LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] deurwaarder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

deurwaarder

Ongelezen bericht door comeyer »

Mag een deurwaarder je hele huis doorzoeken?

mvg

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Wat de deurwaarder kan en mag vind je op deze link:

http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/pag ... &rand=4461

Eventueel kun je aan Deurwaarder Mark, een van de posters hier, verdere informatie vragen.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Als een deurwaarder over een executoriale titel (meestal is dat een vonnis, dwangbevel of beschikking) beschikt, mag hij (na betekening ervan) beslag op je inboedel leggen.

De wet zegt daarover in artikel 444 lid 1 Rechtsvordering: De deurwaarder heeft ter inbeslagneming toegang tot elke plaats, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.

Als ik beslag wil leggen en denk dat jij waardevolle zaken hebt verstopt, mag ik dus in principe je hele huis doorzoeken.

Uiteraard ben je niet verplicht om een deurwaarder toegang te verlenen. 't Is tenslotte jouw huis. Maar, als jij niet meewerkt, kom ik terug met een hulpofficier van justitie en mag ik alsnog (desnoods door de sloten open te breken) jouw woning en kamers binnentreden.

Dat is geregeld in lid 2 van art. 444 Rv.: Indien de deuren gesloten zijn, of de opening daarvan geweigerd wordt, gelijk mede indien geweigerd wordt enige kamer of stuk huisraad te openen, alsmede wanneer bij niet-tegenwoordigheid van de geëxecuteerde er niemand gevonden wordt om hem te vertegenwoordigen, zal de deurwaarder zich vervoegen bij de burgemeester der gemeente in wiens tegenwoordigheid de opening van de deuren en van het huisraad zal worden gedaan voor zover dat redelijkerwijs nodig is. De burgemeester kan zich doen vertegenwoordigen door een ambtenaar van politie die tevens hulpofficier van justitie is.

Meestal kun je dus maar het beste meewerken, of proberen om bijvoorbeeld een regeling te treffen. Je mag een deurwaarder overigens wel altijd vragen om zich te legitimeren. Als ik mijn speciale legitimatiebewijs niet kan tonen, mag ik niet binnentreden.

Is dit voldoende antwoord op je vraag?

Grt, Mark

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Beste mark,

even en vraagje aan jou.

Ik had vorig jaar een akkefietje, met mijn gemeente en mijn bank, de sns.
Ik kon geen papieren afschriften overleggen voor de kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Uiteindelijk wel kwijting gekregen na een hoop gedoe en dit jaar kreeg ik alsnog een beslaglegging over deze schuld, als zijnde belasting schuldige. Ik heb hier over een jaar lang niets gehoord, nog hebben ze me op de hoogte gesteld dat ik dat moest betalen en ineens krijg ik een brief van openbare verkoop met extra kosten van aanplakken daarvoor!
In hun brief staat een tel nummer die totaal verkeerd is, dus na lang zoeken contact gehad, kreeg ik een rekening nummer, maar deze klopt niet!
De telefoniste had, maak maar iets over, maakt niet uit wat, maar dat u wel welwillend bent om te betalen.

Wat ik weet vanuit de wet, dat een deurwaarder beslag kan leggen op goederen, maar dan wel na het bekijken van goederen en dat deze dan onder het beslag liggen en dus niet vervreemd mogen worden uit het huis.
Want niet alles mag zomaar openbaar verkocht worden, ik denk dat er een beetje sprake gaat worden van willekeur.
De schuld was trouwens 229 en ze eisen nu 349 aan incassokosten!
Wat ik op zich al banaal vind, maar goed, wie ben ik?

Wil graag jou mening hierover hebben
Bij voorbaat dank!

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Ha kaarsje,

Ik hoop dat ik je post goed begrijp, zal een paar punten beantwoorden:

Kwijting: je geeft aan dat aan jou kwijting is verleend. Ik neem aan dat dat schriftelijk gebeurd is? Zo ja, dan kan er voor diezelfde schuld nu geen beslag gelegd worden, laat staan dat er een executieverkoop aangezegd kan worden.

