LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] C.V Ketel binnen de 2 jaar garantie stuk gegaan
C.V Ketel binnen de 2 jaar garantie stuk gegaan
Ik zou graag wat juridisch advies willen inwinnen.
Op 10 januari 2014 hebben wij een Remeha C.V gekocht bij Energiewacht en door hun ook laten installeren.
Vorig jaar december wou onze C.V ketel niet meer op de gewenste druk komen wat het nodig heeft. Wij hebben hier energiewacht over ingelicht waarop hun actie hebben ondernomen door een monteur het probleem te laten maken. Het was een onderdeel die de druk moest regelen in het systeem.
2 weken nadat de monteur was langsgeweest kregen wij een factuur op de deurmat van 130 euro! Daarbij werd het onderdeel wat gerepareerd werd gezien als garantie en niet meegerekend. Maar wat wij wel moesten betalen is de arbeidskosten plus voorrijkosten.
Bij aanschaf van het product werd ons nog gevraagd of wij er een onderhoudscontract bij wilden. Dat hebben we niet gedaan aangezien de garantieperiode nog gelden. Nu zegt energiewacht dat wij voor de kosten opdraaien omdat we geen onderhoudscontract namen bij het aanschaffen van de ketel
Wij zijn van mening dat wij dit niet hoefen te betalen aangezien zij ons een product hebben verkocht wat binnen de 2 jaar garantie stuk is gegaan.
Dit is toch een consumentenrecht?
Als ik een telefoon koop in de winkel en die gaat binnen de garantieperiode stuk dan hoeft ik toch ook geen reparatiekosten te betalen of verzendkosten?
Weet iemand hier het antwoord op?
Groetjes Tom.
Op 10 januari 2014 hebben wij een Remeha C.V gekocht bij Energiewacht en door hun ook laten installeren.
Vorig jaar december wou onze C.V ketel niet meer op de gewenste druk komen wat het nodig heeft. Wij hebben hier energiewacht over ingelicht waarop hun actie hebben ondernomen door een monteur het probleem te laten maken. Het was een onderdeel die de druk moest regelen in het systeem.
2 weken nadat de monteur was langsgeweest kregen wij een factuur op de deurmat van 130 euro! Daarbij werd het onderdeel wat gerepareerd werd gezien als garantie en niet meegerekend. Maar wat wij wel moesten betalen is de arbeidskosten plus voorrijkosten.
Bij aanschaf van het product werd ons nog gevraagd of wij er een onderhoudscontract bij wilden. Dat hebben we niet gedaan aangezien de garantieperiode nog gelden. Nu zegt energiewacht dat wij voor de kosten opdraaien omdat we geen onderhoudscontract namen bij het aanschaffen van de ketel
Wij zijn van mening dat wij dit niet hoefen te betalen aangezien zij ons een product hebben verkocht wat binnen de 2 jaar garantie stuk is gegaan.
Als ik een telefoon koop in de winkel en die gaat binnen de garantieperiode stuk dan hoeft ik toch ook geen reparatiekosten te betalen of verzendkosten?
Groetjes Tom.
Re: C.V Ketel binnen de 2 jaar garantie stuk gegaan
10 jan. 2016 was garantie afgelopen dus jammer!
Wat zit jij nou weer te ijlen?stofzuigertje schreef:10 jan. 2016 was garantie afgelopen dus jammer!
Overigens lijkt me inderdaad dat zonder onderhoudscontract het onderhoud niet bij de garantie valt en alleen het onderdeel dat vervangen moet worden. Volgende keer zou ik aangeven dat ze u alleen het onderdeel hoeven te sturen en dat u het dan zelf doet.
Alleen dat ik het niet snap.Tomeh46 schreef:Ik zou graag wat juridisch advies willen inwinnen.
Op 10 januari 2014 hebben wij een Remeha C.V gekocht
Vorig jaar december ( na 2 jaar en 11 maanden) wou onze C.V ketel niet meer op de gewenste druk komen
Groetjes Tom.
Na twee jaar en elf maanden gaat er iets kapot, wat blijft vooralsnog een raadsel, en u wilt nog aanspraak op de reguliere garantieperiode van 2 jaar, die inmiddels ruimschoots voorbij is.
