LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ex wil niet uit de woning
ex wil niet uit de woning
hoi,
ik ben sinds september 2010 gescheiden.
Mijn ex kreeg het recht om tot 6 maanden na het uitspreken van de scheiding in onze gemeenschappelijke koopwoning te blijven wonen.
Ondertussen woon ik al een jaar op een camping en ik betaal ook de volledige hypotheek maar daarom (nog) geen allimentatie.
Mijn ex heeft nu eindelijk sinds 3 oktober een huurwoning toegewezen gekregen en wil ik per 1 november weer terug naar de koopwoning.
Nu wil mn ex er niet uit omdat ze meent dat ze nog niet klaar is in de huurwoning met behangen en schilderen.
Ze heeft nog minstens een paar weken nodig zegt ze, ondanks dat ik aangeef de huur van de camping ondertussen ook niet meer te kunnen betalen.
En ik hier 1 november uit moet.
Nu ben ik van mening dat 3 a 4 weken toch ruim voldoende is om een gewoon nette woning klaar te maken voor bewoning.
Heb ook twee keer aangeboden om haar te verhuizen komende zaterdag maar ik krijg alleen maar een tirade terug dat ze niet eruit gaat.
Kortom, wat zijn mn rechten en wat kan ik doen??
mvg christiaan
ik ben sinds september 2010 gescheiden.
Mijn ex kreeg het recht om tot 6 maanden na het uitspreken van de scheiding in onze gemeenschappelijke koopwoning te blijven wonen.
Ondertussen woon ik al een jaar op een camping en ik betaal ook de volledige hypotheek maar daarom (nog) geen allimentatie.
Mijn ex heeft nu eindelijk sinds 3 oktober een huurwoning toegewezen gekregen en wil ik per 1 november weer terug naar de koopwoning.
Nu wil mn ex er niet uit omdat ze meent dat ze nog niet klaar is in de huurwoning met behangen en schilderen.
Ze heeft nog minstens een paar weken nodig zegt ze, ondanks dat ik aangeef de huur van de camping ondertussen ook niet meer te kunnen betalen.
En ik hier 1 november uit moet.
Nu ben ik van mening dat 3 a 4 weken toch ruim voldoende is om een gewoon nette woning klaar te maken voor bewoning.
Heb ook twee keer aangeboden om haar te verhuizen komende zaterdag maar ik krijg alleen maar een tirade terug dat ze niet eruit gaat.
Kortom, wat zijn mn rechten en wat kan ik doen??
mvg christiaan
Re: ex wil niet uit de woning
Wat is er tijdens de scheiding geregeld mbt eigendom van de woning ?.ik ben sinds september 2010 gescheiden.
Zelf in elk geval per 1 november in je woning trekken (zou ik doen tenminste). Breng vast wat spullen over.
Je ex kan in de caravan als ze vindt dat d'r nieuwe huis nog niet klaar is.
in de beschikking van de rechtbank d.d. 1 september 2010 staat vermeld dat mn ex gerechtigd is tot het voortgezet gebruik van de echtelijke woning, met inboedel, tot zes maanden na de datum van inschrijving van de echtscheidingsbeschikking in de registers van de burgelijke stand.
Inmiddels zijn deze zes maanden ruimschoots verstreken.
Inmiddels zijn deze zes maanden ruimschoots verstreken.
In de caravan gaat niet want daar zijn al nieuwe huurders voor.Jolijn schreef:Zelf in elk geval per 1 november in je woning trekken (zou ik doen tenminste). Breng vast wat spullen over.
Maar haar woning is gewoon bewoonbaar met gas, water en licht.
En ze moet daar ook huur betalen en gaat nu een volledige uitkering aanvragen.
En dan zal ik ook allimentatie moeten gaan betalen denk ik, met terugwerkende kracht vanaf 3 Oktober??
Wellicht is het verstandig eens advies in te winnen bij het juridisch loket of de advocaat die u heeft bijgestaan tijdens de procedure, aangezien het nogal kortdag is allemaal.
Mocht u besluiten langs te gaan bij een juridisch loket (waar een eerste advies doorgaans gratis is) neem dan wel de relevante papieren mee en ook een kopie van de uitspraak.
Mocht u besluiten langs te gaan bij een juridisch loket (waar een eerste advies doorgaans gratis is) neem dan wel de relevante papieren mee en ook een kopie van de uitspraak.
Staat er ook in wat de consequenties zijn indien zij zich hier niet aan houdt zoals een dwangsom ?griffioen schreef:in de beschikking van de rechtbank d.d. 1 september 2010 staat vermeld dat mn ex gerechtigd is tot het voortgezet gebruik van de echtelijke woning, met inboedel, tot zes maanden na de datum van inschrijving van de echtscheidingsbeschikking in de registers van de burgelijke stand.
nee, dat staat er niet in.
Helaas, heb er ook niet bij stil gestaan dat dat nodig zou zijn.
Mijn advocaat heeft vorige week een brief aan haar advocaat gestuurd met dezelfde strekking, dat de 6 maanden ruimschoots zijn verstreken en ze er per 1 November uit moet.
Maar geen reactie.
Helaas, heb er ook niet bij stil gestaan dat dat nodig zou zijn.
Mijn advocaat heeft vorige week een brief aan haar advocaat gestuurd met dezelfde strekking, dat de 6 maanden ruimschoots zijn verstreken en ze er per 1 November uit moet.
Maar geen reactie.
Misschien de advocaat eens een stevige vergoeding laten vragen voor het overschrijden van de termijn en dat deze vergoeding snel oploopt bij het laten voortduren van de situatie.
Ik kan me voorstellen dat de ex geen haast heeft de koopwoning te verlaten, omdat dit goedkoop woont en de ex er misschien op achteruit gaat bijvoorbeeld door nu in een beter huis te wonen.
Ik kan me voorstellen dat de ex geen haast heeft de koopwoning te verlaten, omdat dit goedkoop woont en de ex er misschien op achteruit gaat bijvoorbeeld door nu in een beter huis te wonen.
ja, dat zou kunnen.
maar dat zou ook alweer weken gaan duren en dat is nu geen oplossing.
Mag ik haar er gewoon uit zetten??
En wat als ze de deur niet opendoet en me erinlaat??
Dan sla je een raam in ! Schop onder d'r kont en moven.griffioen schreef:ja, dat zou kunnen.

