| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gerechtelijke kosten +- %130 van verschuldigd bedrag
-
AllieWallie
Gerechtelijke kosten +- %130 van verschuldigd bedrag
Hallo allemaal,
Ik zal even mijn situatie uitleggen.
Ik heb al een erg lange tijd redelijke geldproblemen en ben een poging aan het doen tot oplossen.
Nu heb ik ontzettend lang mijn ziektekosten niet kunnen betalen waardoor het uiteindelijk bij het GGN is beland.
Het volgende.
Ik heb alle dossiers opgevraagd en één van de rekeningen verbaast me enorm.
DIt is de info:
Gerechtelijk
Verschuldigd bedrag : € 429,82
Rente : € 11,84
Kosten : € 627,28
Verv. termijnen : € 0,00
Betaald : € 222,00
Nog te betalen : € 846,94
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er 627 euro kosten zijn op een bedrag van 430 euro.
Is dit überhaupt wel wettelijk toegelaten?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb. Het enige wat ik me kan herinneren is dat de kosten nooit zo hoog mogen zijn.
Graag hoor ik van iemand of dit normaal is of niet.
Met vriendelijke groet,
Ik zal even mijn situatie uitleggen.
Ik heb al een erg lange tijd redelijke geldproblemen en ben een poging aan het doen tot oplossen.
Nu heb ik ontzettend lang mijn ziektekosten niet kunnen betalen waardoor het uiteindelijk bij het GGN is beland.
Het volgende.
Ik heb alle dossiers opgevraagd en één van de rekeningen verbaast me enorm.
DIt is de info:
Gerechtelijk
Verschuldigd bedrag : € 429,82
Rente : € 11,84
Kosten : € 627,28
Verv. termijnen : € 0,00
Betaald : € 222,00
Nog te betalen : € 846,94
Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat er 627 euro kosten zijn op een bedrag van 430 euro.
Is dit überhaupt wel wettelijk toegelaten?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik er zelf totaal geen verstand van heb. Het enige wat ik me kan herinneren is dat de kosten nooit zo hoog mogen zijn.
Graag hoor ik van iemand of dit normaal is of niet.
Met vriendelijke groet,
Re: Gerechtelijke kosten +- %130 van verschuldigd bedrag
Er zijn wettelijke regels voor de maximale hoogte aan incassokosten.
Die staan op de volgende website: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
U kunt daar ook uitrekenen wat de maximale incassokosten mogen zijn in uw geval, volgens mijn berekening: 64,47 in dit geval.
MAAR, in uw lijstje staat 'kosten' en niet 'incassokosten'.
Waar bestaan die kosten dan precies uit?
Dat is de vraag die u GGN zult moeten stellen.
U zult ze moeten vragen om de kosten van 627,28 te specificeren.
Waar zijn die precies voor?
Die staan op de volgende website: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=50
U kunt daar ook uitrekenen wat de maximale incassokosten mogen zijn in uw geval, volgens mijn berekening: 64,47 in dit geval.
MAAR, in uw lijstje staat 'kosten' en niet 'incassokosten'.
Waar bestaan die kosten dan precies uit?
Dat is de vraag die u GGN zult moeten stellen.
U zult ze moeten vragen om de kosten van 627,28 te specificeren.
Waar zijn die precies voor?
-
AllieWallie
Bedankt voor je info!
Volgens de gegevens is dit:
- rente berekend tot 1/9/2014 : €11,81
- rente berekend vanaf 1/9/201 tot aan algehele voldoening : p.m.
- Proceskosten: €266,79
- nasalaris: €30,00
- kosten betekening en bevel: €91,30
- kosten van derdenbeslag: €139,94
- kosten van overbetekening: €79,42
- executiekosten: €19,83
proceskosten wijst erop dat je voor de rechtbank veroordeelt bent tot betaling.
Dat is een dure grap.
Dat is een dure grap.
