LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door tenormin »

kazootje schreef:
tenormin schreef:http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/2312 ... elen_.html

Lees het commentaar, natuurlijk is niemand het met haar eens. :mrgreen:
Die link had ik al geplaatst ! Helemaal bovenaan van deze pagina !
Oh, oh, foutje, neem me niet kwalijk @kazootje :cry:

kazootje
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:09

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kazootje »

Neen natuurlijk niet :wink:

VCampen
Berichten: 251
Lid geworden op: 25 mei 2014 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door VCampen »

tenormin schreef:
VCampen schreef:Heeft het verwende nest nu geen kandidaten voor het programma?
Dat verwende nest heeft zich toch zelf uit haar eigen faillissement gewerkt en er alles aan gedaan om er weer bovenop te komen. Dat ze kans krijgt om voor TV haar werk te doen, ja, wie wil dat niet als ook daar geld te verdienen valt. Uiteindelijk maakt het mij niet uit hoe iemand zijn geld verdient, aan de witte kant van de lijn dan.
Oke, wist niet van het faillissement, vind ik oprecht naar voor haar. Respect dat ze er zelf weer bovenop is gekomen.
Maar waarom moeten bijstandsmoeders haar rekeningen betalen?
Ze kan ook een programma maken over haar eigen faillissement en hoe ze er bovenop is gekomen.
Weet zeker dat er veel mensen zullen kijken maar dan moet ze ook echt ALLES vertellen net zoals de mensen die ze coacht.

Banksters staan ook aan de witte kant van de lijn.
Die hebben expres rotte producten op de markt gebracht omdat ze wisten dat consumenten daardoor financieel in zwaar weer terecht zouden komen waardoor de huizen van getroffen consumenten van de bank zouden worden.
Is ook een manier van geld verdienen maar ik ben het er niet mee eens.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De Econometrist schreef:Op die toer kunnen we ook nog wel een leaseauto bijtelling van 500 euro erbij optellen o

Iemand die een schamele 1900 euro per maand netto heeft, heeft geen leaseauto waarvan de nettobijtelling 500 euro is ;-)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door tenormin »

@VCampen, op Google kan men veel info krijgen over de vrouw Annemarie van Gaal. Net als bij veel mensen is ook bij haar, in de privé sfeer, de ellende haar deur niet voorbij gegaan. 't Lijkt wel alsof ze kant en klare oplossingen heeft, maar ze spreekt natuurlijk, zoals iedereen dat doen, vanuit haar standpunt, strategie en hoe ze zelf in elkaar zit. Ik persoonlijk denk niet dat ze een en ander zo maar uit de mouw schudt maar dat dit uit haar, inmiddels, levenservaring voortkomt. Vanuit dat standpunt bezien is het Topic: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand, heel slecht gevallen bij de meeste Nederlanders. Wil niet generaliseren maar tegenwoordig krijg je betaalde werkelozen niet van de bank als ze met wel werken minder inkomen krijgen. Tja, dat is nu net het mentaliteit verschil tussen de welwillende en de "geen zin an" hebbende werkloze. http://www.mijngeld.nl/antwoord-van-de- ... llissement

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

In de situatie dat je er niet op vooruit gaat en mogelijk zelfs erop achteruit gaat, is het niet altijd een kwestie van geen zin, of de verkeerde mentaliteit, maar is er soms financieel niet de mogelijkheid om een willekeurig baantje aan te pakken. Ja, als er een goede voltijds baan zou zijn wel, maar die vind je ook niet van het ene op het andere moment.

