LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bijbetalen bij begrafenispolis DELA
Bijbetalen bij begrafenispolis DELA
Mijn moeder is 12 Oktober 2017 overleden, zoals gebruikelijk komt een dag later iemand van de begrafenis onderneming om e.e.a. te regelen, wat schets onze verbazing, in de polis wordt gerept van een dagwaarde van een x bedrag, nu maken we van 1 item geen gebruik, dus ik denk dat bedrag te kunnen gebruiken voor iets anders, fout de polis geeft aan geen gebruik maken van is ook niet financieel vergoeden ??, vervolgens wilden we rode i.p.v. witte rozen in de kist, wat schetst onze verbazing € 9,00 bij betalen, volgens mij geen verschil qua inkoop tussen witte of rode rozen, vervolgens wilden we de aanwezigen de mogelijkheid geven om bij vertrek of tijdens het samenzijn een krentenbol te laten nuttigen, ook hier vraagt men voor 1 krentenbol € 2.20, op vraag waar dit op gebaseerd is, blijft het antwoord onduidelijk.
Al met al bekuipt mij een onderbuik gevoel van ???, zelf na diverse malen telefonisch overleg om elkander te overtuigen van de te maken kosten blijft dat gevoel, en na de mededeling dat wij ( DELA ) geen commercieel oogmerk hebben, en daarover heen nog een opmerking, maar Uw moeder heeft in 50 jaar nog minder betaald, dan dat een begrafenis kost, kan ik niet anders constateren dat ik gevoelsmatig eens heel goed moet nadenken of ik mijn polis bij de DELA wel moet voortzetten of overstappen ??
Al met al bekuipt mij een onderbuik gevoel van ???, zelf na diverse malen telefonisch overleg om elkander te overtuigen van de te maken kosten blijft dat gevoel, en na de mededeling dat wij ( DELA ) geen commercieel oogmerk hebben, en daarover heen nog een opmerking, maar Uw moeder heeft in 50 jaar nog minder betaald, dan dat een begrafenis kost, kan ik niet anders constateren dat ik gevoelsmatig eens heel goed moet nadenken of ik mijn polis bij de DELA wel moet voortzetten of overstappen ??
Laatst gewijzigd door Radar op 06 nov 2017 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast
Reden: Onderwerp aangepast
Re: Bijbetalen bij begrafenispolis DELA
Allereerst nog gecondoleerd met het verlies.
- Het punt waarop Dela aangeeft, geen gebruiken maken van, niet vergoeden is volledig correct. U bent wellicht ook verzekerd met uw auto, maar als u geen ongeluk krijgt kunt u het bedrag ook niet gebruiken voor een set nieuwe velgen. Een verzekering dekt kosten voor bepaalde zaken, maar als die kosten niet worden gemaakt betekend dat niet dat u dan een geld-bedrag krijgt uit gekeerd.
- een bedrag van €9,- is natuurlijk niets in verhouding, jammer dat DELA dit vraagt het was netjes geweest om dit niet te doen: echter, waarschijnlijk kopen ze witte rozen zeer groot in (gezien ze die dagelijks gebruiken) en hebben ze geen rode rozen op voorraad. Waarschijnlijk willen ze zo veel mogelijk witte rozen leveren, en voorkomen dat iedereen een andere kleur gaat kiezen, wat een hoop meer werk veroorzaakt.
- €2,20 voor 1 krentenbol. U moet er dan natuurlijk wel rekening mee houden dat u niet bij de lokale super een zak krentenbollen koopt, maar deze afneemt van een "horeca" gelegenheid. U zou immers ook €2,20 voor een glas fris of een koffie moeten betalen, dus dan is dat bedrag voor een broodje helemaal niet zo gek.
Het is natuurlijk altijd goed om dit soort details ook vooraf vast te leggen, alles wat afwijkt van het afgesloten pakket kost natuurlijk extra.
- Het punt waarop Dela aangeeft, geen gebruiken maken van, niet vergoeden is volledig correct. U bent wellicht ook verzekerd met uw auto, maar als u geen ongeluk krijgt kunt u het bedrag ook niet gebruiken voor een set nieuwe velgen. Een verzekering dekt kosten voor bepaalde zaken, maar als die kosten niet worden gemaakt betekend dat niet dat u dan een geld-bedrag krijgt uit gekeerd.
- een bedrag van €9,- is natuurlijk niets in verhouding, jammer dat DELA dit vraagt het was netjes geweest om dit niet te doen: echter, waarschijnlijk kopen ze witte rozen zeer groot in (gezien ze die dagelijks gebruiken) en hebben ze geen rode rozen op voorraad. Waarschijnlijk willen ze zo veel mogelijk witte rozen leveren, en voorkomen dat iedereen een andere kleur gaat kiezen, wat een hoop meer werk veroorzaakt.
