LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fiscfree fietsplan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sohonig

Fiscfree fietsplan

Ongelezen bericht door Sohonig »

Onlangs heeft mijn vrouw via een collega vernomen dat het mogelijk was een fiets van de zaak aan te schaffen. Dit werd door haar werkgever gefaciliteerd door Fiscfree. Deze organisatie is tussenpersoon tussen werkgever en leverancier. Na uitgebreid de website van Fiscfree te hebben bekeken met de daarop benoemde voorwaarden hebben we besloten een fiets te bestellen bij IZI-bike, een leverancier welke aangesloten is bij Fiscfree. De procedure van goedkeuring door de werkgever werd doorlopen en de werkgever betaald keurig de totale rekening van de fiets aan Fiscfree echter betaalde zij het bedrag minus 15% aan IZI-bike. Hiervoor moesten wij bij levering een nabetaling doen. Toen wij hierover Fiscfree benaderde kregen wij als antwoord dat wij dit moesten betalen omdat 'wij al voordeel hadden gehad omdat we besteld hadden bij een webwinkel'. Dit slaat mijns inziens helemaal nergens op aangezien dit nota bene een door hun geadviseerde leverancier is en deze ook gewoon een winkel heeft. Daarnaast is er op geen enkele wijze gecommuniceerd dat wij moesten bij betalen. In alle overzichten van de bestelling staat zelfs uitdrukkelijk dat we € 0,- euro netto hoeven bij te betalen. Daarnaast staat nergens op hun website hierover iets vermeld. Nadat ik dit heb gemaild aan hun kreeg ik als reactie dat dit wel vermeld staat op de website van IZI-bike. Dit blijkt inderdaad te kloppen, IZI-bike heeft op hun site een pagina fietsplan waarop dit vermeld staat. Toch lijkt het mij niet normaal dat ik op de site van de leverancier moet gaan zoeken naar de voorwaarden welke een tussenpersoon heeft.
Fiscfree had mij moeten inlichten hierover en dat hebben zij op geen enkele manier gedaan.
Daarnaast vindt ik ook dat 15% kosten rekenen voor het doorsluizen van het bedrag van een werkgever naar een leverancier aan de hoge kant.

igen

Re: Fiscfree fietsplan

Ongelezen bericht door igen »

ZIJN ER KOSTEN AAN VERBONDEN?

Bemiddelaars zijn bijvoorbeeld organisaties als NFP/FiscFree en BFN. Zij nemen namens je werkgever de administratieve last van de WKR regeling uit handen. Hiervoor rekenen zij een vergoeding (administratiekosten e.d.) van 15% over de eerste €749,00 van de fiets (dus maximaal €112,35) en over eventuele accessoires. Deze 15% worden verrekend in het totaalbedrag wat Izibike uitgekeerd krijgt van de WKR bemiddelaar. Daarnaast kan een eventuele restprijs ontstaan als de prijs van de fiets de uitkering en/of de vergoeding van je werkgever overschrijdt. Zodra deze vergoeding én de eventuele restprijs door jou aan Izibike zijn overgemaakt, wordt de fiets uitgeleverd.
Dat staat dus gewoon te lezen op de site waar je je fiets hebt besteld. 112 euri voor een nagel nieuwe e-fiets lijkt me een goeie deal. En de werkgever heeft verder geen omkijken naar de lastige administratieve rompslomp...
Je irritatie kun je dus ook beter doorgeven aan de werkgever. Die heeft er voor gekozen het zo te doen.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is geen 112 euro natuurlijk, wat je voor een nieuwe fiets betaald. Je kan geen e-bike kopen voor 749, wat het maximale bedrag is dat je hiervoor mag gebruiken.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Zij nemen namens je werkgever de administratieve last van de WKR regeling uit handen.
Is er iemand die dit snapt? Binnen de WKR valt de fiets in de vrije ruimte en moet dus meegenomen worden na afloop van 2015 bij de aangifte loonheffingen. Dat kan alleen het salarisadministratiekantoor van de werkgever toch doen? Wat neemt Fiscfree dan uit handen?

@Miepje1, wat bedoel je met € 749 ? Daar kan ik niks over vinden:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... enregeling

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Miepje1 schreef:Het is geen 112 euro natuurlijk, wat je voor een nieuwe fiets betaald. Je kan geen e-bike kopen voor 749, wat het maximale bedrag is dat je hiervoor mag gebruiken.
De regels zijn al een poosje geleden aangepast, 749 euro is nog steeds het max bedrag wat je fiscaal gunstig mag betalen van je bruto loon, maar de fiets zelf kan veel duurder zijn dan dat. Het extra geld is dan alleen niet meer belastingvrij. Maar goed, nu met die algemene regel die oa het fietsplan heeft vervangen, zijn er ook bedrijven die er mee gestopt zijn. Mijn werkgever gelukkig niet, en bij ons is het nog steeds 749 euro, met 3 jaar gratis fietsverzekering en een paar tientjes aan fietsbonnen. Dat gaat via het NFP trouwens.

