Enexis vergoeding

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ger Beentjes

Enexis vergoeding

Bericht door Ger Beentjes »

Bij het vervangen van mijn slimme meter in de meterkast heeft Enexis de nulleiding niet goed vastgezet en die kwam dus 2 dagen later los en veroorzaakte een verhoogde spanning op alle stopkontakten en de daarop aangesloten apparaten! Deze gingen dus bijna allemaal kapot! Vries/Koelkast, Inbouwoven, Koffiemachine, Inbouwvaatwasmachine, Stoomstrijkijzer, Internetverdeler, Wasmachine, Verlichtingdimmer, Somfy afstandsbediening voor serre-zonneluifel, Printer, CO2 Monitor, KPN Super Wi-Fi 2.0, 4 USB wandladers en kabels.
Ook de noodzakelijke reparatie van mijn meterkast door mijn reguliere elektricien (op aanraden Enexis technicus) was een allereerste must en koste alleen al meer dan € 500!
Het meest noodzakelijke heb ik toen meteen aangeschaft voor ruim € 2.500 en de oude kapotte apparaten mee laten nemen.
En week na het gebeurde kreeg ik eindelijk bevestiging van hun fout en de regels voor vergoeding.
Dit kwam neer op alle apparaten te registreren aan de hand van facturen, productiedata, serienummers, enz. Ze vervolgens laten repareren en indien niet te maken een officiële verklaring van de reparateur. Maar daarna kan vergoeding alléén plaatsvinden op basis van de dagwaarde! Dit is te gek voor woorden! Hun erkende fout waar ik geen enkele schuld aan heb maar wel mag opdraaien voor de kosten? Dit kan wettelijk toch niet kloppen! Hoop op jullie actie in deze.
Laatst gewijzigd door Radar op 11 sep 2025 09:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd

NeoDutchio

Re: Enexis vergoeding

Bericht door NeoDutchio »

Wij als vrijwillige forumvrijwilligers kunnen geen actie ondernemen voor u. Mocht u bedoelen dat Radar voor u aan de slag gaat, dan zou u dat aan de redactie moeten vragen. Gezien het soort televisieprogramma nemen ze niet snel persoonlijke uitdagingen aan.
Dat enkel de dagwaarde vergoed word is niet abnormaal. De bedoeling is dat u niet beter word van de situatie. Als voorbeeld: een 20 jaar oude koelkast gratis laten vervangen voor een nieuwe is er op vooruit gaan. Dat is niet de bedoeling.

U hebt schijnbaar zonder overleg met de veroorzaker al alles vervangen. Hoe kunt u nu nog bewijzen wat er kapot was en of er niets gerepareerd kon worden? Als reparatie goedkoper was dan vervanging, dan kunt u ook geen vervanging eisen.
Het lijkt er op dat u iets te voorbarig aan de slag bent gegaan en daar de rekening voor krijgt.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

Hoe triest het ook is u bent te voorbarig met het vervangen van de defect gegane goederen geweest.
Dat u de defecte goederen niet meer in bezit heeft maakt ook dat Enexis de schade niet meer vast kan stellen.

Als u nog facturen van de defecte goederen in bezit heeft kunt u wellicht nog iets beginnen want Enexis erkend dat er een fout bij het aansluiten is gemaakt.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

Ger Beentjes schreef:
09 sep 2025 20:56
Dit kwam neer op alle apparaten te registreren aan de hand van facturen, productiedata, serienummers, enz. Ze vervolgens laten repareren en indien niet te maken een officiële verklaring van de reparateur.
Dat is volkomen juist. U wilt schade claimen. Dan dient de schade vastgelegd te worden. Dat betekend de kosten van reparatie, of indien dat niet meer kan, de dagwaarde van het artikel.
Ger Beentjes schreef:
Maar daarna kan vergoeding alléén plaatsvinden op basis van de dagwaarde! Dit is te gek voor woorden! Hun erkende fout waar ik geen enkele schuld aan heb maar wel mag opdraaien voor de kosten? Dit kan wettelijk toch niet kloppen!
Ook dit is volkomen juist. De maximale schade is de dagwaarde van uw spullen.

