| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Inklaringskosten over giften betalen?
Inklaringskosten over giften betalen?
Dag,
Ik kreeg vandaag een pakketje bezorgd van een vriend uit Amerika. Het betreft een zelfgemaakte fluit van hout. Het is dus niet in de winkel of via interet gekocht ofzo... er is niks voor betaald. Toch moest ik 30,35 euro inklaringskosten betalen. Ik dacht dat je over giften geen inklaringskosten hoefde te betalen. Wordt ik nu gewoon afgezet door PostNL? Ik vind het in ieder geval dikke afzetterij.
Ik kreeg vandaag een pakketje bezorgd van een vriend uit Amerika. Het betreft een zelfgemaakte fluit van hout. Het is dus niet in de winkel of via interet gekocht ofzo... er is niks voor betaald. Toch moest ik 30,35 euro inklaringskosten betalen. Ik dacht dat je over giften geen inklaringskosten hoefde te betalen. Wordt ik nu gewoon afgezet door PostNL? Ik vind het in ieder geval dikke afzetterij.
Laatst gewijzigd door Schwessie op 29 nov 2012 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Inklaringskosten over giften betalen?
Hoe moest de douane eraan zien dat het om een gift ging?
Dat wordt gemarkeerd op het verzendformulier wat erop komt van USPS. Dat kunnen ze dus gewoon lezen.
De vraag is hier al meerdere malen gesteld en beantwoord. Gift of géén gift maakt niet uit, de waarde is bepalend:
Onder de €22 - géén rechten bij invoer, géén BTW en géén inklaringskosten
Tussen de €22 en €150 - géén rechten bij invoer, wèl BTW en wèl inklaringskosten
Boven de €150 - rechten bij invoer, BTW èn inklaringskosten
De waarde wordt bepaald op CIF basis, dus inclusief de vervoerskosten.
Tussen de €22 en €150 - géén rechten bij invoer, wèl BTW en wèl inklaringskosten
Ja, heb zonet even gebeld om te vragen. Het blijft alleen wel dubbel als het om een product gaat dat niet in een winkel is gemaakt. Deze fluit is handgemaakt, als cadeautje, door een wat oudere meneer die ook geen verstand van inklaringskosten heeft. Hij heeft er dus een hoger waarde op gezet, in de hoop dat de post er voorzichtig mee omgaat. Qua materiaal heeft het pakketje nog geen waarde van 10 euro. Het is meer sentimentele waarde... Ik kan dus wel een bezwaarschrift indienen, maar als het product niet uit de winkel komt, hoe ga ik dan bewijzen dat de fluit misschien een waarde van 10 euro heeft o.i.d? Het blijft dus wel moeilijk. Je kunt dan zeggen: Ja dan moet diegene er een lagere waarde opzetten, maar buitenlanders hebben geen idee hoe dat in Nederland zit met BTW en inklaringskosten. Ik dacht zelfs nog dat giften altijd vrijgesteld waren. Ik had ook wel gezegd dat hij het als gift moest markeren, maar ik wist dus niet dat de waarde lager moest zijn dan 45 euro voor giften. Dat staat op de site, lees ik nu. Op die manier wordt er eigenlijk toch misbruik gemaakt van 'onwetendheid van mensen m.b.t. BTW en inklaringskosten.' Je wordt tegenwoordig maar doodgegooid met regels in Nederland en als je zelf even ergens niet van op de hoogte bent, dan trek je direct aan het kortste eind.newmikey schreef:De vraag is hier al meerdere malen gesteld en beantwoord. Gift of géén gift maakt niet uit, de waarde is bepalend:
Laatst gewijzigd door Schwessie op 29 nov 2012 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik voel met je mee maar dit zijn niet zozeer Nederlandse regels, ze zijn Europees en ook gebaseerd op internationale verdragen. Ook in Amerika hebben ze regels voor invoer. Het is nu eenmaal niet anders, je wordt als burger geacht op de hoogte te zijn van de regels. Ook in de VS kan de post informatie geven over de invoerbepalingen in verschillende landen. Als iemand daar géén gebruik van maakt houdt het ergens een beetje op.Schwessie schreef:Op die manier wordt er eigenlijk toch misbruik gemaakt van 'onwetendheid van mensen m.b.t BTW en inklaringskosten.' Je wordt tegenwoordig maar doodgegooid met regels in Nederland en als je zelf even ergens niet van op de hoogte bent, dan trek je direct aan het kortste eind.
Ja, ik ga toch nog even een bezwaarschrift indienen. Dan zie ik het wel. Ik ben natuurlijk nog wel blij met mijn fluit, maar het is toch een domper als je ineens geld voor je cadeautje moet betalen.
Dit zal opzich natuurlijk vrij regelmatig gebeuren met pakketjes en de Douane/ Nederlandse Staat hengelt zo natuurlijk aardig wat extra inkomsten binnen.
Nou ja, laten we maar zeggen: Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Weer wat geleerd, Hoppaa... wel 30 euro voor betaald natuurlijk.

Dit zal opzich natuurlijk vrij regelmatig gebeuren met pakketjes en de Douane/ Nederlandse Staat hengelt zo natuurlijk aardig wat extra inkomsten binnen.
Nou ja, laten we maar zeggen: Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen.
Zou daar nog maar even over nadenken, een deel van het bedrag is namelijk afhandelingskosten van TNT/DHL/UPS en die krijg je sowieso niet meer terug.Schwessie schreef:Ja, ik ga toch nog even een bezwaarschrift indienen. Dan zie ik het wel. Ik ben natuurlijk nog wel blij met mijn fluit, maar het is toch een domper als je ineens geld voor je cadeautje moet moet betalen.
Geloof niet dat dat een goede inschatting is en het klinkt ook enigszins kinderachtig. De staat zit echt niet te wachten op die 15 euro BTW van jou - het innen kost waarschijnlijk meer.Dit zal opzich natuurlijk vrij regelmatig gebeuren met pakketjes en de Douane/ Nederlandse Staat hengelt zo natuurlijk aardig wat extra inkomsten binnen.
[/quote]
Met Hoppaa.... maak je de Nederlanders niet blij, zeg, doet mij in ieder geval gelijk aan Griekenland denken....
Ja, zit wel wat in. Tjakka dan?
Ja, zit wel wat in. Tjakka dan?Schwessie schreef:Met Hoppaa.... maak je de Nederlanders niet blij, zeg, doet mij in ieder geval gelijk aan Griekenland denken....
Nou, van die vrijer