LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diefstal uit loods van kennis en niet verzekerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
robvs

Diefstal uit loods van kennis en niet verzekerd

Ongelezen bericht door robvs »

Beste,

Ik zit met het volgende.
Tijd terug is er bij een kennis van mij ingebroken in zijn loods.

Hierin lagen ook enkele spullen van mij zelf.
Ik had hem gevraagd hoe de schade te vergoeden, dit zou hij aan mij betalen. Echter geeft dit voor hem blijkbaar problemen.

Ik gevraagd "en de verzekering dan?" Ja die zat niet op de loods omdat de verzekering deze niet wilde verzekeren omdat de loods niet aan de eisen voldeed. Deze loods heeft mijn kennis gehuurd.

De loods eigennaar heeft voor de huur van de loods een contract opgezet waarin vermeld is dat er niet verbouwd mag worden in/aan de loods.
Andere bijkomstigheid is dat de loods officeel nog niet opgeleverd is, deze staat bij de gemeente geregistreerd als "in aanbouw". De loods zelf is echter allang afgebouwd.

Nu vraag ik mij af wie kan ik er voor aansprakelijk stellen.
- Die kennis welke geen verzekering had/kon krijgen vanwege het niet voldoen van de loods aan de eisen van de verzekering.

- De loods eigennaar welke het pand reeds verhuurd terwijl het officieel niet eens bestaad + dat hij niet aan de eisen voldoet om een inbraak/inboedel verzekering af te sluiten.

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Alvast bedankt

pbarendse

Re: Diefstal uit loods van kennis en niet verzekerd

Ongelezen bericht door pbarendse »

Nu vraag ik mij af wie kan ik er voor aansprakelijk stellen.
- Die kennis welke geen verzekering had/kon krijgen vanwege het niet voldoen van de loods aan de eisen van de verzekering.

- De loods eigennaar welke het pand reeds verhuurd terwijl het officieel niet eens bestaad + dat hij niet aan de eisen voldoet om een inbraak/inboedel verzekering af te sluiten.
Volgens mij vergeet je een optie:
- jezelf, omdat je niet van te voren hebt nagekeken of de loods waar je je spullen wilt stallen verzekerd is...

Ik ben een beetje bang dat je in deze gewoon pech hebt. Iemand aansprakelijk stellen kan alleen als je zelf wel alles voor elkaar hebt. Mijns inziens heb je hier niet aan voldaan, je hebt altijd nog zoiets als inspectieplicht.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Je moet dit jezelf aanrekenen. In plaats van de schuld bij een ander te leggen. Je moet zelf voor een verzekering zorgen. Heb je betaald voor de opslag ?

robvs

Ongelezen bericht door robvs »

De loods is niet van mij zelf.

De spullen die er lagen waren i.v.m. verhuizing in de loods.

Mijn kennis heeft wel betaald voor de loods.

sjoegel

0k, als jij niet betaald voor de opslag zal een rechter, en ik zei de gek, zeggen dat je ook niets mag verwachten. Moet die kennis jouw spullen ook nog gaan verzekeren ? Nadat hij ze al gratis opgeslagen heeft ? Het moet niet gekker worden. Valt het niet onder je inboedelverzekering ?

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Wat een onzin dat je niets mag verwachten. Jij geeft spullen bij die kennis in bewaring. Met de eigenaar van de loods of de gemeente heb je niets te maken. Wat overblijft is die kennis aansprakelijk stellen, maar ja dan moet je dat wel willen...

sjoegel

Hier is jurisprudentie over. Die zegt grof gezegd wat mijnheer Vogels ook zegt.

Mk

Ongelezen bericht door Mk »

Dus als ik spullen bij een kennis opsla dan moet ik eerst checken of hij verzekerd is? En hoever moet ik daar dan in gaan? Checken of hij de premie wel heeft betaald? Ik geloof er niks van.

Remster

Ongelezen bericht door Remster »

ik zou het maar wel geloven als ik jou was.

@topicstarter: helaas, maar het is echt je eigen verantwoordelijkheid.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij veel inboedelverzekeringen zijn je spullen ook gedekt als ze tijdelijk in een ander gebouw zijn opgeslagen (bv. maximaal 6 maanden). Er zijn dan soms wel strengere eisen mbt. het aantonen van de inbraak.

Anders kun je je kennis wellicht aansprakelijk stellen, omdat hij onzorgvuldig met je spullen is omgegaan. Of het dan door zijn verzekering gedekt wordt of niet doet niet ter zake, daar heb jij niets mee te maken. Als hij niet goed verzekerd zou zijn, dan is dat zijn verantwoordelijkheid, dan moet hij de schade maar zelf vergoeden.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Anders kun je je kennis wellicht aansprakelijk stellen, omdat hij onzorgvuldig met je spullen is omgegaan
Als die ander de spullen gratis voor hem heeft opgeslagen zal aansprakelijk stellen weinig tot niets opleveren hoor.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Als die ander de spullen gratis voor hem heeft opgeslagen zal aansprakelijk stellen weinig tot niets opleveren hoor.
Vraag mij ook af, want dat maak ik uit het verhaal niet op, waarvoor je die beste man aansprakelijk zou willen stellen. Wat is het verwijtbare doen of laten geweest van hem??

Het enige wat je had kunnen doen is je inboedelverzekering die je neem ik aan al had, op de hoogte brengen van de tijdelijke opslag.

nanah

Ongelezen bericht door nanah »

Je had zelf voor een verzekering moeten zorgen. Ik heb zelf ooit ook spullen opgeslagen bij familie op zolder. Ik heb hiervoor destijds zelf op dat adres een extra inboedelverzekering afgesloten.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is dat niet altijd noodzakelijk.

Een paar citaten over dekking van een willekeurige inboedelverzekering:
"7 In een andere, permanent bewoonde woning
Gedurende een verblijf van maximaal 6 maanden achtereen.
8 In andere gebouwen (niet zijnde strandhuisjes)
Gedurende een verblijf van maximaal 6 maanden achtereen. Bij
schade door diefstal is de inboedel uitsluitend verzekerd na
inbraak aan de buitenzijde van het gebouw.
9 Op overige plaatsen
Gedurende een verblijf van maximaal 6 maanden achtereen.
Alleen als de schade of het verlies is veroorzaakt door brand,
explosie, directe blikseminslag, gewelddadige beroving en
afpersing, lucht- en ruimtevaartuigen en meteoorstenen"

Bij deze verzekering zou je dus:
- volgens artikel 7 gedurende een half jaar gedekt zijn als je de spullen bij familie op zolder had opgeslagen.
- Volgens artikel 8 voor de tijdelijke opslag in een loods.

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

Maar als hij geen inboedelverzekering meer had, zou hij er een moeten sluiten.

Als je er al een hebt is het wel aan te raden om door te geven dat het risicoadres is gewijzigd!!

Gesloten