| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gevaarlijke barbecues van Boretti
-
HARRIE BALLEMANS
Gevaarlijke barbecues van Boretti
Een zwartboek over Boretti Barbecues opstellen is (helaas) niet zo moeilijk Hieronder een kleine bloemlezing:
1. Inmiddels volledig verroest: één brander is doorgeroest; een wiel is op lasnaad al een keer afgebroken. Eigenlijk niet het geld waard. Hoes al heel snel gescheurd en verkleurd.
2. Ik heb deze bbq reeds 2,5 jaar, de branders, zijwanden,etc zijn aan het doorroesten.
Roest al na 1 jaar ! Wielen draaien slecht en trekken zwarte strepen op je ondergrond! De hoes is een schande en scheurt direct ! Waardeloos!
3. Wat een ongelofelijke roestbak . Hij heeft binnen gestaan, niet onder de hoes , want die was al gelijk gescheurd, dus in de schuur maar dat heeft allemaal niet geholpen. De branders zijn volkomen doorgeroest.
4. Dit jaar de Boretti weer uit de winterslaap tevoorschijn gehaald en weer was hij verder weggeroest. Er valt niet tegen op te boksen. we zijn bezig met de derde afdekhoes.
5. Roest zeer snel weg, en dan denk je voor 1000,- kwaliteit te hebben gekocht. Mijn ouders hebben er ook 1 en die heeft precies hetzelfde probleem. Maakt niet uit of je hem binnen, buiten, etc hebt staan. Brander was snel doormidden.
6. Zwakke punten: Overal roest; slechte brander kwaliteit; ook als hij droog binnen staat: loslaten van de lak. Nooit geen tweede meer!
Zelf heb ik in april 2017 een Boretti Ligorio gekocht (€ 1.000). Al snel liep ik tegen het eerste probleem aan: het handvat van de kap werd meer dan 60 graden heet en was daardoor niet zonder handschoenen te bedienen. Dat probleem hadden ze nog nóóit gehoord (?) Dat vond ik merkwaardig. Bovendien blijkt dit binnen de normen voor 'aanraakbare' delen te vallen. Mmm, ook merkwaardig.. Ik zat toen nog binnen de retourtermijn. Toen kreeg ik problemen met de slechte reactie van de branders op de ontsteking. Weer gemeld. Helaas trad dit probleem niet op toen de monteur hier was. Het is dan ook af en aan. Toen ben ik eens gaan kijken hoe de ervaringen van andere Boretti-gebruikers zijn en kon ik al snel bovenstaande bloemlezing samenstellen. En warempel: ik ontdek ook al de eerste toestplekken! Voor mij voldoende argument, meende ik, Boretti de zaak voor eens altijd goed op te lossen, of mijn geld terug te geven. Daartoe zijn ze echter niet bereid. Inmiddels is de retourtermijn immers al verstreken. Maar ik ben niet van plan af te wachten tot ik dezelfde dramatische ervaringen heb, als al die andere gebruikers: roestbak, branders die afbreken, wielen die afbreken, hoezen die scheuren.
Maar helaas lijkt Boretti en in elk geval een van haar verkopers, AllesVoorBBQ, hier niet gevoelig voor. Boretti blijft zwaar onder de barbecues (en ook ovens en fornuizen trouwens; zoek maar eens goed op interview, ook op jurisprudentie hierover) en AllesVoorBBQ blijft die rommel verkopen, zonder blikken of blozen. Daar moet maar eens een eind aankomen. Ik roep iedereen op die een Boretti barbecue heeft zijn verhaal daarover te melden bij Radar of Kassa.
1. Inmiddels volledig verroest: één brander is doorgeroest; een wiel is op lasnaad al een keer afgebroken. Eigenlijk niet het geld waard. Hoes al heel snel gescheurd en verkleurd.
2. Ik heb deze bbq reeds 2,5 jaar, de branders, zijwanden,etc zijn aan het doorroesten.
Roest al na 1 jaar ! Wielen draaien slecht en trekken zwarte strepen op je ondergrond! De hoes is een schande en scheurt direct ! Waardeloos!
3. Wat een ongelofelijke roestbak . Hij heeft binnen gestaan, niet onder de hoes , want die was al gelijk gescheurd, dus in de schuur maar dat heeft allemaal niet geholpen. De branders zijn volkomen doorgeroest.
4. Dit jaar de Boretti weer uit de winterslaap tevoorschijn gehaald en weer was hij verder weggeroest. Er valt niet tegen op te boksen. we zijn bezig met de derde afdekhoes.
