LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Computer besteld, defect en incorrecte hardware

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
SvanKranen

Computer besteld, defect en incorrecte hardware

Ongelezen bericht door SvanKranen »

Dag mensen,

Ik ben momenteel aan het rondkijken wat voor stappen ik zou kunnen ondernemen voor onderstaand probleem. Contact met de firma ONE.DE loopt zeer stroef, mede omdat zij alleen via E-mail bereikbaar zijn. Na meerdere malen de vraag om te bellen wordt hier niet op geantwoord.

Er is een computer (desktop) aangeschaft bij een duitse firma (ONE.DE). De firma is verder in orde qua papieren en registratie en staat zeer goed bekend in Duitsland. Het eerste computersysteem dat ik hier heb gekocht was verder ook prima in orde. Het tweede systeem zou echter veel sneller zijn en zou moeten beschikken over diverse high-end hardware. Op de website van de firma kan men zelf de computer samenstellen met de gewenste hardware. Er staan bij alle items plaatjes en tekst bij. Eenmaal besteld duurde het even voor er reactie volgde. Meerdere malen gemaild en uiteindelijk toch nog een antwoord: Het moederbord was niet in voorraad, hier wachten wij nog op. Prima... 1,5 maand gewacht (met alsnog veel contact) en toen mocht het systeem toch eindelijk verstuurd worden.

Het systeem kwam aan, de doos zag er nogal gehavend uit. Een dikke deuk met scheur in een onderhoek en divers plakband over de wonden en openingen met "Herpackt". De doos ging open en de voorkant van de computer zat wat los. Dit is weer goed gezet, maar er lagen ook nog wat schroefjes in de computerkast. Uiteindelijk alles bekeken en vastgezet wat niet vast zat en de computer aangesloten. De computer ging aan, maar kwam niet verder dan een foutmelding op het moederbord.

Na veel contact met de Service Center van de firma waar de computer is aangeschaft werd besloten dat de computer teruggestuurd mocht worden. Naar DHL voor verzending en hier werd aan de toonbank aangegeven dat dit meer dan 200 euro zou kosten om te verzenden. Reden waarom de firma voor 20 euro kon versturen? Zij zijn partners met DHL, en elk particulier niet. Uiteindelijk de computer weer meegenomen naar huis en een reparateur laten kijken. Deze keek naar de computer en vroeg welke videokaart erin zou moeten zitten. Aangegeven dat dit de Radeon HD 7970 zou moeten zijn, de sterkste kaart die momenteel verkrijgbaar is. De opmerking volgde: "Dit is geen Radeon HD 7970". Het bleek te gaan om een oosterse kloon die van slechte kwaliteit is. De firma ingelicht over de situatie maar die gaf gelijk als reactie: "Wij nemen geen reparatiekosten op ons als u zelf een reparateur inschakelt".

Nu is de vraag; ben ik genoodzaakt de computer alsnog te versturen naar de firma? Na de aanschaf van de computer zou ik de transportkosten niet meer kunnen dragen. Ook de issue van de videokaart zit mij niet lekker. Is dit valsheid in geschrifte?

Ik hoop dat iemand mij wat informatie kan geven welke stappen ik zou kunnen ondernemen.

Met vriendelijke groet,

Stefan van Kranen

Anno 1965

Re: Computer besteld, defect en incorrecte hardware

Ongelezen bericht door Anno 1965 »

Je had hem niet moeten aannemen.
Waarschijnlijk heeft een medewerker van de bezorgdienst de videokaart omgewisseld en ga dat nu maar eens bewijzen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

@SvanKranen
Is het pakket ook met DHL bij jouw aangeleverd worden?

Waarom niet met Post.nl verstuurd?
De kosten zijn naar Duitsland EUR 1:
t/m 0 - 2 kg 2 - 5 kg 5 - 10 kg 10 - 20 kg 20 - 30 kg
EUR 1 € 19,80 € 26,30 € 31,80 € 40,80 € 47,26
EUR 2 € 25,30 € 31,80 € 37,80 € 46,80 € 54,40
EUR 3 € 26,10 € 33,10 € 39,10 € 49,10 Geen aanbod
Wereld € 31,10 € 41,10 € 65,10 € 112,10 Geen aanbod .

Bron
http://www.postnl.nl/voorthuis/pakkette ... erservice/

SvanKranen

nevermind schreef:@SvanKranen
Is het pakket ook met DHL bij jouw aangeleverd worden?

Waarom niet met Post.nl verstuurd?
De kosten zijn naar Duitsland EUR 1:
t/m 0 - 2 kg 2 - 5 kg 5 - 10 kg 10 - 20 kg 20 - 30 kg
EUR 1 € 19,80 € 26,30 € 31,80 € 40,80 € 47,26
EUR 2 € 25,30 € 31,80 € 37,80 € 46,80 € 54,40
EUR 3 € 26,10 € 33,10 € 39,10 € 49,10 Geen aanbod
Wereld € 31,10 € 41,10 € 65,10 € 112,10 Geen aanbod .