Natuurlijk zijn er ook profiteurs, maar zeker als er een paar kleine kinderen zijn, zit je met veel extra kosten voor opvang (ook als die grotendeels wordt vergoed), overblijf (volle nep) en bijvoorbeeld ook reiskosten die vaak niet of nauwelijks worden vergoed. Kosten die je bovendien vaak even moet voorschieten, wat als bijstandsmoeder ook niet makkelijk is. zomaar een willekeurig deeltijdsbaantje aannemen is dan niet altijd mogelijk.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door tenormin »

@kweenie, dat begrijp ik ook wel natuurlijk maar als ik soms een dubbeltje op zijn kant zie, bij RTL, dan denk ik ook weleens: een schop onder de hol: werk toch, neem wat aan. Maar, ook dat is waar, dat zijn meestal stelletjes waarvan de ene wel en de andere geen werk lijkt te kunnen vinden. Wat er dus wel is. Niet chic genoeg waarschijnlijk maar daar zit ook vaak het probleem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

Kwijtschelding van gemeentelijke lasten is niet afhankelijk van of je bijstand hebt of niet, maar van de hoogte van je besteedbaar inkomen. Dus ook met een laag 'gewoon' inkomen kun je daarvoor in aanmerking komen. Hangt onder andere ook af van je huur en zorgpremie. Als je een redelijk hoge huur en zorgpremie hebt (of hoge servicekosten), dan kom je ook wel onder die grens.

In het voorbeeld met een netto inkomen van 1400, mag je bij veel gemeentes ong. 200 van je netto inkomen aftrekken vanwege de 'hoge' huur. Stel er zit nog een tientje servicekosten bij en je hebt bijvoorbeeld 20 euro meer dan de norm aan zorgverzekeringen, dan houd je van die 1400 nog 1170 over. Daarvan mag je 20% aftrekken als reserve en dan resteert nog 936 euro. Dat ligt onder de grens van 949, zodat je ook in aanmerking komt voor kwijtschelding van lasten.

Even los van dit specifieke voorbeeld geldt namelijk voor veel bedragen uit Van Gaals voorbeeld, dat je ze ook krijgt als je werkt met een vergelijkbaar inkomen. En soms nog wel meer. Alleen de bijstand en de bijzonder kinderbijstand zijn bedragen die je alleen krijgt als je in de bijstand zit. Bij elkaar ongeveer 1150. Dat is nog veel, natuurlijk, maar als je nagaat dat als je werkt je maandelijks al bijna 500 euro kunt krijgen aan extra heffingskortingen, hoef je niet echt een heel veel verdienende baan te krijgen om erop vooruit te gaan.

Maar met een klein deeltijdbaantje zul je er toch vaak niet op vooruit gaan.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Wij zijn ZZP-AOW-ers, zonder pensioen en krijgen netto AOW E 1440. Betalen per maand nog 450 E aan hypotheek en krijgen 85 E zorgtoeslag maar geen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, omdat we een eigen woning hebben en eten 2 keer per week warm eten verder soep uit blik met brood. En we zijn beiden chronisch ziek. Wij kunnen net rondkomen maar een vetpot is het niet. Verder overwegen om vaker een blikje kattenvoer te kopen om toch wat gezonde eiwitten te krijgen.

We kunnen ons huis gaan verkopen maar de hoge huren zijn niet op te brengen. Maar we klagen niet. Heeft Mevrouw van Gaal ook een oplossing voor ons of moeten we nog een gedeelte van dit inkomen opzij zetten om te sparen voor onverwachte omstandigheden, zoals onderhoud huis etc. Zo ja hoe moeten wij dat dan doen of moeten we ook betaald werk gaan zoeken en heeft zij dan een baan voor mij ?

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Wij hebben al onze reserves aan het bedrijf van onze dochter gegeven en dat bedrijf is vorig jaar failliet gegaan door toedoen buiten haar om. Wij klagen niet schreef ik toch wij kunnen ook hulp krijgen van de voedselbank maar dat willen we niet. Overigens vogels goed dat je profielen checkt.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Dat willen we niet altijd anderen geholpen in het verleden we hebben op onze manier nog trots. Zal wel dom zijn maar het is niet anders. Bedankt voor je hulp.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

In welke gemeente zijn de afvalstoffenheffing ca €100 per maand?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

pietjeplus schreef:Wij zijn ZZP-AOW-ers, zonder pensioen en krijgen netto AOW E 1440. Betalen per maand nog 450 E aan hypotheek en krijgen 85 E zorgtoeslag maar geen kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, omdat we een eigen woning hebben en eten 2 keer per week warm eten verder soep uit blik met brood. En we zijn beiden chronisch ziek. Wij kunnen net rondkomen maar een vetpot is het niet. Verder overwegen om vaker een blikje kattenvoer te kopen om toch wat gezonde eiwitten te krijgen.

