LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goed opletten , mogelijk factuurfraude

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink

Goed opletten , mogelijk factuurfraude

Ongelezen bericht door moederslink »

Op dinsdagavond bij " opgelicht " ging het over factuurfraude , nou let ik zelf altijd goed op of het rekeningnummer, waarnaar ik geld moet overmaken, nog steeds hetzelfde is , bovendien staat het in mn adresboek vh internetbankieren. Toch ben ik nu extra alert geworden en zou iedereen willen aanraden toch nog goed te blijven checken of het rekeningnummer toch nog wel steeds klopt. Mocht er een ander rekeningnummer op staan dan even een telefoontje plegen met het desbetreffende bedrijf........naam is niet meer automatisch gekoppeld aan een rekeningnummer immers.....dat ten eerste.
Ten tweede : mijn zoon woont in een huurhuis en daar wordt jaarlijks de cv gecontroleerd door de wbv.
Dit kost niets en zit in het servicepakket.
Verleden week echter kreeg hij een factuur : wel zijn adres , niet zijn naam , een factuur van cv werkzaamheden verricht op 15 mei jl , de rekening bedroeg maar liefst € 154 !
A) er is toen niemand geweest
B) de naam vd geadresseerde klopte niet.
Ik heb deze factuur ook bekeken en weer dichtgemaakt met tape en retour afzender gestuurd.
( heel stom genoeg hier geen copie van gemaakt , maar ik heb er verder ook geen seconde bij stilgestaan )
Ik meld dit alleen maar even om jullie extra alert te laten zijn.
Op deze manier harken factuurfraudeurs tonnen binnen omdat mensen te goeder trouw zijn en klakkeloos de rekening betalen.
Doordat post uit brievenbussen wordt gestolen , kunnen deze dieven/ oplichters logo.s copieren van bestaande bedrijven alleen met wel dus een ander rekeningnummer. Dus let goed op !

Ik weet niet hoe het nu afloopt met deze nota op mijn zoon.s adres? Herinneringen? Incasso.s ?
Afwachten dus en ik houd jullie op de hoogte.

GJvdZ

Re: Goed opletten , mogelijk factuurfraude

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Maar aan de andere kant: iemand die zomaar rekeningen van 154 euro betaalt verdient bijna niet beter dan dat hij wordt belazerd. Het gaat niet om een halfje bruin.

moederslink

Klopt natuurlijk, maar ja....sommigen betalen ,bijna automatisch, de binnenkomende rekeningen, " ziezo, weg ermee , weer betaald " - :( en dan word je dus belazerd.
Mijn zoon dus niet , maar vreemd was het wel...en n.a.v. de uitzending van gisteren ben ik extra extra alert.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:Klopt natuurlijk, maar ja....sommigen betalen ,bijna automatisch, de binnenkomende rekeningen, " ziezo, weg ermee , weer betaald " - :( en dan word je dus belazerd.
Mijn zoon dus niet , maar vreemd was het wel...en n.a.v. de uitzending van gisteren ben ik extra extra alert.
In die uitzending stond er ook steeds een stempel met "let op, nieuw rekeningnummer" - en zeker bij facturen van € 500 of meer bel je dan toch even na? Een stempel vind ik toch al vreemd.

Daarnaast is het ronduit schandalig dat banken niet gewoon weer naamcontrole invoeren.

moederslink

Helaas bellen veel mensen daar dus niet achteraan , zo bleek, maar maken gewoon het geld over. Stom en ondoordacht vind ik, maar goed ik vond een topic hierover daarom wel even op zn plaats om de mensen extra alert te laten worden , hopelijk.
En weer koppeling naam en rekeningnummer zou toe te juichen zijn , maar dan nog , met identiteitsfraude, anno nu, geeft dat geen garanties ( meer ) .

Julie4444

moederslink schreef:Helaas bellen veel mensen daar dus niet achteraan , zo bleek, maar maken gewoon het geld over. Stom en ondoordacht vind ik, maar goed ik vond een topic hierover daarom wel even op zn plaats om de mensen extra alert te laten worden , hopelijk.
En weer koppeling naam en rekeningnummer zou toe te juichen zijn , maar dan nog , met identiteitsfraude, anno nu, geeft dat geen garanties ( meer ) .
Het zou wel dit type fraude onmogelijk maken. De naam van het bedrijf dat betaald moet worden is namelijk nooit het zelfde als de naam van een willekeurige katvanger.

