LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal erfenis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Okhuijsen
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:38

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Okhuijsen »

Ik wordt door een aantal personen getypeerd als een op wraak beluste geldwolf.
Zij kennen de voorgeschiedenis niet. 3 maal heb ik geprobeerd het contact te herstellen.
Telkens is dat mislukt door toedoen van mijn broer. Hij heeft al eerder een ruime erfenis van een oom die ook aan mij was toegezegd, volledig in eigen zak gestoken. Moet ik hem nu ook dit weer gunnen?

Teunbosseman
Berichten: 4385
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Okhuijsen schreef:Ik wordt door een aantal personen getypeerd als een op wraak beluste geldwolf.
Zij kennen de voorgeschiedenis niet. 3 maal heb ik geprobeerd het contact te herstellen.
Telkens is dat mislukt door toedoen van mijn broer. Hij heeft al eerder een ruime erfenis van een oom die ook aan mij was toegezegd, volledig in eigen zak gestoken. Moet ik hem nu ook dit weer gunnen?

Inderdaad ! Van mij heb je gelijk !

Niemand kent de precieze geschiedenis maar ik kan dus wel begrijpen dat als er nog wat te halen valt jij dit wilt hebben ter genoegdoening van wat er gebeurd is.

Over de doden niks dan goeds zegt men......ameehoela.

Stel dat je een bedrag zou ontvangen dan lekker wat leuks mee doen ter compensatie en de lachende derde zijn.

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je gewoon contact met je familie hebt staat niemand er van te kijken als je een erfenis aanvaardt, en dan is het een leuk extraatje. Als je geen contact met je familie hebt wordt je veroordeeld als je dezelfde erfenis aanvaard (tenzij je onterfd bent, dan wordt het een legitieme portie). Dan moet je maar je verantwoording nemen en je eigen keuzes in het leven maken enzovoorts. Terwijl niemand de achtergrond kent...

witte angora
Berichten: 31975
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom zullen broers en zussen trouwens meer rechten hebben op een erfenis dan degene met wie het contact indertijd verbroken is?

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:Waarom zullen broers en zussen trouwens meer rechten hebben op een erfenis dan degene met wie het contact indertijd verbroken is?
Omdat dit de wens van de overledene was wellicht ?
Omdat diegene onterft is wellicht?
Waarom moet je 'recht' hebben op de erfenis, puur en alleen omdat je een kind bent van? Een groter deel ( of wellicht wel alles ) naar diegene die de overledene hebben bijgestaan tot het eind en/of de aangewezen personen zijn door de overledene is velen malen logischer.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door bprosman »

Waarom zullen broers en zussen trouwens meer rechten hebben op een erfenis dan degene met wie het contact indertijd verbroken is?
Omdat dat in het testament staat.

Okhuijsen
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:38

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Okhuijsen »

Ondanks alle voor- en tegenstanders van een legitieme portie is er in mijn ogen een vreemde juridische lacune. Als onterfde ben je geen erfgenaam, dus krijg je bij een notaris ook geen verklaring van erfrecht. Die heb je echter wel nodig om de bank- en girotegoeden te kunnen opvragen. Het is dus onmogelijk de hoogte van je recht te bepalen.

Je bent afhankelijk van de goodwill van de echte erfgenamen, dus van diezelfde personen die er alle belang bij hebben alles te verzwijgen.

Dat is in mijn ogen erg vreemd. Je hebt toch RECHT op de legitieme portie?

Okhuijsen
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:38

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door Okhuijsen »

Ik ken een voorbeeld van een gezin met 5 kinderen, waarbij de langstlevende ouder onder invloed kwam van een religieuze sekte. Die heeft hem volledig gehersenspoeld, zodanig dat hij in zijn testament zijn volledige vermogen aan de sekte heeft overgemaakt. De kinderen hadden het nakijken.
Moeten die kinderen dan respekt voor de sekte? Laat me niet lachen!
Maar de kinderen waren geen erfgenaam, dus konden ook niet achterhalen om hoeveel geld het ging.
Ze hebben (natuurlijk), de rechtzaak gewonnen. Maar uiteindelijk niets gekregen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: Diefstal erfenis

Ongelezen bericht door marcel75 »

okhuijsen,
Je zult je moeten melden bij de executeur. Bij gebreke van een executeur, moet je inderdaad je vordering indienen bij de erfgenamen. Krijg je niet of niet voldoende gegevens, dan kun je naar de rechter stappen.

Gesloten