5. Roest zeer snel weg, en dan denk je voor 1000,- kwaliteit te hebben gekocht. Mijn ouders hebben er ook 1 en die heeft precies hetzelfde probleem. Maakt niet uit of je hem binnen, buiten, etc hebt staan. Brander was snel doormidden.
6. Zwakke punten: Overal roest; slechte brander kwaliteit; ook als hij droog binnen staat: loslaten van de lak. Nooit geen tweede meer!
Zelf heb ik in april 2017 een Boretti Ligorio gekocht (€ 1.000). Al snel liep ik tegen het eerste probleem aan: het handvat van de kap werd meer dan 60 graden heet en was daardoor niet zonder handschoenen te bedienen. Dat probleem hadden ze nog nóóit gehoord (?) Dat vond ik merkwaardig. Bovendien blijkt dit binnen de normen voor 'aanraakbare' delen te vallen. Mmm, ook merkwaardig.. Ik zat toen nog binnen de retourtermijn. Toen kreeg ik problemen met de slechte reactie van de branders op de ontsteking. Weer gemeld. Helaas trad dit probleem niet op toen de monteur hier was. Het is dan ook af en aan. Toen ben ik eens gaan kijken hoe de ervaringen van andere Boretti-gebruikers zijn en kon ik al snel bovenstaande bloemlezing samenstellen. En warempel: ik ontdek ook al de eerste toestplekken! Voor mij voldoende argument, meende ik, Boretti de zaak voor eens altijd goed op te lossen, of mijn geld terug te geven. Daartoe zijn ze echter niet bereid. Inmiddels is de retourtermijn immers al verstreken. Maar ik ben niet van plan af te wachten tot ik dezelfde dramatische ervaringen heb, als al die andere gebruikers: roestbak, branders die afbreken, wielen die afbreken, hoezen die scheuren.
Maar helaas lijkt Boretti en in elk geval een van haar verkopers, AllesVoorBBQ, hier niet gevoelig voor. Boretti blijft zwaar onder de barbecues (en ook ovens en fornuizen trouwens; zoek maar eens goed op interview, ook op jurisprudentie hierover) en AllesVoorBBQ blijft die rommel verkopen, zonder blikken of blozen. Daar moet maar eens een eind aankomen. Ik roep iedereen op die een Boretti barbecue heeft zijn verhaal daarover te melden bij Radar of Kassa.
Laatst gewijzigd door Radar op 03 okt 2017 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast
Reden: Titel door Moderatie aangepast
-
NeoDutchio
Re: Gevaarlijke barbecues van Boretti
Hoeveel hoezen zijn er gescheurd dat u dit 4 keer meld in 1 topic. Ook het roest is wel duidelijk, hoeft u ook geen 11 keer te vermelden.
Roesten ontstaat door een reaktie van kaal metaal en vocht. Als de bbq droog opgeborgen wordt kan het niet gaan roesten. Overigens vreemd dat de meeste onderdelen van RVS zijn.
Uw problemen:
Het handvat is onderdeel van de deksel. Deze wordt natuurlijk warm aangezien de bbq ook warm wordt. Maar hoe weet u dat het meer dan 60 graden wordt, dit heeft u gemeten?
En u heeft een probleem met de branders. Als dit af en toe gebeurd kunt u daar het beste een filmopname van maken zodat u bewijs heeft. U zegt het, maar de monteur heeft niets kunnen vinden. Met bewijs staat u sterker.
Verder lees ik geen klachten bij u, enkel angst. U had beter vooraf kunnen googelen op wat u wilde aankopen. U klaagt een hoop, maar bij welk percentage gaat het fout? Enkel negatieve ervaringen worden naar buiten gebracht. Er zullen ook zat goed onderhouden bbq's zijn. U kunt nu ook wel stemming gaan maken, maar u heeft geen roestvorming, geen last van de wielen, geen gescheurd doek, enz enz. Waarom de hele wereld erbij halen als u deze problemen niet heeft?
Roesten ontstaat door een reaktie van kaal metaal en vocht. Als de bbq droog opgeborgen wordt kan het niet gaan roesten. Overigens vreemd dat de meeste onderdelen van RVS zijn.
Uw problemen:
Het handvat is onderdeel van de deksel. Deze wordt natuurlijk warm aangezien de bbq ook warm wordt. Maar hoe weet u dat het meer dan 60 graden wordt, dit heeft u gemeten?
