per e-mail.
Precies! En dàt is nu ook waarom TS pleit voor een vorm van vertraging.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moiseule58 schreef:
Nijogeth schreef:
Moiseule58 schreef: Dit klopt helemaal en kan voorkomen worden met een tijdslot zoals TS aangeeft. Vroeger moest je altijd minimaal 24 uur van tevoren je limiet verhogen. Dan kun je jouw pasje nadat het gerold is, laten blokkeren in de tussentijd.

Zoals ik het lees heeft TS alleen de bedoeling om het criminelen in de toekomst moeilijker te maken en geeft hij de bank niet de schuld van hetgeen er gebeurd is. Aangezien u mijn post quote mag u mij vertellen waar ik welke bank dan ook beschuldig.
Die quote was vanwege het gebruiken van diefstal als argument tegen de beveiliging van banken, terwijl dit gewoon een drogreden is.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Moiseule58 schreef: Precies! En dàt is nu ook waarom TS pleit voor een vorm van vertraging.
Ik denk dat de praktische problemen die ontstaan door een vertraging in te bouwen groter zijn dan de incidentele fraude waar die onderwerp over gaat. UIteraard heel lullig als je slachtoffer bent, maar een bank heeft miljoenen klanten waar rekening mee moet worden gehouden.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

We gaan het digitale betalingstijdperk in met wisselende update`s want straks loopt niemand meer met een duppie op zak. dat geldt voor iedereen en we worden ook natuurlijk ouder en we moeten dat allemaal kunnen blijven volgen.

Zo`n nieuwe random reader van de Rabobank bijvoorbeeld, voor mij nu nog een makkie maar voor een oudere van 80 jaar laten we maar zeggen ...een ramp. En het wordt allemaal gecompliceerder en iedereen moet gewoon achter die pc kruipen of appen om een betaling thuis te verrichten, mijn moeder weet de aan en uit knop niet eens te vinden.

Die mensen zullen dat dus moeten over laten aan bekwame mensen, familie of bewindvoerders, ik moet er niet aandenken en ik wil het gewoon zelf blijven doen, maar ja ik word ook een dagje ouder natuurlijk.

Zoals deze man, het is voor hem niet meer te begrijpen wat hem overkomt...treurig dat mensen daarvan misbruik maken en ik denk dat daar al volop bedrijvigheid in is. Banken kunnen daar op dit moment niks aan doen maar aan de andere kant lopen veel ouderen een groot risico voor deze praktijken.

Dus wat zouden banken hierin kunnen betekenen?

Lady1234

Als men voor zijn spaargeld gebruik maakt van een andere internetbank, maak je naïef gedrag wat moeilijker. Er zit nog steeds een dag tussen een overboeking van de ene bank naar de andere. En voor die andere bank heb je ook inlogcodes nodig.

Dus dan heb je zelf al 24 uur wachttijd. En genoeg mensen zijn daar al helemaal niet blij mee.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

atlas1302 schreef:We gaan het digitale betalingstijdperk in met wisselende update`s want straks loopt niemand meer met een duppie op zak. dat geldt voor iedereen en we worden ook natuurlijk ouder en we moeten dat allemaal kunnen blijven volgen.

Zo`n nieuwe random reader van de Rabobank bijvoorbeeld, voor mij nu nog een makkie maar voor een oudere van 80 jaar laten we maar zeggen ...een ramp. En het wordt allemaal gecompliceerder en iedereen moet gewoon achter die pc kruipen of appen om een betaling thuis te verrichten, mijn moeder weet de aan en uit knop niet eens te vinden.

Die mensen zullen dat dus moeten over laten aan bekwame mensen, familie of bewindvoerders, ik moet er niet aandenken en ik wil het gewoon zelf blijven doen, maar ja ik word ook een dagje ouder natuurlijk.

Zoals deze man, het is voor hem niet meer te begrijpen wat hem overkomt...treurig dat mensen daarvan misbruik maken en ik denk dat daar al volop bedrijvigheid in is. Banken kunnen daar op dit moment niks aan doen maar aan de andere kant lopen veel ouderen een groot risico voor deze praktijken.