Sohonig

igen schreef:

Bemiddelaars zijn bijvoorbeeld organisaties als NFP/FiscFree en BFN. Zij nemen namens je werkgever de administratieve last van de WKR regeling uit handen. Hiervoor rekenen zij een vergoeding (administratiekosten e.d.) van 15% over de eerste €749,00 van de fiets (dus maximaal €112,35) en over eventuele accessoires. Deze 15% worden verrekend in het totaalbedrag wat Izibike uitgekeerd krijgt van de WKR bemiddelaar. Daarnaast kan een eventuele restprijs ontstaan als de prijs van de fiets de uitkering en/of de vergoeding van je werkgever overschrijdt. Zodra deze vergoeding én de eventuele restprijs door jou aan Izibike zijn overgemaakt, wordt de fiets uitgeleverd.
Dat staat dus gewoon te lezen op de site waar je je fiets hebt besteld. 112 euri voor een nagel nieuwe e-fiets lijkt me een goeie deal. En de werkgever heeft verder geen omkijken naar de lastige administratieve rompslomp...
Je irritatie kun je dus ook beter doorgeven aan de werkgever. Die heeft er voor gekozen het zo te doen.
Fiscfree: Je suggereert nu dat je een fiets voor € 112, - koopt maar je betaald hem gewoon in termijnen van je salaris + 15% aan Fiscfree maar juist die extra kosten meld Fiscfree je niet en staat ook nergens in hun communicatie. Het gaat hier om het feit dat Fiscfree mij hierover duidelijk had moet informeren en niet de leverancier (IZI-bike) welke ergens op zijn website een pagina heeft waarop staat dat Fiscfree op deze manier werkt. Als wij hadden geweten dat we op een fiets 15% aan Fiscfree moesten betalen hadden we dat waarschijnlijk niet gedaan, maar daar kom je bij Fiscfree pas achteraf achter.

Fiscfree: wellicht willen jullie ook even toelichten wat jullie allemaal voor administratieve lasten uit handen nemen voor de werkgever naast het doorsturen van het ontvangen geld.

sjohie

Sohonig schreef:
igen schreef:

Fiscfree: Je suggereert nu dat je een fiets voor € 112, - koopt maar je betaald hem gewoon in termijnen van je salaris + 15% aan Fiscfree maar juist die extra kosten meld Fiscfree je niet en staat ook nergens in hun communicatie. Het gaat hier om het feit dat Fiscfree mij hierover duidelijk had moet informeren en niet de leverancier (IZI-bike) welke ergens op zijn website een pagina heeft waarop staat dat Fiscfree op deze manier werkt. Als wij hadden geweten dat we op een fiets 15% aan Fiscfree moesten betalen hadden we dat waarschijnlijk niet gedaan, maar daar kom je bij Fiscfree pas achteraf achter.

Fiscfree: wellicht willen jullie ook even toelichten wat jullie allemaal voor administratieve lasten uit handen nemen voor de werkgever naast het doorsturen van het ontvangen geld.
Ik mis de rol van de werkgever, die zouden de werknemer die hiervoor kiest, moeten kunnen informeren over het feit dat er bij het bestellen bij een online fietsenzaak extra kosten gerekend zouden worden door Fiscfree. Ik krijg van mijn werkgever een compleet informatiepakket over de procedure en evt kosten, maar wij doen het via NFP en die pakken 10% v/d marge van de fietsenzaak, daar krijg ik geen factuur voor. Dat kan wel uit, omdat ik als klant enkel een fiets voor de catalogusprijs kan kopen via NFP, dus dan verdient de fietsenzaak er nog wel wat aan. Maar goed, dat wordt duidelijk gezegd in de voorwaarden.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo is het principe inderdaad meestal. De tussenpersoon snoept een deel van de marge van de winkelier af, maar daar staat tegenover dat de winkelier de fiets tegen de normale (catalogus-) prijs kan verkopen in plaats van dat hij bepaalde acties moet hebben of kortingen geven om de klant te lokken. Die 10% of 15% voor de tussenpersoon is voor de winkelier daarom in het algemeen wel op te brengen, zodat het in de praktijk lijkt of je er niets voor betaalt. Je werkgever betaalt bruto de hoge catalogusprijs, zoals is toegestaan, en de fietsenwinkel moet daarvan een deel aan de tussenpersoon betalen. Omdat die kosten fiscaal vriendelijk verrekend kunnen worden, komt uiteindelijk maar een deel van de extra kosten bij de werkgever en/of jou terecht.

Lastig wordt het als de winkelier die marge niet wil of kan missen. Dan zal die de verloren omzet dus in rekening moeten gaan brengen. Dat is dan in feite een beslissing die de winkelier neemt. Omdat die kosten niet zomaar aan de werkgever in rekening mogen worden gebracht, zul je die dus zelf moeten betalen. Bovenop de lagere 'basisprijs' moet je dan dus apart nog de kosten van de tussenpersoon betalen in plaats van dat die kosten uit de hogere marge kunnen worden betaald. Maar in dit geval kunnen die kosten helaas niet fiscaal vriendelijk worden afgewenteld.

