LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ik opgelicht door Foka?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sportfan

Ben ik opgelicht door Foka?

Ongelezen bericht door Sportfan »

Ik heb een zeer slechte ervaring met de webwinkel Foka. Ik wil graag weten of anderen dit bedrijf kennen en of ik opgelicht ben en zo niet, of meer mensen dezelfde ervaring hebben, dan kunnen we misschien samen met Radar optrekken om ons onterecht geincasseerde geld eerder terug te krijgen.

Wat er aan de hand is:

Hier afgelopen vrijdag (Black Friday) een mooie tv gezien, vooraf gebeld, hij zou op voorraad zijn en meteen tien seconden later besteld en honderden euro's BETAALD. Daarna niets meer gehoord (geen bevestiging in mail) en ze zelf gebeld, ze hadden een serverstoring door de drukte maar mijn tv stond klaar en zou die avond verstuurd worden, werd me verteld. Die avond kreeg ik de bevestiging alsnog in mijn mail maar zaterdag en maandag werd niets geleverd en ik hoorde niets.

Die dag gebeld en gemaild, tv was er niet en niet te krijgen (jongen aan de telefoon: blijkbaar heeft mijn collega niet goed gekeken of 'gewoon maar wat gezegd', afijn hij was niet op voorraad. Ook claimde hij dat ik hierover een mail zou hebben gekregen). Het enige andere alternatief met Ambilight wat ze konden bieden was 250 euro duurder! Blijkbaar is een deal hier geen deal (en inmiddels had ik mijn eigen tv een dag later verkocht) dus ik zit zonder.

Juridisch gezien is een deal een deal lijkt me, maar zij claimen dat dat niet zo is. Gezegd dat ik die dag mijn geld nog terug gestort wilde hebben, dan krijg je echter standaard mail dat het 7 tot 14 dagen kan duren. Intussen kreeg ik toen (dinsdag) ook pas het mailtje dat volgens die jongen van de klantenservice vrijdag al verstuurd had moeten zijn, dat er problemen met de voorraad waren.

Ze laten je dus 350 euro betalen (After Pay kennen ze niet en bij Paypal moest je 2% bijbetalen) en geld snel teruggeven (als ik het al terug krijg) doen ze niet. Ruikt naar oplichting, heb ze verschillende keren geprobeerd te bellen, krijg steeds na circa 6 minuten in de wacht te horen dat er geen personeel is en dat ik voicemail in moet spreken, heb ik gedaan maar geen respons. Vreemd genoeg komt een deel van hun mails ook van een andere winkel; Kameraexpress, die ik helemaal niet ken, ik heb bij Foka besteld.

Ik heb nu gevraagd of ik het geld in Rotterdam op kan halen, waar ze een fysieke winkel zouden hebben, kan niet en ze geven per mail aan dat ivm drukte het nu eenmaal 7 tot 14 dagen is. Ik bestel wekelijks bij allerlei bedrijven online, maar nooit zo'n slechte service en communicatie gehad. Ze laten je vooraf betalen voor iets wat er niet is, je krijgt een mailtje dat het in orde is en vervolgens is het niet en nooit leverbaar en kun je 14 dagen wachten op je geld (en dus ook nergens anders bestellen want daar heb je dat geld voor nodig)

Zijn er mensen die dit bedrijf kennen, ik vond wel iets op de Radar-site maar dat was uit 2009. Ben ik nu opgelicht (ik vraag me echt af of ik dat geld echt over 14 dagen ga krijgen en het gaat echt om honderden euro's waar ik lang voor gespaard heb). En zijn er meer mensen die deze ervaring hebben, misschien kunnen we samen een brief sturen zodat we het wel in Rotterdam op kunnen halen.

Advies: als je hier al iets wilt bestellen, gebruik dan Paypal, is 2% duurder, maar dan kun je zelf je betaalopdracht intrekken.

Hopelijk kent iemand hun, zo nee dan zal ik moeten afwachten en tzt nog posten of het geld ooit teruggestprt is!
Laatst gewijzigd door Radar op 29 nov 2017 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

