LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financieel gedoe na omkomen zoon bedrijfsongeval

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
angel76

Financieel gedoe na omkomen zoon bedrijfsongeval

Ongelezen bericht door angel76 »

Beste forum-leden, het volgende heeft zich afgespeeld;

Begin november is mijn zwager omgekomen door een bedrijfsongeval, of dit nog niet tragisch genoeg is, loopt mijn schoonmoeder nu tegen hoge onkosten aan van crematie.

Aangezien haar zoon, maar voor een klein bedrag was verzekerd, heeft zij de rekening gepresenteerd gekregen van de crematie, komende op zo'n extra bij te betalen 6000 euro. Ook wil zij graag zijn urn laten begraven en een steen laten plaatsen. Dan praat je zo over nog een paar 1000 euro extra. Afijn, gelukkig kan ze het wel betalen van haar spaargeld, maar het is toch schandalig dat je en je zoon verliest en ook nog eens de rekening gepresenteerd krijgt!

Mijn vraag in het kort is de volgende; kan zij de onkosten zomaar declareren bij de schuldpartij (het bedrijf waar hij werkzaam was)? Schuld/nalatigheid is inmiddels vastgesteld door Arbeidsinspectie...

Als dit een normaal geval was geweest, zou dat vast geen probleem zijn geweest, echter; mijn zwager had grote schulden (dan heb ik het over tienduizenden euro's) en mijn schoonmoeder is bang dat wanneer zij de kosten zou verhalen dat zij problemen gaat krijgen met de schuldeisers.

Mijn partner en schoonmoeder hebben wel inmiddels al officieel afstand gedaan van de erfenis via de rechtbank.

Alle informatie is welkom!

witte angora

Re: Financieel gedoe na omkomen zoon bedrijfsongeval

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn partner en schoonmoeder hebben wel inmiddels al officieel afstand gedaan van de erfenis via de rechtbank.
Ik maak hier uit op dat er al een notaris bij het geheel betrokken is? Misschien dat die wat meer gerichte informatie kan geven, of weet bij welke instantie je het beste terecht kunt. Immers, hij/zij is bekend met het dossier.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Ik zou de rekening niet betalen, als je officieel afstand hebt gedaan van de erfenis, moet je de factuur naar de notaris laten sturen en niet na de nabestaanden. als je schoonmoeder deze factuur betaald, die in principe ook onder de nalatenschap valt, zou dit ook als accepteren erfenis kunnen worden uitgelegd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Probleem is wel dat de schoonmoeder blijkbaar een aantal extra wensen heeft (laten uitvoeren) die geld kosten. Dat zal niet als onderdeel van de nalatenschap worden gezien. Immers, als de kosten van de crematie deel uit maken van de nalatenschap, heeft zij niet alleen de schulden vergroot, maar door haar handelen (regelen van de crematie met extra wensen) zou ze naar mijn mening de nalatenschap alsnog aanvaard hebben. En dat lijkt me niet de bedoeling.

En ja, de crematie moet door iemand betaald worden, als er geen of onvoldoende verzekering is, dan moet het uit een ander potje komen.

Maar ik zou dus heel voorzichtig zijn om de kosten van de crematie zonder meer bij de nalatenschap onder te brengen. Daarom mijn advies om dit met de notaris te overleggen.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Is er geen letselschade advokaat bij deze zaak betrokken voor het belang te regelen voor u overleden zwager.
U schrijft dat het door de arbeidsinspectie is vastgeld dat de schuld bij het bedrijf ligt, toch ? (is me niet helemaal duidelijk).

Ik adviseer je dan ook om contakt op te nemen met een letselschade advokaat, geen letselschade belangenbehartiger die zulke dingen kan regelen.

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee »

Witte angora, volgens mij heb je geen keus en vallen begrafenis- crematiekosten sowieso onder de nalatenschap, zijn toe te rekenen aan degene die overleden is, deze heeft hiervoor toch ook een verzekering afgesloten, anders moeten de erfgenamen betalen, tenzij deze de erfenis niet aanvaard hebben.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het lijkt mij dat de crematiekosten sowieso voor de nabestaanden zijn (of een uitvaartverzekering als die er is). Het klinkt wellicht een beetje raar, maar het is niet de schuld van de werkgever dat de zwager gecremeerd moest worden, wel dat hij overleden is.
De zwager had ook op een andere manier kunnen overlijden, en dan had de schoonmoeder dezelfde kosten gehad.

Wel kan je natuurlijk proberen smartengeld te krijgen van het bedrijf.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als de man is overleden door schuld door het bedrijf dan kunnen de volledige kosten verhaald worden bij het bedrijf (verzekering van bedrijf) en ook de crematie etc.

Vandaar dat je ook een letselschade advokaat nodig hebt bij zulke dingen die alles kan regelen.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Gecondoleerd met uw verlies.

Schoonmoeder, zijnde moeder van de zwager naar ik aanneem, is hoe dan ook gehouden de uitvaart te betalen, wanneer zij opdracht heeft verstrekt. Is dit niet zo, komt zij als ouder van de overledene ook in aanmerking de uitvaart te moeten betalen, zij het na diegene die opdracht heeft verstrekt, of de (vroegere) echtgeno(o)t(e).

In de regel geldt dat wanneer iemand de uitvaart moet betalen, en deze persoon geen bloed- of aanverwant is als in 1:392 BW, de uitvaart onderdeel van de nalatenschap vormt, i.e. men erft de kosten van de uitvaart.

Genoemd wetsartikel betreft levensonderhoud, hoe wrang ook ziet dit artikel ook op de uitvaart. De volgorde als aangegeven in dit artikel geeft de volgorde aan van welke personen voor de kosten van de uitspraak op dienen te komen.
Wanneer iemand opdracht heeft verstrekt, heeft deze een overeenkomst afgesloten, wat dan weer voorgaat op het voorgaande.

Voor wat betreft aansprakelijkheid en dood door schuld, en verhaal van schade, inclusief de kosten van de uitvaart, raad ook ik u aan advies in te winnen van een terzakekundig persoon.

Gesloten