LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Famed stuurt onterechte rekeningen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
[email protected]

Famed stuurt onterechte rekeningen

Ongelezen bericht door [email protected] »

Op 18 maart ontvang ik een factuur van Famed voor een bezoek van mij aan de orthodontist op 3-3-2009. Ik vraag een specificatie van de kosten op aangezien het zo lang is geleden en het gaat om een bedrag van 450,-. Wat ik ook probeer per e-mail en per post bezwaar te maken ze geven me geen specificatie.
Ze zeggen dat ik die maar moet op vragen bij mijn orthodontist. Ongelooflijk toch. Ze werken namens mijn orthodontist maar willen/kunnen mij geen specificatie overleggen. Ik ben toen naar de zorgverzekeraar gegaan om bij hun na te vragen wat ze voor mij vergoed hebben. Wat bleek dat mijn zorgverzekeraar deze rekening al heeft vergoed aan hun voor mij. Wat kan ik nu doen?

snepke

Re: Famed stuurt onterechte rekeningen

Ongelezen bericht door snepke »

Niet betalen het is al betaald.
Desnoods een kopie van de betaling van je zorgverzekeraar vragen en opsturen.
En ik weet niet zeker of het al verjaard is(2 jaar) en dan nog ,het is betaald.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het liefst de reactie van je verzekeraar op schrift, bv email, en dat opsturen of doormailen naar Famed.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Waarom schrijft u de verzekeraar niet aan per aangetekende brief met handtekening retour? Niet betalen voordat u antwoord hebt!

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

gewone post is duur genoeg chanmaster, niet overdrijven. mensen niet onnodig op kosten jagen

snepke

Chanmaster schreef:Waarom schrijft u de verzekeraar niet aan per aangetekende brief met handtekening retour? Niet betalen voordat u antwoord hebt!
Het is betaald!!
Door ts zijn/haar zorgverzekering.

Chanmaster

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ja dat heb ik gelezen maar ze zal wat moeten ondernemen om de oplossing in iedergeval nabij te halen door zichzelf juridisch zeker te stellen.Mijn juridische kennis beperkt zich tot dit soort zaken omdat ik daarmee regelmatig te maken heb en heb uit de jaren waarin ik hiermee te maken heb gehad en nog heb lering getrokken dat je jezelf moet beschermen tegen de onmacht van de grote heren.
Het aangetekend schrijven met handtekening voor ontvangst retour is een juridisch onomstotelijk bewijs dat ze gereageerd heeft. Bewaar dan ook een eensluidende kopie van die brief want voor je het weet sta je voor de rechter.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Chanmaster schreef:Ja dat heb ik gelezen maar ze zal wat moeten ondernemen om de oplossing in iedergeval nabij te halen door zichzelf juridisch zeker te stellen.Mijn juridische kennis beperkt zich tot dit soort zaken omdat ik daarmee regelmatig te maken heb en heb uit de jaren waarin ik hiermee te maken heb gehad en nog heb lering getrokken dat je jezelf moet beschermen tegen de onmacht van de grote heren.
Het aangetekend schrijven met handtekening voor ontvangst retour is een juridisch onomstotelijk bewijs dat ze gereageerd heeft. Bewaar dan ook een eensluidende kopie van die brief want voor je het weet sta je voor de rechter.
chanmaster je kletst weer uit je nek zoals gewoonlijk, de zorgverzekeraar heeft verklaard dat er betaalt is, famed moet bewijzen dat zij nog een vordering heeft.

je weet wel, wie eist bewijst. Dat zal lastig worden want de zorgverzekeraar heeft al verklaart dat er betaald is.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Daarbij, handtekening retour doen ze sinds begin dit jaar niet meer aan, wat aangetekende post juridisch gezien degradeert tot dure gewone post (tenzij de afzender het track & trace gebeuren beheerst, is er iig. een afleverbevestiging).
Explootje iemand? :mrgreen:

snepke

puma73 schreef:
je weet wel, wie eist bewijst. Dat zal lastig worden want de zorgverzekeraar heeft al verklaart dat er betaald is.
Klopt en daar komt nog bij dat het volgens mij nog eens verjaard is ook.
Famed is lekker bezig een verjaarde vordering ,die al lang en breed betaald is.

