Enexis vergoeding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ik_weet_niet_alles

Re: Enexis vergoeding

Bericht door Ik_weet_niet_alles »

Moneyman schreef:
14 sep 2025 00:18
Ja, uiteraard kan je parameters verzinnen waarbij het rekensommetje niet meer klopt. Mijn opmerking is meer algemeen: als de dagwaarde klopt (dat schreef ik heel bewust!) ga je er in z’n algemeenheid in principe niet op achteruit.
Dat ligt er aan hoe de dagwaarde wordt bepaald. Wordt dit bepaald door de afschrijving op de aanschafwaarde gaat TS er door de schade op achteruit. Wordt de dagwaarde bepaald op basis van een afschrijving op de huidige nieuwwaarde (huidige aanschafwaarde) zou TS er niet op achteruit gaan.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
14 sep 2025 00:18
Ja, uiteraard kan je parameters verzinnen waarbij het rekensommetje niet meer klopt. Mijn opmerking is meer algemeen: als de dagwaarde klopt (dat schreef ik heel bewust!) ga je er in z’n algemeenheid in principe niet op achteruit.
En dat is in zijn algemeenheid onjuist. Je toont ook niet aan dat je stelling in zijn algemeenheid juist is. Wat je doet is mijn voorbeeld terzijde schuiven door aan te geven dat het verzinnen is. Je weerlegt daarmee ook niet de dagwaarde sneller daalt dan wat de uitkomst zou zijn bij een lineaire afschrijving.

Overigens heeft Ivo terecht gewezen op het verschil tussen de dagwaarde en de vervangingswaarde, en dat negeer je. De dagwaarde is de prijs waarvoor je een product kunt verkopen, terwijl de vervangingswaarde het bedrag is waarvoor je een product kunt kopen.
Ik_weet_niet_alles schreef:
14 sep 2025 11:14
Dat ligt er aan hoe de dagwaarde wordt bepaald. Wordt dit bepaald door de afschrijving op de aanschafwaarde gaat TS er door de schade op achteruit. Wordt de dagwaarde bepaald op basis van een afschrijving op de huidige nieuwwaarde (huidige aanschafwaarde) zou TS er niet op achteruit gaan.
Dat is alleen niet hoe de dagwaarde wordt bepaald. De dagwaarde is niet anders dan het bedrag wat je krijgt als je het product nu verkoopt. Als je een nieuwe product in de winkel koopt en dat direct tweedehands te koop aanbied, dan krijg je altijd minder voor dan wat het product je heeft gekost.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Hoe is de dagwaarde vast te stellen als de defecte apparatuur niet meer beschikbaar is want die apparatuur is voordat Enexis toestemming gaf afgevoerd.

Ts zal best wel ter goede trouw handelen maar Enexis vergoedt om fraude te voorkomen alleen de defecte apparatuur die aantoonbaar in de woning aanwezig waren en door de aansluitfout defect gegaan zijn.

alfatrion

Bericht door alfatrion »

Ron5300 schreef:
14 sep 2025 11:39
Hoe is de dagwaarde vast te stellen als de defecte apparatuur niet meer beschikbaar is want die apparatuur is voordat Enexis toestemming gaf afgevoerd.
TS heeft geen toestemming nodig van Enexis, omdat de apparatuur zijn eigendom is. De rechter moet de schade begroten op de meest passende wijze en schatten als de omvang ervan niet nauwkeurig kan worden vastgesteld. Ik heb getuigenverklaringen al eerder genoemd.
Ron5300 schreef:
14 sep 2025 11:39
Ts zal best wel ter goede trouw handelen maar Enexis vergoedt om fraude te voorkomen alleen de defecte apparatuur die aantoonbaar in de woning aanwezig waren en door de aansluitfout defect gegaan zijn.
Dat is een verliezend standpunt.

Plaats reactie