herroepingsrecht digitale producten
herroepingsrecht digitale producten
Mijn vraag is deze: Hoe moet uitsluiting van herroepingsrecht voor een digitaal product op een site vermeldt staan?
Ik heb op onderstaande (te snel) een cursus besteld. ik heb dus het omcirkelde deel aangevinkt zonder eerst alles te lezen. Maar nu lees ik op diverse sites dat het expliciet moet worden aangegeven als aanvinkregel als een site herroepingsrecht uitsluit. Dus dat je er mee akkoord gaat af te zien van herroepingsrecht, en niet een verwijzing naar algemene voorwaarden.
Ik heb op onderstaande (te snel) een cursus besteld. ik heb dus het omcirkelde deel aangevinkt zonder eerst alles te lezen. Maar nu lees ik op diverse sites dat het expliciet moet worden aangegeven als aanvinkregel als een site herroepingsrecht uitsluit. Dus dat je er mee akkoord gaat af te zien van herroepingsrecht, en niet een verwijzing naar algemene voorwaarden.
- Moneyman
Beste antwoord
Gekozen door Ben 2514
Re: herroepingsrecht digitale producten
Ja. En juist daarom moeten die twee vermeldingen (dat er direct geleverd wordt én dat je afziet van je herroepingsrecht) er expliciet bij staan en geaccepteerd worden.Ron5300 schreef: ↑05 apr 2024 16:32Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Da's toch ook uitermate logisch?
Is dit een digitaal product of een cursus?
Ze noemen het zelf in reactie op mijn aangeven van herroepingsrecht een digitaal product maar het is een cursus.
Kotatsu is de site en de cursus heet Japanese E-Mastery 1-Only.
De regel hieronder is hun reactie op mijn verzoek.
Er bestaat helaas geen herroepingsrecht voor digitale producten, dit staat ook zo in onze voorwaarden en is dit de industrienorm voor digitale producten.
Laatst gewijzigd door Ben 2514 op 05 apr 2024 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Er staat zeer helder dat u de algemene voorwaarden van de site gelezen heeft en als u dat gedaan had had u kunnen weten dat er op het bestelde geen herroepingsrecht van toepassing was.
Ook zie ik in de screenshot dat de algemene voorwaarden in het rood gekleurd zijn en die kleur verwijst naar de algemene voorwaarden pagina als u op de rood gekleurde algemene voorwaarden klikt.
Ook zie ik in de screenshot dat de algemene voorwaarden in het rood gekleurd zijn en die kleur verwijst naar de algemene voorwaarden pagina als u op de rood gekleurde algemene voorwaarden klikt.
Dat is geen antwoord op min vraag.. Ik heb zelf al aangegeven dat ik te snel heb beslist en niet alles heb gelezen dus dit voegt niets toe.Ron5300 schreef: ↑05 apr 2024 14:09Er staat zeer helder dat u de algemene voorwaarden van de site gelezen heeft en als u dat gedaan had had u kunnen weten dat er op het bestelde geen herroepingsrecht van toepassing was.
Maar het is, als ik de site zie, ook een cursus die op specifieke dagen gegeven wordt, toch? Het is niet alleen een digitale cursus die je volledig in eigen beheer doet.
Ik kan de site niet volledig checken omdat ik me niet aan ga melden daar, maar ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal nog meer aan informatie wordt getoond (behalve die ene screenshot van jou).
Als ik naar aanmelden ga kom ik in een stappenlijn terecht. Hieronder de screenshots van de eerste twee stappen.Moneyman schreef: ↑05 apr 2024 14:42Maar het is, als ik de site zie, ook een cursus die op specifieke dagen gegeven wordt, toch? Het is niet alleen een digitale cursus die je volledig in eigen beheer doet.
Ik kan de site niet volledig checken omdat ik me niet aan ga melden daar, maar ik ben wel heel benieuwd wat er allemaal nog meer aan informatie wordt getoond (behalve die ene screenshot van jou).
De algemene voorwaarden zijn ook zichtbaar zonder inloggen: https://leden.kotatsu.nl/algemene-voorwaarden/
Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
U doet dat niet want volgens u had er in de regel van het akkoord gaan een waarschuwing had moeten staan 'let op als u akkoord gaat ziet u af van het herroepingsrecht' en nu het er niet expliciet bij vermeld staat dacht u zonder het lezen van de voorwaarden onder de aanschaf uit te komen.
U doet dat niet want volgens u had er in de regel van het akkoord gaan een waarschuwing had moeten staan 'let op als u akkoord gaat ziet u af van het herroepingsrecht' en nu het er niet expliciet bij vermeld staat dacht u zonder het lezen van de voorwaarden onder de aanschaf uit te komen.