Beslag: Een deurwaarder moet bij beslag op roerende zaken zichtcontact gehad hebben met de in beslag genomen zaken. Dat mag eventueel door het raam zijn, de deurwaarder hoeft dus niet persé binnen geweest te zijn. Maar zaken in beslag nemen die hij niet gezien heeft, is verboden. Een deurwaarder moet de in beslag genomen goeden zien én ze zodanig omschrijven in het procesverbaal dat ze "uniek identificeerbaar" zijn. Het moet dus exact duidelijk zijn wat er in beslag is genomen. Een beslag op zaken die de deurwaarder niet heeft gezien, is klachtwaardig en grond voor een executiegeschil.

Verkoop: uitsluitend (rechtsgeldig) in beslag genomen zaken mogen executoriaal verkocht worden. Dat klinkt logisch, maar daarmee voorkom je wel willekeur. Een uitzondering hierop is de zaaksvervanging: als ik een lcd-tv in beslag neem en tijdens de verkoop blijkt er een nieuwere te staan die de oudere heeft vervangen, mag ik die gewoon verkopen. Verkopen mag overigens ook nog na een jaar, dat is geen probleem.

Vordering: om iets zinnigs te zeggen over de opbouw van de vordering en de hoogte van de incassokosten, zou je een exacte specificatie neer moeten zetten. Zijn het inderdaad incassokosten waar je het over hebtm of gaat het om beslagkosten (executiekosten)?

Ik hoop vast iets duidelijk gemaakt te hebben, ik hoor 't wel als je meer wilt weten.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Alvast bedankt voor je reactie,

ik zal even proberen wat dingen toe te lichten. Er staat onderaan de brief,
Thans is invorderbaar, inclusief vervolgingskosten tot dusver, €349,00 inclusief kosten en rente. Meer staat er niet onder.
Boven aan de brief staat dan Proces-verbaal van vaststelling nieuwe datum van verkoop.

Reden deze niet reageren op proces verbaal roerende zaken dd 25 maart 2009.

Verder hebben ze hier niet naar binnen gekeken, noch zijn ze binnen geweest.

Het is een aankonding verder van alles eigenlijk alles van de inboedel en ze zijn een half uur voor de verkoop te bezichtigen.

Ik heb al een aantal keren contact gehad met de gemeente hier over of ze wel door gegeven dat aan die belasting kwijting verleent is, maar ze werken niet echt mee. Ook de beslaglegger kan me hier niet veel wijzer over maken.
Een specificatie van de rekening heb ik niet, dus ik heb geen idee over de opmaak van de kosten.

Wat zou je me adviseren in deze?

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nog even een toevoeging.

Het is een belasting deurwaarder, wat ik daarvan weet dat de belasting, dat ze meestal met een brief komen met in de naam van de Koningin.
Wat ik al heel erg vreemd vind, staat een telefoonnummer op de brief die niet klopt, geen bankrekening nummer, wel een adres.
Geen kvk nummer, niets!
Op internet zijn ze te vinden, gaat hier om Global Business Center, ook heel weinig gegevens te vinden.
Dingen zijn door gekrast op de brief.
Ik denk dat ik deze morgen maar even ga inscannen en vragen over jullie mening over deze brief, dit kan geen stand houden in een rechtszaak en ergens heb ik een vermoeden, maar tja, ik mag niet speculeren, dat er hier iets anders aan de hand is!

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Deurwaarder Mark, als ik het verhaal van Kaarsje zo lees...

Als een deurwaarder, een brief af geeft aan een 'klant', waar moet die brief minimaal aan voldoen om rechtsgeldig te zijn?

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Kaarsje, als je met Google Maps dat adres opzoekt, waar kom je dan uit? Is het dan een bestaand adres? Kun je er dan ook achter komen wie of wat zich op dat adres bevindt? Zoek het adres ook maar eens op via Google, soms zie je in de resultaten de bedrijfsnaam.

Als het telefoonnummer niet klopt zou het me niks verbazen als er meer niet klopt.
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 jan 2010 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door ron1 »

comeyer schreef:Mag een deurwaarder je hele huis doorzoeken?

mvg

NEE !!

Een deurwaarder is NIET bevoegd een DOORZOEKING te doen in een woning !!!

Verwar het woord doorzoeking niet met inbeslagname van uw inboedel.

Een deurwaarder MAG u alleen een gerechtelijk stuk overhandigen,dat is het.
Beslag leggen op de inboedel terplaatse mag.....maar....als U als op dat moment nog zijnde bewoner, GEEN toestemming geeft.....mag dit alleen als deurwaarder de politie belt....dat is pas de echte eindstreep.