Maar in feite gaat die verrekening dus buiten de tussenpersoon om. De verrekening heeft te maken met jouw keuze voor een bepaalde fietsenwinkel. En die fietsenwinkel zal die kosten ook rechtstreeks aan jou doorbelasten. Hoe hoog die kosten zijn en onder welke voorwaarden ze aan jou worden berekend is iets wat in de voorwaarden van de winkel zal staan, daar heeft de tussenpersoon niets mee te maken.

Sohonig

kweenie schreef:Zo is het principe inderdaad meestal. De tussenpersoon snoept een deel van de marge van de winkelier af, maar daar staat tegenover dat de winkelier de fiets tegen de normale (catalogus-) prijs kan verkopen in plaats van dat hij bepaalde acties moet hebben of kortingen geven om de klant te lokken. Die 10% of 15% voor de tussenpersoon is voor de winkelier daarom in het algemeen wel op te brengen, zodat het in de praktijk lijkt of je er niets voor betaalt. Je werkgever betaalt bruto de hoge catalogusprijs, zoals is toegestaan, en de fietsenwinkel moet daarvan een deel aan de tussenpersoon betalen. Omdat die kosten fiscaal vriendelijk verrekend kunnen worden, komt uiteindelijk maar een deel van de extra kosten bij de werkgever en/of jou terecht.

Lastig wordt het als de winkelier die marge niet wil of kan missen. Dan zal die de verloren omzet dus in rekening moeten gaan brengen. Dat is dan in feite een beslissing die de winkelier neemt. Omdat die kosten niet zomaar aan de werkgever in rekening mogen worden gebracht, zul je die dus zelf moeten betalen. Bovenop de lagere 'basisprijs' moet je dan dus apart nog de kosten van de tussenpersoon betalen in plaats van dat die kosten uit de hogere marge kunnen worden betaald. Maar in dit geval kunnen die kosten helaas niet fiscaal vriendelijk worden afgewenteld.

Maar in feite gaat die verrekening dus buiten de tussenpersoon om. De verrekening heeft te maken met jouw keuze voor een bepaalde fietsenwinkel. En die fietsenwinkel zal die kosten ook rechtstreeks aan jou doorbelasten. Hoe hoog die kosten zijn en onder welke voorwaarden ze aan jou worden berekend is iets wat in de voorwaarden van de winkel zal staan, daar heeft de tussenpersoon niets mee te maken.
De verrekening wordt gedaan door de tussenpersoon (Fiscfree). Zij romen namelijk een percentage van het ontvangen bedrag van de werkgever af.
Fiscfree laat je kiezen bij welke (geselecteerden) fietsenhandelaren je de fiets wilt kopen. IZI-bike is daar 1 van en zij hebben een webshop waar je kunt bestellen. Je kunt via de website van Fiscfree bij hun bestellen of rechtstreeks bij IZI-bike. Omdat Fiscfree het hele proces van bestellen en betalen regelt hadden zij ons moeten informeren over deze kosten, zowel de werkgever als de leverancier hebben hier niets mee te maken.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Sorry voor de late reactie. Ik bedoelde dat 749 het maximum is dat je hiervoor fiscaal gunstig mag gebruiken. Daar kan je echt geen electrische fiets voor kopen. Wat ik vooral tot uitdrukking wilde brengen is dat je dus, zoals Igen zegt, niet slechts 112 euro betaald voor een nieuwe fiets.
Bij ons op het werk is er ook nog een regeling, een heel uitgebreide zelfs, waarbij je náást het fietsenplan-deel nog in 12 termijnen van 100 euro je fiets mag betalen. Ze willen hier graag zoveel mogelijk werknemers uit de auto hebben en op de fiets.

sjohie

Miepje1 schreef:Sorry voor de late reactie. Ik bedoelde dat 749 het maximum is dat je hiervoor fiscaal gunstig mag gebruiken. Daar kan je echt geen electrische fiets voor kopen. Wat ik vooral tot uitdrukking wilde brengen is dat je dus, zoals Igen zegt, niet slechts 112 euro betaald voor een nieuwe fiets.
Bij ons op het werk is er ook nog een regeling, een heel uitgebreide zelfs, waarbij je náást het fietsenplan-deel nog in 12 termijnen van 100 euro je fiets mag betalen. Ze willen hier graag zoveel mogelijk werknemers uit de auto hebben en op de fiets.
Oh ja, zo is het bij ons ook. Je kan er overuren/verlofdagen voor gebruiken, of brutoloon, evt gespreid over max 12 maanden meen ik. Maar goed, ik gebruik er altijd overuren/verlofdagen voor, dus hoe dat brutoloon bij ons precies werkt heb ik me nooit in verdiept. Bovenstaande mixen schijnt ook te kunnen, en de via de stedendriehoek is er ook nog weer een extra potje voor als je een elektrische fiets koopt als je verder dan X kilometer van je werk woont. Dat, samen met die 749 via het fietsenplan van de werkgever is genoeg voor een instap E-bike van zeg Sparta of Gazelle.

Gesloten