NeoDutchio

Re: Ben ik opgelicht door Foka?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat maakt het uit of er meer mensen zijn met ervaringen bij deze webwinkel? Elke zaak staat op zich en Radar is een televisieprogramma, geen hulpmiddel.
Er zijn al meerdere topics voorbij gekomen op verschillende fora vanwege black friday. Er is zoveel besteld dat veel bedrijven het niet aan konden.
In uw geval is er een bestelling geplaatst. Het kan zijn dat er 's ochtends nog genoeg tv's stonden, maar door de gekte snel uitverkocht zijn. Staat de voorraad in de winkel en staan er mensen te dringen aan de deur bent u als internet besteller te laat. Er is niemand beschikbaar dan om bestelingen achter te leggen. Als de voorraad op is, is het op.
Natuurlijk, koop is koop, maar als er niets meer te leveren is kunt u op uw strepen gaan staan, maar als iets er niet is, is het er niet. Er wordt een ander artikel aanboden, maar dat wilt u niet. Dan blijft ontbinding over.
Wettelijk is bepaald dat betalingen binnen 14 dagen terug gestort moeten worden.
Om meteen al over oplichting te praten terwijl black friday juist een dag is waar voorraden de winkel uit vliegen is aan de harde kant.
Overigens is het ook niet slim om de oude schoenen al te verkopen nog voordat u nieuwe aan de voeten hebt. Oftwel, had nog even gewacht met het verkopen van uw tv.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb ooit weleens iets bij Foka gekocht. Vond de advertentie eigenlijk te mooi om waar te zijn. Dus gebeld of die advertentie klopte, het antwoord was ja. Naar die zaak gereden en het gekocht tegen de voorwaarden van de advertentie.

Dus mijns inziens perfect bedrijf.

Sportfan

Ok dank, dat geeft iig meer hoop dat ik mijn geld terug ga krijgen en dat ik niet ben opgelicht. Dat wettelijk is vastgelegd dat het binnen 14 dagen moet, wist ik niet. Lijkt mij dat bij webwinkel voorraadsysteem gekopeld is aan bestelsysteem, dus dat ze niet horen te verkopen en incasseren wat ze niet hebben. Ik laat het hier nog weten als het er is.

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Sportfan schreef:Ik heb een zeer slechte ervaring met de webwinkel Foka. dan kunnen we misschien samen met Radar optrekken om ons onterecht geincasseerde geld eerder terug te krijgen.

ze hadden een serverstoring door de drukte maar mijn tv stond klaar en zou die avond verstuurd worden, werd me verteld. Die avond kreeg ik de bevestiging alsnog in mijn mail maar zaterdag en maandag werd niets geleverd en ik hoorde niets.

Die dag gebeld en gemaild, tv was er niet en niet te krijgen (jongen aan de telefoon.

Gezegd dat ik die dag mijn geld nog terug gestort wilde hebben, dan krijg je echter standaard mail dat het 7 tot 14 dagen kan duren.

Ik heb nu gevraagd of ik het geld in Rotterdam op kan halen, waar ze een fysieke winkel zouden hebben, kan niet.

Zijn er mensen die dit bedrijf kennen, ik vond wel iets op de Radar-site maar dat was uit 2009. Ben ik nu opgelicht (ik vraag me echt af of ik dat geld echt over 14 dagen ga krijgen en het gaat echt om honderden euro's waar ik lang voor gespaard heb). En zijn er meer mensen die deze ervaring hebben, misschien kunnen we samen een brief sturen zodat we het wel in Rotterdam op kunnen halen.
Een erg overtrokken reactie voor een bedrijf dat, zoals gemeld in voorgaande reacties, kennelijk dermate veel van het product verkocht heeft dat dit uitverkocht bleek. Gezien je statement dat je wekelijks online besteld ben je helaas behoorlijk slecht op de hoogte van de regels.
Nee, het is niet netjes van het bedrijf dat ze niet kunnen leveren, maar om dit bedrijf nu gelijk af te maken omdat het niet helemaal gaat zoals het jou zint vanuit je luie stoel is errug overtrokken. Helaas kenmerkt dit steeds meer de mentaliteit van de online consument.

grun

Ongelezen bericht door grun »

Ik heb online een fotocamera bij Foka gekocht. Later nog eens de aftersales nodig gehad, beide keren ben ik prima geholpen. Jouw probleem wordt vast en zeker opgelost, maar geef het even tijd. Je bent in ieder geval niet opgelicht. Foka heeft ook een hoge tevredenheidsscore op fora zoals tweakers.net.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kamera-Express is sinds niet al te lange tijd de nieuwe eigenaar van Foka in Rotterdam. Over het algemeen is mijn ervaring goed met Kamera-Express, die in betrekkelijk weinig jaren tot een flinke winkel is uitgegroeid.

Natuurlijk kan het zijn dat de door u bestelde tv nu is uitverkocht. Je ziet het vaker met dit soort goedkope acties dat van aanbiedingen slechts een beperkte voorraad is. De aanbieding is een lokkertje om, gebruik makend van het "uitverkocht" argument, achteraf de klant een duurder apparaat aan te smeren. Ditzelfde vorig jaar meegemaakt met BCC op Black Friday, maar er niet ingetrapt.