Bron
http://www.postnl.nl/voorthuis/pakkette ... erservice/
Het pakket is middels DHL bezorgd voor 20 euro.
Bij DHL te Zwolle werd een bedrag hoger dan 200 euro genoemd.
Waarom? One.de is partner met DHL, en ik als particulier niet.

Op dit moment heb ik helemaal geen vertrouwen meer in versturen. Ik ben bang dat de computer opeens verdwijnt of nog verder beschadigd wordt. Ik heb ONE.de het bericht gestuurd dat ik graag de kaart losstaand terugstuur, en 500 euro retour ontvang om de kaart hier zelf te kopen.
Laatst gewijzigd door SvanKranen op 10 apr 2012 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

Dus dat betekent nog niet dat jij verplicht bent het weer via DHL terug te zenden.

SvanKranen

Daan_1978 schreef:Dus dat betekent nog niet dat jij verplicht bent het weer via DHL terug te zenden.
Klopt, zie aanpassing in bericht (was al bezig voor je had gereageerd)

nevermind

Natuurlijk ben je niet verplicht het pakket met DHL terug te sturen, behalve, als het bedrijf de kosten betaald.
Zoals in mijn eerder bericht geschreven, zijn de kosten niet zo hoog als bij DHL.
Maar dan krijg je ook via hun een opdracht van DHL.
Omdat je al iemand anders naar de computer hebt laten kijken, denk ik, dat je heel slechte kaarten hebt, wat het repareren betreft in Duitsland.
Jouw verzoek om te ruilen, of terugsturen van de Videokaart en terugbetalen van euro 500 is wel je wens, maar dat denk ik echt niet, dat dit gaat gebeuren.
Hoe wil het bedrijf controleren, dat deze kaart in de computer heeft gezeten.
Als je de computer via Post.nl gaat versturen, is deze verzekerd, tenminste als het bedrijf deze nog aanneemt, na al deze gebeurtenissen.

SvanKranen

nevermind schreef:Natuurlijk ben je niet verplicht het pakket met DHL terug te sturen, behalve, als het bedrijf de kosten betaald.
Zoals in mijn eerder bericht geschreven, zijn de kosten niet zo hoog als bij DHL.
Maar dan krijg je ook via hun een opdracht van DHL.
Omdat je al iemand anders naar de computer hebt laten kijken, denk ik, dat je heel slechte kaarten hebt, wat het repareren betreft in Duitsland.
Jouw verzoek om te ruilen, of terugsturen van de Videokaart en terugbetalen van euro 500 is wel je wens, maar dat denk ik echt niet, dat dit gaat gebeuren.
Hoe wil het bedrijf controleren, dat deze kaart in de computer heeft gezeten.
Als je de computer via Post.nl gaat versturen, is deze verzekerd, tenminste als het bedrijf deze nog aanneemt, na al deze gebeurtenissen.
Waarom zou ik slechte kaarten hebben als ik een ander laat kijken naar het systeem? Het staat men vrij de computerkast open te maken en te kijken/testen. De reparateur heeft alleen maar een vervangende (correcte) videokaart in de computer gezet en de computer laten starten. Dit ging zonder enkel probleem. Bron van niet functioneren was dus gelijk gevonden: videokaart. Oude videokaart weer in de computerkast gezet en kast dicht gedaan. Slechte kaarten zijn er pas als ik een dusdanige wijziging aanbreng waardoor het systeem niet meer op fabrieksinstellingen zou bestaan. Dit is dus niet het geval.

Verder denk ik dat, als zij uberhaupt reageren (daar zijn zij niet zo snel in) dat er een oplossing zou kunnen komen. Hoe wil een bedrijf controleren of een hardware-component in de kast heeft gezeten bij levering? Serienummers. En als vervolgens blijkt dat dit niet de correcte videokaart is, dan weet ik gelijk waar ik daarna naartoe kan.

nevermind

Het bedrijf heeft toch al gereageerd, nadat je gemeld had, dat iemand anders de computer heeft nagekeken.
De firma ingelicht over de situatie maar die gaf gelijk als reactie: "Wij nemen geen reparatiekosten op ons als u zelf een reparateur inschakelt".
Voor een klacht moet je bij de winkelier, ofwel bij het bedrijf zijn, waar gekocht.

Heb je het formulier van de bestelling nog, misschien het verkeerde aangevinkt.
Op de website van de firma kan men zelf de computer samenstellen met de gewenste hardware.
Maar ik zie geen reden, om de computer niet alsnog te versturen!