Vervolgens komt u hier, ruim 7 maanden na deze reparatie, met uw klacht.
Ik vraag mij echt af met welk doel u nu nog op deze reparatie, die buiten de garantietermijn valt, terug wilt komen en welk doel u hiermee voor ogen hebt.
Er zijn twee soorten garanties. Je heb de wettelijke garantie en daarnaast heb je handelsgarantie. De wettelijke garantie kent geen (verval)termijn en de handelsgarantie kent kennelijk een termijn van twee jaar. De wettelijke garantie dekt ook de kosten van arbeid en voorrijkosten, terwijl de handelsgarantie dat kennelijk niet doet. Om aanspraak te maken op de wettelijke garantie moet u stellen (en bij voldoende gemotiveerde betwisting bewijzen) dat het product ondeugdelijk was bij aflevering. De vraag is met de reactie daarop van Energiewacht is.
Volgens mij heeft het bedrijf wel garantie (onderdeel is namelijk vergoed) gegeven, dus waarschijnlijk is er ergens een foutje gemaakt, of hanteert het bedrijf een garantie van 3 jaar.
Het gaat er ook over of onderhoudskosten gemaakt door het sturen van een onderhoudsmonteur wel of niet onder de garantie vallen.
Ik zou zeggen van niet. Onderhoud hoort bij een ketel. Als u ieder jaar een onderhoudsmonteur zou laten komen, dan moet u deze ook betalen en zou u wel nog garantie op de onderdelen hebben en zouden deze vergoed worden.
Het niet tekenen van een onderhoudscontract houdt dan ook niet in dat er geen onderhoud nodig is.
Het gaat er ook over of onderhoudskosten gemaakt door het sturen van een onderhoudsmonteur wel of niet onder de garantie vallen.
Ik zou zeggen van niet. Onderhoud hoort bij een ketel. Als u ieder jaar een onderhoudsmonteur zou laten komen, dan moet u deze ook betalen en zou u wel nog garantie op de onderdelen hebben en zouden deze vergoed worden.
Het niet tekenen van een onderhoudscontract houdt dan ook niet in dat er geen onderhoud nodig is.
Het gaat hier niet om onderhoud, maar reparatie. Een deugdelijke CV gaat niet na twee jaar stuk, als er geen onderhoud is gepleegd.
Excuses ik heb de data niet goed doorgegeven op de site. Op 10
Januari 2014 is de C.V ketel stuk gegaan en op 15 december 2015 hebben we er een melding over gemaakt bij Energiewacht. Wat ons doel is om niet de reparatiekosten te betalen en de voorrijkosten. Aangezien zij ons een defect product hebben geleverd wat niet naar behoren heeft gewerkt. Nu hebben we een incassobureau achter ons aan die uiteindelijk ons voor het gerecht daagt.
We hebben zelf rechtsbijstand proberen in te schakelen maar die komt pas in actie bij een bedrag hoger dan 150 euro... anders is het niet rendabel voor hun.
Volgens de jurisch adviseur aan de telefoon hebben we wel een zaak alleen mag ze ons dus niet bijstaan.
Het bedrijf waar je het product bij aanschaft is toch gedurende garantieperiode er verantwoordelijk voor?
Aangezien de C.V ketel bij ons op zolder staat en we daar nooit komen kan het niet door ons toe doen stuk gaan.
Tom,
Januari 2014 is de C.V ketel stuk gegaan en op 15 december 2015 hebben we er een melding over gemaakt bij Energiewacht. Wat ons doel is om niet de reparatiekosten te betalen en de voorrijkosten. Aangezien zij ons een defect product hebben geleverd wat niet naar behoren heeft gewerkt. Nu hebben we een incassobureau achter ons aan die uiteindelijk ons voor het gerecht daagt.
We hebben zelf rechtsbijstand proberen in te schakelen maar die komt pas in actie bij een bedrag hoger dan 150 euro... anders is het niet rendabel voor hun.
Volgens de jurisch adviseur aan de telefoon hebben we wel een zaak alleen mag ze ons dus niet bijstaan.
Het bedrijf waar je het product bij aanschaft is toch gedurende garantieperiode er verantwoordelijk voor?
Aangezien de C.V ketel bij ons op zolder staat en we daar nooit komen kan het niet door ons toe doen stuk gaan.