Echter, het bestelde blijft het bestelde. Uitverkocht wil niet zeggen dat het door u bestelde product niet meer leverbaar zou zijn. Alleen om dat product alsnog te leveren moet de leverancier dan extra moeite doen. Dat voor die verlaagde prijs, daar hebben ze natuurlijk geen zin in. Kennelijk gaat het met dit soort zaken (nog) zo goed dat ze liever een ontbinding van de koop zien en een klant verliezen, als dat ze zich voor die klant in willen zetten.

Als u dus kunt nagaan dat het door u bestelde product nog leverbaar is, dan kunt u op uw strepen blijven staan en is de afgesloten koopovereenkomst nog gewoon geldig. Die moet Foka dan nakomen, al zal het allemaal wel wat langer gaan duren.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

BreejKC schreef: Echter, het bestelde blijft het bestelde. Uitverkocht wil niet zeggen dat het door u bestelde product niet meer leverbaar zou zijn. Alleen om dat product alsnog te leveren moet de leverancier dan extra moeite doen. Dat voor die verlaagde prijs, daar hebben ze natuurlijk geen zin in. Kennelijk gaat het met dit soort zaken (nog) zo goed dat ze liever een ontbinding van de koop zien en een klant verliezen, als dat ze zich voor die klant in willen zetten.
Het gaat juist helemaal niet goed in deze branche. De extra inzit is waarschijnlijk meer dan de marge die ze kunnen realiseren. Daarom ontbinden ze een koop liever dan dat ze er tijd en geld in steken. Als ze op die 350 euro 2 tientjes netto verdienen is het al heel veel. Een paar telefoontjes naar groothandels en je verdient niets meer. Een je kunt je ook afvragen hoeveel je voor klanttevredenheid wilt investeren, als je ziet dat consumenten voor een tientje goedkoper naar een andere winkel gaan.

Sportfan

Voor de mensen die mij dat verwijten: ik maak geen winkel af, ik stel een vraag. Daar is dit forum volgens mij voor, om anderen te helpen die vraag te beantwoorden.

Een van de dingen die ik vreemd vond is dat ik opeens mails kreeg van Kamera Express, dat blijkt hetzelfde te zijn als Foka (aldus een van de medewerkers). Zou handig zijn als ze dat er in hun mails even bijzetten lijkt me.

Ik zou ook een update plaatsen als het geld gestort is: dat is inmiddels gedaan. Vreemd genoeg staat de betreffende tv echter nog altijd op hun site, zou netjes zijn als ze die eraf halen, omdat die dus nooit meer leverbaar is.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Sportfan schreef:Voor de mensen die mij dat verwijten: ik maak geen winkel af, ik stel een vraag. Daar is dit forum volgens mij voor, om anderen te helpen die vraag te beantwoorden.

Een van de dingen die ik vreemd vond is dat ik opeens mails kreeg van Kamera Express, dat blijkt hetzelfde te zijn als Foka (aldus een van de medewerkers). Zou handig zijn als ze dat er in hun mails even bijzetten lijkt me.

Ik zou ook een update plaatsen als het geld gestort is: dat is inmiddels gedaan. Vreemd genoeg staat de betreffende tv echter nog altijd op hun site, zou netjes zijn als ze die eraf halen, omdat die dus nooit meer leverbaar is.
Mwoa, als je "ik heb nu gevraagd of ik het geld in Rotterdam op kan halen, waar ze een fysieke winkel zouden hebben, kan niet en ze geven per mail aan dat ivm drukte het nu eenmaal 7 tot 14 dagen is. Ik bestel wekelijks bij allerlei bedrijven online, maar nooit zo'n slechte service en communicatie gehad." Schrijft, stel je wel wat meer dan een vraag. :wink:

Maar als je wekelijks online besteld, zou je m.i. op de hoogte moeten zijn van de geld terug termijn bij een geannuleerde online aankoop, en die is volgens dit artikel van de consumentenbond, 14 dagen.

Wat betreft ervaringen met Foka, ook ik heb er in het verleden wel eens elektronica besteld, en dat ging gewoon goed. Het is een goed gerunde e-commerce club die al jaren lang goede beoordelingen krijgt in oa detweakers shopsurvey.

Holy53

Ongelezen bericht door Holy53 »

Sportfan schreef:Voor de mensen die mij dat verwijten: ik maak geen winkel af, ik stel een vraag. Daar is dit forum volgens mij voor, om anderen te helpen die vraag te beantwoorden.

Wat vind je zelf:I
k heb een zeer slechte ervaring met de webwinkel Foka. Ik wil graag weten of anderen dit bedrijf kennen en of ik opgelicht ben en zo niet, of meer mensen dezelfde ervaring hebben, dan kunnen we misschien samen met Radar optrekken om ons onterecht geincasseerde geld eerder terug te krijgen.

Gesloten