LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijstand uitkering - fraude

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Janet1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2012 21:18

Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Janet1979 »

Een bekende ontvangt al enkele jaren een bijstand uitkering, ik noem haar in dit verhaal A.
A is voor de uitkering instantie een alleen staande moeder en ontvangt dus daar een bedrag voor.
Sinds 3 jaar heeft ze een relatie met een man met een kind, dit kind is minstens drie keer per week bij deze vrouw, en de man is er elke dag.

De man heeft zijn huis sinds die drie jaar te koop staan en inmiddels staan er ook weinig tot geen meubels/spullen meer in dit huis. De man heeft een goede baan.

Ze delen dus een gezamenlijke huishouding, maar A. ontvangt in al die drie jaar wél haar huursubsidie, haar toeslagen, en haar volledige uitkering.

Ze gaan 2 x per jaar samen op vakantie, ze hebben beide een auto, hebben onlangs nieuwe motoren plus motorpakken voor hun en de kinderen gekocht, en zo kan ik nog wel even door gaan.

Dit is toch fraude?
Welke instanties kan ik dit melden?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Isabel1 »

het is wel fraude, en het is zeker niet netjes naar de rest van de samenleving toe (bijstand wordt immers betaald door de rest van de samenleving) maar wil je hun echt aangeven? Geen idee waar dat moet, ik denk wel dat jij en bekende A dan niet meer lang vrienden zijn.

isabel

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door kokka »

tja..wat moet je daar nu mee.
in principe is deze mevrouw, die kennelijk geen vriendin van u is, willens en wetens bezig om de boel te belazeren.
wij betalen daar met zn allen de rekening voor. Bedenk echter wel wat je doet, je kan niet bij mensen in de portemonnee kijken dus het feit dat ze net een andere motor gekocht hebben hoeft niet zoveel te zeggen.
als je ze aangeeft zal dat hele grote gevolgen voor haar hebben. ze gaan dan de uitkering van de afgelopen jaren terug gaan halen, en dat nog eens verhogen met een fikse boete.

wat is de reden dat het u zo dwars zit?? misschien gaat deze mevrouw A met uw (ex) man

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door bprosman »

als je ze aangeeft zal dat hele grote gevolgen voor haar hebben. ze gaan dan de uitkering van de afgelopen jaren terug gaan halen, en dat nog eens verhogen met een fikse boete.
Eigen schuld dikke... ?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Isabel1 »

natuurlijk is dat eigen schuld, maar ik zou geen snitch willen zijn

isabel

Janet1979
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2012 21:18

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Janet1979 »

Ik vind het bizar dat iemand in de bijstand (waar ik voor betaal) niet word gecontroleerd, en op deze manier ruim kan leven, zonder er iets voor te hoeven doen.

Ik heb geen heel persoonlijke relatie met haar, of met haar partner.
Het gaat mij puur om het frauderen en wat wij daar aan kunnen doen.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ArneLH »

Lijkt me een geval voor FIOD-ECD.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door kokka »

@janet,
ik denk dat je moet doen waar je je eigen het best bij voelt. Ik neem aan dat je dit al een tijdje dwars zit.
Ik denk dat de meeste mensen ook eigenlijk wel dat soort fraudeurs aan zouden willen geven, maar de meest mensen hebben daar de ballen niet voor.. ik denk ik ook niet hoor.
ik zag net al het woord snitch vallen, maar ik denk dat je meer moed moet hebben om ze aan te geven.

hou het forum op de hoogte zou ik zeggen

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Misschien bij sociale zaken van de gemeente?? Ik zou het persoonlijk nooit doen , maar ik denk dat je dara moet zijn..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door Chocomelk »

[quote="kokka

hou het forum op de hoogte zou ik zeggen[/quote]

:?: :?: :?:

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ArneLH »

Leojes30 schreef:Misschien bij sociale zaken van de gemeente?? Ik zou het persoonlijk nooit doen , maar ik denk dat je dara moet zijn..
ArneLH schreef:Lijkt me een geval voor FIOD-ECD.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Pure fraude en weet donders goed waar ze mee bezig is.
Maar punt wat doe je er mee...

Ik kon dus ook iemand die wel gepakt is,gevolgen nou jaren!!! Lang terug betalen,boete er bovennop alle kosten die er gemaakt zijn voor de fraude te bewijzen,heel gedoe dus..maar ja?
Idd wat brosman geloof ?die zei,eigen schuld..dikke..idd geen medelijden mee....

