LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ex partner werkt niet mee met verkoophuis!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Andre1974

Ex partner werkt niet mee met verkoophuis!

Ongelezen bericht door Andre1974 »

Wie kan mij advies geven wat te doen!

De situatie is als volgt, maart 2009 huis gekocht met ex-partner (beide 50% eigenaar). 5 maanden later een einde gemaakt aan de relatie omdat er met haar niet samen te leven viel ivm met psychische problemen die al bekend waren voor dat ik een relatie met haar kreeg maar nooit duidelijk gezegd door mensen om haar heen en haar zelf. Zij woonde bij haar moeder, in de tijd van twee jaar dat we een relatie hadden, waren de psychische problemen niet van dien aart dat ik had kunnen weten dat er niet mee valt te leven.

Januari 2010 convenant oplaten stellen en door beide ondertekend.

Belangsrijkste punten hieruit zijn:

* Beide partijen verwachten een verlies bij verkoop huis. Verlies wordt door 2en gedeeld.
* Omdat ik meer inkomen heb is de maandelijkse bijdrag hypotheek 1/3 - 2/3

Buiten het convenant om afspraak gemaakt ieder verblijft om de week in het huis. Zij hield zich niet aan de afspraak en liep toen al tegen te werken.
Heb toen gezegd dat zij in het huis kan verblijven tot dat het verkocht is.

Hypotheek die op het huis zit is 330.000 euro.
In maart dit jaar woning te koop gezet voor 349.000 euro.
Door middel van een brief met dreigen dat ik naar de rechter zou gaan en een brief met advies van de makelaar gezakt naar 335.000 euro.

In oktober 2010 twee taxatierapporten opgemaakt daar kwam uit dat het huis tussen de 275.000 - 285.000 euro waard is.

Inmiddels met advocaten in de weer zij met toeslag en ik omdat ik daarniet in aanmerking voor kom op eigen kosten.
Voorstel gedaan om te zakken naar 299.000 euro waar zij niet mee akkoord gaat. Ze wil eigenlijk helemaal niks alleen daar blijven zitten. Bijkomend feit is dat haar familie steeds zegt dat het allemaal onvermogen is van haar qua ,denk wijze door haar psychische problemen en ze zeggen je moet het maar met haar uitzoeken.

Ex-partner heeft geen spaargeld om eventueel schuld na verkoop te betalen.
Tevens heeft ex-partner een laag inkomen. Kan bij verkoop de hypotheekeiser de schuld na verkoop bij mij verhalen? Of blijft zij zelf aansprakelijk voor haar gedeelte van de schuld?

Hoe kan ik ex-partner dwingen tot verlaging van de prijs behalve evt een kortgeding? Ik kan zelf niet de hypotheek dragen van 330.000 euro, anders
had ik dit wel gedaan. Ik heb opties aangedragen om het huis te gaan verhuren om het kostendekkend te maken, zodat we beiden verder kunnen met ons leven. Ook hier was niet met haar over te praten.

Wie kan mij handige tips geven in deze?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt,

Andre

marcel75

Re: Ex partner werkt niet mee met verkoophuis!

Ongelezen bericht door marcel75 »

Allereerst ga ik er van uit dat het convenant door jullie zelf is opgesteld. Anders had er namelijk niet ingestaan dat de restschuld ieder door de helft zal worden betaald, terwijl jij 2/3 bijdraagt en zij 1/3 aan de maandelijkse kosten. Het is namelijk logischer dat je dan ook in deze verhouding de restschuld betaald (immers ieder betaald naar draagkracht bij).

Je kunt via de rechter afdwingen dat je ex meewerkt aan verkoop van de woning. Jij kunt namelijk niet verplicht worden eigenaar van een gemeenschappelijk goed te blijven. Als je dit voorlegt aan de rechter, moet je ook meteen om vervangende medewerking voor verkoop en levering van de woning verzoeken. Dat geeft jou namelijk de bevoegdheid om de prijs aan te passen, de koopovereenkomst te tekenen en zelfs de akte van levering te tekenen mocht je ex niet mee willen werken.

De restschuld zal op het moment van overdracht betaald moeten worden. Je bent namelijk verplicht jegens de koper(s) om de woning vrij van hypotheken en beslagen te leveren. In de praktijk betekent dat dat op het moment dat de akte van levering getekend wordt bij de notaris, de hele af te lossen lening op de rekening van de notaris moet staan. Een deel daarvan is natuurlijk de koopsom, het restant moet van jullie zelf komen.

Hoe de restschuld betaald wordt is niet het probleem van de bank. De bank kan jullie beiden (als er niet meer maandelijks betaald wordt) afzonderlijk namelijk voor het hele bedrag aanspraken. Hoe je dan onderling verder gaat verrekenen is dan je eigen probleem. Dat is een gevolg van de hoofdelijke aansprakelijkheid die je bent aangegaan.

Gesloten