LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutieve BKR registratie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alinda4
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2012 14:00

Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door alinda4 »

Mijn vriend en ik willen een huis kopen en hebben een hypotheek aangevraagd. Nu lopen wij tegen het volgende probleem aan. Mijn vriend heeft een tweelingbroer met dezelfde intitialen en logischerwijs dezelfde geboortedatum en hij heeft een negatieve BKR registratie. Nu hebben wij dus problemen met het aanvragen van de hypotheek, omdat ze bij het BKR geen onderscheidt kunnen maken tussen mijn vriend en zijn broer, want naam en geboortedatum zijn hetzelfde. Nu kunnen ze bij het BKR niet op BSN dingen nakijken en gaan ze nu een onderzoek doen en kijken of ze op die manier kunnen uitzoeken of mijn vriend wel of niet een BKR registratie heeft. Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Ze doen nogal moeilijk bij het BKR en willen niet prijsgeven hoe ze nu nagaan bij wie die BKR registratie hoort mijn vriend of zijn broer. Nu heeft zijn broer in het verleden ook nog eens abonnementen afgesloten en daarbij het adres van ons vermeld, waardoor wij regelmatig incasso bureaus aan de deur hadden. Dit staat natuurlijk nog op ons adres geregistreerd. Kan iemand aangeven of er nog iets is wat wij kunnen doen? We zijn nu afhankelijk van het BKR en dit geeft mij niet zo'n goed gevoel, aangezien ze in het contact telefonisch nogal vaag overkomen en ons nergens in tegemoet willen komen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dezelfde initialen is niet van slim van de ouders dat ze dat
gedaan hebben toen ze geboren waren.

Dit zal denk ik een heel moeilijk iets gaan worden ook omdat die broer
dingen besteld en het adres van jullie opgeeft.

Wens jullie heel veel succes en hoop dat BKR hun onderzoek snel
afgerond hebben zodat jullie een hypotheek kunnen opnemen en een leuk
huisje kunnen kopen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Dezelfde initialen is niet van slim van de ouders dat ze dat
gedaan hebben toen ze geboren waren.
Niet handig nee, maar het is zo leuk als een tweeling net geboren is :mrgreen:
Dat ze er later vaak behoorlijk last van kunnen hebben (met allerlei instanties) in het leven wordt niet over nagedacht.

@alinda,
Kan de hypotheekadviseur van de bank hier niet bij helpen ?

lozevisser
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 dec 2011 22:54

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door lozevisser »

Ik ben bang dat ik de brenger van slecht nieuws ga zijn, ik loop als 35 jaat tegen een soortgelijk geval aan alleen is het in mijn geval een neef( de zoon van de oudste broer van mijn vader) met dezelfde achternaam,geboortedatum en initialen en tot overmaat van ramp is de tweede voornaam ook nog hetzelfde ( beiden vernoemd naar opa).
Iederekeer weer bij financieringen en hypotheken komt het verhaal weer boven water en kost het enorm veel tijd om het recht te trekken.
Ik vertel het al jaren direct wanneer ik iets aanvraag en stuur dan meteen een kopie geboorte register van mij en van hem mee wat ik al jaren geleden heb bemachtigd maar dan nog ging het met regelmaat fout.
Een paar jaar geleden dacht ik van het probleem af te zijn toen ik hoorde dat hij een dubbele naam had gekregen ( wijlen er voor ) maar nu kreeg ik de laatste keer van een postorderbedrijf te horen dat ik blijkbaar dood was.
Weer gezeur maar nu op een andere manier.
Advies: regel van beiden een geboortebewijs en meld alles meteen als je iets aan gaat vragen, scheelt een hele hoop ellende.
Sterkte....

stofzuigertje

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vermeld bij aanvragen Hypotheek of Telefoon abonnement of zo altijd vooraf dat er 2 personen met dezelfde voornaam en geboortedatum zijn.
Dan gelijk je BSN nummer melden en dat de BKR op andere persoon hoorde te staan.

