LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boot blijkt van ander merk dan verkoper beweerde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Drophead

Boot blijkt van ander merk dan verkoper beweerde

Ongelezen bericht door Drophead »

Edit
Laatst gewijzigd door Drophead op 02 nov 2017 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio

Re: Boot blijkt van ander merk dan verkoper beweerde

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wederom een wijze les. Kleding kan men online kopen, maar een boot...? Een koper heeft onderzoeksplicht. Een normale gang van zaken is dat een verkoper iets aanbiedt. De koper gaat naar de verkoper en bekijkt het product. U kunt de staat bekijken, papieren doornemen en informatie inwinnen alvorens u tot aankoop overgaat.

U kunt het nog proberen bij de verkoper, maar u bent zelf ook schuldig aan de miskoop.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Wees blij dat je een boot hebt gekregen. Met zo'n manier van zaken doen had je net zo goed je geld kwijt kunnen zijn, zonder ooit een boot te ontvangen.

Drophead

Edit
Laatst gewijzigd door Drophead op 02 nov 2017 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je zult een beroep op daling moeten doen.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Moneyman schreef:Je zult een beroep op daling moeten doen.
Prijsdaling?
:D

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Spijtig, maar als u er geen verstand van heeft laat het aan iemand anders over die wel bekwaam is. Bootjes is een aparte bezigheid, werfscheepjes of nepperds, speedboat daar zit altijd een registratie bij net als een werfschip.

Als u daar niks van heb gezien, dan blijkt u nu met een X bootje in het riet gestuurd.

Dure les!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Drophead schreef:ten eerste is dit een gerenommeerd bedrijf.

ten tweede dit was niet 123 te zien.

Onderzoek is van mijn kant gedaan door de vragen te stellen, onderzoek te doen naar de verkoper & het bedrijf.
Als ik ergens geen verstand van heb kan ik de verkoper wel doorlichten, maar dat zegt niets over het product.

Drophead

atlas1302 schreef:Spijtig, maar als u er geen verstand van heeft laat het aan iemand anders over die wel bekwaam is. Bootjes is een aparte bezigheid, werfscheepjes of nepperds, speedboat daar zit altijd een registratie bij net als een werfschip.

Als u daar niks van heb gezien, dan blijkt u nu met een X bootje in het riet gestuurd.

Dure les!

Ik heb wel degelijk een registratie met daarop het Merk X zoals dat er ook bij stond.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zal wel dom klinken, maar gaat het om een tweedehands of een nieuwe boot? En waarom is deze boot onverkoopbaar terwijl die van merk X als warme broodjes over het water vliegen?

Drophead

snuffel1 schreef:Een maand geleden een boot gekocht na enige tijd te water gelaten en na 3 meter varen de schroefas afgebroken en ook weer laten herstellen. Daarna ziet u een andere boot en baalt dat u deze heeft gekocht, pas dan gaat u onderzoek doen naar de herkomst van de boot en de dealer stelt dat de boot van een ander merk is dan dat de verkoper u heeft voorgespiegeld. U bent in die maand wel heel erg intensief bezig geweest om bewijzen te verzamelen om van de koop af te kunnen terwijl u dat voor de koop had dienen te doen want dan had u kunnen weten dat het merk niet de juist was en de schroefas op afbreken stond.
Off topic elke boot is te verkopen tenzij het merk als status symbool in de markt is gezet want ik zie onze koning en koningin nog niet zo snel in een Doerak van 7.50 meter over de Friese meren varen , alhoewel incognito zal dat best nog wel eens kunnen.

Wat u nu uitkraamt is totale onzin. Ik ben hier pas sinds gisteren achtergekomen.

En of ik nou wel of geen onderzoek doe, als je een Rolex koopt bij de juwelier dan mag je ervan uitgaan dat de juwelier kennis in huis heeft. En dat je krijgt waarvoor je betaald. Punt uit

Dat het een merk x zou zijn dat was voor mij de doorslag, en nu blijkt dat niet zo te zijn.

Al zou mijn kennis nul komma nul zijn, bij een bekende verkoper mag je verwachten dat hij de kennis in huis heeft. Het gaat niet om een kleine handelaar.

En ja in 2 dagen kan je heel veel verzamelen, overigens had de boot niet weggehoeven zolang het maar n echte zou zijn. Ik heb er wel voor gekozen om hem te verkopen So whats the deal?

Had hem al voor meer kunnen verkopen voor de duidelijkheid.