En u heeft een probleem met de branders. Als dit af en toe gebeurd kunt u daar het beste een filmopname van maken zodat u bewijs heeft. U zegt het, maar de monteur heeft niets kunnen vinden. Met bewijs staat u sterker.
Verder lees ik geen klachten bij u, enkel angst. U had beter vooraf kunnen googelen op wat u wilde aankopen. U klaagt een hoop, maar bij welk percentage gaat het fout? Enkel negatieve ervaringen worden naar buiten gebracht. Er zullen ook zat goed onderhouden bbq's zijn. U kunt nu ook wel stemming gaan maken, maar u heeft geen roestvorming, geen last van de wielen, geen gescheurd doek, enz enz. Waarom de hele wereld erbij halen als u deze problemen niet heeft?
Ik heb een Boretti Barilo (bij Boretti in Watergang), zwaar plaatstaal en nog steeds prima in orde. Alleen de aslade is ietwat kromgetrokken van de warmte maar dat vind ik niet echt een issue. Roosters en grillplaat zijn nog in prima staat en ook de mandjes waar de houtskool ingaat zijn nog steed prima.
U heeft misschien een probleem met één model maar dat is nog geen reden een heel merk af te schrijven. Bovendien moet u niet bij Boretti te zijn maar bij de verkoper.
U heeft misschien een probleem met één model maar dat is nog geen reden een heel merk af te schrijven. Bovendien moet u niet bij Boretti te zijn maar bij de verkoper.
Als ik dit zo lees lijken roest en slechte hoes weldegelijk bekende problemen van dit merk:
https://www.kieskeurig.nl/barbecue/prod ... ro/reviews
Doet newmikey iets anders dan de rest?
https://www.kieskeurig.nl/barbecue/prod ... ro/reviews
Doet newmikey iets anders dan de rest?
-
witte angora
Eerst maar even voor de zekerheid quoten...
HARRIE BALLEMANS schreef:Een zwartboek over Boretti Barbecues opstellen is (helaas) niet zo moeilijk Hieronder een kleine bloemlezing:
-
witte angora
Als ik het goed begrijp heeft bovenstaande bloemlezing geen betrekking op je eigen bbq? Waarom noem je het dan, en wat probeer je te bereiken met dit topic?HARRIE BALLEMANS schreef:Toen ben ik eens gaan kijken hoe de ervaringen van andere Boretti-gebruikers zijn en kon ik al snel bovenstaande bloemlezing samenstellen.
dat een paar mensen ergens last van hebben wil nog niet zeggen dat het bij iedereen gebeurd
zelf heb ik een Boretti Da Vinci Nero 1 keer probleem mee gehad wieltje was afgebroken, de verkoper gebeld en ik kon kiezen of een monteur langs die het maakte of zelf maken.
Mijn vriend heeft het wieltje dat ze op stuurde er zelf op gezet verder geen roest of wat dan ook.
Bij mij staat de bbq onder het afdak onder een hoes ik weet niet wat ik anders doe maar de problemen die beschreven worden heb ik zelf niet.
zelf heb ik een Boretti Da Vinci Nero 1 keer probleem mee gehad wieltje was afgebroken, de verkoper gebeld en ik kon kiezen of een monteur langs die het maakte of zelf maken.
Mijn vriend heeft het wieltje dat ze op stuurde er zelf op gezet verder geen roest of wat dan ook.
Bij mij staat de bbq onder het afdak onder een hoes ik weet niet wat ik anders doe maar de problemen die beschreven worden heb ik zelf niet.
Waarom zo'n oud onderwerp omhoog halen? Omdat het me vorige week opviel dat de kromgetrokken aslade nu dusdanig krom werd dat hij niet meer netjes in de BBQ paste en ik dus een real-life service ervaring kan melden. Gezien het feit dat de BBQ inmiddels 2 jaar+ oud is, veelgebruikt en het kromtrekken er best aan gelegen zou kunnen hebben dat ik altijd maar op één plek met één mandje hete kolen stook. koesterde ik géén enkele verwachting op coulance.newmikey schreef:Ik heb een Boretti Barilo (bij Boretti in Watergang), zwaar plaatstaal en nog steeds prima in orde. Alleen de aslade is ietwat kromgetrokken van de warmte maar dat vind ik niet echt een issue. Roosters en grillplaat zijn nog in prima staat en ook de mandjes waar de houtskool ingaat zijn nog steed prima.
Dat ging vanaf afgelopen maandag ongeveer zo op de webpagina van Boretti en vervolgens via e-mail:
Ik: Ik heb in 2016 een model Barilo aangeschaft en de aslade is krom. Hoe kan ik deze laten vervangen of repareren?