Het gaat hier dus inderdaad niet om een regulier incasso, maar om een aantal behoorlijk wat zwaardere maatregelen. Ik zie een derdenbeslag staan, en verder een aantal kosten die inderdaad door een rechter opgelegd zijn, er zal dus ook een rechtszaak geweest zijn, waar u ook waarschijnlijk van op de hoogte bent gesteld door een gerechtsdeurwaarder.AllieWallie schreef:Bedankt voor je info!
-
AllieWallie
Dan is het voor mij nu dus wel duidelijk dat de kosten gewoon terecht zijn. Daar ging het mij om.
Rechtzaak is er nooit geweest. Ik heb toen om uitstel gevraagd geloof ik, en ook gekregen. Vervolgens is er nooit meer een rechtzaak aan te pas gekomen.
Thanks voor de info.
Rechtzaak is er nooit geweest. Ik heb toen om uitstel gevraagd geloof ik, en ook gekregen. Vervolgens is er nooit meer een rechtzaak aan te pas gekomen.
Thanks voor de info.
Als er geen rechtszaak is geweest zou u ook geen proceskosten hoeven te betalen. Weet u dat heel zeker? Normaliter wordt u veroordeeld in de proceskosten als er een rechter aan te pas komt. Beslag kan ook alleen gelegd worden na uitspraak van een rechter
Ohh, er is dus ook al een rechtszaak geweest en die heeft u verloren?
Dat moet u hebben gemerkt, want de deurwaarder komt u dan dagen. Bent u niet thuis, dan wordt de dagvaarding door de deurwaarder persoonlijk in de brievenbus gestopt.
U bent doordat u bent veroordeeld door de rechter ook veroordeeld tot het betalen van de kosten van de rechtszaak en de deurwaarder. De incassokosten doen niet meer ter zake, de rechter heeft bepaald hoeveel u dient te betalen.
We kunnen het lijstje even nalopen:
de rente tot 1 september
p.m. staat voor per maand. Er wordt rente berekend zolang u niet heeft betaald.
De kosten van de rechtszaak die u dient te betalen, omdat u deze heeft verloren
Een beetje salaris van de advocaat van de tegenpartij of van de deurwaarder dat nog na de uitspraak door de rechter verschuldigd is en waarin u bent veroordeeld
Kosten voor de deurwaarder. Als u ben veroordeeld in betaling, dan hoeft u dat pas te betalen als de tegenpartij dat laat betekenen. Dat doet de tegenpartij door de deurwaarder in te schakelen en ook dat dient u te betalen.
Het kan zijn dat er op uw bankrekening, uw inkomen, bezittingen of wat dan ook beslag is gelegd. Dat wordt derdenbeslag genoemd. De procedure om dat te kunnen doen wordt door de deurwaarder uitgevoerd en ook hiervoor dient u weer voor de kosten op te draaien.
Weer kosten voor het werk van de deurwaarder. De deurwaarder heeft u of evt. uw werkgever, bank of uitkeringsinstantie definitief aangegeven waarop hij beslag heeft gelegd
- executiekosten: €19,83[/quote]
kosten voor de werkzaamheden van een incassobureau, advocaat of deurwaarder die nodig zijn om u tot betalen te bewegen
Dat moet u hebben gemerkt, want de deurwaarder komt u dan dagen. Bent u niet thuis, dan wordt de dagvaarding door de deurwaarder persoonlijk in de brievenbus gestopt.
U bent doordat u bent veroordeeld door de rechter ook veroordeeld tot het betalen van de kosten van de rechtszaak en de deurwaarder. De incassokosten doen niet meer ter zake, de rechter heeft bepaald hoeveel u dient te betalen.
We kunnen het lijstje even nalopen:
de rente tot 1 september
p.m. staat voor per maand. Er wordt rente berekend zolang u niet heeft betaald.
