LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Jhaved

Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door Jhaved »

Zou graag willen weten wat ik kan doen , heb namelijk een nogal flink bedrag overgemaakt van de ING rekening naar een andere ING rekening maar op de een of andere manier heb ik een foutieve rekening aangeklikt en is het bedrag door een vreemde ontvangen. Bij navraag bij ING werd mij verteld dat zij het bedrag niet terug kunnen storten, ze kunnen wel contact opnemen met diegene die het heeft ontvangen met het verzoek om het terug te storten. Hiervoor geld 5 dagen wachttijd waarna ik pas na 3 weken, de tijd die ze krijgen om het bedrag terug te storten, de naw gegevens krijg zodat ik zelf actie kan ondernemen. Nu kan ik mij van voor de Iban herinneren dat als je een rekeningnummer invoerde met een verkeerde naam dat je dan een melding kreeg dat naam en nummer niet overeenkwamen. Als je dit nu aankaart bij de ING krijg je de mededeling dat dit door de Ned. Bank zo is bepaald omdat het niet fout kan gaan met het Ibannummer. Nou blijkbaar wel dus. Wat kan ik in de tussentijd doen, zijn er mogelijkheden, of moet ik gewoon afwachten. En wat als het bedrag niet wordt teruggestort ben ik het dan gewoon kwijt. Hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

wilhelmima1

Re: Geld naar verkeerde rekening overgemaakt. Wat nu?

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Netjes via een eenmalige overboeking van 1 cent vragen of de ontvanger het gehele bedrag wil terug storten.
Zou zo maar kunnen dat de ander dit gewoon doet.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Erg jammer, maar je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger.
Als die het geld niet terug wil geven, heb je pech.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En nu maar hopen dat uw betaling niet terecht is gekomen op de rekening van een junk. U hebt een "onverschuldigde betaling" gedaan. Ik zou ook de 1 cent methode proberen en als dat niet helpt juridische bijstand.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

TruustheAnt

Ongelezen bericht door TruustheAnt »

Ik blijf dit een tekortkoming van de banken vinden. We maken allemaal wel eens een fout. Het wordt hoog tijd dat hier eens aandacht aan besteed wordt. Wanneer de bank iets op een verkeerde rekening stort - en dat gebeurt ook nog wel eens - dan zijn ze er wel als de kippen bij!
Ik hoop dat het allemaal goed komt voor u. Sterkte!

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jhaved schreef:Zou graag willen weten wat ik kan doen , heb namelijk een nogal flink bedrag overgemaakt van de ING rekening naar een andere ING rekening maar op de een of andere manier heb ik een foutieve rekening aangeklikt en is het bedrag door een vreemde ontvangen. Bij navraag bij ING werd mij verteld dat zij het bedrag niet terug kunnen storten, ze kunnen wel contact opnemen met diegene die het heeft ontvangen met het verzoek om het terug te storten. Hiervoor geld 5 dagen wachttijd waarna ik pas na 3 weken, de tijd die ze krijgen om het bedrag terug te storten, de naw gegevens krijg zodat ik zelf actie kan ondernemen. Nu kan ik mij van voor de Iban herinneren dat als je een rekeningnummer invoerde met een verkeerde naam dat je dan een melding kreeg dat naam en nummer niet overeenkwamen. Als je dit nu aankaart bij de ING krijg je de mededeling dat dit door de Ned. Bank zo is bepaald omdat het niet fout kan gaan met het Ibannummer. Nou blijkbaar wel dus. Wat kan ik in de tussentijd doen, zijn er mogelijkheden, of moet ik gewoon afwachten. En wat als het bedrag niet wordt teruggestort ben ik het dan gewoon kwijt. Hoor graag wat de mogelijkheden zijn.
Er is al jaren geen controle meer van naam bij rekeningnummer. U kunt dus niet bij de ING terecht dat u een waarschuwing had moeten krijgen. Alles is tegenwoordig geautomatiseerd en er wordt enkel naar het rekeningnummer gekeken.

Hopen voor u voor een meewerkende ontvanger.

henk51

Ongelezen bericht door henk51 »

U heeft een verkeerd nummer aangeklikt, dus waarschijnlijk een nummer die u al eens eerder gebruikt heeft en waarvan u de eigenaar(es) kent.
Naam nummer wordt eerdaags weer ingevoerd zijn meerdere uitzendingen over geweest. Gebruik google maar eens.
En inderdaad 1 cent overboeken en vragen om terug boeking werkt meestal snel.

groeten Henk

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

TruustheAnt schreef:Ik blijf dit een tekortkoming van de banken vinden. We maken allemaal wel eens een fout.
Daarom zijn er ook controles ingebouwd in het IBAN. Je moet zo wel erg veel moeite doen om je zo te vergissen, dat je toevallig een ander bestaand IBAN invult.

Maar vergissen is menselijk. Daarom wordt ook altijd gevraagd om te controleren of de ingevulde gegevens​juist zijn.

De naamcontrole is/was niet altijd handig. Hey kan namelijk zijn dat de rekening op naam van de partner staat en dan zou een overschrijving mislukken. Ook "zomaar" kunnen intrekken is geen optie. Veel mensen -en bedrijven- willen gekochte producten pas leveren als het geld op de rekening staat. Als een betaling 'zomaar' teruggedraaid zou kunnen worden, dan verdwijnt en hoop zekerheid voor mensen en bedrijven.