Als deurwaarder komt en zegt...hallo...vandaag is het zover,wij komen uw huis leeg halen,natuurlijk met hele nette woordjes en documentjes...bent u zelfs op DAT moment NIET verplicht hem of haar.......binnen te laten tot de woning !!

Dat kan dus bekrachtigd worden met politie assistentie, hinderd U hierbij
de inbeslagname dan kan aanhouding volgen......

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Eeeuhhh Ron, heb je al gelezen wat Deurwaarder Mark een paar posts hierboven heeft geschreven?

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Het beeld wat Ron1 heeft van de taken en bevoegdheden van een gerechtsdeurwaarder strookt niet helemaal met de werkelijkheid, ben ik bang...

Tip: lees de Gerechtsdeurwaarderswet en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (of de voorgaande posts...) eens door.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

witte angora schreef:Deurwaarder Mark, als ik het verhaal van Kaarsje zo lees...
Als een deurwaarder, een brief af geeft aan een 'klant', waar moet die brief minimaal aan voldoen om rechtsgeldig te zijn?
Als een deurwaarder een "brief" (officieel: exploot of proces-verbaal) afgeeft, moet dat exploot aan een aantal eisen voldoen. De meeste zijn geregeld in het wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

De algemene regels staan in artikel 45 lid 2 Rv.:

Artikel 45
1. Exploten worden door een daartoe bevoegde deurwaarder gedaan op de wijze in deze afdeling bepaald.
2. Het exploot vermeldt ten minste:
a. de datum van de betekening;
b. de naam, en in het geval van een natuurlijke persoon tevens de voornamen, en de woonplaats van degene op wiens verzoek de betekening geschiedt;
c. de voornamen, de naam en het kantooradres van de deurwaarder;
d. de naam en de woonplaats van degene voor wie het exploot is bestemd;
e. degene aan wie afschrift van het exploot is gelaten, onder vermelding van diens hoedanigheid.


Als het gaat om een dagvaarding, gelden ook de regels van artikel 111 lid 2 Rv.:

Artikel 111
1. Dagvaarding geschiedt bij exploot.
2. Naast de gegevens bedoeld in artikel 45, tweede lid, vermeldt het exploot van dagvaarding:
a. de door eiser gekozen woonplaats in Nederland;
b. in zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen, indien de eiser bij gemachtigde procedeert, de naam en het adres van de gemachtigde;
c. in zaken waarin partijen niet in persoon kunnen procederen, de naam en het kantooradres van de procureur die door de eiser wordt gesteld;
d. de eis en de gronden daarvan;
e. de aanwijzing van de rechter die van de zaak kennisneemt, onder vermelding van het adres van het gerecht dan wel, indien de zaak moet worden behandeld op een nevenvestigingsplaats of nevenzittingsplaats van het gerecht, het adres van die nevenvestigingsplaats en nevenzittingsplaats alsmede, indien de zaak moet worden behandeld op een nevenzittingsplaats waar geen stukken kunnen worden ingediend, het adres waar stukken kunnen worden ingediend;.
f. de roldatum waartegen wordt gedagvaard en, indien alsdan een terechtzitting plaatsvindt, het uur daarvan;
g. in zaken waarin partijen in persoon kunnen procederen: de wijze waarop de gedaagde in het geding moet verschijnen, te weten in persoon of vertegenwoordigd door een gemachtigde en de wijze waarop de gedaagde kan antwoorden, zoals bepaald in artikel 82, eerste en tweede lid;
h. in zaken waarin partijen niet in persoon kunnen procederen: de wijze waarop de gedaagde in het geding moet verschijnen, te weten vertegenwoordigd door een procureur;
i. de in artikel 139 genoemde rechtsgevolgen die intreden indien de gedaagde niet op de voorgeschreven wijze in het geding verschijnt;
j. indien er meer gedaagden zijn, het in artikel 140, tweede lid, genoemde rechtsgevolg dat intreedt indien niet alle gedaagden op de voorgeschreven wijze in het geding verschijnen.


Hiermee heb je de belangrijkste eisen wel gehad. Als het gaat om processen-verbaal van beslag, is het per soort beslag verschillend wat erin moet staan. Als ik al die eisen hier ga noemen, wordt het een beetje lange post... :D dus dat moesten we maar niet doen. Via http://www.wetten.overheid.nl kun je zelf eventueel de wetten downloaden en de artikelen opzoeken.