Overigens betreft het een tweedehands boot.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Drophead schreef:De boot is aangeboden als X, in titel, in de correspondentie, zelfs op de factuur staat het merk.
Daarmee heb je een sterke zaak. Zoals Moneyman zegt is dwaling een optie, maar non-conformiteit is een goede tweede. Bij dwaling maakt vernietiging mogelijk en non-conformiteit maakt ontbinding mogelijk. Vernietigen lijkt op ontbinding maar dan met terugwerkende kracht.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 02 nov 2017 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Drophead

witte angora schreef:Het zal wel dom klinken, maar gaat het om een tweedehands of een nieuwe boot? En waarom is deze boot onverkoopbaar terwijl die van merk X als warme broodjes over het water vliegen?
Omdat dat n boot van het merk x een gewilde boot is 1vd bekende merken.

Ik kan er nu geen prijs meer aan hangen omdat ik het gewoonweg niet weet en ik wil eerlijk product verkopen.

En dat kan ik nu niet want het is maar net wat de gek ervoor geeft.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Drophead schreef:Omdat dat n boot van het merk x een gewilde boot is 1vd bekende merken.

Ik kan er nu geen prijs meer aan hangen omdat ik het gewoonweg niet weet en ik wil eerlijk product verkopen.

En dat kan ik nu niet want het is maar net wat de gek ervoor geeft.
Klopt; zoiets als het verschil tussen een Rembrandt en een van een leerling van;.
Voor 'dwaling' zie b.v. http://www.veldlaw.nl/nl/-in-het-nieuws ... nde-engel/ .

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Drophead schreef: Had hem al voor meer kunnen verkopen voor de duidelijkheid.
Eigenlijk is het me niet zo duidelijk. Uit je berichten maak ik op dat je geen enkel verstand van boten hebt, maar je weet wel bij een gerenommeerd bedrijf een boot op de kop te tikken waar je een aardige winst op kan maken?

Dan ga ik me eerlijk gezegd toch afvragen waarom die boot zo goedkoop was. Gerenommeerde bedrijven weten over het algemeen heus wel de hoofdprijs te vragen en te krijgen, prijzen die je als particulier absoluut niet zult vangen.

chrisd1

witte angora schreef:Dan ga ik me eerlijk gezegd toch afvragen waarom die boot zo goedkoop was.
Althans m.i. gaat het er in dit topic alleen maar om of TS kan ontbinden, omdat de boot niet van het door hem uitdrukkelijk aangegeven en ook door verkoper in de factuur vermeldde bijzondere fabricaat is.

atlas1302

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ik heb wel degelijk een registratie met daarop het Merk X zoals dat er ook bij stond.
Als die boot, speedboat laten we maar zeggen, en zij is geregistreerd met nummers op de boot en die overeenkomen met uw registratiebewijs die bovendien op uw naam gezet moet worden, wat kan er dan mis zijn? Zijn die documenten (registratie) wel origineel, dat is simpel op te vragen. Klopt het serie nummer van de motor wel? Is het eigenlijk wel de originele motor?

Als dat niet met elkaar overeenstemt heeft u een goed punt, en de verkoper heeft u misleid.

Ja, we hebben vroeger ook veel met bootjes gewandeld en ook SCHEPEN, dus we weten wel waar de knelpunten zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klopt, TS kan ontbinden. Maar ik zou niet ontbinden, maar vernietigen. De totale overeenkomst wordt dan met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt, terwijl dat bij ontbinding niet zo is. Dus: dwaling in plaats van non-conformiteit. Of beter gezegd: primair dwaling, subsidiair non-conformiteit. Ik weet niet over welke prijsklasse we het hebben, maar laat je anders bijstaan door een advocaat.

chrisd1

Drophead schreef:7. inmiddels alle verkoop advertenties/correspondentie opgeslagen waarin dus duidelijk staat wat wij kopen.
Voor dwaling moet je kunnen bewijzen, dat verkoper wist, dat je een boot van het genoemde merk wilde.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 02 nov 2017 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Drophead

witte angora schreef:
Drophead schreef: Had hem al voor meer kunnen verkopen voor de duidelijkheid.
Eigenlijk is het me niet zo duidelijk. Uit je berichten maak ik op dat je geen enkel verstand van boten hebt, maar je weet wel bij een gerenommeerd bedrijf een boot op de kop te tikken waar je een aardige winst op kan maken?

Dan ga ik me eerlijk gezegd toch afvragen waarom die boot zo goedkoop was. Gerenommeerde bedrijven weten over het algemeen heus wel de hoofdprijs te vragen en te krijgen, prijzen die je als particulier absoluut niet zult vangen.
Met alle respect maar als u de cijfers niet weet en biedingen staan los he. Het is pas verkocht wanneer het geld erop staat.

Overigens was de prijs goedkoper omdat er nog wat dingen aan zaten die gedaan moesten worden. Ik waardeer uw inzet maar ik ben mijzelf meer aan het verdedigen tegen u dan ik iets voor mijzelf oplos

Gesloten