Ik vroeg een bedrijf een ( zelf gekochte) handgreep te plaatsen in de badkamer.
Ik kreeg een prijsopgave van:
Starttarief € 75 en daarna € 35 per half uur. Hiermee ben ik akkoord gegaan.
Ik kreeg een factuur van € 272,25. Bij navraag zegt het bedrijf dat er 3 uren à € 75 berekend zijn. Dit zouden dan de reistijd en de werkzaamheden zijn.
De reisafstand van het bedrijf naar mijn woning is volgens Google maps 15 minuten vv en de monteur is een half uur bezig geweest.
Naar mijn mening is de factuur wel extreem veel hoger dan de prijsopgave en vraag ik mij af of ik dit moet accepteren.
Factuur veel hoger dan prijsopgave. Accepteren?
Re: Factuur veel hoger dan prijsopgave. Accepteren?
Heb je die prijsopgave zwart op wit? Als daar geen reistijden in genoemd zijn, worden die geacht in het starttarief verwerkt te zijn. Betaal in ieder geval het deel wat je niet betwist. Als je een half uur werk en (als je dat redelijk vindt) een half uur reistijd betaalt, zou je op 110 euro zitten.
-
Wat knip en plakwerk.
Reistijden vallen ook onder het tarief van de manuren. Enig logica is hier hoop toch wel bij aanwezig.
Even achteraf er zijn vaak binnen vrijwilligerorganisaties ook vakmensen die tegen gereduceerd tarief dit soort klussen doen.

Reistijden vallen ook onder het tarief van de manuren. Enig logica is hier hoop toch wel bij aanwezig.
Even achteraf er zijn vaak binnen vrijwilligerorganisaties ook vakmensen die tegen gereduceerd tarief dit soort klussen doen.
-
Dan zou ik vragen of ze een nota van 6 halve uren op willen stellen. Scheelt je toch alweer 30 euro.

-
Natuurlijk niet. Er is 1 half uur gewerkt, geen 6. Dat prijverschil van 2,50 per half uur niet eens over praten.
-
Volgens mij snap je de boodschap niet...
Dat bedrijf zit gewoon de boel te bedonderen. Hoe kan een tarief per uur anders hoger zijn dan 2 x een half uur?
Ik zou het advies van Moneyman volgen: een half uur werk en die 75 euro starttarief, dat is mooi zat. Dat gewoon betalen, en laat verder de deurwaarder maar komen. Juist omdat ze aantoonbaar de boel bedonderen zal dat geen problemen opleveren.

Dat bedrijf zit gewoon de boel te bedonderen. Hoe kan een tarief per uur anders hoger zijn dan 2 x een half uur?
Ik zou het advies van Moneyman volgen: een half uur werk en die 75 euro starttarief, dat is mooi zat. Dat gewoon betalen, en laat verder de deurwaarder maar komen. Juist omdat ze aantoonbaar de boel bedonderen zal dat geen problemen opleveren.
Dat is zeker geen logica. Reisuren zijn sowieso vaak een lager tarief dan de werkuren, en zijn hoe dan ook alleen van toepassing indien overeengekomen.Morgan le Fay schreef: ↑28 feb 2025 10:31Reistijden vallen ook onder het tarief van de manuren. Enig logica is hier hoop toch wel bij aanwezig.
Als een bedrijf geen reiskosten offreert, geldt gewoon de gewerkte tijd.
16again
vindt dit leuk