Het is overigens niet per definitie zo dat een fout (gebrek) in een exploot nietigheid met zich meebrengt. Niet alle voorschriften zijn dwingend recht, en er wordt ook gekeken of de wederpartij wel nadeel heeft ondervonden van de fout.

Hopelijk geeft dit je een beetje in eerste indruk van wat je van een deurwaardersexploot mag verwachten... :wink:

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door ron1 »

Deurwaarder Mark schreef:Het beeld wat Ron1 heeft van de taken en bevoegdheden van een gerechtsdeurwaarder strookt niet helemaal met de werkelijkheid, ben ik bang...

Tip: lees de Gerechtsdeurwaarderswet en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (of de voorgaande posts...) eens door.

Niet iedereen heeft zin in die oersaaie stof, en de meesten willen graag korte feiten maar wel volgens de wet.Dus er wordt niks inbeslaggenomen en al helemaal niet binnengetreden in een woning als u,als zijnde op DAT moment nog RECHTSGELDIGE bewoner, niet wilt, maar.... dan komt er wel politie bij, die gaat U 2 keer vorderen, wilt u nog niet dan trekken ze U naar buiten en meneer Krabs de deurwaarder gaat naar binnen en lijstje maken en zijn centjes tellen.....

Niks meer en niks minder.

witte angora
Berichten: 31037
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou Deurwaarder Mark, ik denk dat Kaarsje met jouw informatie zelf kan bepalen of dat exploot wel aan de eisen voldoet.

Ik zie iets heel interessants trouwens. 1 1/2 jaar geleden ben ik verhuisd naar een andere woonplaats. Toen ik een maand of 6 weg was ben ik naar mijn oude buren gegaan, en heb tevens aan de nieuwe bewoner gevraagd of er toevallig nog post voor me was.

Die vertelde dat hij van een of andere advocaat een heel dossier had gehad en terug had gestuurd. Ik weet van niks, het zou ook van de man kunnen zijn die vóór mij in dat hok zat, die had inderdaad nog wel eens met deurwaarders te maken. Mijn eigen advocaten hebben mijn nieuwe adres trouwens, dus ALS het al voor mij is, dan komt het niet van mijn eigen advocaten af.

Weer een paar maanden later vertelden mijn oude buren dat er een deurwaarder was geweest met iets waar mijn naam op stond. Hij was dus eerst op mijn oude adres geweest, de nieuwe bewoner heeft hem doorgestuurd naar mijn oude buren. Hij moest en zou mijn adres hebben, maar die mensen hadden dat niet, en mijn telefoonnummer hadden ze uit de zenuwen ook maar gauw weggegooid.

Ik weet dus nog steeds van niks, vanwege mijn ex woon ik hier op een geheim adres, het kan dus niet bij de gemeente nagevraagd worden.

Nu vertel jij dat een exploot zowel de naam als de woonplaats van betrokkene moet bevatten. Wat als de woonplaats niet klopt, is het exploot dan ongeldig? En als het voor de rechter komt, terwijl mijn adres niet bekend is, en men weet dat ik al lang en breed verhuisd ben, is de dagvaarding of wat dan ook rechtsgeldig? Is een uitspraak überhaupt geldig als er een dagvaarding of wat dan ook naar een adres wordt gestuurd waar de persoon aantoonbaar niet meer woont?

Liever laat ik het zo als het is, heb geen zin in een procedure waarbij ik moet bewijzen dat ik iets niet aangevraagd heb, niet geleverd heb gekregen, dat ik geen aanrijding heb veroorzaakt of weet ik veel waar het om gaat.

Terwijl ik dus niet weet van welke advocaat de stukken komen, welke deurwaarder er bij betrokken is, ik geen schulden of wat dan ook heb, en ik dus geen enkele informatie heb, behalve een mondelinge boodschap van 3 oude over hun toeren zijnde mensen.

Als het al voor mij is tenslotte. Ik kan hier dus helemaal niks mee, maar ik zit ook niet te wachten op de dag dat er ineens een deurwaarder aanbelt om de boel leeg te halen terwijl ik van niks weet.