Tom,
Staat dat dan in de Polisvoorwaarden??Tomeh46 schreef:We hebben zelf rechtsbijstand proberen in te schakelen maar die komt pas in actie bij een bedrag hoger dan 150 euro...
Dit is mogelijk al een grond voor verval van al je rechten; die gaan immers uit van behoorlijk beheer van spullen; daarbij hoort niet het bijna 2 jaar blijven gebruiken van een kapotte CV.Op 10 Januari 2014 is de C.V ketel stuk gegaan en op 15 december 2015 hebben we er een melding over gemaakt bij Energiewacht.
Ja dat staat in de polisvoorwaarden.
Waarom vervalt onze rechten? We hebben een garantiebewijs van 2 jaar van Remeha. Een C.V ketel is een product wat bij normaal gebruik langer dan 2 jaar hoort te doen. Het is geen fiets wat je aanschaft en dagelijks op zit.
Er is toch zoiets als consumentenrecht?
Waarom vervalt onze rechten? We hebben een garantiebewijs van 2 jaar van Remeha. Een C.V ketel is een product wat bij normaal gebruik langer dan 2 jaar hoort te doen. Het is geen fiets wat je aanschaft en dagelijks op zit.
Zeker; bij normaal gebruik; maar vlg openingspost heb heb je hem bijna 2 jaar in bedrijf gehad bij een te lage druk.Tomeh46 schreef:Een C.V ketel is een product wat bij normaal gebruik langer dan 2 jaar hoort te doen.
Een CV-ketel is toch wel iets dat je dagelijks gebruikt en er komt dus ook gewoon slijtage voor. Ik ben geen expert, maar onderhoud of in elk geval een controle lijkt me toch wel een jaarlijks terugkerend iets. En om de vergelijking met de fiets te maken: je banden slijten, je moet de ketting schoonhouden, je remmen moeten nagekeken worden etc.. En dat gaat niet elke keer de fietsenwinkel voor niets doen.Tomeh46 schreef:Ja dat staat in de polisvoorwaarden.
Zie b.v.Nijogeth schreef:maar onderhoud of in elk geval een controle lijkt me toch wel een jaarlijks terugkerend iets.
https://mijnremeha.nl/terms/garantievoo ... g-2016.pdf:
Zie hiervoor verder b.v. het-belang-van-onderhoud-aan-uw-cv-ketel3. Het toestel dient periodiek onderhouden te worden door de installateur volgens de onderhoudsinstructies.
Jan 2014 aankoop dec 2015 stuk en binnen 2 jaren onderhoud elke 2 jaren dus in Jan 2016 was onderhoud nodig.
In dat geval is het wel een garantie claim als ze de ketel verkocht en geplaatst hebben.
U had eerder moeten melden en niet na 1.5 jaar hier want nu word het lastig met bewijzen.
Maar ik weet nog steeds niet wat er stuk was, een expansie tank ernaast is geen ketel... en bij teveel druk dus te hoog vullen kan er ook schade ontstaan.
Er is dus meer info nodig van de vermoedelijke oorzaak, wat defect was en dus het onderdeel.
Zo kan ik geen uitspraak doen maar met gecorrigeerde datums zoals ik nu begreep is het net aan garantie mits ik meer weet zodat ik kan uitsluiten dat het geen gevolg is van externe zaken zoals over vullen met meer als 2.5 bar koud.
In dat geval is het wel een garantie claim als ze de ketel verkocht en geplaatst hebben.
U had eerder moeten melden en niet na 1.5 jaar hier want nu word het lastig met bewijzen.
Maar ik weet nog steeds niet wat er stuk was, een expansie tank ernaast is geen ketel... en bij teveel druk dus te hoog vullen kan er ook schade ontstaan.
Er is dus meer info nodig van de vermoedelijke oorzaak, wat defect was en dus het onderdeel.
Zo kan ik geen uitspraak doen maar met gecorrigeerde datums zoals ik nu begreep is het net aan garantie mits ik meer weet zodat ik kan uitsluiten dat het geen gevolg is van externe zaken zoals over vullen met meer als 2.5 bar koud.
