Begin april waren mijn vriend en ik op zoek naar een grotere auto voor ons gezin.
Bij van Renselaar Cars in Zwolle stond een mooie Ford Fusion. Na een testrit te hebben gemaakt besloten we een orderbevestiging te tekenen.
Voordat we dit hadden gedaan heb ik nadrukkelijk gevraagd of er sprake was van Bovag-garantie. De verkoper meldde mij dat dit een meeneemprijs was en dat als we dat wel wilden we een bedrag van ongv. €240,- moesten bijbetalen. Hier zagen wij vanaf.
Ook hebben wij geen enkele vorm van algemene voorwaarden van hen ontvangen vooraf of na het tekenen van de orderbevestiging.
Op de orderbevestiging heeft hij dan ook het volgende genoteerd:
3 maand garantie op motor en versnellingsbak. Verder ziet klant af van enige vorm van garantie.
Omdat de verkoper nogal onbeschoft reageerde toen ik hem corrigeerde over de prijs, (we zouden nl onze huidige auto inruilen en €1950 bijbetalen, hij maakte daar €2000,- van) heb ik hem later gebeld en gezegd dat ik hier niet van gecharmeerd was. Hij bood zijn excuses aan en zou de auto met nieuwe apk afleveren om ons tegemoet te komen. Wij gingen akkoord.
Helaas konden wij wegens omstandigheden achteraf de auto niet meer kopen. We hebben zsm gebeld met de garage. Ons werd verteld dat we nog van de verkoper zouden horen.
Een week later ontvingen wij een aangetekende brief. Hierin stond dat wij 15% van het aankoopbedrag moesten betalen vanwege de annulering.
Het gaat om een bedrag van €1012.50 dus dit ging ons niet in de koude kleren zitten.
We hebben gebeld met de garage en zij meldden ons dat dit "algemeen bepaald" was. Ook bevestigde de verkoper dat hij ons niet had voorzien van algemene voorwaarden. Hoe heb ik dan ooit moeten weten dat wij 15% annuleringskosten zouden moeten betalen?? Was mijn verweer. Waarop hij meldde dat we het dan maar hadden moeten google-en...
Juridisch loket gebeld, kvk nagelopen en blijkt dat zij verzaakt hebben op de informatieplicht. Ook zagen wij af van bovag garantie en nu na een mail te hebben gestuurd over informatieplicht, sturen ze ons de voorwaarden van Bovag garantie?? waarin staat dat de 15% annuleringskosten nvt zijn als koper hier schriftelijk vanaf ziet...Hebben ze zelf notabene gearceerd.
En daarbij hadden deze voorwaarden dan al vooraf verstrekt moeten worden. Ook hebben zij dit zelf van een site gehaald en staan deze dus niet bij hun op de site.
Op de factuur staat dat de leveringsvoorwaarden gedeponeerd staan onder bepaald nr bij kvk. Wil ik deze inzien moet ik €9,- betalen.
Laat ik dit nu maar naar de rechter gaan..of zijn er nog andere mogelijkheden??
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen algemene voorwaarden ontvangen bij occassion
-
Re: Geen algemene voorwaarden ontvangen bij occassion
Ik zou nooit tekenen want normaal verkopen ze deze met garantie dus is er vermoedelijk een reden waarom ze dit niet willen.
Bovag is maar papier en bij een goede maakt het dus nauwelijks iets uit.
Teken nooit zomaar als ze verwijzen naar voorwaarden zonder deze te geven.
De voorwaarden die je tegen kosten moet opvragen mag niet.
U moest deze voor het tekenen krijgen en niet op deze manier.
Ook de 15% boete hadden ze dus vooraf moeten melden.
Gezien de manier van zaken doen zou ik de naam vermelden zodat vele hier niets zullen kopen.
Bovag is maar papier en bij een goede maakt het dus nauwelijks iets uit.
Teken nooit zomaar als ze verwijzen naar voorwaarden zonder deze te geven.
De voorwaarden die je tegen kosten moet opvragen mag niet.
U moest deze voor het tekenen krijgen en niet op deze manier.
Ook de 15% boete hadden ze dus vooraf moeten melden.