Arizonakid

Bericht door Arizonakid »

Haal je telefoonnummer weg….

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

De reacties vind ik allemaal wel erg kort door de bocht. Enexis heeft een fout gemaakt, kan gebeuren, fouten zijn menselijk. Maar nu moeten ze geen barrieres gaan optrekken om het lastig te gaan maken om de klant schadeloos te stellen.
Natuurlijk is het niet reëel dat de klant de nieuwprijs vergoedt krijgt, maar ondersteun de klant, want die heeft al genoeg sores door jouw fout. Stuur bijvoorbeeld direct een expert en communiceer met de klant.
Wanneer je zonder koelkast, wasmachine, tv, enz komt te zitten ga je natuurlijk erop uit om dit te vervangen.
Wees een beetje coulant en ga niet het probleem makkelijk bij de klant neerleggen omdat die geen bonnetjes heeft dan wel het erg bewerkelijk vond om dingen te laten repareren. Ja, te beredeneren is dat de klant daarmee fout gehandeld heeft, maar wie is begonnen met een fout?

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Arizonakid schreef:
10 sep 2025 19:04
Haal je telefoonnummer weg….
Echt he...

De OP had zo uberhaupt niet geplaatst mogen worden (dus zat een moderator niet op te letten), en met het feit dat de OP direct gemeld is, is ook nog niets gedaan.

witte angora

Bericht door witte angora »

Wordt een fijn forum zo, of niet dan?

NeoDutchio

Bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
11 sep 2025 00:18
De reacties vind ik allemaal wel erg kort door de bocht. Enexis heeft een fout gemaakt, kan gebeuren, fouten zijn menselijk. Maar nu moeten ze geen barrieres gaan optrekken om het lastig te gaan maken om de klant schadeloos te stellen.
Natuurlijk is het niet reëel dat de klant de nieuwprijs vergoedt krijgt, maar ondersteun de klant, want die heeft al genoeg sores door jouw fout. Stuur bijvoorbeeld direct een expert en communiceer met de klant.
Wanneer je zonder koelkast, wasmachine, tv, enz komt te zitten ga je natuurlijk erop uit om dit te vervangen.
Wees een beetje coulant en ga niet het probleem makkelijk bij de klant neerleggen omdat die geen bonnetjes heeft dan wel het erg bewerkelijk vond om dingen te laten repareren. Ja, te beredeneren is dat de klant daarmee fout gehandeld heeft, maar wie is begonnen met een fout?
Als ik mijn verzekeraar zou bellen als ik een probleem zou hebben, dan vragen ze ook om bewijs. Zonder een kassabon en een kapotte koelkast, hoe kan ik dan bewijzen dat die kapot is gegaan door een bepaalde oorzaak? Waarom überhaupt direct vervangen zonder na te gaan of het ook gerepareerd kan worden? Als mijn wasmachine kapot gaat bel ik eerst een monteur voordat ik een winkel bel.
Direct een expert langs sturen? Eerst moet de aansprakelijkheid vastgesteld worden en dan kan er een expert ingeschakeld worden. Dat gaat niet in een paar uur.

riddert

Bericht door riddert »

De meiden van de moderatie hebben alsnog het nummer weggehaald.

witte angora

Het zal wel een heel domme vraag zijn, ben electrotechnisch niet zo heel sterk.
Ger Beentjes schreef:
verhoogde spanning op alle stopkontakten en de daarop aangesloten apparaten! Deze gingen dus bijna allemaal kapot! Vries/Koelkast, Inbouwoven, Koffiemachine, Inbouwvaatwasmachine, Stoomstrijkijzer, Internetverdeler, Wasmachine, Verlichtingdimmer, Somfy afstandsbediening voor serre-zonneluifel, Printer, CO2 Monitor, KPN Super Wi-Fi 2.0, 4 USB wandladers en kabels.
Stonden alle apparaten aan dan? Ook je koffiezetter en je stroomstrijkijzer? Schakel je de wasmachine niet uit als je hem niet gebruikt?