Dit is bij de notaris ook al geregeld of is ze nog steeds mede-eigenaar ?in onze gemeenschappelijke koopwoning te blijven wonen.
de woning is gemeenschapelijk, maar staat al bijna 3 jaar te koop
-
Gewoon bij het grofvuil deponeren.
@Jolijn... ik vraag me af of je een mede-eigenaar zo uit het huis kunt zetten. Ondanks dat het in het convenant staat dat ze de woning moet/gaat verlaten, ze IS nog steeds mede eigenaar.de woning is gemeenschapelijk, maar staat al bijna 3 jaar te koop
Wat je wel kunt doen is er ook gaan wonen.
Je mag best inbreken in je eigen huisEn wat als ze de deur niet opendoet en me erinlaat??

Laatst gewijzigd door bprosman op 26 okt 2011 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ja, dat denk ik ook.
Maar ze heeft nu zelf een woning, dus een dak boven haar hoofd.
Dan mag ik haar er toch wel uit zetten?
Maar ze heeft nu zelf een woning, dus een dak boven haar hoofd.
Dan mag ik haar er toch wel uit zetten?
Ik weet eigenlijk niet wat precies de mogelijkheden zijn. Eigenlijk vind ik het een beetje vreemd dat er geen dwangsom in het vonnis stond bij het overschrijden van de termijn of in ieder geval dat uw advocaat daar niet op gewezen heeft.griffioen schreef:ja, dat zou kunnen.
Ja, hoe het allemaal juridisch in elkaar steekt, weet ik idd helemaal niet. Maar ik krijg een beetje het idee dat de TS een beetje te soft is en z'n ex over zich heen laat lopen.bprosman schreef:@Jolijn... ik vraag me af of je een mede-eigenaar zo uit het huis kunt zetten. Ondanks dat het in het convenant staat dat ze de woning moet/gaat verlaten, ze IS nog steeds mede eigenaar.de woning is gemeenschapelijk, maar staat al bijna 3 jaar te koop
Wat je wel kunt doen is er ook gaan wonen.
Zelf d'r in gaan wonen (echt wonen! en niet heel schuchter ergens boven op zolder gaan zitten) heb ik ook geschreven ja, dat zal ze niet leuk vinden? En dan vindt ze d'r eigen huurhuis waarschijnlijk toch te prevaleren boven gedwongen samen(be)wonen.
haha, ja daar zal ik dan ook wel voor zorgen.
Maar ik vraag me af wat als er een ander slot op de deur zit en ze me er niet in laat?
Ik wil morgen ook eens navraag doen bij de wijkagent, maar of die het weet vraag ik me ook af.
Maar ik vraag me af wat als er een ander slot op de deur zit en ze me er niet in laat?
Ik wil morgen ook eens navraag doen bij de wijkagent, maar of die het weet vraag ik me ook af.
In feite mag dit niet zomaar omdat ze dan de mede-eigenaar buitensluit. Zij zou u dan ook de nieuwe sleutel moeten geven. Ja de praktijk is vaak anders, dus zou dit eerst weer voor een rechter afgedwongen moeten worden.griffioen schreef:Maar ik vraag me af wat als er een ander slot op de deur zit en ze me er niet in laat?
Ik zou anders morgen toch echt even bellen met juridisch loket of jurofoon.
Lijkt me ook de beste oplossingZelf d'r in gaan wonen (echt wonen! en niet heel schuchter ergens boven op zolder gaan zitten) heb ik ook geschreven

Ben geen jurist .... maar ben heel benieuwd naar de juridische uitleg. Maar zoals ik al zei... volgens mij mag je best inbreken in je eigen huis. Schop onder dr kont mag dan weer niet