De kosten van de rechtszaak die u dient te betalen, omdat u deze heeft verloren
Een beetje salaris van de advocaat van de tegenpartij of van de deurwaarder dat nog na de uitspraak door de rechter verschuldigd is en waarin u bent veroordeeld
Kosten voor de deurwaarder. Als u ben veroordeeld in betaling, dan hoeft u dat pas te betalen als de tegenpartij dat laat betekenen. Dat doet de tegenpartij door de deurwaarder in te schakelen en ook dat dient u te betalen.
Het kan zijn dat er op uw bankrekening, uw inkomen, bezittingen of wat dan ook beslag is gelegd. Dat wordt derdenbeslag genoemd. De procedure om dat te kunnen doen wordt door de deurwaarder uitgevoerd en ook hiervoor dient u weer voor de kosten op te draaien.
Weer kosten voor het werk van de deurwaarder. De deurwaarder heeft u of evt. uw werkgever, bank of uitkeringsinstantie definitief aangegeven waarop hij beslag heeft gelegd
- executiekosten: €19,83[/quote]
kosten voor de werkzaamheden van een incassobureau, advocaat of deurwaarder die nodig zijn om u tot betalen te bewegen
Natuurlijk ben ik van mening dat iedereen zijn/haar rekeningen moet betalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel ERG ERG overdreven om meer meerkosten dan het verschuldigde bedrag te berekenen. Iemand met dergelijke geldzorgen staat vanzelf aan de onderkant van de financiële maatschappij en op deze manier komt hij/zij er niet uit. En gaat die persoon de schuldsanering in dan sleurt ie dat bedrag mee de vergetelheid in. En daar gaat de maatschappij ook aan onderdoor getuige de aankomende aansluitende 3e crisis. En de rijken worden dan nog rijker terwijl er meer armen bij komen.
Participatiesamenleving klinkt leuk maar de Overheid doet daar zeker niet aan en al die vreemde instanties ook niet. Het wordt echt tijd dat het bedrijfsleven dat ook gaat inzien.
Ja, hij moet dokken, ja, het is zijn eigen schuld. Maar we kunnen em ook een zetje de goede richting in geven...
Participatiesamenleving klinkt leuk maar de Overheid doet daar zeker niet aan en al die vreemde instanties ook niet. Het wordt echt tijd dat het bedrijfsleven dat ook gaat inzien.
Ja, hij moet dokken, ja, het is zijn eigen schuld. Maar we kunnen em ook een zetje de goede richting in geven...
Als je met een goed verhaal bij de rechter komt, zijn er wel mogelijkheden, als je bij verstek veroordeeld wordt, zal je altijd volledig veroordeeld worden.encore schreef:Natuurlijk ben ik van mening dat iedereen zijn/haar rekeningen moet betalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel ERG ERG overdreven om meer meerkosten dan het verschuldigde bedrag te berekenen. Iemand met dergelijke geldzorgen staat vanzelf aan de onderkant van de financiële maatschappij en op deze manier komt hij/zij er niet uit. En gaat die persoon de schuldsanering in dan sleurt ie dat bedrag mee de vergetelheid in. En daar gaat de maatschappij ook aan onderdoor getuige de aankomende aansluitende 3e crisis. En de rijken worden dan nog rijker terwijl er meer armen bij komen.
Een deurwaarder mag beslagleggen op het gehele vermogen van een schuldenaar. Tot dit vermogen behoren ook de vorderingen die deze schuldenaar heeft op anderen. Die anderen noemt men in juridische vaktaal ook wel derden.
Derdenbeslag is een verzamelbegrip voor alle beslagen die een deurwaarder bij een derde legt. (In vaktaal spreekt men van het leggen van beslag ‘onder' een derde). Bij derdenbeslag wordt er dus beslag gelegd bij iemand die eigenlijk buiten het geschil tussen de schuldeiser en de schuldenaar staat.
Toch is deze derde verplicht om de instructies van de deurwaarder op te volgen en het geld of de zaken die de derde onder zich heeft, af te geven aan de deurwaarder.
