LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kokka »

http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/2311 ... and__.html

Nu moet je die Annemarie van Gaal altijd met een korrel zout nemen, en er zitten een hoop toeslagen bij die iedereen kan krijgen, maar 2000 euro per maand is best veel. Zeker als daar niets tegenover staat

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

Belangrijker dan de vraag hoeveel een alleenstaande moeder met twee pubers aan geld krijgt vind ik hoeveel dat zou worden als iemand gaat werken. Bijna de helft van het geld zou ze namelijk ook krijgen als ze een inkomen op minimum niveau zou hebben. Belangrijk wordt dan dat ze et netto ook met aan over gaat houden als ze meer gaat werken. En dat is nu soms niet het geval.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door bprosman »

Belangrijk wordt dan dat ze et netto ook met aan over gaat houden als ze meer gaat werken. En dat is nu soms niet het geval.
Het grote verschil is wel dat een salaris door de werkgever betaald wordt en een uitkering door "de gemeenschap".

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat is "bijzondere kindbijstand?"
Hoe hoog is de huur bij het genoemde bedrag van de huurtoeslag?
Wordt alleenstaande ouderkorting ingehouden op de bijstandsuitkering?

Het is natuurlijk niet gezegd dat iemand die dit bedrag netto zou krijgen ( als het klopt wat Annemarie schrijft) niets doet, dat is een aanname.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Jolijn schreef: Het is natuurlijk niet gezegd dat iemand die dit bedrag netto zou krijgen ( als het klopt wat Annemarie schrijft) niets doet, dat is een aanname.
Dat klopt, vaak hebben ze er nog een paar poetsbaantjes bij.
Of een gewone -parttime- baan.

nibt
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 jul 2009 21:32

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door nibt »

Zo, 2000 euro netto in de maand zonder er iets voor te hoeven doen?

Waar kan ik solliciteren voor die bijstand?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door encore »

In haar geweldige brein telt ze alles bij elkaar op en vergeet ze die lastige uitgaven maar. Dat je pas huursubsidie krijgt als je huur betaalt vergeet zij bijvoorbeeld voor het gemak te vermelden. En zo lus ik er ook nog wel een paar. Ik vraag me ook af waar zij zo beroemd mee is geworden. Als het rekenen is dan wil ik die jaarcijfers weleens zien.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo is het ook. Het is bijvoorbeeld voor werkenden met kleine kinderen ook niet heel moeilijk om 1000 euro per maand aan kinderopvangtoeslag te krijgen, maar de uitgaven aan kinderopvang zijn dan altijd nog hoger dan die toeslag.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zou je kinderopvangtoeslag willen als je de hele dag thuis bent. En of de berekening nu wel of niet 100% klopt, dat er van de 20 , 19 bedanken om aan een baan geholpen te worden is voor mij schokkender dan de toeslagen.
Oprichter Annemarie van Gaal (1962) schopte het van alleenstaande moeder tot een succesvolle zakenvrouw, eerst in Rusland en vervolgens in Amsterdam als investeerder, belegger in vastgoed, eigenaar van een tijdschriftenuitgeverij en auteur van de bestsellers Succes (55.000 verkochte exemplaren) en Ambitie (27.500 verkochte exemplaren, inmiddels zevende druk in de winkel). Onlangs verscheen haar derde boek, Exit, alles wat je moet weten over scheiden.
Misschien moeten die 19 het woord "ambitie" eens opzoeken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door berndv »

encore schreef:In haar geweldige brein telt ze alles bij elkaar op en vergeet ze die lastige uitgaven maar. Dat je pas huursubsidie krijgt als je huur betaalt vergeet zij bijvoorbeeld voor het gemak te vermelden. En zo lus ik er ook nog wel een paar. Ik vraag me ook af waar zij zo beroemd mee is geworden. Als het rekenen is dan wil ik die jaarcijfers weleens zien.
Van 2000 euro per maand kan ik heel wat lastige uitgaven betalen. En ja, natuurlijk krijg je pas huurTOESLAG als je huur betaalt. Je krijgt ook pas kinderbijslag als je kinderen hebt :roll:

Maar van 2000 euro wil ik best een flatje huren voor 500 per maand, wat niet heel raar is. Daarnaast gas water licht voor 250 euro per maand. Beetje verzekeringen, internet, televisie kan ook makkelijk voor 250 euro. Hou je nog 1000 euro over om eten voor 3 personen te halen en de kleding en school te betalen. Want sparen moet je niet doen in de bijstand, want tja, als je geld over houdt, zul je ook nige eens gekort worden, moet je er nog bij werken ook.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

vogels schreef:
Jolijn schreef:
vogels schreef: Jolijn:
Het is natuurlijk niet gezegd dat iemand die dit bedrag netto zou krijgen ( als het klopt wat Annemarie schrijft) niets doet, dat is een aanname.