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

witte angora schreef:
11 sep 2025 11:04
Stonden alle apparaten aan dan? Ook je koffiezetter en je stroomstrijkijzer? Schakel je de wasmachine niet uit als je hem niet gebruikt?
Tegenwoordig staan bijna alle apparaten altijd aan. Een echte ouderwetse aan/uit knop die de stroom onderbreekt, zien we niet vaak meer. Alles gaat tegenwoordig zo'n beetje in de stand-by stand.

J. Deltoer

Bericht door J. Deltoer »

NeoDutchio schreef:
11 sep 2025 10:49
J. Deltoer schreef:
11 sep 2025 00:18
Als ik mijn verzekeraar zou bellen als ik een probleem zou hebben, dan vragen ze ook om bewijs. Zonder een kassabon en een kapotte koelkast, hoe kan ik dan bewijzen dat die kapot is gegaan door een bepaalde oorzaak? Waarom überhaupt direct vervangen zonder na te gaan of het ook gerepareerd kan worden? Als mijn wasmachine kapot gaat bel ik eerst een monteur voordat ik een winkel bel.
Direct een expert langs sturen? Eerst moet de aansprakelijkheid vastgesteld worden en dan kan er een expert ingeschakeld worden. Dat gaat niet in een paar uur.
De verzekeraar is niet de dader in deze kwestie.
Je kunt je als bedrijf best iets schappelijker opstellen, met name als je het zelf veroorzaakt hebt.
Ook ik heb de bonnetjes van meerdere apparaten niet meer. Als de garantietermijn voorbij is gaan ze bij het oud papier.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

J. Deltoer schreef:
11 sep 2025 11:10
Ook ik heb de bonnetjes van meerdere apparaten niet meer. Als de garantietermijn voorbij is gaan ze bij het oud papier.
Het is de combinatie van geen bonnetje meer hebben en het laten afvoeren van het defecte apparaat voordat de schade-expert langs geweest is dan wel laten afvoeren zonder dat er duidelijke foto's van het defecte apparaat gemaakt zijn.

En tegenwoordig hebben we toch wel meer dan alleen een bonnetje? Veel aankopen gaan online, dan heb je ook emails.

Ook vragen veel fabrikanten om registratie van de verkochte apparaten, krijg je extra garantie e.d. Ook worden aankopen regelmatig best goed omschreven op de bankafschrift.

Er zijn best wel aardig wat opties om toch iets van bewijs te vergaren.

Ron5300

Bericht door Ron5300 »

De facturen van de defecte spullen kunnen overleggen zou kunnen maar dan nog is niet meer vast te stellen of die spullen onreparabel defect zijn gegaan.

Hoe ingrijpend zo'n stroomstoring ook is zolang Enexis in dit geval geen toestemming voor vervanging heeft gegeven moeten de defecte spullen ter beschikking voor de schade vaststelling blijven.

Nu Ts de defecte spullen niet meer in bezit heeft valt de schade niet meer vast te stellen en kan Ts ook niet meer bewijzen dat die daadwerkelijk defect zijn gegaan of als de facturen ook niet meer aanwezig zijn ooit in bezit zijn geweest.

Ts kan ter goeder trouw handelen maar het komt ook voor dat mensen er een slaatje uit willen slaan door spullen op te voeren die ze niet in bezit hadden.

Aygulf

Bericht door Aygulf »

Eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat u binnen een week na het gebeurde als een haas al uw oude (!) apparaten wegdoet en onmiddelijk vervangt door nieuwe. Hoe kan de veroorzaker nu controleren hoe groot uw schade is, wat er precies kapot is gegaan, hoe oud de apparaten zijn, wat nog gerepareerd kan worden enz. Als u schade door derden aan uw auto hebt ruilt u die toch ook niet meteen binnen een paar dagen in voor een nieuwe?

angel1978

Bericht door angel1978 »