- €2,20 voor 1 krentenbol. U moet er dan natuurlijk wel rekening mee houden dat u niet bij de lokale super een zak krentenbollen koopt, maar deze afneemt van een "horeca" gelegenheid. U zou immers ook €2,20 voor een glas fris of een koffie moeten betalen, dus dan is dat bedrag voor een broodje helemaal niet zo gek.
Het is natuurlijk altijd goed om dit soort details ook vooraf vast te leggen, alles wat afwijkt van het afgesloten pakket kost natuurlijk extra.
Gecondoleerd als eerste. Wat uw vraag betreft of u wel moet overstappen. Ik zou dat niet doen. U heeft als u de verzekering nodig heeft bepaalde afspraken staan. Als u nu overstapt, hangt ook een beetje van de voorwaarden af, zult u nooit terug krijgen wat u betaald heeft èn moet u elders weer op nul beginnen wat het nieuwe dan weer erg duur maakt. Leg gewoon een sok of spaarpotje aan voor eventuele extra wensen/kosten voor als uw moment daar is. Het is overigens gebruikelijk dat de horecaprijzen gelijk zijn aan uitvaartgebeurtenissen. Voor een kopje koffie met cake betaal je dan ook vaak al € 4,00.
-
Ook van mijn kant gecondoleerd. Over de kosten die Dela bij je moeder in rekening is gebracht is hierboven al genoeg gezegd denk ik. Daarom een tip van mijn kant.
Als het goed is kun je bij de Dela een extra bedrag bijverzekeren waaruit dingen betaald kunnen worden die niet in het basispakket zitten. Ik heb zelf, meen ik, een bedrag van 500 euro. Daar kun je aardig wat krentenbollen, rode rozen en andere zaken van bekostigen.
Als het goed is kun je bij de Dela een extra bedrag bijverzekeren waaruit dingen betaald kunnen worden die niet in het basispakket zitten. Ik heb zelf, meen ik, een bedrag van 500 euro. Daar kun je aardig wat krentenbollen, rode rozen en andere zaken van bekostigen.
Hartelijk dank voor de reactie, het is geen centenkwestie, ik wil niks van de DELA, en het geld speelt geen probleem, gaat meer over de principes, als een polis een bepaalde waarde vertegenwoordigd vindt ik dat je die waarde moet kunnen gebruiken, en niet een bepaald item er uit halen omdat dat niet gebruikt wordt , zo kom je altijd onder de waarde uit waar die polis ( zwart op wit ) voor staat, en dat ik moet betalen voor extra's waar wij zelf om vragen snappen wij ook wel dat daar voor betaalt moet worden, maar onder het mom van geen commerciële organisatie en dan dergelijke prijzen hanteren, gaat mij te ver.
Persoonlijk vind ik het ergelijkst die opmerking van Dela dat uw moeder nog minder heeft betaald dan dat het kost.
Ik zou niemand een uitvaartverzekering adviseren en al helemaal niet nog ern aanvulling daarop voir iets extra’s.
Ik zou niemand een uitvaartverzekering adviseren en al helemaal niet nog ern aanvulling daarop voir iets extra’s.
witte angora schreef:Ook van mijn kant gecondoleerd. Over de kosten die Dela bij je moeder in rekening is gebracht is hierboven al genoeg gezegd denk ik. Daarom een tip van mijn kant.
Dan ook een tip van mijn kant.
Maak zelf een potje/rekening voor de begrafeniskosten, waar je uit kan putten als het zo ver is.
Jammer genoeg is de rente niet meer wat het voor jaren was, daar heb je toch een aardig potje kunnen opbouwen.
Vaker gehoord, dat het dan bij de Dela problemen geeft met bepaalde dingen , die dan niet onder de noemer polis vallen.
neem van mij dat een potje van 500 euri te weinig is, ons potje was groter, maar het gaat om de principes niet meer om het geld, onder het mom van dergelijke prijzen hanteren vindt ik veel kwalijke, ondanks dat we onder druk van een van de nabestaanden er in toegestemd hebben.
erp199 schreef:neem van mij dat een potje van 500 euri te weinig is, ons potje was groter, maar het gaat om de principes niet meer om het geld, onder het mom van dergelijke prijzen hanteren vindt ik veel kwalijke, ondanks dat we onder druk van een van de nabestaanden er in toegestemd hebben.