Gezien de manier van zaken doen zou ik de naam vermelden zodat vele hier niets zullen kopen.
Ik vind het wel logischdat ze annuleringskosten moet betalen. De koop was immers al gesloten.
je bent juridisch een verplichting aangegaan die auto af te nemen, voorwaarden of geen voorwaarden. als je tekent ga je accoord met de voorwaarden die er wel of niet zijn.
de garage heeft de auto gereserveerd en kosten gemaakt deze rijklaar te maken. bovendien hadden ze de auto aan iemand anders kunnen verkopen die er nu niet meer is doordat jullie de auto gereserveerd hadden. daardoor veroorzaak je gedorven inkomsten.
zonder geldige reden voor de garage wordt nu de koop geannuleerd en dan is een schadevergoeding heel reeel. Ik denk dat 30% eerder komt dan 15%. het zal onder de noemer redelijk en billijk vallen maar je bezorgt de garage financiele schade.
Anders was het geweest als je de auto had gekocht en betaald en deze niet goed bleek te zijn. ook dan is redelijkheid en billijkheid weer het punt maar in het ergste geval kan dan de koop ongedaan gemaakt worden.
de garage heeft de auto gereserveerd en kosten gemaakt deze rijklaar te maken. bovendien hadden ze de auto aan iemand anders kunnen verkopen die er nu niet meer is doordat jullie de auto gereserveerd hadden. daardoor veroorzaak je gedorven inkomsten.
zonder geldige reden voor de garage wordt nu de koop geannuleerd en dan is een schadevergoeding heel reeel. Ik denk dat 30% eerder komt dan 15%. het zal onder de noemer redelijk en billijk vallen maar je bezorgt de garage financiele schade.
Anders was het geweest als je de auto had gekocht en betaald en deze niet goed bleek te zijn. ook dan is redelijkheid en billijkheid weer het punt maar in het ergste geval kan dan de koop ongedaan gemaakt worden.
De voorwaarden zijn gebruikelijk en te lezen bij Bovag.
Ook mag U naast ontvangen voor€9,- deze ook gratis inzien.
Wettelijk zijn ze dit verplicht.
U kocht zonder garantie dus ik zou dit nooit doen gezien bedrag en risico...
Meestal meer problemen of dubieuze vorige eigenaar...
Ontbinden koop is door U gedaan en dus Uw probleem.
Alsnog kopen zou deze kosten niet ver oorzaken.
Naast deze auto is ook Uw inruil niet geleverd dus een handelaar afbellen dat hij deze niet kreeg is ook werk.
Ook de betrouwbare relatie met deze handelaren is van belang dus kost ook geld.
Een vrijblijvende offerte met looptijd week was beter geweest, U heeft bedenktijd en geen boete...
Dan had U ook nog garantie achteraf kunnen nemen of niets zoals nu zonder enige kosten.
Dus een offerte betekend dat ze deze auto gratis moeten vast houden!
Dus slimme mensen betalen niets, en ik heb zo gelukkig na zoeken en vinden niets bij hier zeer bekende firma gekocht zonder boete!
Ook mag U naast ontvangen voor€9,- deze ook gratis inzien.
Wettelijk zijn ze dit verplicht.
U kocht zonder garantie dus ik zou dit nooit doen gezien bedrag en risico...
Meestal meer problemen of dubieuze vorige eigenaar...
Ontbinden koop is door U gedaan en dus Uw probleem.
Alsnog kopen zou deze kosten niet ver oorzaken.
Naast deze auto is ook Uw inruil niet geleverd dus een handelaar afbellen dat hij deze niet kreeg is ook werk.
Ook de betrouwbare relatie met deze handelaren is van belang dus kost ook geld.
Een vrijblijvende offerte met looptijd week was beter geweest, U heeft bedenktijd en geen boete...
Dan had U ook nog garantie achteraf kunnen nemen of niets zoals nu zonder enige kosten.
Dus een offerte betekend dat ze deze auto gratis moeten vast houden!
Dus slimme mensen betalen niets, en ik heb zo gelukkig na zoeken en vinden niets bij hier zeer bekende firma gekocht zonder boete!