Dat is niet alleen volgens TS zo, dat is de wettelijke regeling.Ron5300 schreef: ↑05 apr 2024 15:48Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
Lees dit maar eens: https://www.ictrecht.nl/blog/herroeping ... uitsluiten
16again
vindt dit leuk
Ik ben niet juridisch onderlegd en vind het stuk op ICTrecht niet helemaal duidelijk. Klopt het dat het niet duidelijk genoeg is vermeld op de site waar ik de aanschaf heb gedaan?Moneyman schreef: ↑05 apr 2024 16:02Dat is niet alleen volgens TS zo, dat is de wettelijke regeling.Ron5300 schreef: ↑05 apr 2024 15:48Mijn reactie voegt wel iets toe maar daar wil u niet aan omdat er er in de regel wel staat dat u akkoord met de voorwaarden en een link naar voorwaarden die u aan kunt klikken om die voorwaarden ook te lezen.
Lees dit maar eens: https://www.ictrecht.nl/blog/herroeping ... uitsluiten
Ja, dat klopt, want de twee vereiste meldingen zijn niet gedaan. En die meldingen zijn overigens evenzeer verplicht bij digitale cursussen.
Je hebt mijn vraag daarover overigens nog niet beantwoord: hoe zat het met het cursus-deel?
Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
M.i. betreft het een cursus die online gevolgd kan worden en de koper na betaling per e-mail de inlogcodes krijgt toe gestuurd die online direct actief zijn.
Feit blijft dat een cursus die online gevolgd kan worden geen tastbaar product is en enkel voor de cursisten toegankelijk is in een omgeving die middels inloggen mogelijk wordt gemaakt.
Feit blijft dat een cursus die online gevolgd kan worden geen tastbaar product is en enkel voor de cursisten toegankelijk is in een omgeving die middels inloggen mogelijk wordt gemaakt.
Ja. En juist daarom moeten die twee vermeldingen (dat er direct geleverd wordt én dat je afziet van je herroepingsrecht) er expliciet bij staan en geaccepteerd worden.Ron5300 schreef: ↑05 apr 2024 16:32Maar moet er bij de vraag dan expliciet vermeld worden dan met het akkoord gaan afgezien wordt van het herroepingsrecht als het een digitaal product betreft die na betaling direct online beschikbaar is.
Da's toch ook uitermate logisch?
Bedoelt u dit wellicht?
En hier wordt aangegeven hoe de cursussen zijn opgebouwd (onder in te loggen).
https://www.kotatsu.nl/academy/
Ben 2514 schreef: ↑05 apr 2024 17:22Bedoelt u dit wellicht?
En hier wordt aangegeven hoe de cursussen zijn opgebouwd (zonder in te loggen).
https://www.kotatsu.nl/academy/
Een certificaat twv E 15,-
Hoe zouden ze toch zo'n waarde bepalen, van een op wat dikker papier gedrukt kopietje ?
Hoe zouden ze toch zo'n waarde bepalen, van een op wat dikker papier gedrukt kopietje ?
-
Misschien niet geheel on-topic
Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:
Hoezo vallen computerbestanden gezien hun aard buiten de wet? Welke Aard dan ?
Er is altijd een wettelijke bedenktijd, daarvoor is het de wet. Hooguit kan je als klant instemmen om hier geen beroep op te doen.
In de eerste zin gaat het over bestanden in de 3e zin over diensten. Is dat hetzelfde dan ? Zijn de bestanden nu ineens diensten geworden?
Enfin ze kunnen beter iemand inhuren om goede AV te schrijven.
Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:
Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
Er is altijd een wettelijke bedenktijd, daarvoor is het de wet. Hooguit kan je als klant instemmen om hier geen beroep op te doen.
In de eerste zin gaat het over bestanden in de 3e zin over diensten. Is dat hetzelfde dan ? Zijn de bestanden nu ineens diensten geworden?
Misschien vertaald uit het Japans?
Even los van de taalkundige zaken: een digitale asset kan eenvoudig worden gekopieerd i.t.t. een fysiek product. Dan is het niet onlogisch dat er na het ontvangen van de assets er beperkingen zijn.Een Wiskunde Student schreef: ↑06 apr 2024 11:18Misschien niet geheel on-topic
Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
(zelfs als er DRM op zit zijn er bijna altijd mogelijkheden om het te kopieren).
Die AV zijn inderdaad duidelijk door de translator gehaald en niet gecheckt. Voor een taalinstituut geen beste zaak.Een Wiskunde Student schreef: ↑06 apr 2024 11:18Misschien niet geheel on-topic
Uit de algemene voorwaarden van dit bedrijf:Dit is wel krom Nederlands en ook niet echt duidelijk.Digitale bestanden vallen gezien hun aard buiten het herroepingsrecht. Met het aanvaarden van de voorwaarden stemt de klant in dat digitale bestanden die door de klant worden gekocht geleverd worden, voordat de wettelijke bedenktijd is verstreken. Ook erkent hij/zij dat voor deze diensten geen wettelijke bedenktijd is.
Op zich hebben ze natuurlijk gewoon gelijk: digitale bestanden vallen buiten de bedenktijd. Mits dit voldoende is gecommuniceerd en door de consument is aanvaard - en dáár wringt de schoen hier natuurlijk.