Dat bedoel ik dan ook met de werkwijze van de Dela.
Trouwens heb ik nergens geschreven dat ik een potje van € 500 gemaakt heb!
"maar onder het mom van geen commerciële organisatie en dan dergelijke prijzen hanteren, gaat mij te ver."
Bij een aula huur die ook schoon is en weer schoongemaakt wordt en waar ook (vaak) dames de koffie enz serveren staat gelijk aan horeca zaal huur. U kunt ook geen basis inkoopprijs berekenen van een supermarkt in dit soort situaties. Logisch dat de personeelskosten daar ook zijn.
Bij een aula huur die ook schoon is en weer schoongemaakt wordt en waar ook (vaak) dames de koffie enz serveren staat gelijk aan horeca zaal huur. U kunt ook geen basis inkoopprijs berekenen van een supermarkt in dit soort situaties. Logisch dat de personeelskosten daar ook zijn.
Yarden werkt op de manier, die jij wilt. Maar ook daar moet je opletten. Bij het overlijden van mijn ouders (ze zijn vrij kort na elkaar overleden) bleek de waarde van de polis ontoereikend om de kosten te dekken en hebben we in totaal rond de zesduizend euro bijbetaald. Zelf heb ik nu een aanvullende polis lopen, kost niet zoveel per maand. Mijn man heeft geen enkele polis en daarvoor hou ik een bedrag apart, net zoals ik heb gedaan voor mijn schoonmoeder. Beide oplossingen - bijverzekeren of zelf geld opzij leggen - geven alle ruimte om het laatste afscheid naar eigen inzicht en voorkeuren te regelen.erp199 schreef:Hartelijk dank voor de reactie, het is geen centenkwestie, ik wil niks van de DELA, en het geld speelt geen probleem, gaat meer over de principes, als een polis een bepaalde waarde vertegenwoordigd vindt ik dat je die waarde moet kunnen gebruiken, en niet een bepaald item er uit halen omdat dat niet gebruikt wordt , zo kom je altijd onder de waarde uit waar die polis ( zwart op wit ) voor staat, en dat ik moet betalen voor extra's waar wij zelf om vragen snappen wij ook wel dat daar voor betaalt moet worden, maar onder het mom van geen commerciële organisatie en dan dergelijke prijzen hanteren, gaat mij te ver.
Overigens sterkte met het verwerken van het verlies.
Als eerste veel sterkte toegewenst.
DELA UitvaartPlan in diensten bestaat uit een pakket uitvaartdiensten en uit een geldbedrag voor aanvullende wensen.
De marktwaarde van deze diensten is € 5.750 en is gebaseerd op gemiddelde prijzen van uitvaartdiensten.
De productleeswijzer van Dela model 4.0 daarin staat dat u niet afgenomen diensten verrekend krijgt.
Wat gebeurt er als nabestaanden de Dienstenverzekering
niet of voor een deel willen gebruiken?
Nabestaanden zijn niet verplicht om alle verzekerde diensten te gebruiken.
Ze kunnen van enkele diensten afzien, bijvoorbeeld van de rouwbrieven of
van de uitvaartkist. Het bedrag dat de nabestaanden overhouden kunnen
ze dan gebruiken om andere wensen van te betalen (art. 5 lid 10).
DELA UitvaartPlan in diensten bestaat uit een pakket uitvaartdiensten en uit een geldbedrag voor aanvullende wensen.
De marktwaarde van deze diensten is € 5.750 en is gebaseerd op gemiddelde prijzen van uitvaartdiensten.
De productleeswijzer van Dela model 4.0 daarin staat dat u niet afgenomen diensten verrekend krijgt.
Wat gebeurt er als nabestaanden de Dienstenverzekering
niet of voor een deel willen gebruiken?
Nabestaanden zijn niet verplicht om alle verzekerde diensten te gebruiken.
Ze kunnen van enkele diensten afzien, bijvoorbeeld van de rouwbrieven of
van de uitvaartkist. Het bedrag dat de nabestaanden overhouden kunnen
ze dan gebruiken om andere wensen van te betalen (art. 5 lid 10).
-
@TS : ook ik wil u condoleren met het overlijden van uw moeder.
Het is echt __ altijd___(!) heel vervelend als er toch nog extra kosten bovenop komen. Ook wij werden hiermee geconfronteerd. Extra zo.n € 2000.
Zaken waar je niet zo 1-2-3 bij stilstaat maar die dan toch net weer wel buiten de polis blijken te vallen.
En ik mag het misschien niet zeggen, maar de uitvaartbranche schijnt toch wel een aardig lucratieve business te zijn geworden.
