LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Exin weigert examenresultaat na niet OK privacy regelement

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kaleen

Exin weigert examenresultaat na niet OK privacy regelement

Ongelezen bericht door Kaleen »

Hallo,

Ik zit met een beetje lastig probleem. Ik heb een examen gedaan van Exin. Het was een schriftelijk examen bij een cursus instituut dus de examenresultaten worden handmatig nagekeken.

Ik heb voor het examen uiteraard gegevens moeten geven. NAW, Paspoort etc. Normaal.

Vervolgens ontvang ik een mail van Exin. Ik werd verzocht mijn registatiegegevens voor zover bekend bij Exin na te kijken. OK geen probleem. Enkele (eerder doorgegeven) gegevens missen. Ik vul deze aan zoals gevraagd. Ik moet vervolgens akkoord gaan met deze pricavy voorwaarden:
EXIN Holding B.V. and its subsidiaries (“EXIN”) respect your privacy. Its Privacy Policy is readily available on its website and at the bottom of every EXIN Web page. EXIN is a global company with offices and candidates in different countries. As EXIN wants to provide services 24 hours per day and prefers to provide services to a candidate locally, the employees in all its offices have access to personal information of EXIN’s exam candidates. As some of our offices are situated outside the EU, EXIN needs your express consent to transfer your personal information outside of the EU. Exclusively for this purpose we ask you to agree to this part of the declaration and consequently to give your express consent to EXIN to process and transfer your personal information outside the EU. From exam candidates who take their exams at one of EXIN’s Accredited Exam Centers (“AEC’s”), we need their permission to provide the certificate(s) and results to the AEC. Exclusively for this purpose – for other exam candidates than mentioned above this part of the declaration has no effect – we ask you to agree to this part of the declaration and consequently to give your consent to EXIN to provide your certificate(s) and results to the AEC where you took your exam.
Indien ik hier niet akkoord mee ga kan ik mijn gegevens niet bevestigen. Ik heb vervolgens een mail gestuurd dat ik niet akkoord wens te gaan met deze voorwaarden omdat ik vind dat deze mijn privacy schenden.

Even voor de begripvorming. De cursus die in gedaan heb is niet internationaal erkend. Alleen in Nederland. Over de grens is deze nutteloos.

Ik was van te voren (voordat ik het examen afnam) hier niet van op de hoogte gesteld. Ik heb van de voren dus niet de optie gehad om niet akkoord de gaan met de voorwaarden en dus van de overeenkomst af te zien.

Ik ben gisteren ook nog gebeld door het cursus instituut (Niet Exin dus die handelt het examen af) met de vraag waarom ik mijn persoonlijke gegevens nog niet bevestigd heb. Het schijnt namelijk dat de exames pas worden behandeld door het Exin indien ALLE cursisten hun gegevens hebben bevestigd. Ik schijn nu dus de hele klas tegen de houden…. Vandaar ook eigenlijk mijn verhaal hier. Het antwoord heeft nogal haast. Ik wil met mijn probleem helemaal niet mijn mede curcisten lastigvallen!

Al vind ik dit ook zeker mijn schuld niet. Dit is op zich natuurlijk al compleet belachelijk van Exin. Wat nu als ik besluit even een paar weekjes op vakantie te gaan en dus mijn gegevens niet eens kan bevestigen? Dan moet dus IEDEREEN wachten totdat ik terugkom? Of in het ziekenhuis lig ik noem maar even wat….

Nu heb ik het volgende antwoord gekregen van Exin:
Beste _____,

Uw gegevens worden in onze databank opgeslagen die ook toegankelijk is voor onze collega's in de Verenigde Staten en Azie. Wij delen u dit mede omdat het wettelijk verplicht is dit te doen. Deze informatie zal niet worden gedeeld met derden.

Als u uw gegevens niet wenst te bevestigen, zal er ook geen mogelijkheid zijn om deze verder te verwerken in onze databank, en zullen we dus niet in staat zijn uw certificaat af te drukken noch uw resultaten aan u door te sturen.

Met vriendelijke groet,

XXX

Dit staat inderdaad in het Privacy regelement. Er staat echter nog meer! Namelijk:
“to give your express consent to EXIN to process and transfer your personal information outside the EU”
[/quote][/quote]

Dus niet alleen dat Exin van buiten de EU toegang heeft tot informatie van Exin binnen de EU maar dat persoonlijke data ook buiten de EU wordt opgeslagen. Groot verschil!

Ik vind het niet nodig dat mijn persoonlijke gegevens opgeslagen worden op computers buiten de EU. Ik hecht veel waarde aan pricavy en accepteer niet zomaar alles. Indien dit geheel legaal is zal ik akkoord gaan met deze voorwaarden. Indien dit niet legaal is ga ik er natuurlijk een zaak van maken.

