LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerservicenummer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
andy.engbersen
Contacteer:

Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door andy.engbersen »

Recentelijk werd een buurman van mij en alle bandleden om zijn/hun bsn gevraagd, ivm de gage na een optreden van de band.
Is het normaal, en verstandig om dit af te geven?
Mag de organisator van het evenement hier überhaubt om vragen?
M.vr.gr. Andy

kweenie

Re: Burgerservicenummer

Ongelezen bericht door kweenie »

Lijkt mij normaal. Er zal immers belastingen over betaald moeten worden, dus zij zullen als inhoudingsplichtige jullie BSN's moeten hebben.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Ja, dit hebben ze nodig om betalingen te kunnen doen. Zie bijvoorbeeld hier: https://download.belastingdienst.nl/bel ... 41z7fd.pdf

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Als band weet je dan ook dat de gage niet "zwart" is.
Opgeven als inkomsten bij de belastingdienst door de bandleden is dus raadzaam.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Brahms schreef: raadzaam.
??; verplicht als https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... erig_werk/ .

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

andy.engbersen schreef:Recentelijk werd een buurman van mij en alle bandleden om zijn/hun bsn gevraagd, ivm de gage na een optreden van de band.
Is het normaal, en verstandig om dit af te geven?
Mag de organisator van het evenement hier überhaubt om vragen?
M.vr.gr. Andy
Ja. Je moet met alle bandleden een gageverklaring tekenen. Er is op zo'n formulier ruimte voor 6 personen om hun NAW-gegevens op te schrijven inclusief Burgerservicenummer. Ik weet niet of jullie als band een stichting zijn? In dat geval kun je een factuur uitschrijven.

Ik heb van mijn vorige band jarenlang de financiële zaken gedaan en in mijn tijd (10 jaar geleden) moest bij elke gageverklaring een kopie van het paspoort bijgevoegd zijn. Ik had standaard een stuk of 50 vooringevulde gageverklaringen en paspoortkopieën van bandleden thuis liggen om na elke show aan de organisator te overhandigen. Destijds was het zo dat als de gage onder de €900 lag er geen belasting over hoefde te worden betaald. Geen idee hoe dat nu zit.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... epsporters

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

JohnTheBassist schreef:Destijds was het zo dat als de gage onder de €900 lag er geen belasting over hoefde te worden betaald.
Ook niet als je een paar gigs per week deed? (dan wordt het immers serieus inkomen).

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

renewouters schreef:
JohnTheBassist schreef:Destijds was het zo dat als de gage onder de €900 lag er geen belasting over hoefde te worden betaald.
Ook niet als je een paar gigs per week deed? (dan wordt het immers serieus inkomen).
Wellicht. Wij deden er toen 4 tot 5 per maand en kregen dan (we waren meestal supportact) rond de €600 ;)

Dat was overigens wel allemaal voor de crisis. Na 2009 kreeg je als supportact vaak nog maar €150, waarmee je qua onkosten nauwelijks nog uit komt.

Redfloor

Ongelezen bericht door Redfloor »

Met een gageverklaring kan je tot € 163,00 geld ontvangen per persoon per optreden als 'onkostenvergoeding'. Je moet het wel opgeven, maar je mag de onkosten voor dat optreden (inclusief bijvoorbeeld huur repetitieruimte, aanschaf instrumenten etc. etc.) dan ook opgeven. Heb je minder onkosten gemaakt dat het bedrag wat je hebt ontvangen (op jaarbasis), dan zal over dat gedeelte gewoon belasting betaald moeten worden.

Het is een (hardnekkige) mythe dat geld ontvangen via een gageverklaring als onkostenvergoeding belastingvrij is.

On topic: Een opdrachtgever zal in principe altijd kopieën paspoort bij de gageverklaring moeten hebben. Inclusief BSN. Anders kan de opdrachtgever bij controle een flinke naheffing krijgen. Dat de meeste opdrachtgevers echter niet van de hoed en de rand weten is in de muziekwereld echter ook een feit...

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je voor diverse nummers artiesten in zet en nog geluids en lichtman hebt....
En moet de chauffeur ook zijn bsn geven?

Een orkest met 17 leden en nog 5 medewerker, waaronder CD & DVD verkoopster die stage loopt?
Als er een aantal geleverd worden kijken ze zelden verder en ik weet dat als 1 organisator geld kreeg die het wel verdeelde.
Met 17+5 ga je echt geen 22 bedragen over maken.

Verder zijn er soms illegalen en willekeurige andere geven is dan geen enkel probleem.

Bovendien, dit is consumenten forum en de vraag hoorde op artiesten site thuis waar ze beter de regels weten en ook in andere landen als je de grens over gaat of juist met diverse nationaliteiten een groep vormde.

Redfloor

Ongelezen bericht door Redfloor »

Een orkest zal dan ook een IPV (Inhoudingsplichtigenverklaring) hebben. Dan is het een heel ander verhaal. We hebben het hier over (amateur)bandjes. Want anders zouden ze niet met gageverklaringen werken... Dus deze discussie kan hier prima (al geef ik toe dat er plekken zijn waar men er meer verstand van heeft).

Gesloten