Aygulf schreef:
11 sep 2025 15:55
Eigenlijk vind ik het te gek voor woorden dat u binnen een week na het gebeurde als een haas al uw oude (!) apparaten wegdoet en onmiddelijk vervangt door nieuwe. Hoe kan de veroorzaker nu controleren hoe groot uw schade is, wat er precies kapot is gegaan, hoe oud de apparaten zijn, wat nog gerepareerd kan worden enz. Als u schade door derden aan uw auto hebt ruilt u die toch ook niet meteen binnen een paar dagen in voor een nieuwe?
Sorry,

dus TS moet het maar even een paar weken doen zonder:
* Wasmachine
* Vaatwasser
* Koelkast
* Vriezer
* Internetverdeler

te vervangen? Natuurlijk vervang je die meteen!
En dat alleen omdat Enexis ( de monteur, maar in opdracht van ) gewoon een grove fout maakt en behoorlijk wat schade veroorzaakt ( los nog van allerlei voedsel dat je kunt weggooien ). Zou zeggen dat Enexis gewoon moet betalen ( en ook meer dan alleen dagwaarde ) en dat later maar moet worden vastgesteld hoe groot de schade nu exact is.

Speedy123

Bericht door Speedy123 »

angel1978 schreef:
11 sep 2025 16:10
Sorry,

dus TS moet het maar even een paar weken doen zonder:
* Wasmachine
* Vaatwasser
* Koelkast
* Vriezer
* Internetverdeler

te vervangen? Natuurlijk vervang je die meteen!
En dat alleen omdat Enexis ( de monteur, maar in opdracht van ) gewoon een grove fout maakt en behoorlijk wat schade veroorzaakt ( los nog van allerlei voedsel dat je kunt weggooien ). Zou zeggen dat Enexis gewoon moet betalen ( en ook meer dan alleen dagwaarde ) en dat later maar moet worden vastgesteld hoe groot de schade nu exact is.
Helaas is het juridisch zo niet geregeld in Nederland. De partij die schade claimt moet aantonen hoe groot de daadwerkelijke schade is. En alleen de schade wordt vergoed.

Enexis kan ook niet zomaar eventjes afwijken van de normale procedures, ze komen dan in de problemen met haar verzekeraar.

Een vergelijkbare zaak:https://www.reddit.com/r/juridischadvie ... kt_schade/
Afgelopen zaterdag is de nul kabel van de kabel van Enexis in de straat die ons huis voorziet van stroom losgekomen en heeft kortsluiting gemaakt met een van de 3 fases. Dit heeft geleid tot kortsluiting die in mijn huis een piekspanning veroorzaakte.

Resultaat: cv ketel kapot, afzuigkap keuken kapot, alle ingeplugde voedingsadapters kapot, inbouwoven kapot, alle transformatoren voor verlichting kapot en daarnaast ook diverse lampen kapot.

Enexis heeft schriftelijk toegegeven dat het hun fout is en biedt aan alle kapotte apparaten te vergoeden maar wel tegen dagwaarde. Ik moet echter alles vervangen door nieuw en heb geen keus. Wil eigenlijk dat ze opdraaien voor alle kosten (Nieuwe apparatuur Inclusie montage door vakman).

Rechtsbijstand begint geen zaak omdat ze zeggen dat het aanbod billijk is, maar het gaat mij gewoon duizenden euros kosten als ik alleen dagwaarde vergoed krijgt.

witte angora

Het zou me niks verbazen als dit om dezelfde zaak zou gaan. :wink:

Moneyman

Bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
11 sep 2025 16:28
Rechtsbijstand begint geen zaak omdat ze zeggen dat het aanbod billijk is, maar het gaat mij gewoon duizenden euros kosten als ik alleen dagwaarde vergoed krijgt.
Hierin zit natuurlijk de crux - en dat gaat TS nooit winnen.

De redeneerfout is dat het geen "duizenden euro's kost", omdat je er apparatuur voor terugkrijgt die veel langer meegaat dan dat wat er stond. Per saldo zou je er, als de dagwaarde klopt. niet op achteruit moeten gaan.

Het voelt natuurlijk wel anders, omdat je nu je portemonnee moet trekken vanwege de fout van een ander. Maar ja, dat is gemeengoed in verzekeringsland. Voor die ouwe auto die totall loss wordt gereden door een ander krijg je ook alleen de dagwaarde, terwijl je meestal toch echt veel meer geld uit moet geven voor een andere auto.

Plaats reactie