Dit geeft wat meer info over betreffende kosten.Er is ook nog een derde kostensoort te onderscheiden, namelijk ‘nakosten’. Dit zijn ná de uitspraak, doch vóór de executie ontstane kosten. Het gaat hier om kosten die gemaakt worden vanwege onder andere de volgende werkzaamheden:
•bestuderen van het vonnis;
•informeren van de schuldeiser
•overleg over de wijze van incasso.
-
AllieWallie
Ik heb besloten om niets meer aan te vechten.
Ik neem mijn verlies.
Ik ben inderdaad nooit zelf in de rechtzaal hiervoor geweest.
Encore, zeer goede reactie.
Ben het totaal met je eens.
Ik ben helaas een tijd geleden een hoop geld kwijtgeraakt door eigen domme fouten waardoor ik dit soort rekeningen niet meer kon betalen. In die periode zat ik ook nog eens zonder werk waardoor het alleen maar omhoog gepompt word.
Vind het inderdaad wel jammer dat ze meteen met zo'n bedragen moeten gaan smijten. ( Nee het is niet "meteen" maar je weet wat ik bedoel. ).
In mijn huidige situatie is een 430 nog wel mogelijk om af te lossen, maar doordat ze zo hoog gestegen zijn is dit bijna niet meer mogelijk.
Ooit snap ik de logica hier niet achter. Iemand kan op een bepaald moment iets niet meer betalen.. Wat gaan we er aan doen? Ah ja! Nog meer laten betalen dan zal het gegarandeerd wel lukken!
Ik vind het terecht dat ik moet betalen, moet iedereen. Maar moet wel zeggen dat het me niet gemakkelijk wordt gemaakt ( dit is nog niet eens de enige rekening, zit nogal vast hier ).
Kan helaas niet meer doen dan zoveel mogelijk werken en aflossen, ook al is dit bijna onmogelijk met een loontje voor een 21 jarige.
Bedankt allemaal voor de reacties. Heb er veel informatie uit kunnen halen.
Ik neem mijn verlies.
Ik ben inderdaad nooit zelf in de rechtzaal hiervoor geweest.
Encore, zeer goede reactie.
Ben het totaal met je eens.
Ik ben helaas een tijd geleden een hoop geld kwijtgeraakt door eigen domme fouten waardoor ik dit soort rekeningen niet meer kon betalen. In die periode zat ik ook nog eens zonder werk waardoor het alleen maar omhoog gepompt word.
Vind het inderdaad wel jammer dat ze meteen met zo'n bedragen moeten gaan smijten. ( Nee het is niet "meteen" maar je weet wat ik bedoel. ).
In mijn huidige situatie is een 430 nog wel mogelijk om af te lossen, maar doordat ze zo hoog gestegen zijn is dit bijna niet meer mogelijk.
Ooit snap ik de logica hier niet achter. Iemand kan op een bepaald moment iets niet meer betalen.. Wat gaan we er aan doen? Ah ja! Nog meer laten betalen dan zal het gegarandeerd wel lukken!
Ik vind het terecht dat ik moet betalen, moet iedereen. Maar moet wel zeggen dat het me niet gemakkelijk wordt gemaakt ( dit is nog niet eens de enige rekening, zit nogal vast hier ).
Kan helaas niet meer doen dan zoveel mogelijk werken en aflossen, ook al is dit bijna onmogelijk met een loontje voor een 21 jarige.
Bedankt allemaal voor de reacties. Heb er veel informatie uit kunnen halen.
Ja..maar ook in zo'n geval moet de rechter echt laten meewegen dat een dergelijke situatie gewoon niet wenselijk is en het de persoon nog verder het moeras zal indrijven. Dan heb je ook nog van die extra bedrijfjes die er omheen zwerven en genoeg verdienen en zich totaal niet inleven en ook gewoon mogen blijven factureren en dat ook blijven doen. Walgelijk vind ik dat. Parasiteren met de regeltjes...berndv schreef:..
Als je met een goed verhaal bij de rechter komt, zijn er wel mogelijkheden, als je bij verstek veroordeeld wordt, zal je altijd volledig veroordeeld worden.