Ik hoop dat mensen bij grote facturen goed nadenken of anders om zowel een papieren als digitale rekening vragen en deze controleren.

moederslink

Ik zag in de uitzending dat ze post stelen uit brievenbussen en zo het logo copieren , waardoor de rekening van het bedrijf zelf afkomstig lijkt te zijn. In dit geval ging het om een kinderopvangorganisatie.
De ouders hebben hun bijdrage overgemaakt omdat het logo vd kinderopvang er gewoon op stond , nagenoeg identiek ad voorgaande facturen , maar wel met een ander rekeningnummer dus.
6 ouders hadden al betaald, bijna € 7000 , ,,,,kassa!!

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Criminelen die dit soort streken uithalen doen dit al jaren. Mensen die er het slachtoffer van worden niet. Die zijn hier niet op bedacht en worden zo slachtoffer. Daarom blijft deze fraude bestaan.

Julie4444

moederslink schreef:Ik zag in de uitzending dat ze post stelen uit brievenbussen en zo het logo copieren , waardoor de rekening van het bedrijf zelf afkomstig lijkt te zijn. In dit geval ging het om een kinderopvangorganisatie.
De ouders hebben hun bijdrage overgemaakt omdat het logo vd kinderopvang er gewoon op stond , nagenoeg identiek ad voorgaande facturen , maar wel met een ander rekeningnummer dus.
6 ouders hadden al betaald, bijna € 7000 , ,,,,kassa!!
Precies ja, en als jij ziet dat het rekeningnummer dat je hebt ingevuld voor de kinderopvang in Groningen bij doorklikken een melding geeft dat de rekening op naam staat van Jaap Snotneus Rotterdam ga je echt niet die transactie uitvoeren.

Dat is hoe het werkte bij mijn bank, toen naamscontrole er nog was. Als er ook maar een komma of spatie niet overeenkwam met de naam op de rekening, kreeg je een pop-up waarschuwing in je scherm.

Door te weigeren deze controle uit te voeren spelen banken dit soort oplichters in de hand.

moederslink

Bob Schurkjens schreef:Criminelen die dit soort streken uithalen doen dit al jaren. Mensen die er het slachtoffer van worden niet. Die zijn hier niet op bedacht en worden zo slachtoffer. Daarom blijft deze fraude bestaan.
Nou precies...vandaar mijn post : een gewaarschuwd mens telt voor 2.
@Julie , waarom is de naamscontrole er eigenlijk toen afgegaan, weet ik niet eens meer.

Julie4444

moederslink schreef:
Bob Schurkjens schreef:Criminelen die dit soort streken uithalen doen dit al jaren. Mensen die er het slachtoffer van worden niet. Die zijn hier niet op bedacht en worden zo slachtoffer. Daarom blijft deze fraude bestaan.
Nou precies...vandaar mijn post : een gewaarschuwd mens telt voor 2.
@Julie , waarom is de naamscontrole er eigenlijk toen afgegaan, weet ik niet eens meer.
Ik neem aan omdat een of andere idioot aannam dat met de nieuwe IBAN nummers het niet meer nodig was? Geen idee. Blijft een foute zaak.

De Econometrist

Ongelezen bericht door De Econometrist »

Julie4444 schreef: Dat is hoe het werkte bij mijn bank, toen naamscontrole er nog was. Als er ook maar een komma of spatie niet overeenkwam met de naam op de rekening, kreeg je een pop-up waarschuwing in je scherm.
Maar dat werkt dan alleen als de ontvanger dezelfde bank heeft als jijzelf. Een bank heeft niet de mogelijkheid om namen en nummers van klanten bij andere banken aan elkaar te koppelen.
Bovendien geeft die popup die de ING hanteerde de mogelijkheid om een naam bij een banknummer te zoeken, wat op zich weer andere mogelijkheden tot fraude geeft.

Gesloten