LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR notering na trouwen.

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
izzo

BKR notering na trouwen.

Ongelezen bericht door izzo »

Hoi allemaal,

ik heb een vraagje (natuurlijk anders post ik dit niet :D )

Ik ben onlangs getrouwd, allemaal erg leuk natuurlijk.

maar nu heb ik toch een vraag, ik heb een negative BKR codering (al ruim voordat ik getrouwd ben) door een lening van mijn ex waarvoor ik toen met mijn stomme kop heb bijgetekend en die ze toendertijd niet afbetaald heeft (en geld vanaf is blijven halen mbv een creditcard op haar naam). heel verhaal is dat, maar 7 jaar na dato probeert het incassoburo nog steeds geld van me los te krijgen, ook al betaald me ex intussen wel de lening af. (BKR notering blijft natuurlijk).

Nu zijn mijn vrouw en ik in gemeenschap van goederen getrouwd, mijn vraag is nu of zij ook een negatieve BKR krijgt omdat ik die heb? of andere problemen daarvan ondervindt, want dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Mvg,
Ruud

vladja

Re: BKR notering na trouwen.

Ongelezen bericht door vladja »

Door in gemeenschap van goederen te trouwen neem je deel in elkaars gemeenschap voor wat betreft de lusten en de lasten. Zo werkt dat.

Mogelijk dat voor deze schuld geldt dat zij maar voor de helft van het bedrag aansprakelijk is, omdat het een voor-huwelijkse schuld is. Maar voor minimaal de helft van het bedrag is zij aansprakelijk.

Als zij niet voldoet - bij vordering van de schuldeiser - om haar aandeel af te betalen loopt zij het risico een BKR notering te krijgen.

Vladja

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

Als zij niet voldoet - bij vordering van de schuldeiser - om haar aandeel af te betalen loopt zij het risico een BKR notering te krijgen.
Dit is echt pure onzin. JE kan nooit met een achterstand worden geregistreerd bij het BKR als je geen kredietnemer bent. Zie handleiding op www.bkr.nl

De vraag in bovenstaande is: wat hebben TS en zijn ex afgesproken bij het uit elkaar gaan. Was er toentertijd sprake van huwelijk of GP in gvg of huw vw?
Tja is hiervan geen sprake dan zijn beide schuldenaars hoofdelijk aansprakelijk.
Wat te doen bij huwelijk in gvg. De bezittingen en schulden vallen in een gemeenschap tenzij veroorzaakt door een der echtegenoten. I.c. van toepassing. Ogv art. 1:95 e.v. BW is het vermogen van TS en het gezamelijke vermogen (met nieuwe partner)aansprakelijk voor de schuld uit de vorige relatie. Het vermogen van de partner is uitgesloten. Wel kan de nieuwe partner haar partner aanspreken voor het feit dat het gezamelijke vermogen wordt geraakt voor schulden door zijn toedoen.

izzo

Ongelezen bericht door izzo »

Dank jullie voor jullie reactie.

Mijn ex en ik zijn niet op goede voet uit elkaar gegaan, er was geen sprake van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.

Het was een doorlopend krediet van ongeveer 3200 euro destijds (7500 gulden)
Waarvan je dus redelijkerwijs van uit kan gaan dat je niet over deze limiet heen kan, ware het niet dat de betreffende bank heeft verklaart dat dit toch mogelijk is door het gebruik van een creditcard. (Wat dus ook is gebeurt, in een span van ongeveer een week heeft ze de schuld verdubbeld of meer door het betalen met creditcard) Ook al is hier niets van terug te vinden in de algemene voorwaarden.
De schuld is inmiddels zo'n 10000 euro door het wanbetaal gedrag van mijn ex. Ik kreeg ook pas 4 jaar na het uit elkaar gaan iets te horen over deze rekening, en dat er toen nog zo'n 13000 euro openstond, mede door rente en incassokosten etc.
Ik heb hier toen een deel van betaald (de originele schuld) en de rest zou zij betalen.

Maar ja, aan deze schuld zit ik vast omdat mijn handtekening eronder staat,
ook al is dit een heel vreemd verhaal.

Mvg,
Ruud

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Wat te doen bij huwelijk in gvg. De bezittingen en schulden vallen in een gemeenschap tenzij veroorzaakt door een der echtegenoten. I.c. van toepassing. Ogv art. 1:95 e.v. BW is het vermogen van TS en het gezamelijke vermogen (met nieuwe partner)aansprakelijk voor de schuld uit de vorige relatie. Het vermogen van de partner is uitgesloten. Wel kan de nieuwe partner haar partner aanspreken voor het feit dat het gezamelijke vermogen wordt geraakt voor schulden door zijn toedoen.
Dat is toch volledig bezopen? Als je trouwt ben je automatisch gehuwd in GVG en als je het anders wil mag je meteen minstens 1000 euro bijbetalen aan de notaris voor opstellen huwelijkse voorwaarden. En wil het het achteraf veranderen dan moet je naar de rechtbank. Waarom neemt Nederland geen voorbeeld aan andere landen waar je per definitie buiten gemeenschap of in gemeenschap van winst en verlies bent getrouwd? Belachelijke 19e eeuwse Gggristelijke wetgeving….

Gesloten