Dus wat zouden banken hierin kunnen betekenen?
Mijn ouders en schoonouders roepen als ze er niet uitkomen de hulp van mij of mijn zonen in. De Rabobank bij ons in het centrum, heeft verschillende computers staan en als je binnenkomt zitten er twee personen achter de receptie die altijd bereid zijn om even te helpen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:Als men voor zijn spaargeld gebruik maakt van een andere internetbank, maak je naïef gedrag wat moeilijker. Er zit nog steeds een dag tussen een overboeking van de ene bank naar de andere. En voor die andere bank heb je ook inlogcodes nodig.

Dus dan heb je zelf al 24 uur wachttijd. En genoeg mensen zijn daar al helemaal niet blij mee.
Tegenwoordig staat geld van veel spaarrekeningen, ook van een andere bank, al de zelfde dag op de rekening. Daarvoor helpt een spaarrekening bij een andere bank dus niet.

Moiseule58

kweenie schreef:
Lady1234 schreef:Als men voor zijn spaargeld gebruik maakt van een andere internetbank, maak je naïef gedrag wat moeilijker. Er zit nog steeds een dag tussen een overboeking van de ene bank naar de andere. En voor die andere bank heb je ook inlogcodes nodig.

Tegenwoordig staat geld van veel spaarrekeningen, ook van een andere bank, al de zelfde dag op de rekening. Daarvoor helpt een spaarrekening bij een andere bank dus niet.
Dat lukt Stofzuigertje wel, zie de reactie van 4.1.2018, 12.42uur.

viewtopic.php?f=30&t=179433

Zelf heb ik een broker, waar de overboekingen minimaal een dag onderweg zijn naar de andere bank.

Moiseule58

[quote="Nijogeth"[/quote]

Dit topic heeft me al een waarschuwing opgeleverd, schijnbaar omdat het niet is toegestaan om iemand zijn ideeën idioot te noemen. Terwijl ze dat toch gewoon zijn.[/quote]

Zoals ik het lees heeft TS alleen de bedoeling om het criminelen in de toekomst moeilijker te maken en geeft hij de bank niet de schuld van hetgeen er gebeurd is. Aangezien u mijn post quote mag u mij vertellen waar ik welke bank dan ook beschuldig.[/quote]
Die quote was vanwege het gebruiken van diefstal als argument tegen de beveiliging van banken, terwijl dit gewoon een drogreden is.[/quote]

Gelukkig heeft iedereen recht op zijn of haar eigen mening en zijn of haar drogreden.

Lady1234

Maar de Ts vindt dat het betaalsysteem bij ING bijzonder onveilig is, dus hij geeft ze wel de schuld.

Ik heb een rekening bij Leaseplanbanken als ik ‘s middags daarvan geld overmaak naar mijn ING rekening, staat het “pas” de volgende dag op die rekening.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je je geld s middags overmaakt inderdaad. Als je het in de ochtend overmaakt, dan staat het er de zelfde dag nog op. (Hangt van je bank af tot hoe laat het nog op de zelfde dag wordt verwerkt.)

Maar het lijkt erop alsof TS gewoon een ouderwetse en zo klantonvriendelijk mogelijke betaalrekening wil. Bij wijzigingen in de rekening liefst minstens 24 uur wachttijd, waarbij je in het ideale geval eerst persoonlijk langs het filiaal moet gaan. Ongebruikelijke transacties bij voorbaat blokkeren en pas doorlaten na extra verificatie (jammer als je in de winkel en nieuwe tv wilt afrekenen en je betaling niet doorgaat). En geen internationale betalingen (moet je daar dus ook nog op letten voor je iets koopt).

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Of je geeft gewoon je gegevens niet aan vreemden over de telefoon en geen toegang tot je computer. Maar ik realiseer me ook dat van alle gegeven oplossingen die van mij technisch gezien het meest gecompliceerd in elkaar zit.

Gesloten