Vreemde situatie mischien, maar jij zult wel meer vreemde dingen meemaken denk ik. :wink:

ron1
Berichten: 811
Lid geworden op: 18 jun 2008 19:16

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door ron1 »

Een deurwaarder komt mijn huiZen niet in, ik zal het nooit zover laten komen overigens maar ik heb een bepaalde aversie jegens deze mensen, dan nog liever een parkeercontroleur, die plakt er gewoon 1 achter je ruitenwisser als je 50 meter verderop staat.Daar heb ik veel meer respect voor.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door snepke »

Ik ga toch liever af op de antwoorden van Deurwaarder Mark dan van ron1.Volgens mij heeft deurwaarder mark er meer verstand van dan ron of ben jij ook deurwaarder?(ron)

rijk
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 feb 2006 20:58

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door rijk »

RON1
Jouw zinsbouw klopt niet helemaal en de antwoorden zijn juridisch gezien niet helemaal juist, dus wees voorzichtig met je antwoorden cq met je aanbevelingen, mensen kunnen zo op het verkeerde been gezet worden.
Vr,
Gr.
RIJK.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door snepke »

Daarom ga ik ook op het advies van Deurwaarder Mark af,dat is correct.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: deurwaarder

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

ron1 schreef:Niet iedereen heeft zin in die oersaaie stof, en de meesten willen graag korte feiten maar wel volgens de wet.Dus er wordt niks inbeslaggenomen en al helemaal niet binnengetreden in een woning als u,als zijnde op DAT moment nog RECHTSGELDIGE bewoner, niet wilt, maar.... dan komt er wel politie bij, die gaat U 2 keer vorderen, wilt u nog niet dan trekken ze U naar buiten en meneer Krabs de deurwaarder gaat naar binnen en lijstje maken en zijn centjes tellen..... Niks meer en niks minder.
Ron, het maakt mij niet uit dat je geen zin hebt om je te verdiepen in de theorie voordat je praktijkadviezen gaat geven. Maar als het gevolg daarvan is dat je dingen roept en adviezen geeft die niet juist zijn, denk ik dat je beter bij jezelf te rade kunt gaan. Daar hebben de andere forumleden ook veel meer aan...

O ja, mijn naam is trouwens geen Krabs... :mrgreen:
snepke schreef:Daarom ga ik ook op het advies van Deurwaarder Mark af,dat is correct.
Dank voor het vertrouwen! :wink:
witte angora schreef:Ik weet dus nog steeds van niks, vanwege mijn ex woon ik hier op een geheim adres, het kan dus niet bij de gemeente nagevraagd worden.

Nu vertel jij dat een exploot zowel de naam als de woonplaats van betrokkene moet bevatten. Wat als de woonplaats niet klopt, is het exploot dan ongeldig? En als het voor de rechter komt, terwijl mijn adres niet bekend is, en men weet dat ik al lang en breed verhuisd ben, is de dagvaarding of wat dan ook rechtsgeldig? Is een uitspraak überhaupt geldig als er een dagvaarding of wat dan ook naar een adres wordt gestuurd waar de persoon aantoonbaar niet meer woont?
Allereerst voor wat betreft dat geheime adres: ik heb online toegang tot de GBA, als ik jou moet dagvaarden krijg ik ook gewoon jouw geheime adres. Alleen moet ik daar wel zorgvuldiger mee omgaan dan met "gewone" adressen. Maar het hebben van een geheim adres vrijwaart je niet van het bezoek van een deurwaarder, maar gelukkig wel van een bezoek van je ex!

Als ik jou ga dagvaarden, moet ik op dat moment in de GBA controleren of jij ingeschreven staat op het adres waar ik de dagvaarding ga betekenen. Een dagvaarding die wordt betekend op een adres waar jij niet meer ingeschreven staat, is inderdaad niet rechtsgeldig betekend. Je kunt, als je later met zo'n vonnis wordt geconfronteerd, een executiegeschil opstarten of tegen het vonnis in verzet gaan. De kosten van de oude procedure en het verzet zijn dan voor rekening van de deurwaarder/ schuldeiser.

Let op, het gaat er dus niet zozeer om dat jij ergens niet meer woont, maar dat jij ergens niet meer ingeschreven staat.

En je hebt gelijk, wij maken wel gekkere dingen mee hoor! Ik zou me niet te druk maken om een overwachte beslaglegging, als een deurwaarder er achter komt dat jij een nieuw adres hebt, zal hij jou eerst nog aanschrijven of sommeren voordat hij je huis open breekt. Beslaglegging op de inboedel zonder enige aankondiging levert al heel snel een berisping of maatregel op als er een kalcht wordt ingediend.

Zo, dat was het weer ff... :D

Gesloten