Dat klopt, vaak hebben ze er nog een paar poetsbaantjes bij.
Of een gewone -parttime- baan.
Betreffend artikel even goed lezen?
Ik doelde eigenlijk niet zo zeer op dat specifieke groepje van Annemarie'maar meer in het algemeen.
Dat clubje van Annemarie heeft geen poetsbaantjes toch?

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

Bedoelt Annemarie met 'kindertoeslag' misschien kinderbijslag?

Want:

De kindertoeslag is op 1 januari 2008 van start gegaan als aanvulling op de kinderbijslag voor ouders tot een bepaald inkomen. De regeling is per 1 januari 2009 echter al weer gestopt en vervangen door het kindgebonden budget.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door encore »

bprosman schreef:Waarom zou je kinderopvangtoeslag willen als je de hele dag thuis bent. En of de berekening nu wel of niet 100% klopt, dat er van de 20 , 19 bedanken om aan een baan geholpen te worden is voor mij schokkender dan de toeslagen....Misschien moeten die 19 het woord "ambitie" eens opzoeken.
Dat hangt er vanaf. Als ik zo eens kijk naar dat tv programma dan denk ik dat die Annemarie aan komt kakken met een minimumloon baantje voor 28 uur in de week. En als je dan dat loon afzet tegen het huidige inkomen èn het feit dat een ouder thuis zorgt voor een stabiele en ouderwetsche opvoeding dan vind ik die keuze van die dames zo raar nog niet. Nu hebben ze het voor het zeggen, voeden de kinderen op, en alles gaat lekker zijn gangetje, vrij stressloos. En met dat baantje hebben ze een minimum inkomen, lager dan de uitkering. Kunnen minder toeslagen krijgen dus uiteindelijk ook minder te besteden. Zien de kids bijna niet, moeten wellicht de kids in een opvang gooien met alle gevolgen van dien en komen dagelijks in stressvolle situaties omdat veel bedrijfsleiders vinden dat iedereen net zoveel hart voor de zaak moet hebben als zij.
Dus ...wat mij betreft is het Annemarie die volledig gek is en zich vooral niet met andermans zaken moet bemoeien en zeer zeker ook moet wegblijven uit de prive-situaties van anderen. Want andersom had ze het ook niet gepikt hoor.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus ...wat mij betreft is het Annemarie die volledig gek
Dus eigenlijk is de conclusie dat je gek bent om voor een minimum loon gaat werken en je maar beter uit de staatsruif kunt blijven vreten. De werkenden betalen wel.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door bprosman »

Bijstand is dus aantrekkelijker.
Hoog tijd dat daar eens aan wat gedaan wordt dan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door kweenie »

MichielFRL schreef:Gemiddeld netto MBO inkomen €1400 per maand
Toeslagen op basis van €23.000 per jaar mer 2 kinderen van 2000/2002 zonder kinderopvang €191, huur €550 per maand
Geen kwijtschelding gemeentelijke lasten

= netto per maand €1591

Bijstand is dus aantrekkelijker.
Kwijtschelding van gemeentelijke lasten en de hoogte van het inkomen waarvoor dat geldt is van de gemeente afhankelijk.
Bij 23.000 inkomen kom je in die situatie uit op zo'n 195 huurtoeslag, 167 kindgebonden budget, 43 euro zorgtoeslag, ongeveer 170 kinderbijslag, kom je ook op zo'n 575 euro per maand bij een inkomen van 23.000. Plus nog wat heffingskortingen die je wel hebt als je werkt en niet als je geen werk hebt: arbeidskorting, werkbonus, inkomensafhankelijke combinatiekorting. Die komen bij elkaar ook uit op ruim 400 euro. Bij elkaar dus ook ongeveer 1000 euro aan 'gratis geld'.

Veel kans dus dat het verlies aan bepaalde toeslagen of aan kwijtscheldingen weer voor een groot deel kan worden gecompenseerd met aftrekposten die je alleen krijgt als je werkt. Maar voordat je dat ziet, moet je dus wel het hele plaatje hebben doorgerekend.

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door encore »

en Annemarie heeft weer een andere calculator gebruikt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vls Annemarie:

Door kwijtschelding van gemeentelijke heffingen zoals afvalstoffenheffing komt zij netto per maand uit op iets meer dan €2000.

Nee Annemarie, heffingen die worden kwijtgescholden, hoeven niet betaald te worden, het bedrag krijg je niet gestort op je rekening. :roll:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door Jolijn »

Annemarie telt dat kwijtgescholden bedrag er bij op, dat klopt niet.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: bijstandsmoeder heeft netto 2000 euro per maand

Ongelezen bericht door prem »

Nederland gaat aan de toeslagen ten onder.

Gesloten