Dus vooralsnog wachten tot het geld wordt teruggestort en als dat niet gebeurt, zul je toch meer juridische acties moeten ondernemen.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thecure schreef:Erg jammer, maar je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger.
Als de ontvanger niet mee wenst te werken kan TS een incassoprocedure opstarten en het bedrag als zijnde een "onverschuldigde betaling" terugvorderen. Als het inderdaad om een groot bedrag gaat is een rechtsgang misschien de moeite waard.

harkja
Contacteer:

Ongelezen bericht door harkja »

Julie4444 schreef:
thecure schreef:Erg jammer, maar je bent afhankelijk van de medewerking van de ontvanger.
Als de ontvanger niet mee wenst te werken kan TS een incassoprocedure opstarten en het bedrag als zijnde een "onverschuldigde betaling" terugvorderen. Als het inderdaad om een groot bedrag gaat is een rechtsgang misschien de moeite waard.
Dit is bij geen medewerking een prima advies van julie4444 tenzij men het geld verbrast heeft en er van een kale kip etc.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

harkja schreef:
Julie4444 schreef:
Dit is bij geen medewerking een prima advies van julie4444 tenzij men het geld verbrast heeft en er van een kale kip etc.
Je kunt wel zorgen dat de kip kaal blijft :D

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

harkja schreef:
Julie4444 schreef:
Dat risico is er altijd. Maar nietsdoen is ook iet echt een optie, aangezien het om een groot bedrag ging. Al is de vraag natuurlijk wel of dat een relatief of absoluut groot bedrag was.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

TruustheAnt schreef:Ik blijf dit een tekortkoming van de banken vinden. We maken allemaal wel eens een fout. Het wordt hoog tijd dat hier eens aandacht aan besteed wordt. Wanneer de bank iets op een verkeerde rekening stort - en dat gebeurt ook nog wel eens - dan zijn ze er wel als de kippen bij!
Wat moet de bank doen dan? Zou lekker zijn als ze wel de mogelijkheid gaan bieden om geld terug te boeken. Dan koop je particulier bijvoorbeeld van alles en nog wat, betaalt ter plekke via internetbankieren, om dan de volgende dag nadat je de spullen hebt meegekregen het geld weer terug te boeken...

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jefdus schreef:
TruustheAnt schreef:Ik blijf dit een tekortkoming van de banken vinden. We maken allemaal wel eens een fout. Het wordt hoog tijd dat hier eens aandacht aan besteed wordt. Wanneer de bank iets op een verkeerde rekening stort - en dat gebeurt ook nog wel eens - dan zijn ze er wel als de kippen bij!
Wat moet de bank doen dan? Zou lekker zijn als ze wel de mogelijkheid gaan bieden om geld terug te boeken. Dan koop je particulier bijvoorbeeld van alles en nog wat, betaalt ter plekke via internetbankieren, om dan de volgende dag nadat je de spullen hebt meegekregen het geld weer terug te boeken...
Uiteraard is de bank er als de kippen bij. Net als jij en ik, als we een dergelijke fout maken.

Jetsertje

Ongelezen bericht door Jetsertje »

Jhaved schreef:Als je dit nu aankaart bij de ING krijg je de mededeling dat dit door de Ned. Bank zo is bepaald omdat het niet fout kan gaan met het Ibannummer. Nou blijkbaar wel dus.
Het IBAN is heel slim gemaakt waarbij je heel moeilijk per ongeluk een ander IBAN kunt invullen. Met slechts een cijfer op de verkeerde plaats is het namelijk niet mogelijk een fout te maken omdat je dan een niet-bestaand IBAN invult. Er moeten meerdere nummers verkeerd ingevoerd zijn die toevallig dan ook nog bij een IBAN horen wil een succesvolle betaling gemaakt worden.

Maar zoals je zelf al aangeeft heb je zelf een verkeerd IBAN aangeklikt en niet een verkeerd IBAN ingevuld. Het gekozen IBAN bestaat met als gevolg een succesvolle betaling. Daar kan verder niemand iets aan doen, behalve jijzelf door goed te controleren of je gekozen hebt voor de juiste persoon.

Het niet controleren op naam betekent ook dat privacy beter gewaarborgd wordt. Voor controle van naam en IBAN moeten immers alle banken jouw rekeninggegevens hebben en dat is niet voor iedereen zo'n prettig idee. Controle op naam zou dan alleen bij eigen bank moeten gebeuren en dat lijkt Rabobank straks ook in te gaan voeren.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

hmm, heb het even geprobeerd, bij mijn ING, naam verzonnen 1 euro in bedragvak en een ing nummer uit mijn adresboek aangeklikt,
dan springt de naam die ik verzonnen had naar de naam die bij het nummer hoort,
ik kan dat veranderen naar nieuwe naam maar moet dat heel bewust doen.
Ik krijg een pop-up dat als ik doorga, ik het nummer aan een nieuwe naam hang.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

een ing nummer uit mijn adresboek aangeklikt,
Dan pakt hij uiteraard het volledige naam/rekening record uit je adresboek.
Wat als je dat nummer intikt ?

Fjedka

Ongelezen bericht door Fjedka »

Ik zou zo snel mogelijk de 1 cent overboeking doen met het verzoek het geld terug te storten. Hoe eerder men het verzoek krijgt, hoe meer men in het algemeen bereid is het terug te storten. Blijf deze actie eventueel een keer per week herhalen. Men kan er de eerste keer overheen gekeken hebben, schrijf dit er wel bij, dan irriteert het niet. Als u trouwens een verkeerd IBAN nummer hebt aangeklikt, dan moet het nummer eerder door u gebruikt zijn. Dan is het dus een (zaken) relatie van u. Dat geeft hoop.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

prosman, TS heeft het nummer niet ingetikt maar aangeklikt.

Gesloten