Nu de situatie (hopelijk) duidelijk geschetst is mijn vraag:

Ben ik verplicht deze voorwaarden te accepteren? Zijn deze voorwaarden legaal? Ik heb nu de keuze of akkoord gaan of afzien van mijn examen resultaat.

Mijn investering hieraan is ruim 2000 euro cursus geld en 4 vrije dagen. Indirect is de schade de bestede studie uren in mijn vrije tijd. En natuurlijk heb ik geen enkele andere keus dan het examen af te leggen bij Exin. Zij zijn de enige die dit examen mogen afnemen. En ik heb het ook nodig voor mijn werk dus het papiertje dan maar niet halen is gewoon geen optie. En Exin weet dat ook natuurlijk ook. Klantvriendelijkheid is voor bedrijven met concurrentie!

grun

Re: Exin weigert examenresultaat na niet OK privacy regelement

Ongelezen bericht door grun »

Privacy is een illusie. Op het moment dat je geboren wordt sta je al in tientallen databanken en gedurende je leven komen er nog een paar honderd bij. Of je dat nu leuk vindt of niet, tegenhouden kun je het niet of nauwelijks.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

CBP schreef:In de Wbp staan specifieke bepalingen voor gegevensverkeer naar derde landen. Derde landen zijn alle landen buiten de EU, met uitzondering van Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. De hoofdregel is dat persoonsgegevens alleen mogen worden doorgegeven naar derde landen met een passend beschermingsniveau. Daarbuiten is doorgifte alleen toegestaan op basis van een wettelijke uitzondering of met een vergunning van de minister van Justitie. Steeds moet ook voldaan zijn aan de algemene vereisten van de Wbp. Eén van die algemene vereisten is bijvoorbeeld de meldingsplicht bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Kijkt u hier eens, veel informatie en antwoorden op het gebied van privacy van het College Bescherming Persoonsgegevens, bovenstaand citaat vindt u hier ook terug. Wellicht is het raadzaam eens contact te zoeken.

Kaleen

grun schreef:Privacy is een illusie. Op het moment dat je geboren wordt sta je al in tientallen databanken en gedurende je leven komen er nog een paar honderd bij. Of je dat nu leuk vindt of niet, tegenhouden kun je het niet of nauwelijks.
En weet je hoe dat komt? Doordat 99% dezelfde slappe houding heeft zoals jij nu toont.

Kaleen

adSolvendum schreef:
CBP schreef:In de Wbp staan specifieke bepalingen voor gegevensverkeer naar derde landen. Derde landen zijn alle landen buiten de EU, met uitzondering van Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. De hoofdregel is dat persoonsgegevens alleen mogen worden doorgegeven naar derde landen met een passend beschermingsniveau. Daarbuiten is doorgifte alleen toegestaan op basis van een wettelijke uitzondering of met een vergunning van de minister van Justitie. Steeds moet ook voldaan zijn aan de algemene vereisten van de Wbp. Eén van die algemene vereisten is bijvoorbeeld de meldingsplicht bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
Kijkt u hier eens, veel informatie en antwoorden op het gebied van privacy van het College Bescherming Persoonsgegevens, bovenstaand citaat vindt u hier ook terug. Wellicht is het raadzaam eens contact te zoeken.
Hoi,

Ja die site had ik al doorgelezen voordat ik hier poste. Helaas kan je geen vragen stellen per email je kan alleen 's ochtends bellen. Ik denk niet dat Exin ervan onder de indruk is van 'Jamaar aan de telefoon zeiden ze dat...'

De informatie die je quote is interessant maar ik kan er niet goed uit opmaken of het nu wel of niet mag. Tenslotte wat is een 'passend beschermingsniveau'. Exin kan hier natuurlijk ook makkelijk over liegen

Kaleen

Misschien niet relevant maar zo beschrijft Exin zichzelf:
Nationaal exameninstituut (NL) voor professionele ICT-opleidingen. Ontwikkeling en afname van opleidingseisen en examens.
Maar toch moeten mijn gegevens opgeslagen worden in Amerikaanse databases...

adSolvendum

adSolvendum schreef:CBP schreef:
In de Wbp staan specifieke bepalingen voor gegevensverkeer naar derde landen. Derde landen zijn alle landen buiten de EU, met uitzondering van Noorwegen, Liechtenstein en IJsland. De hoofdregel is dat persoonsgegevens alleen mogen worden doorgegeven naar derde landen met een passend beschermingsniveau. Daarbuiten is doorgifte alleen toegestaan op basis van een wettelijke uitzondering of met een vergunning van de minister van Justitie. Steeds moet ook voldaan zijn aan de algemene vereisten van de Wbp. Eén van die algemene vereisten is bijvoorbeeld de meldingsplicht bij het College bescherming persoonsgegevens (CBP).
U kunt Exin eens vragen op basis van welke wettelijke uitzondering zij menen uw gegevens buiten de EU te mogen bewerken en opslaan, of dat zij hiervoor een vergunning hebben van de MvJ, en of er is voldaan aan de meldingsplicht bij het CBP.
Wat het passend beschermingsniveau aangaat, Exin heeft het over Azie. Nu Azie een werelddeel betreft, en uit vele landen bestaat, is het onmogelijk te bepalen of er een passend beschermingsnivau bestaat.

