LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] DELA depositofonds
DELA depositofonds
In het verleden heb ik een uitvaartverzekering gehad bij DELA. In 2009 heb k die beëindigd en het geld is toen door DELA vastgezet in een depositofonds. Het geld in dat fonds komt vrij op het moment van mijn overlijden. Ieder jaar komt er rente bij het fonds, dus ieder jaar groeit dat bedrag. Het totale saldo moet ik opgeven in BOX 3 omdat de wet dit aanmerkt als vermogen. Dat betekent dat ik er dus belasting over betaal, zonder dat ik vrijelijk over het bedrag kan beschikken. En dus ook ieder jaar wat meer belasting omdat er rente bijgeschreven wordt. Ik heb de DELA verzocht of deze deposito beëindigd kan worden en het geld dan vrijkomt, maar zij zeggen dat dit niet mogelijk is. Klopt dit? En is het wettelijk rechtvaardig dat ik bij leven belasting moet betalen over een bedrag waarover ik niet kan beschikken?
Re: DELA depositofonds
Op uw laatste vraag geeft Dela zelf al antwoord bij veelgestelde vragen:
"De waarde van het DELA Depositofonds valt niet onder de vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Het is geen uitvaartverzekering, maar een geblokkeerde rekening. Dat betekent dat de waarde van het Depositofonds behoort tot het algemene vermogen van box 3 (sparen en beleggen). In deze box geldt een algemene vrijstelling voor vermogensrendementsheffing van € 25.000 (2017) per persoon. Bezit u een vermogen boven dit bedrag? Dan bent u vermogensrendementsheffing verschuldigd over het vermogen erboven. Het DELA Depositofonds vindt u niet terug op uw vooraf ingevulde belastingaangifte. Geef daarom zelf de waarde door. U vindt deze waarde op de rentebrief. Die ontvangt u jaarlijks van coöperatie DELA."
Dit bedrag is dus van 2017.
"De waarde van het DELA Depositofonds valt niet onder de vrijstelling voor uitvaartverzekeringen. Het is geen uitvaartverzekering, maar een geblokkeerde rekening. Dat betekent dat de waarde van het Depositofonds behoort tot het algemene vermogen van box 3 (sparen en beleggen). In deze box geldt een algemene vrijstelling voor vermogensrendementsheffing van € 25.000 (2017) per persoon. Bezit u een vermogen boven dit bedrag? Dan bent u vermogensrendementsheffing verschuldigd over het vermogen erboven. Het DELA Depositofonds vindt u niet terug op uw vooraf ingevulde belastingaangifte. Geef daarom zelf de waarde door. U vindt deze waarde op de rentebrief. Die ontvangt u jaarlijks van coöperatie DELA."
Dit bedrag is dus van 2017.
Natuurlijk wel boven een bepaalde vrijstelling.Chris5571 schreef:Het totale saldo moet ik opgeven in BOX 3 omdat de wet dit aanmerkt als vermogen.
Even van de andere kant bekeken. Stel dat het niet in box 3 zou vallen. Dan zouden welgestelde mensen, die het geld niet echt meer nodig hebben, het geld dat ze voor hun kinderen willen 'reserveren' tot de dood belastingvrij in deze 'spaarpot' kunnen stoppen. Het is niet echt de bedoeling om zulke achterdeurtjes in het belastingsysteem in te bouwen.
Daarom wordt er dus niet gekeken of je ook werkelijk bij het geld kunt, maar alleen naar wat de waarde is.
Daarom wordt er dus niet gekeken of je ook werkelijk bij het geld kunt, maar alleen naar wat de waarde is.
Je noemt het een spaarpot.....maar kunnen er dan ook andere dingen dan een uitvaart van betaald worden?
Waarom zou je je uitvaart niet vooruit mogen betalen?
Waarom zou je je uitvaart niet vooruit mogen betalen?
Ja, het hoeft niet noodzakelijk (volledig) aan de uitvaart te worden besteed. Als er geld over is , dan krijgen de nabestaanden het potje met geld. In het verleden was het mogelijk om deze stortingen als bijzondere uitgaven af te trekken van de belastingen en in dat geval moest het potje wél volledig worden besteed aan de uitvaart, of aan de uitvaart van de nabestaanden (als er nog geld overbleef).
Je mag de uitvaart natuurlijk wel vooruit betalen, maar het storten in een deposito is wat anders dan het betalen van de uitvaart. Voor een uitvaartverzekering is overigens wél een extra vrijstelling van bijna 7.000 euro voor box 3. Maar dus niet voor banksparen of voor zulke depositofondsen.
Je mag de uitvaart natuurlijk wel vooruit betalen, maar het storten in een deposito is wat anders dan het betalen van de uitvaart. Voor een uitvaartverzekering is overigens wél een extra vrijstelling van bijna 7.000 euro voor box 3. Maar dus niet voor banksparen of voor zulke depositofondsen.
-
Per 1 mei 2016 heb ik mijn uitvaartverzekering bij Dela beëindigd. Beëindigingskosten bedroegen € 125. De afkoopwaarde minus de beëindigingskosten werd door Dela gestort op een Dela Depositofonds. Op 20 september heb ik mijn Deposito beëindigd. De kosten inclusief opgebouwde rente minus € 30 administratiekosten worden binnen 14 dagen aan mij overgemaakt. De hoogte van het bedrag en de wijze van uitkeren zijn mij ook per email bevestigd.
Al met al kost het je dus toch nog € 155 maar ik ben blij dat ik hiervan af ben. Allemaal dankzij Radar die dit probleem heeft aangesneden, tijdens een TV uitzending, bij de Directeur van Dela. Probleem was tot dan dat Dela de Deposito´s niet aan de deelnemers wilde uitkeren.
Al met al kost het je dus toch nog € 155 maar ik ben blij dat ik hiervan af ben. Allemaal dankzij Radar die dit probleem heeft aangesneden, tijdens een TV uitzending, bij de Directeur van Dela. Probleem was tot dan dat Dela de Deposito´s niet aan de deelnemers wilde uitkeren.
Maar u had toch niets voor niets eerst een uitvaartverzekering?
-
En dat lukt zonder belastingaanslag?
Die afkoop is belastingvrij.Theotrucker schreef:En dat lukt zonder belastingaanslag?