Ts kan het rustig voor laten komen,hij/zij wint geheid.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Ipv een procedure af te wachten zou ik TS toch willen aanraden de zorgverzekeraar om een schriftelijk of elektronisch bewijs van betaling te verzoeken, en dit door te sturen naar famed. Kost net zo veel postzegels, en aanzienlijk minder hoofdpijn als het schrijven en indienen van een conclusie van antwoord. Daarbij wordt dan alles in het werk gesteld een onnodige rechtsgang te voorkomen, en kan TS, wanneer deze rechtsgang onverhoopt toch gaat plaats vinden, rekenen op wat meer sympathie van de rechter in het toekennen van de kosten van TS.

snepke

adSolvendum schreef:Ipv een procedure af te wachten zou ik TS toch willen aanraden de zorgverzekeraar om een schriftelijk of elektronisch bewijs van betaling te verzoeken, en dit door te sturen naar famed.
Had ik al in mijn eerste post geschreven.
Ik heb het "vreemde gevoel"dat incassoburo's steeds meer een "spooknota" sturen of ligt dit aan mij?
Je hoort het om de haverklap dat mensen een rekening van een incassoburo krijgen die of allang betaald is of helemaal niet bestaat.

Incasso_deskundige

Ongelezen bericht door Incasso_deskundige »

Ik zou gewoon je poot stijf houden, maar zorg wel dat je bewijsstukken hebt van alles wat je hebt gedaan en altijd noteert met wie je gesproken hebt, op welke dag en wat de aard en inhoud van het gesprek was. Dan heb je in elk geval iets om in een eventuele rechtzaak aan te voeren.

Heb zelf recent ook een rekening van Fa-Med ontvangen voor kosten van mijn tandarts. Heb via de internetsite een specificatie gevraagd en daar nadrukkelijk bij vermeld dat ik bij hen deze specificatie op vraag (en dus niet bij de tandarts) omdat zij mij voor deze vordering aanschrijven en zij die vordering feitelijk over hebben genomen (van is er sprake van cessie). Ook heb ik gemeld dat ik niet tot betaling over ga zolang ik geen specificatie heb ontvangen waar ik mij voldoende in kan vinden.

Na een bevestiging per email te hebben ontvangen van Fa-Med, werd ik enkele dagen later gebeld door mijn tandarts. Die deden wel een beetje raar over mijn vraag, maar ik heb ze er gewoon op gewezen dat al die codes en medische omschrijvingen op de factuur van Fa-Med mij natuurlijk niets zeggen en dat ik dus een specificatie wil. Zij hadden van Fa-Med doorgekregen dat ik het niet eens was met de factuur, dus zo zie je maar weer hoe goed ze bij Fa-Med de email gelezen hebben! NOT!!! En wat bleek, de factuur was te hoog want er waren een aantal kosten dubbel opgevoerd. Opeens hoefde ik niet € 142,68, maar nog slechts € 88,45 te betalen. Ik heb ze gevraagd mij een nieuwe en duidelijkere factuur te zenden en die heb ik enkele dagen later ook van Fa-Med ontvangen. En uiteraard heb ik vervolgens deze factuur netjes voldaan.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Ik zou trouwens ook eens bij deze tandarts langsgaan.

In principe heb je een behandeling, en de facturatie hierover schuift men door naar famed.
Dus, even kort door de bocht, voor elke factuur heeft je tandarts (of wat dan ook) een handeling moeten verrichten, en gegevens door moeten sturen.

Neem de papieren eens mee, en vraag aan hen wat hiervan de bedoeling is, waarom een reeds betaalde handeling door hun weer gemeld wordt. (Als ontvanger moet je gewoon hiervan uitgaan).
Als men dan beweert "wij weten van niets"- is het "jullie zijn opdrachtgever tot verzenden van deze rekening - zorgen jullie dan ook dat dit stopt".

famed komt vaker negatief naar voren - en als de opdrachtgevers aan de bel trekken verandert er misschien iets.

En, zowiezo, als je het gevoel hebt dat het niet klopt - trek aan de bel, eis een overzicht etc - en meld dat de zorgverzekeraar meld dat het reeds vergoed is.
Maar - vooral niet betalen totdat dit is uitgezocht..

Het zal een foutje zijn- maar dat mogen ze nooit op andere afwentelen.

