sinds 2006 is mijn moeder de bewindvoerder van mijn oom (haar broer) . In 2016 is mijn moeder uit haar functie gezet omdat ze een bedrag van haar broer zijn rekening had gehaald en uitgeleend aan een familielid. (lang verhaal kort).
In 2017 is er een nieuw bewindvoerderskantoor gekomen. maar begin 2023 erachter gekomen dat de directeur gefraudeerd heeft met de gelden van kwetsbare mensen.
Er is toen door de familie een nieuw kantoor gevonden waarvan ik de naam nog even voor mijzelf houdt.
dat kantoor was van mening dat er ook een mentor bij moest komen in het belang van mijn oom.. Dus die hebben we dan ook maar geaccepteerd.
in de periode 2017 2024 is er PGB fraude gepleegd door een familielid Het zorgkantoor vermelde nog in een gesprek wat we hebben gehad.. dat de volledige verantwoordelijkheid uiteindelijk bij de bewindvoerder ligt wat betreft verantwoording PGB ( dat is nog niet eens waar het hier om draait.. daarom nu even naar het punt waar ik al 6 maanden mee loop).
Ik woon sinds 2019 bij mijn moeder en haar broer wegens omstandigheden en ben haar sinds 2020 gaan verzorgen omdat haar gezondheid achter uit ging ( een familielid heeft daar PGB voor ontvangen, helaas heeft mijn moeder daar weinig van terug gezien.)
Afgelopen mei 2024 is mijn moeder overleden.. en heb ik de zorg overgenomen van haar om voor mijn licht verstandelijke gehandicapte oom te zorgen.. en heb dan ook meteen een mantelzorgaanvraag gedaan.
Het punt is nu dat mijn oom een beschermingsbewindvoerder en mentor heeft die totaal niet in het belang van mijn oom bezig zijn.
Ik heb ze daar verschillende keren op geattendeerd.. maar gezien het feit dat ze nu zijn wettelijke vertegenwoordigers zijn.. heb ik als familielid bijna geen poot om ergens op te staan.
Ik heb afgesproken met zijn bewindvoerder dat ik de eerste maand even de boodschappen doe voor mijn oom zodat ze even de tijd had om wat berekeningen te maken om te kijken wat ik kwijt zou zijn aan kostgeld.
Inmiddels zijn we 6 maanden verder ligt er een verzoek tot beïndiging bewindvoerder en mentor.
Ik heb veel kosten moeten maken voor mijn oom omdat hij wel gewoon naar de dokter moet.. en kapper en manicure pedicure.. allemaal dingen die ook gewoon doorgaan
Ik heb zelfs een lening moeten vragen aan haar .. zodat ik van dat geld boodschappen voor mijn oom kon doen ( bijzonder dat ik 200 euro kan lenen van een persoon waar ze beschermingsbewindvoerder is)
Laat mijn moeder nu net in 2016 ontslagen zijn uit haar functie.. omdat ze geen geld mag uitlenen van andermans rekening)
Inmiddels komt sinterklaas er aan en kerst.. Maar ze betaalt dus helemaal niets
Zolang ik de 200 euro niet terugbetaal en kostgeld betaal.. betaalt ze geen leefgeld of andere gelden voor bijvoorbeeld een dagje weg
Alles moet eerst in overleg met haar.. en na goedkeuring kan je een factuur sturen.. of een bonnetje inleveren.. met een bankafschrijving erbij
(ook zo iets de bankafschrijving bij een bon die je inlevert) pin je 50 euro.. hal je een paar dagen later wat voor je oom.. moet je dus laten zien dat je eerst 50 euro hebt gepind om vervolgens contant iets te betalen en een bonnetje te krijgen (Snapt u hem nog)
Ik heb haar ook gezegd dat ze meer in het belang van mijn oom moet denken.. maar daar heeft ze geen boodschap aan.. Haar antwoord is dan We wachten even de zitting af.
Ik zit financieel echt in de **** door dit.. ik heb een wia.. maar moet nu dus ook nog is alle kosten voor mijn oom dragen ( want volgens de bewindvoerder wordt ik eerder bevoordeeld dan benadeeld.. want het kostgeld ligt vele malen hoger dan het leefgeld)
ze wilt dat ik als inwonend persoon even de helft van de kosten ga dragen terwijl ik niet eens medehuurder ben
Mijn berekeningen komen ongeveer op 300 euro uit.. volgens het Nibud.
Ik hoor graag jullie reacties.. want ik begin er echt moedeloos van te worden
beschermingsbewindvoerder
zzapp
vindt dit leuk
Re: beschermingsbewindvoerder
Wat een toestanden, wat een verhaal.
Ik denk alleen dat niemand hier iets mee kan als complete buitenstaander.
Misschien eens een afspraak maken bij het Juridisch Loket, maar zet dan eerst wel alle echt relevantie zaken chronologisch kort en bondig op een rij.
Ik denk alleen dat niemand hier iets mee kan als complete buitenstaander.
Misschien eens een afspraak maken bij het Juridisch Loket, maar zet dan eerst wel alle echt relevantie zaken chronologisch kort en bondig op een rij.
kuklos
, Erthanax
, Nevyn
, DeZevendeHenk
en Moneyman
vinden dit leuk
Re: beschermingsbewindvoerder
als ik even de rest van het verhaal oversla, ondanks dat het natuurlijk nobel is dat je voor je oom zorgt is het natuurlijk ook logisch dat de bewindvoerder wil dat je een deel van de kosten betaald als je daar inwoont. Of je nu medehuurder ben of niet doet er niet zoveel toe. over de hoogte van dat bedrag zullen jullie samen overeenstemming over moeten bereiken. Ik zou overigens wel advies inwinnen over hoe het precies werkt als je een WIA uitkering hebt en ook een mantelzorgvergoeding wil ontvangen