Ik begrijp uw punt, maar dit betreft nog steeds een civiele zaak en staat helemaal los van de financiële situatie van de veroordeelde. Die kan net zo goed multimiljonair zijn.encore schreef:Natuurlijk ben ik van mening dat iedereen zijn/haar rekeningen moet betalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook wel ERG ERG overdreven om meer meerkosten dan het verschuldigde bedrag te berekenen.
De kosten van de rechtsgang worden voor een deel overigens toch al bij de maatschappij gelegd. Ik kan je verzekeren dat de complete procedure veel meer heeft gekost dan die 800-nog wat eurootjes.
Een vangnet is er natuurlijk ook al: de WSNP. Daarbij mag een deurwaarder niet alles uit je huis halen en blijf je recht houden op een minimum maandelijks inkomen om in je levensonderhoud te voorzien.
TS had zichzelf natuurlijk ook kunnen verdedigen, maar ik besef dat je soms in een situatie terecht kan komen dat dat ook niet meer gaat, of dat je gewoon voor een bepaalde tijd elders hebt verbleven.
Als je verstek laat gaan kan een rechtszaak echt met een paar weken gebeurd zijn.
Dat is de spijker op z'n kop.AllieWallie schreef:Ooit snap ik de logica hier niet achter. Iemand kan op een bepaald moment iets niet meer betalen.. Wat gaan we er aan doen? Ah ja! Nog meer laten betalen dan zal het gegarandeerd wel lukken!
Dat is het grootste probleem als opeens alles tegen zit. Alle ongeluk komt altijd tegelijk en kun je het even niet meer bolwerken, dan lopen de kosten gigantisch op.
Je kunt dat ook positief zien: je bent nog jong, dus alle tijd om de schulden af te lossen en je leven op te bouwen. Er zijn ook mensen van 60+ die zoiets overkomt. Die hebben niet veel kans meer nog iets op te bouwen.AllieWallie schreef:Kan helaas niet meer doen dan zoveel mogelijk werken en aflossen, ook al is dit bijna onmogelijk met een loontje voor een 21 jarige.
-
AllieWallie
Yep dat klopt inderdaad. Ik zie in alles het positieve.
Ben inderdaad nog jong en heb nog kansen genoeg om alles goed te krijgen als ik er maar mee bezig blijf.
Daarbij is het voor mij mogelijk 2.8K in het totaal waar andere tonnen schuld staan. Zo blijf ik het maar positief inzien maar toch.. Fijn is anders. Blijft verdomt irritant om wekelijks meerdere brieven binnen te krijgen met alleen maar "Betalen a.u.b.".
Maargoed, we gaan ons best doen dan maar
!
Ben inderdaad nog jong en heb nog kansen genoeg om alles goed te krijgen als ik er maar mee bezig blijf.
Daarbij is het voor mij mogelijk 2.8K in het totaal waar andere tonnen schuld staan. Zo blijf ik het maar positief inzien maar toch.. Fijn is anders. Blijft verdomt irritant om wekelijks meerdere brieven binnen te krijgen met alleen maar "Betalen a.u.b.".
Maargoed, we gaan ons best doen dan maar
Op zich is 2800 euro een schijntje vergeleken bij de studieschuld waar veel studenten na hun studie aan vast zitten. MAAR, je schuld is wel direct opeisbaar, dus ze komen het allemaal snel halen.AllieWallie schreef:Daarbij is het voor mij mogelijk 2.8K in het totaal waar andere tonnen schuld staan.
Kun je iets niet betalen, neem dan contact op met de schuldeiser en probeer een betalingsregeling te treffen. Dat is veel goedkoper dan steeds verhogingen en helemaal de kosten van een rechtszaak.
Het wordt misschien een jaartje sappelen, maar dan ben je er hopelijk weer vanaf.
En laat je zo'n rechtszaak niet meer gebeuren, die zijn MEGA-duur, helemaal als je nergens op reageert.