Dan is de kans groot dat ze het wel zien dat het niet dezelfde persoon is.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Emmy75 »

stofzuigertje schreef:Dan gelijk je BSN nummer melden en dat de BKR op andere persoon hoorde te staan.

Dan is de kans groot dat ze het wel zien dat het niet dezelfde persoon is.
Dat is nu net het probleem, het BKR registreert geen BSN-nummers dus kunnen ook niets controleren aan de hand van dat nummer.
lozevisser schreef: Een paar jaar geleden dacht ik van het probleem af te zijn toen ik hoorde dat hij een dubbele naam had gekregen ( wijlen er voor ) maar nu kreeg ik de laatste keer van een postorderbedrijf te horen dat ik blijkbaar dood was.
Wijlen hupeldefluts betekent ook dat hupeldeflust is overleden. Zo spreekt met wel eens over overledenen. Wijlen en dan de naam. Dan weet iemand anders meteen dat deze persoon dus is overleden.
lozevisser schreef:Advies: regel van beiden een geboortebewijs en meld alles meteen als je iets aan gaat vragen, scheelt een hele hoop ellende.
Ik denk dat dat geen slecht idee is.

Astimo
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:17

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Astimo »

Ik ken het probleem, alleen iets eenvoudiger. Ik heb een heel algemene, Nederlandse naam met een even eenvoudige voorletter. Heb je de meest voorkomende naam in Nederland, is de kans groot dat jouw geboortedatum overeenkomt met iemand met exact dezelfde naam. Maar de geboorteplaats verschilt natuurlijk, de woonplaats verschilt en in mijn geval zelfs het geslacht. Bij de aanvraag voor een autofinanciering werd dit geweigerd door de negatieve BKR-registratie. (HUH???? Behalve een hypotheek in geen jaren een lening of financiering gehad, laat staan die niet betaald...). De financieringsmaatschappij vraagt mij of ik wel eens op dit of dat adres gewoond heb. Nee, ik woon al 25 jaar op hetzelfde adres. Ja, dan is het duidelijk, deze notering hoort niet bij mij, Maar ja, het is wel BKR, dus nee, ik krijg geen financiering.
Uiteindelijk voor €5 bij BKR mijn gegevens opgevraagd. Een week later krijg ik een brief, met daarop de gegevens, en een brief met uitleg dat het iets langer duurde, omdat met zo'n naam de gegevens even goed gecontroleerd moeten worden voor zij aan iemand worden toegeschreven. Instanties die afgelopen periode naar mijn gegevens gevraagd hebben worden automatisch op de hoogte gesteld van de aangepaste gegevens.
Ergo: BKR controleert niets, plakt iets waar het hun uitkomt. Slechts als je de lijst opvraagt gaan ze kijken wat er eigenlijk opstaat... Overigens kreeg ik ook netjes mijn €5 terug gestort.

Wat heeft TS eraan? Hebben jullie al zo'n lijst opgevraagd? Hebben jullie al geprobeerd daar gegevens van te weerleggen? Zo niet, zou het de moeite waard kunnen zijn, hoewel ik begrijp dat het in jullie geval nog lastiger is, aangezien hij ook jullie adres wel eens heeft gebruikt. Maar voor heel veel zaken geldt ook een verjaringstermijn en als je kunt aantonen dat het adres anders is, kom je ook verder.
Succes!

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door doradora456 »

misschien, via de rechter, uw naam wijzigen.
bv toevoeging 2e voornaam of toevoegen achternaam van uw moeder.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Foutieve BKR registratie

Ongelezen bericht door Guardian72 »

doradora456 schreef:misschien, via de rechter, uw naam wijzigen.
bv toevoeging 2e voornaam of toevoegen achternaam van uw moeder.
Dus kosten maken omdat het BKR en/of instanties niet (dieper) willen controleren - maar 'jan jansen' zowel in haarlem, amsterdam als rotterdam als een en dezelfde persoon bestempelen..

Het is een oplossing - maar die kosten? Wie moet dat betalen?

Gesloten