Boretti (letterlijke tekst email): Vervelend om te horen dat de aslade is kromgetrokken! Graag ontvangen we een aantal duidelijke digitale foto’s van zowel de situatie als van de aankoopbon. Hierna kunnen we de situatie intern beoordelen tezamen met de technische dienst waarna we u van een antwoord/oplossing kunnen voorzien. Let u er alstublieft op dat uw e-mail niet groter is dan 10MB aangezien onze e-mailbox deze dan zal weigeren. Eventueel kunt u de foto’s in separate e-mails toesturen.
Ik: Hier heeft u drie foto's en een scan van de bon uit begin 2016
Boretti: Dank u, we zullen de foto's door het technisch team laten beoordelen en komen er zsm op terug
...één dag stilte...
Boretti (wederom letterlijke tekst email): Wij gaan ervoor zorgen dat er kosteloos een nieuwe aslade uw kant op komt zodat u weer gebruik kunt maken van uw barbecue. Wij wensen u alvast veel barbecue plezier!.
DHL meneer gisteren: Alstublieft, een pakje (nou ja 'pakje', groter dan een doorsnee verhuisdoos)
Alles bij elkaar van het melden tot aflevering minder dan één week, met empathie (echt of aangeleerd maakt niet uit) van de kant van Boretti en géén onnodige kastje-muur geheenenweer. De kosten voor Boretti van de aslade zèlf zullen beperkt zijn, het is een simpel ding, maar de snelle levering met DHL zal niet goedkoop geweest zijn. Mag ook wel eens gezegd worden. Ben niet gauw of vaak onder de indruk maar dit is er dan ééntje!
Het verschil tussen de Boretti bbq's van newmikey en van TS is dat new mikey een houtskool gestookte bbq heeft en TS een gasgestookte bbq. TS spreekt nl. over branders. Volgens mij kent een houtgestookte bbq geen branders en een gasgestookte bbq kent ook geen aslade. Genoemde bbq's zijn dus, behalve dat de merknaam hetzelfde is, onvergelijkbaar.
TS meldde problemen met roest, gescheurde hoezen alsmede slechte servicebereidheid van Boretti en vroeg "Ik roep iedereen op die een Boretti barbecue heeft zijn verhaal daarover te melden bij Radar of Kassa."BreejKC schreef:Het verschil tussen de Boretti bbq's van newmikey en van TS is dat new mikey een houtskool gestookte bbq heeft en TS een gasgestookte bbq. TS spreekt nl. over branders. Volgens mij kent een houtgestookte bbq geen branders en een gasgestookte bbq kent ook geen aslade. Genoemde bbq's zijn dus, behalve dat de merknaam hetzelfde is, onvergelijkbaar.
Inderdaad heb ik een houtskool gestookte Boretti en die heeft géén branders maar is wèl gemaakt van metaal, heeft een hoes en een service-ervaring. Ik reageer dus gewoon op wat er gevraagd werd en meld mijn verhaal. Ik heb géén roestproblemen, de hoes is na twee jaar nog prima alleen de aslade was krom en dat is keurig afgehandeld door de service afdeling.
-
stofzuigertje
€1000,- en verder geen type genoemd die hij heeft... en hij reageerde ook nooit meer.
Ik geloof dit niet of heeft hij een nepper gekocht van Borreti... lijkt op boretti?
Ik geloof dit niet of heeft hij een nepper gekocht van Borreti... lijkt op boretti?
-
juliomariner
Waarschijnlijk een Berotti 
Boretti staat toch wel bekend als een kwaliteits merk maar met buiten apparatuur is er altijd het risico van roest aanwezig, zeker als de gas barbeque na afloop niet in het tuinhuisje opgeborgen wordt, maar met een afdek zeilje in weer en wind buiten staat. Boretti waarschuwt in in haar handleiding dan ook voor roestvorming:
Of TS deze waarschuwing ter harte heeft genomen, kan ik niet beoordelen. Persoonlijk zou ik in het Nederlandse klimaat een dure gasbarbeque altijd binnen opslaan. En ook dan moet je regelmatig controleren of er geen condensvorming optreed onder de hoes.Als u de barbeque buiten laat staan, gebruik dan een hoes om uw barbeque tegen weersinvloeden te
beschermen. Wel is het aan te bevelen om de hoes, bij opslag buiten, met regelmaat te
verwijderen om overmatige condensvorming (met oxidatie tot gevolg) van metalen delen te
voorkomen