Werkwijze bewindvoerders WSNP
Ten eerste is het de bedoeling dat er door de bewindvoerder een huisbezoek wordt afgelegd. Dat gebeurd dus niet en wordt de persoon in dit geval gewoon op kantoor van de bewindvoerder uitgenodigd. Fout dus!
Na het invullen van het formulier huisbezoek gaat de bewindvoerder aan de slag zonder de persoon te vertellen wat zij/hij voor zaken gaat regelen. En het blijkt dat als er een verschil van mening is dit altijd via de rechter commissaris moet worden uit gevochten.
Dan wordt er een VTLB rapport opgesteld aan de hand van een door de RECOFA uitgegeven VTLB calculator. Dit wordt niet aan de klant overlegd zodat hij/zij totaal geen invloed kan uitoefenen op het invullen van deze calculator.
Verder wordt de persoon er niet op gewezen dat het bedrag dat in de boedel wordt gestort ook door hem of haar geregeld kan worden en dat dit volkomen legitiem is.
Mijn bewindvoerder is een wicht van een jaar of 35 die mijn dochter had kunnen zijn. Maar dat wicht vangt wel € 41.00 ex BTW per maand gedurende de looptijd van de WSNP. Dat is een bedrag van € 1746.99 in 3jaar de duur van de WSNP. Daar hoeft zij eigenlijk niet veel voor te doen. Schuldeisers aanschrijven, af en toe rapportje maken voor de rechter commissaris en de klant voordragen voor de “Schone lei”.
Het is dus een zeer lucratieve business.
Op vragen wordt amper of geen antwoord gegeven. En de communicatie verloopt zeer moeizaam.
Op de vraag aan welke kant de bewindvoerder staat wordt geen duidelijk antwoord gegeven en er wordt gezegd dat ze geen hulpverlener is, maar dat is natuurlijk wel duidelijk. Zij is wel verantwoordelijk voor dat de 3 jaar zo probleemloos mogelijk verlopen.
Ik wordt als een onmondig kind behandeld of als iemand die geestelijk onvermogend is.
Het is wel zo dat als de bewindvoerder meerdere klanten heeft dat het een leuke binnenkomer is elke maand en legt deze bewindvoering geen windeieren.
Er moeten meer duidelijke juridische regels komen waar en bewindvoerder zich aan zou moeten houden zonder het belang van de onderbewindstaande te schaden.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bewindvoerders WSNP
-
Re: Bewindvoerders WSNP
41 euro ex btw, daar kan ze tegenwoordig hooguit een uurtje per maand mee voor je aan de slag.
In dat uur moet ze met jou communiceren, met de bedrijven die geld van je krijgen, ze moet je post verzorgen, daar weer op reageren, boze mensen te woord staan, enzovoorts, enzovoorts.
Aan één kant een hoop geld, zeker vanuit jouw (en mijn) standpunt gezien, maar nog niet eens zo onredelijk hoog. Een vriend van me was iedere maand om en nabij de 100 euro kwijt, en dan werd er ook nog een puinhoop van gemaakt.
Als ik heel eerlijk mag zijn, en dat geld niet alleen voor dit, maar ook voor deurwaarders:
Als je met een klein inkomen een advocaat nodig hebt kun je een toevoeging krijgen. Je betaalt dan een relatief klein bedrag (90 euro) en verder niks, terwijl de advocaat wel volledig voor je aan het werk gaat.
Nu heb je schulden, maar aan de deurwaarders en bewindvoerders moet je wel de volle mep betalen, terwijl dat er gewoon niet is. De schulden worden op deze manier alleen maar groter.
Oftewel: waarom wordt er aan deurwaarders en bewindvoerders niet een soort toevoeging gegeven, net als bij advocaten dus, zodat je in totaal niet meer dan een euro of 90 tot 100 aan hen kwijt bent, en er dus meer voor de schuldeisers overblijft.
In dat uur moet ze met jou communiceren, met de bedrijven die geld van je krijgen, ze moet je post verzorgen, daar weer op reageren, boze mensen te woord staan, enzovoorts, enzovoorts.
Aan één kant een hoop geld, zeker vanuit jouw (en mijn) standpunt gezien, maar nog niet eens zo onredelijk hoog. Een vriend van me was iedere maand om en nabij de 100 euro kwijt, en dan werd er ook nog een puinhoop van gemaakt.
Als ik heel eerlijk mag zijn, en dat geld niet alleen voor dit, maar ook voor deurwaarders:
Als je met een klein inkomen een advocaat nodig hebt kun je een toevoeging krijgen. Je betaalt dan een relatief klein bedrag (90 euro) en verder niks, terwijl de advocaat wel volledig voor je aan het werk gaat.
Nu heb je schulden, maar aan de deurwaarders en bewindvoerders moet je wel de volle mep betalen, terwijl dat er gewoon niet is. De schulden worden op deze manier alleen maar groter.
Oftewel: waarom wordt er aan deurwaarders en bewindvoerders niet een soort toevoeging gegeven, net als bij advocaten dus, zodat je in totaal niet meer dan een euro of 90 tot 100 aan hen kwijt bent, en er dus meer voor de schuldeisers overblijft.