Maar ook ik zou het niet kunnen...ik ben altijd bang dat ik me dan een verrader ga voelen,kan dat gewoon niet..
En ik zie hier genoeg om me heen,ach denk ik dan..boontje kom ooit om zijn .....
Meestal is dat ook wel zo

Het is aan jezelf,kan je het de kids aan doen,want geloof me die gaan hier wat van mee krijgen?
Kan je dat gevoel aan?
Ja dan zou belletje naar anonieme lijn genoeg zijn of briefje naar sociale dienst?

Maar dat is echt aan jou,kan je met dat gevoel leven..

Ff paar fouten aangepast daarom wijziging
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 14 nov 2012 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door tenormin »

Heb hier ook een paar koppels in de flat. En ja, soms zou ik ze gewoon, ordinair willen verlinken. Niets menselijks is me vreemd. Maar aangeven? Ik weet dat ze van "onze" centen leven maar denk niet dat ik met mezelf kan leven, want er zijn hier kleine kinderen bij betrokken. Soms parkeren ze naast mijn 13 jaar oude tuutje: grote, metallic mercedessen met een splinternieuwe kentekenplaten en flitst er wel eens door me heen: ri, ra, rotsen, hier moet ik van kotsen, maar goed, gedachten zijn vrij. In tegenstelling tot de TS: deze lui hebben allemaal een uitkering, maar er is 1 lichtpuntje: 1 zit al 9 maanden in zijn thuisland. En niet op vakantie :lol: . In Nederland heeft de ander maar 9 maanden gezeten voor drugs; toch gaan de uitkeringen gewoon door en wonen ze zogenaamd gescheiden van hun vrouw. Ja ja.

happy konijn
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2012 22:53

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door happy konijn »

Hoe meer uitkeringsfraude aan het licht komt hoe beter.

Wanneer iemand gepakt wordt hiervoor, heb ik zeker geen medelijden mee, zulke profiteurs zijn een uitkering niet waard.

Andere mensen moeten hard werken om hun geld te verdienen, voor die mensen heb ik veel respect.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb je gelijk in 100%

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door doradora456 »

bij vermoeden van fraude kunt u dit (anoniem) aangeven bij de gemeente.
zoek op internet onder fraude melden en dan de gemeente naam.
de gemeente zal dan onderzoeken of er werkelijk fraude wordt gepleegd.

dat bij fraude de uitkering stopt en er een boete betaald moet worden had de kennis van te voren moeten bedenken.

SuzanneQ
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jan 2012 12:32

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door SuzanneQ »

Ik heb misschien een domme vraag, maar is dit echt fraude? Als hij nog gewoon ingeschreven staat op zijn eigen woning en zij op de hare, kan men dan spreken van een gezamelijke huishouding? In de praktijk natuurlijk wel, maar op papier zouden man en vrouw A elkaar niet eens hoeven kennen? Of zit hier voor de gemeente een andere vereiste aan?

Gewoon pure nieuwsgierigheid, ben een totale leek betreft regels van de belastingdienst/gemeente.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Als jij kleding daar heeft hangen ,paar nachten pw aanwezig is,scheerspullen heeft staan..
Ja dan is het foute boel...


Maar niemand weet natuurlijk waar ze achter de schermen mee bezig zijn,misschien is ze al bezig met de gemeente???

Daar surf ik niks over te zeggen

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door vroem »

fraude is fraude toch? toen er een artikel kwam over fraude in de zorg was iedereen het erover eens dat dat niet kan.
Aanpakken dan zeg ik. Klopt het allemaal is er voor hen niets aan de hand, klopt het niet zijn ze de pineut net zoals jij en ik dat zijn wanneer wij frauderen. Als je zo slim bent om dit te doen ben je ook zo slim om de gevolgen te overdenken .
Zijn ieders belastingcenten (wat alleen maar meer wordt).
En omdat het ook jouw belastingcenten zijn zou ik zeggen doe er iets mee.
We zijn in dit land altijd goed om een mening te ghebben over wat iemand anders ""mag"" verdienen. dan moet je ook een rechte rug hebben wanneer je fraude met gemeenschapsgeld ziet gebeuren.
Hebben ze al netjes gemeld aan de gemeente is er ook voor hen niets aan de hand.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Bijstand uitkering - fraude

Ongelezen bericht door ciske »

Puur een zaak die TS niks aan gaat, ook al betalen wij er voor, ze lopen heus wel een keer tegen de lamp.

Anoniem melden vind ik laf, als je het doet doe het dan met je naam.

Eerlijk gezegd vind ik je dan niet veel beter dan het stel.( persoonlijke mening).

Gesloten