-
In beginsel mag u van een C.V. ketel verwachten dat deze meer dan 2 jaar meegaat. Hoelang dan wel is van meerdere factoren afhankelijk (waaronder periodiek onderhoud). De garantietermijn is verstreken, dus daar kunt u geen beroep op doen. Echter neemt dat niet weg dat u recht heeft op een product conform de overeenkomst. Wanneer u deze precies heeft afgesloten weet u zelf het best.
Of het gebrek binnen of buiten de garantieperiode ontstaat/ontdekt wordt is doorslaggevend voor wie de bewijslast voor non-conformiteit draagt. Nu dit buiten de garantieperiode is ligt deze bewijslast bij u. U dient aan te tonen dat de C.V. ketel die u is geleverd bij levering niet beantwoordde aan de overeenkomst zoals u deze met Energiewacht heeft gesloten. Hierbij staat het u vrij alle vormen van bewijs aan te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een onafhankelijk expert.
Jammer (maar begrijpelijk) dat er intussen een incassobureau is ingeschakeld. Dat komt de communicatie tussen partijen niet ten goede.
Mijn advies: Als u kunt aantonen dat de ketel ondeugdelijk was vanaf levering en u niets te verwijten valt (ken de exacte vereisten van voldoende onderhoud niet) kunt u de vordering betwisten bij het incassobureau en er proberen alsnog met Energiewacht uit te komen. Is dit alles niet mogelijk lijkt het mij wijs om de factuur (+ incassokosten, als aan de vereisten hiervoor is voldaan) om nog meer kosten te voorkomen.
Succes met deze kwestie.
Of het gebrek binnen of buiten de garantieperiode ontstaat/ontdekt wordt is doorslaggevend voor wie de bewijslast voor non-conformiteit draagt. Nu dit buiten de garantieperiode is ligt deze bewijslast bij u. U dient aan te tonen dat de C.V. ketel die u is geleverd bij levering niet beantwoordde aan de overeenkomst zoals u deze met Energiewacht heeft gesloten. Hierbij staat het u vrij alle vormen van bewijs aan te leveren. Denk bijvoorbeeld aan het inschakelen van een onafhankelijk expert.
Jammer (maar begrijpelijk) dat er intussen een incassobureau is ingeschakeld. Dat komt de communicatie tussen partijen niet ten goede.
Mijn advies: Als u kunt aantonen dat de ketel ondeugdelijk was vanaf levering en u niets te verwijten valt (ken de exacte vereisten van voldoende onderhoud niet) kunt u de vordering betwisten bij het incassobureau en er proberen alsnog met Energiewacht uit te komen. Is dit alles niet mogelijk lijkt het mij wijs om de factuur (+ incassokosten, als aan de vereisten hiervoor is voldaan) om nog meer kosten te voorkomen.
Succes met deze kwestie.
Bedoel je niet dat die ketel op 10 januari 2014 is geplaatst zoals je eerder meld en pas in december 2015 defect is gegaan?Tomeh46 schreef:Excuses ik heb de data niet goed doorgegeven op de site. Op 10
Tom,
Dan heb je gewoon recht op een kosteloze reparatie, zie https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... jn-rechten.
Er staat zelfs op hun eigen website dat je maar om de 1 of 2 jaar onderhoud hoeft te doen en je zat ook nog binnen die 2 jaar dus daar kunnen ze ook niets over zeggen.
?? welke webpagina??GJS schreef:Er staat zelfs op hun eigen website dat je maar om de 1 of 2 jaar onderhoud hoeft te doen
https://www.energiewacht.com/hoe-vaak-c ... onderhoud/chrisd1 schreef:?? welke webpagina??GJS schreef:Er staat zelfs op hun eigen website dat je maar om de 1 of 2 jaar onderhoud hoeft te doen
-
.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
@Tomeh46,Tomeh46 schreef:Ik zou graag wat juridisch advies willen inwinnen.
Vorig jaar december wou onze C.V ketel niet meer op de gewenste druk komen wat het nodig heeft. Wij hebben hier energiewacht over ingelicht
Groetjes Tom.
Geef u eens precies aan welk onderdeel er kapot was zodat de druk in de installatie wegviel.
Was het per ongeluk toevallig het "expansievat" dat kapot was en is vervangen. (dat mooie roodgekleurde drukketeltje). !!