LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ex gaat Failliet, kan ik in het eigen huis blijven wonen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Leo The Emperor

Re: Ex gaat Failliet, kan ik in het eigen huis blijven wonen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

marcel75 schreef:De curator kan juist weer niet zeggen tegen TS: "hier heb je de andere helft van de woning samen met de hypotheeklast". De bank zal hier, zoals u ook al aanstipt, aan moeten meewerken. Daarnaast zal, in het geval van onderwaarde, de curator geld moeten ophoesten vanuit de failliete boedel om aan TS uit te keren. En dat kan en mag de curator weer niet doen, gelet op zijn taak om zo snel mogelijk zo veel mogelijk voor de schuldeisers veilig te stellen.
Tenzij TS en haar ex een overeenkomst sluiten, waarbij de schuld van de Ex aan TS (gedeeltelijk) wordt kwijtgescholden, in ruil voor het tekenen van de overeenkomst.

Basis blijft wel dat TS voldoende inkomen moet generen om in aanmerking te komen voor overname van de volledige hypotheek, dit ter beoordeling van de bank.

Executieverkoop van een huis met onderwaarde lijkt me in niemands belang en pas de laatste oplossing als al het andere faalt.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

TS en haar ex kunnen wel van alles afspreken, maar daar is de bank niet aan gebonden. DAarnaast kan de curator, als hij van mening dat de woning snel verdeeld is om de woning aan de faillissementsboedel te onttrekken, de verdeling ongedaan maken op grond van de Pauliana.

Tenslotte kunnen TS en haar ex wel een dergelijke overeenkomst sluiten, maar fiscaal is dat een schenking door de TS aan de ex. Daarover zal de ex dan schenkbelasting moeten betalen. Tja, leuker kan ik het niet maken......

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

marcel75 schreef:TS en haar ex kunnen wel van alles afspreken, maar daar is de bank niet aan gebonden. DAarnaast kan de curator, als hij van mening dat de woning snel verdeeld is om de woning aan de faillissementsboedel te onttrekken, de verdeling ongedaan maken op grond van de Pauliana.

Tenslotte kunnen TS en haar ex wel een dergelijke overeenkomst sluiten, maar fiscaal is dat een schenking door de TS aan de ex. Daarover zal de ex dan schenkbelasting moeten betalen. Tja, leuker kan ik het niet maken......
Ik ben het er wel mee eens dat er ook aan deze eventuele oplossing een aantal haken en ogen zitten, die u terecht weergeeft. Echter een executieverkoop is voor alle partijen nog slechter.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

Maar als de woning verkocht is, is wel een grote, zo niet de grootste, schuld verdwenen.

Gesloten