LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Besparen op overdrachtsbelasting door lagere verkoopprijs

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
prdk75

Besparen op overdrachtsbelasting door lagere verkoopprijs

Ongelezen bericht door prdk75 »

Met twee bevriende stellen willen wij woningruil doen. Echter, ene huis kost 300.000 (A), tweede 450.000 (B) en derde 750.000 (C). De bewoners van C gaan scheiden en mevrouw wil huis A gaan bewonen. Bewoners van huis A verhuizen naar B en bewoners van B gaan naar C. Als iedereen EUR 300.000 zakt gaat mevrouw C voor niets naar A, koopt A voor EUR 150.000 B en koopt B voor EUR 450.000 C.

Gevolg is dat er veel minder overdrachtsbelasting moet worden betaald. Ik begreep dat de Notaris moet toezien op werkelijke waardes, maar wat zijn de grenzen? Mag ik lager verkopen dan de WOZ-waarde bijvoorbeeld?

Jannekee

Re: Besparen op overdrachtsbelasting door lagere verkoopprijs

Ongelezen bericht door Jannekee »

Tja, het zal mooi zijn als dat zou zou kunnen. Dus gewoon een beetje middelen met de waardes van de woningen en veel minder overdrachtsbelasting betalen. Helaas, dat gaat niet zoals u denkt. Woningen moeten worden verkocht tegen een zakelijke waarde. Er kan lager worden verkocht dan de WOZ-waarde, maar ik zal als ik u was hier toch een gesprek over hebben met een financieel adviseur over de fiscale gevolgen voor u en de anderen. Er zijn zoals u vraagt niet echt grenzen, het begrip werkelijke waarde valt vast te stellen dmv taxaties, welke onderling heel erg van elkaar kunnen verschillen, maar echt geen 3 ton.

Denk ook bij de verkoop van de woningen aan de eigenwoningreserve en de aftrekbaarheid van de hypotheekrente, wat behoorlijk belangrijk kan zijn. Denk ook aan het betalen van schenkingsrecht wat er zal moeten worden betaald als iemand 300.000 in prijs gaat zakken. Dat is namelijk niet bepaald zakelijk te noemen. kortom, er zitten heel wat haken en ogen aan.

Succes.

Gesloten