Nu er per definitie geen passend beschermingsniveau bestaat, en geen wettelijke uitzondering, althans, ik zie die niet, moet Exin over een vergunning van de MvJ beschikken. De meldingsplicht bij het CBP bestaat altijd.
Wanneer Exin netjes en volgens de regeltjes handelt zullen zij geen probleem hebben met het verstrekken van gegevens. Gezien het antwoord wat u hier citeert vermoed ik niet dat Exin netjes en volgens de regeltjes handelt.
Ik raad u aan toch nog eens contact met Exin te zoeken, met het verzoek om klaarheid omtrent het bovenstaande, onder vermelding van het voornemen die klaarheid bij het CBP te zoeken wanneer Exin er niet in slaagt deze zelf te verstrekken.

Overigens is de voorwaarde akkoord met e.e.a. te moeten gaan een onedelijk bezwarende, althans, zolang als Exin niet met gegevens op de proppen komt uw vermoeden, van het schenden van uw rechten als toegekend door de Wbp door met deze voorwaarde akkoord te gaan, te ontkrachten.

Kaleen

Dank je adSolvendum voor je heldere antwoord. Hier kan ik iets mee. Ik ga dit morgen zo aan Exin vragen bedankt!

(Ik heb ook een 'Melding' gedaan bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Misschien hoor ik hier ook nog niets van. Het is in ieder geval 'gemeld')

adSolvendum

Succes, en laat even weten hoe het uitpakt, voor mensen die met een gelijke vraag komen te zitten en al Googelend op uw topic aanlanden.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Kaleen schreef:
“to give your express consent to EXIN to process and transfer your personal information outside the EU”
Dus niet alleen dat Exin van buiten de EU toegang heeft tot informatie van Exin binnen de EU maar dat persoonlijke data ook buiten de EU wordt opgeslagen. Groot verschil!

Ik vind het niet nodig dat mijn persoonlijke gegevens opgeslagen worden op computers buiten de EU. Ik hecht veel waarde aan pricavy en accepteer niet zomaar alles. Indien dit geheel legaal is zal ik akkoord gaan met deze voorwaarden. Indien dit niet legaal is ga ik er natuurlijk een zaak van maken.
En waar staat precies dat je gegevens buiten de EU worden opgeslagen?
Want dat staat er niet!
Er staat letterlijk 'to process and transfer your personal information', dus om je persoonlijke informatie te versturen naar en verwerken buiten de EU.
Opslaan zie ik nergens staan hoor.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Vanwege de "Patriot Act" misschien toch handig om daar een bevestiging van te hebben.
Ik vind het niet nodig dat mijn persoonlijke gegevens opgeslagen worden op computers buiten de EU
.
Vraagje... je hebt/gebruikt wel MSN/Hotmail, AOl, Yahoo, Google en of GMail ? :wink:

Kaleen

De afloop:

Woensdag mail gekregen dat het wel mogelijk was maar dat alleen bij eventuele vervolgexames het iets langer zou duren om mijn gegevens op te halen.

Dit is voor mij geen probleem. Vervolgens direct mijn resultaat gekregen.

Maar het blijven prutsers. Ik werd donderdag gebeld door het cursus instituut. Mijn mede-cursisten wachten nog steeds op hun examen resultaat omdat ik dus niet akkoord gegaan ben met de privacy voorwaarden. Terwijl ik het resultaat zelf allang binnen heb!

Exin is en blijft echt een bagger instituut.

adSolvendum

Verbazingwekkend wat er alles mogelijk is wanneer de juiste terminologie wordt gehanteerd.

Jammer voor uw mede-cursisten, welke allen ongetwijfeld wel akkoord zijn gegaan met de voorwaarden...

Ik ben benieuwd of het CBP (achter de schermen) nog een tik op de vingers uit zal delen...

Wat voor studie heeft u gevolgd?

Kaleen

Yep haha. Ze waren wel onder de indruk want het werd eerst geforward naar de afdeling juridische zaken oid.

Geen studie een 4-daagse curcus Testmanager

adSolvendum

Afdelingen juridische zaken zijn vaak gevoelig voor juridische argumenten.

Succes met uw inmiddels gediplomeerd testmanager-schap!

Gesloten