Maakt niet uit welke verzekeraar u heeft.
Ze verrijzen ook als paddestoelen uit de grond.
De tip om zelf wat extra ( bv in een sok ) te sparen is zeker een goeie tip , ook voor uzelf straks.
Het is echt __ altijd___(!) heel vervelend als er toch nog extra kosten bovenop komen. Ook wij werden hiermee geconfronteerd. Extra zo.n € 2000.
Zaken waar je niet zo 1-2-3 bij stilstaat maar die dan toch net weer wel buiten de polis blijken te vallen.
En ik mag het misschien niet zeggen, maar de uitvaartbranche schijnt toch wel een aardig lucratieve business te zijn geworden.
Maakt niet uit welke verzekeraar u heeft.
Ze verrijzen ook als paddestoelen uit de grond.
De tip om zelf wat extra ( bv in een sok ) te sparen is zeker een goeie tip , ook voor uzelf straks.
Klopt als een bus, ik heb mijn polis ook drastisch herzien na dit meegemaakt te hebben, en inderdaad het is ook een kwestie van emotioneel misbruik maken van de situatie, maar nogmaals ik wil niks van de DELA, alleen een keer aan de kaak stellen dat sommige principes niet met elkaar rijmen, maar helaas hebben we een dergelijke instelling nodig om een begrafenis te regelen, ze hebben het ook netjes geregeld, en dat ik moet betalen ook prima, hebben we voor gekozen, maar de onwil om sommige dingen te begrijpen zint mij nog steeds niet.
En allen dank voor het medeleven.
En allen dank voor het medeleven.
-
Begrafenisverzekering Dela, zelf hadden wij , ik nu nog, een begrafenisverzekering van CVU, later Yarden een positieve ervaring toen mijn man overleed.
Wij hadden geen volgauto's nodig en de kosten daarvan werden door Yarden gewoon in mindering gebracht op andere kosten.
Natuurlijk waren de kosten van koffie en een plakje grafcake(ik kan er geen ander woord voor verzinnen) hoger dan in menig duur restaurant, heb ik me niet aan gestoord toen mijn man overleed.
Wel heb ik persoonlijk wat andere dingen geregeld, waar ik nu nog blij van kan worden maar de begrafenis via Yarden heeft me niets meer gekost dan het pakket wat we hadden afgenomen van CVU.
Wij hadden geen volgauto's nodig en de kosten daarvan werden door Yarden gewoon in mindering gebracht op andere kosten.
Natuurlijk waren de kosten van koffie en een plakje grafcake(ik kan er geen ander woord voor verzinnen) hoger dan in menig duur restaurant, heb ik me niet aan gestoord toen mijn man overleed.
Wel heb ik persoonlijk wat andere dingen geregeld, waar ik nu nog blij van kan worden maar de begrafenis via Yarden heeft me niets meer gekost dan het pakket wat we hadden afgenomen van CVU.
-
Dat is inderdaad waar maar in Rotterdam op de Charloisse Lagedijk , de hervormde begraafplaats, werkt men met vrijwilligers van de kerk, die krijgen echt geen gewoon salaris maar misschien een onkosten vergoeding, niks mis mee maar dan zijn de kosten ook minder, waar gaan die dan naar toe?mahadma schreef:"maar onder het mom van geen commerciële organisatie en dan dergelijke prijzen hanteren, gaat mij te ver."
CCKuijper, op de Algemene Begraafplaats Crooswijk dus niet. En niet alle begraafplaatsen/crematoria hebben vrijwilligers in dienst die de catering verzorgen. Geloof mij, ik ben vaker (beroepsmatig) op alle begraafplaatsen/crematoria in de regio 010 geweest als u. Om de vraag te beantwoorden waar die kosten naar toe gaan, u bent verzekerd voor een uitvaart en als dat nu op een van de zeldzame vrijwillige cateraars verzorgde aula's/begraafplaatsen komt, die kans is beroerd klein. Dus dan hoeft u op dàt punt dus geen extra kosten te betalen. Wilt u extra's op welke manier dan ook, denk even aan hele grote gezelschappen of exclusieve wensen van de overledene/familie, sluit ik niet uit dat er bijbetaald zal moeten worden.
-
Wat er precies is gezegd en hoe het is gezegd zal ook weer het gevolg zijn van hoe het gesprek is gegaan. Het zijn ook gewoon mensen die daar werken.Lady1234 schreef:Persoonlijk vind ik het ergelijkst die opmerking van Dela dat uw moeder nog minder heeft betaald dan dat het kost.