Edit

Heb eens naar de website gekeken, en moest vaststellen, dat je ook euro 39,90 aan verzendkosten hebt moeten betalen, dus ook de levering was niet gratis.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

Als er niet-conform geleverd is, is het eenvoudig: terugzenden die hap. Je kunt alsnog de aankoop ontbinden zonder opgave van redenen als je de bestelling niet meer wilt hebben: je hebt immers nog steeds het bestelde niet ontvangen.

nevermind

ArneLH schreef:Als er niet-conform geleverd is, is het eenvoudig: terugzenden die hap. Je kunt alsnog de aankoop ontbinden zonder opgave van redenen als je de bestelling niet meer wilt hebben: je hebt immers nog steeds het bestelde niet ontvangen.
Ben je zo overtuigt, dat dit ook voor Duitsland geldt?

nevermind

Je krijgt het pakket beschadigd, waarom niet gereclameerd?
Het systeem kwam aan, de doos zag er nogal gehavend uit. Een dikke deuk met scheur in een onderhoek en divers plakband over de wonden en openingen met "Herpackt". De doos ging open en de voorkant van de computer zat wat los. Dit is weer goed gezet, maar er lagen ook nog wat schroefjes in de computerkast. Uiteindelijk alles bekeken en vastgezet wat niet vast zat en de computer aangesloten. De computer ging aan, maar kwam niet verder dan een foutmelding op het moederbord.

Technische Reklamationen, Transportschäden
Abteilung: Reklamation
Email
[email protected]

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

nevermind schreef:
ArneLH schreef:Als er niet-conform geleverd is, is het eenvoudig: terugzenden die hap. Je kunt alsnog de aankoop ontbinden zonder opgave van redenen als je de bestelling niet meer wilt hebben: je hebt immers nog steeds het bestelde niet ontvangen.
De 'wet koop op afstand' is afkomstig uit Gemeenschapsrecht (EU-recht), Duitsland heeft dus ook een implementatie ervan. Bovendien is niet de toepassing van Duits recht bedongen, nu aflevering (+betaling misschien) het belangrijkste onderdeel is van de overeenkomst en de prestatie dus plaatvindt in NL is Nederlands recht van toepassing. Mocht men niet meewerken dan kun je ook nog eens bij de (Nederlandse) kantonrechter procederen.

nevermind

ArneLH schreef:
nevermind schreef:
De 'wet koop op afstand' is afkomstig uit Gemeenschapsrecht (EU-recht), Duitsland heeft dus ook een implementatie ervan. Bovendien is niet de toepassing van Duits recht bedongen, nu aflevering (+betaling misschien) het belangrijkste onderdeel is van de overeenkomst en de prestatie dus plaatvindt in NL is Nederlands recht van toepassing. Mocht men niet meewerken dan kun je ook nog eens bij de (Nederlandse) kantonrechter procederen.
TS heeft intussen de PC iemand anders ter reparatie aangeboden, en niet naar de Online Shop teruggestuurd, zoals deze heeft gevraagd.
Dus het bedrijf wilde dit rechtzetten , maar TS wilde de verzendkosten niet betalen.
Welke conformiteit heeft dan hier nog zijn recht?
Wij weten alleen van TS, dat er een ander Videokaart zou hebben ingezeten.
TS had het beschadigde pakket niet mogen aannemen, want daarvoor kan een bedrijf niets, maar de bezorger, in dit geval DHL.
Zo makkelijk als je hier schrijft is de situatie toch niet.

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

nevermind schreef: TS heeft intussen de PC iemand anders ter reparatie aangeboden, en niet naar de Online Shop teruggestuurd, zoals deze heeft gevraagd.
Dus het bedrijf wilde dit rechtzetten , maar TS wilde de verzendkosten niet betalen.
Welke conformiteit heeft dan hier nog zijn recht?
Wij weten alleen van TS, dat er een ander Videokaart zou hebben ingezeten.
TS had het beschadigde pakket niet mogen aannemen, want daarvoor kan een bedrijf niets, maar de bezorger, in dit geval DHL.
Zo makkelijk als je hier schrijft is de situatie toch niet.
Ben het met nevermind eens, dit gaat niet goed aflopen. Door de computer niet gelijk retour te sturen en een ander er aan gesleuteld heeft kan TS ( ik zeg niet dat TS het zelf gedaan heeft maar dat is theoretisch mogelijk) niets meer aantonen en zal dus zelf voor de kosten opdraaien. Niet leuk maar wel de realiteit.

SvanKranen

Bij deze mag ik vertellen dat er toch een happy end gaat komen.

Ter verduidelijking is de computer bij aankomst niet door mijzelf aangenomen maar mijn ouders, zij hebben helaas niet goed gekeken naar de doos en namen alleen dat aan dat ik zou ontvangen.

Daarnaast is er inderdaad een andere videokaart in de computer gezet door een andere firma om te testen. Hierna startte de computer direct op. Vervolgens is deze goede kaart weer verwijderd en de oude weer teruggezet. Er is verder niets "gerepareerd" maar alleen getest.

Uiteindelijk heb ik een telefoonnummer kunnen achterhalen. Ik heb hen gebeld en de situatie uitgelegd. Vervolgens kreeg ik de reactie "Alleen videokaart terugsturen is prima hoor, we sturen je een nieuwe".

Vandaag gaat de videokaart de deur uit, dus over +/- 10 dagen zal de nieuwe arriveren.

Allen bedankt voor de reacties.

Gesloten