We kunnen ons huis gaan verkopen maar de hoge huren zijn niet op te brengen. Maar we klagen niet. Heeft Mevrouw van Gaal ook een oplossing voor ons of moeten we nog een gedeelte van dit inkomen opzij zetten om te sparen voor onverwachte omstandigheden, zoals onderhoud huis etc. Zo ja hoe moeten wij dat dan doen of moeten we ook betaald werk gaan zoeken en heeft zij dan een baan voor mij ?
Bij hypotheeklasten van 450 zuil je waarschijnlijk een lening hebben van een ruime ton. Dat betekent dat je ofwel in een vrij goedkope woning woont, die ook in de huur niet heel duur zal zijn, of er is sprake van een (forse) overwaarde. In dat geval zou een vergelijkbare woning een stuk duurder zijn, maar zul je ook je overwaarde voor die hogere lasten kunnen gebruiken.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door pietjeplus »

@kweenie

Probleem is dat er een minimale overwaarde is van meer dan E 150.000 dan ben ik voorzichtig geen bank geeft krediet. In Amersfoort is een bedrijf dat huizen opkoopt en dan kun je dat terughuren maar daar word je niet vrolijk van die brengen b.v. 10 jaar huur in rekening in 1 keer af te rekenen en laten je ook nog een huur betalen van een paar honderd euro per maand. En ze gaan uit van kosten eigenaar en bieden 80% van de geschatte verkoopwaarde. En de WOZ is E 275.000. Dan kom je op een huur van E 1300 per maand in theorie.

ik heb een bungalow en alle voorzieningen voor mijn partner zelf aangebracht dus zelf verkopen wordt moeilijk. De Gemeente komt ons niet tegemoet heb geprobeerd de woning aan ze te verkopen en ook aan Woningbouw Verenigingen helaas pindakaas.

Maar we zien wel bedankt voor je aandacht.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kokka »

@pietjeplus,
is het geen optie om je in te schrijven voor een 55+ woongroep?
daar zijn de huren niet zo hoog.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

Het is een veel voorkomende situatie: gepensioneerden met niet veel meer dan aow, een kleine hypotheek, maar wel veel overwaarde. Maar even heel simpel en zwart-wit gezien, een huis van zo'n 3 ton,of een vergelijkbare huurwoning, een inkomen van niet veel meer dan de aow, is ook wel enigszins buiten verhouding. Als je in zo'n duur huis (en dito onderhoudskosten) wil wonen is je keuze, maar dat zal dan wel ten koste van andere zaken gaan. Het lijkt mij niet dat de samenleving daar voor zou moeten opdraaien.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Waarom druk maken om bijstandsmoeders?
Val die lui in de koffiehuizen,drugdealers of tuig die niet werken maar wel in asobakken werken maar aan.
Laat die moedertjes toch.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door puma73 »

Frenkieboy schreef:Waarom druk maken om bijstandsmoeders?
Val die lui in de koffiehuizen,drugdealers of tuig die niet werken maar wel in asobakken werken maar aan.
Laat die moedertjes toch.
IK betaal belasting voor die moedertjes. Gratis geld is prima, maar bijstand is nog steeds een vangnet dus als men duidelijk meer, soms het dubbele vangt mogen ze van mij onmiddellijk uit de bijstand.

Frenkieboy
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 okt 2014 19:13

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Frenkieboy »

Ik betaal ook belasting voor de moedertjes en ook voor nog heel veel meer.

Er zijn mensen die altijd netjes gewerkt hebben en uiteindelijk door omstandigheden er toch inkomen.
Wie weet overkomt het je wel,dan praat je wel anders.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door puma73 »

Frenkieboy schreef:Ik betaal ook belasting voor de moedertjes en ook voor nog heel veel meer.

Er zijn mensen die altijd netjes gewerkt hebben en uiteindelijk door omstandigheden er toch inkomen.
Wie weet overkomt het je wel,dan praat je wel anders.
Je zit gewoon een partij onzin uit te kramen.

Gesloten