LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HELP! Douane-kosten?!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
BoeBah

HELP! Douane-kosten?!

Ongelezen bericht door BoeBah »

Hoi,
Wij hebben een onderdeel naar Amerika gestuurd voor onderhoud/verbetering.
Ook is er bij het bedrijf nog 1 nieuw onderdeel besteld.
Online zijn alle kosten (verzendkosten en de prijs voor de aanpassing van het eigen onderdeel en de prijs van het nieuwe onderdeel) al betaald en ontvangen door het bedrijf in kwestie.

Nou kwamen ze vandaag van de PostNL het pakket afleveren en moest er nog maar liefst €105,16 worden afgerekend!
Er staat in de bijgevoegde brief van PostNL dat deze kosten bestaan uit:
Invoerrecht: 14.00
BTW bij invoer: 78.66
Inklaringskosten: 12.50
------------------------------------
Totaal te betalen: 105.16
(verrekend over een douane-waarde van €400)

Maar deze 400 euro is niet de totaalprijs van de producten die er in het pakket zitten. Die 400 euro een optelsom van de prijs van het nieuwe product en de aanpassing van het eigen onderdeel. In mijn ogen een product en een dienst.

Nou vraag ik me af:
* Moet ik de aanpassing van het onderdeel zien als dienst? En zo ja, moeten daar dan dezelfde kosten aanhangen als bij een product?
* Zijn er uitzonderingen wanneer het gaat om een eigen onderdeel dat heen en terug word gestuurd?

newmikey

Re: HELP! Douane-kosten?!

Ongelezen bericht door newmikey »

BoeBah schreef:
Maar deze 400 euro is niet de totaalprijs van de producten die er in het pakket zitten. Die 400 euro een optelsom van de prijs van het nieuwe product en de aanpassing van het eigen onderdeel. In mijn ogen een product en een dienst.

Nou vraag ik me af:
* Moet ik de aanpassing van het onderdeel zien als dienst? En zo ja, moeten daar dan dezelfde kosten aanhangen als bij een product?
* Zijn er uitzonderingen wanneer het gaat om een eigen onderdeel dat heen en terug word gestuurd?
1. De aanpassing van het onderdeel behoort wel degelijk tot de douanewaarde van het product. Eigenlijk zou je over de volledige waarde van het product invoerrechten en BTW hebben moeten betalen aangezien je géén tijdelijke uitvoer hebt laten doen maar de Douane neemt bij postzendingen vaak iets makkelijker aan dat het inderdaad om een aanpassing/reparatie ging als dit ook als zodanig op de factuur staat.
2. Zie (1) - er zijn wel uitzonderingen maar alleen als het gaat om een product wat onder garantie kostenloos wordt hersteld of vervangen door een gelijkwaardig product en alleen als er bij de uitvoer al een éénmalige vergunning Passieve Veredeling werd aangevraagd.

[EDIT]Nog even een toevoeging: de (gedeeltelijke) vrijstelling geldt echter niet als het doel is om de technische prestaties van de goederen te verbeteren ("upgrade") (Handboek Douane 19.00.00 Passieve veredeling)

Gesloten