[email protected]

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Jullie zullen het niet geloven maar de nota was inderdaad onterecht. Zonder mijn zorgverzekeraar hadden ze dit nooit toegegeven. Na 10mail wisselingen van mijn kant aan Famed had het nog niet het gewenste resultaat waarna ik mijn zorgverzekeraar de laatste mail wisseling toestuurde. Na 1 telefoontje was de zaak opgelost. De zorgverlener had een administratieve fout gemaakt.

[email protected]

Het is inmiddels 15 juni,

In uw bericht van 28 mei 2011 geeft u aan dat uw verzekeraar de praktijk heeft benaderd en de praktijk de als gevolg daarvan de bovengenoemde nota terug gaat trekken.

Wij hebben uw zorgverlener gevraagd om opheldering betreffende de hierboven genoemde nota. Op dit moment staat de nota in een zogenaamde wachtstand. Dit duurt totdat wij antwoord hebben ontvangen van uw zorgverlener. Uw zorgverlener heeft vier tot vijf weken de tijd om te reageren. U ontvangt daarna een gecorrigeerde of gehandhaafde nota, met hierop tekst en uitleg. Indien de nota komt te vervallen, ontvangt u hiervan geen bericht.

EN DIT IS DE REACTIE DIE IK KRIJG VAN FAMED. Wat voor een dienstverlening is dit?

kuklos

Ongelezen bericht door kuklos »

[email protected] schreef:EN DIT IS DE REACTIE DIE IK KRIJG VAN FAMED. Wat voor een dienstverlening is dit?
Helaas standaard. Op die manier zijn ze altijd gedekt omdat jou mededelen dat het dossier gesloten is definitief is, en als ze jou dat niet laten weten ze altijd alsnog die vordering weer kunnen gaan innen.
Ik zou Famed berichten dat jij het dossier als besloten beschouwt over 6 weken als jij van hun niets meer hoort, omdat zij weigeren jou te melden dat het dossier gesloten is. Of dit volledig rechtsgeldig is weet ik niet, maar op deze manier geef je wel te kennen het niet eens te zijn met de wijze waarop zij handelen.

Guardian72
Contacteer:

Ongelezen bericht door Guardian72 »

[email protected] schreef:g. Indien de nota komt te vervallen, ontvangt u hiervan geen bericht.

EN DIT IS DE REACTIE DIE IK KRIJG VAN FAMED. Wat voor een dienstverlening is dit?

Indien de nota komt te vervallen - dan juist zouden ze bericht moeten geven.
Want anders zou je mischien wel onterecht betalen.. geven ze dat dan terug?

Ik zou zowiezo bij je arts een klacht neerleggen dat zij jou op de kast jagen met onterechte zaken, en niet het lef hebben om te melden als het onterecht is, en zaak gesloten.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

Ook ik krijg facturen van Fa-Med elke keer als ik bij de tandarts ben geweest.

De omschrijving van de uitgevoerde behandeling is nooit duidelijk en vaak met codes vermeld. Controleren of een factuur terecht is is daardoor erg moeilijk.

Bij "standaard" controles weet ik vaak wel hoe hoog de factuur ongeveer is, dus dan neem ik niet eens de moeite, maar in de gevallen dat er aanvullende behandelingen hebben plaatsgevonden verwacht ik een adequate factuur met uitleg over de componenten van de behandeling.

Bij navraag bij Fa-Med is het standaard antwoord: De specificatie moet je maar opvragen bij de zorgverlener die de behandeling heeft uitgevoerd.

Maar als ik hier goed over na denk is dit natuurlijk absurd. Ik overweeg nu om de volgende keer Fa-Med schriftelijk om een specificatie te vragen. Als ze me voor beantwoording doorverwijzen dan zal mijn volgende brief zijn dat ik de factuur niet wens te voldoen totdat ik een afdoende specificatie van ze heb ontvangen.

Ik ben van mening dat zolang mij niet duidelijk is waarvoor ik moet betalen dat Fa-Med geen vorderingsrecht heeft.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Járenlang ook last gehad van Fa-Med. Maar mijn tandarts gelukkig ook; die vertelde vorig jaar met blijdschap dat hij in zee was gegaan met een andere firma. Sinds die tijd verloopt alles vlekkeloos.

Gesloten