| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheekrente aftrek bij verblijf buitenland
Hypotheekrente aftrek bij verblijf buitenland
Hallo,
Ik ben 6 jaar geleded naar Zwitserland geemigreerd. Sinds Juli 2015 weer teruggekeerd en hier in Nederland werkzaam in loondienst. Nu heb ik de afgelopen 5 Jaren hypotheekrenteaftrek (ik heb mijn woning in NL aangehouden) slechts deels kunnen opvoeren.
Kan ik de aangifte 2015 gebruiken om het nog niet opgevoerde deel (afgelopen 5 Jaren) van de hypotheekrenteaftrek samen met het deel van 2015terugvorderen.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Albert
Ik ben 6 jaar geleded naar Zwitserland geemigreerd. Sinds Juli 2015 weer teruggekeerd en hier in Nederland werkzaam in loondienst. Nu heb ik de afgelopen 5 Jaren hypotheekrenteaftrek (ik heb mijn woning in NL aangehouden) slechts deels kunnen opvoeren.
Kan ik de aangifte 2015 gebruiken om het nog niet opgevoerde deel (afgelopen 5 Jaren) van de hypotheekrenteaftrek samen met het deel van 2015terugvorderen.
Heeft iemand hier een antwoord op?
Albert
Re: Hypotheekrente aftrek bij verblijf buitenland
Als je als expat je woning hebt aangehouden en deze dus leeg stond (niet verhuurd oid), dan had je een verzoek kunnen indienen om de woning als eigen woning te laten aanmerken. Ik weet niet zeker of dit ook nog met terugwerkende kracht zou mogen, mogelijk kun je het als 'nieuw feit' aanvoeren.
Vanaf julie 2015 kwalificeert de schuld die nog op de woning rust weer als ‘bestaande eigenwoningschuld’. De rente is dan dus sowieso weer gewoon aftrekbaar. Je hoeft dan als ex-expat niet te voldoen aan de aflossingseis die voor nieuwe hypotheken geldt, dus ook van een aflossingsvrije hypotheek of spaarhypotheek is de rente gewoon aftrekbaar.
Vanaf julie 2015 kwalificeert de schuld die nog op de woning rust weer als ‘bestaande eigenwoningschuld’. De rente is dan dus sowieso weer gewoon aftrekbaar. Je hoeft dan als ex-expat niet te voldoen aan de aflossingseis die voor nieuwe hypotheken geldt, dus ook van een aflossingsvrije hypotheek of spaarhypotheek is de rente gewoon aftrekbaar.
Ik neem aan dat u voor die jaren wel aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan. U zult dan een beschikking hebben gehad over die jaren dat u de hypotheekrente nog kon opvoeren met een negatief inkomen.
Voor die jaren kunt u op dat inkomen de carry back en/of carry forward regeling toepassen.
Lees hier.
http://www.belastingtips.nl/prive/inkom ... belasting/
Voor die jaren kunt u op dat inkomen de carry back en/of carry forward regeling toepassen.
Lees hier.
http://www.belastingtips.nl/prive/inkom ... belasting/
Dank voor de info en tips. Ik heb gedurende die Jaren in Zwitserland "quellensteuer" betaald. Maar mijn vrouw en kinderen zijn in het huis in Nederland blijven wonen. Via het inkomen van mijn vrouw (fiscal partner en medeeigenaar) heb ik een deel (ca 2/3de) van de hypotheekrente teruggevorderd.
Misschien is het zo duidelijker
Misschien is het zo duidelijker
Dus op uw inkomen in Zwitserland is gewoon inkomstenbelasting ingehouden en uw vrouw en kinderen zijn hier gebleven. En zij mocht dan maar 2/3 van de hypotheekrente opvoeren? Deze situatie gaat me boven de pet. Als u u was zou ik een fiscalist raadplegen met buitenland ervaring. Heb helaas verder geen advies voor u.
Als ik het goed begrijp, was het in Nederland belast inkomen te laag om de hele hypotheekrenteaftrek te kunnen opvoeren. Met andere woorden, er werd meer aan rente betaald dan dat er in Nederland aan inkomensbelasting werd betaald. Klopt deze beschrijving?
Nog even dit. Werd u dan door uw verblijf in het buitenland niet meer met uw vrouw samen als fiscaal partner gezien? Zo ja, heeft zij dan de extra heffingskortingen als alleenstaande met kind ontvangen en werd alleen haar inkomen in aanmerking genomen voor de toeslagen?
Klopt, het inkomen van mijn vrouw was inderdaad lager dan de totale aftrekbare rentesom. Verder heft zij geen alleenstaande heffingskortingen genoten. Maar uit jullie antwoorden begrijp ik al dat de situatie voor de belastingen niet eenvoudig is aan te vliegen. Ik ga maar eens te raden bij een belastingconsulent.
Bedankt voor de bijdragen!
Bedankt voor de bijdragen!
Succes. Uw kwestie heeft veel haken en ogen en in 2015 is er ook nog het nodige gewijzigd. Zoek een goede fiscalist.
-
Joepie Joepie
Hoe berekent de belastingdienst dit?
- ik ben meerdere keren voor achtereenvolgens 2, 2, 1 jaar in buitenland geweest, en door verhuur vaak geen teruggave gehad.
Obv maanden of 31/12 en 1/1?
- ik ben meerdere keren voor achtereenvolgens 2, 2, 1 jaar in buitenland geweest, en door verhuur vaak geen teruggave gehad.
Obv maanden of 31/12 en 1/1?
Al het huis verhuurd wordt, hebt u uiteraard sowieso geen recht op teruggave van belasting.
-
Joepie Joepie
Klopt, maar als dat bijvoorbeeld van Maart tot September is, staat teller voor maximaal 30 jaar aftrek dan 6 maanden stil?tijger1 schreef:Al het huis verhuurd wordt, hebt u uiteraard sowieso geen recht op teruggave van belasting.